Kirjoittaja Aihe: Unity - huonoko?  (Luettu 63365 kertaa)

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #20 : 08.01.12 - klo:16.23 »
Edellisellä kerralla kun Unitya käytin en saanut vaihdettua värimaailmaa miksikään muuksi...
--------------------------------
Unityssa on tumman Ambiancen vaihtoehtona vaalea Radiance-teema. Vaihtuu työpöydältä ---> oikea hiiren nappi --> Change Desktop Background ---> Theme.

Ubuntu Tweakissa on enemmän vaihtoehtoja.
EDIT: poistettu tyhjä kuvalinkki.
« Viimeksi muokattu: 12.05.12 - klo:16.11 kirjoittanut khaosaming »

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #21 : 08.01.12 - klo:17.18 »
Tämä on aika sääli, jos joutuu käyttämään erikseen jotain tweak työkaluja. Tietenkin nämä voi manuaalisesti kirjoittaa tiedostoon. Tule lähinnä Windows XP ajat mieleen kun piti latailla kaikenlaisia tweak työkaluja. Gnome 3:ssa on tavallaan sama tilanne. Tosin Gnome 3:n löytyy lisäosia, mitkä mahdollistaa muokkaukseen suoraan.

https://extensions.gnome.org/

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #22 : 08.01.12 - klo:17.40 »
Tämä on aika sääli, jos joutuu käyttämään erikseen jotain tweak-työkaluja.
---------------------------------
Käyttöjärjestelmään pitää muutenkin puhtaan asennuksen jälkeen lisätä kaikenlaista Synapticista alkaen. Ei tuo ole edes hidaste. Tykkään muutenkin viritellä.

Peruslähtökohdiltaan Unityn suunta on oikea. Järjestelmä on nätti ja toimiva pikku puutteineenkin jo nyt. Unity ei ole silti vielä valmis, ja luulenkin, että tulevissa julkaisuissa nähdään paljon parannuksia.

On kiehtovaa ajatella, että Unityssa saa ilmaiseksi käyttöliittymän, joka aivan pian jos ei jo nyt vetää vertoja Applen Mac OS X:lle.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #23 : 09.01.12 - klo:14.03 »
...
On kiehtovaa ajatella, että Unityssa saa ilmaiseksi käyttöliittymän, joka aivan pian jos ei jo nyt vetää vertoja Applen Mac OS X:lle.

Aika hyvä pointti tuokin  :)

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #24 : 10.01.12 - klo:13.48 »
Monet ovat arvostelleet Unityä ja uutta Gnomea siitä että ne ovat hankalia muokata. Mutta se juuri on se tärkeä pointti.

Olen asennellut joillekin tutuille Ubuntun ja kun seuraavan kerran näen työpöydän, niin se on aivan sekaisin. Siis *sekaisin*. Käyttöliittymän pitää olla kissan, penskan ja ei-teknisen käyttäjän kestävä. Siksi Unity on askel oikeaan suuntaan. Mitään ei saa päästä muuttamaan helposti.

Meille, jotka emme pidä Unitystä, on paljon muita vaihtoehtoja.
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #25 : 12.01.12 - klo:12.54 »
On kiehtovaa ajatella, että Unityssa saa ilmaiseksi käyttöliittymän, joka aivan pian jos ei jo nyt vetää vertoja Applen Mac OS X:lle.

Koska Linux-ympäristö muokkautuu käyttäjänsä haluamaksi, sille ei voi mikään valmiiksi mietitty vetää vertoja, ellei valmiiksi mietitty sitten patentoi softaa ja näin estää tiettyjen asioiden käyttämisen.

OSX aiheuttaa itselleni pientä vankilatunnetta, olen tottunut Gnomeen, siitä ei pääse enää yli eikä ympäri.

Unitya en ole vielä kokeillut, mutta uskon sen olevan oikein hyvä. Gnome shelliä olen kokeillut, mielestäni se on erittäin hyvä.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #26 : 13.01.12 - klo:21.10 »
Minun mielestäni näihin käyttöliittymäasioihin ei saisi suhtautua liian tiukkapipoisesti. Kyllähän kuitenkin kaikki Linuxille saatavat käyttöliittymät toimii ihan jees, kun niitä vähän jaksaa opetella. Jopa KDE:kin, jonka paneelin ikoniteemasta en puolisentoista vuotta sitten kokeillessani pitänyt, kun se tuntui niin tuhruiselta Ubuntun selkeiden yksiväri-ikonien rinnalla ;)

Unityssä on monia asioita tehty oikein, ja monet niistä jutuista, joista ihmiset tässäkin ketjussa valittaa, aiotaan korjata huhtikuussa ulostulevaan versioon, tai viimeistään sen jälkeisiin.

Jotain Unityn laadukkuudesta kertoo sekin, että sitä voi käyttää sekä loogisin näppäinkomennoin (tästä olen useampaankin kertaan täällä foorumeilla maininnut) että myös näppäimiin paljon kajoamatta, kuten nyt Ganymedes todisti.

Olen pitkälti samaa mieltä ekan viestin kanssa, että nuo ominaisuudet on mainioita. Muutamat bugit tosin vielä harmittavat, ja siksi odotankin innolla, että ne saataisiin fiksattua. Minua harmittaa, kun useiden ohjelmaikkunoiden välillä siirtyminen ei aina toimi. Jos ikkunat on laitettu työpöydän reunoille tuolla snap-toiminnolla, jokin Unityn bugi heittää minut aina väärälle työpöydälle yrittäessäni vaihtaa ikkunoiden välillä.

Harmittaa myös se, että Dashin haku on hieman hidas, eikä aina löydä kaikkea mitä haluaisin. Kansioita se ei esimerkiksi löydä juuri koskaan (ja minä haluaisin juuri siirtyä tiettyyn kansioon, jonka nimen satun muistamaan).

Kaipaisin lisäksi selkeää ohjelmavalikkoa, jossa näkyisi ihan kaikki asennetut softat, kuten Gnome 3 osaa näyttää. OS X:n uusimmassa versiossahan on juuri tuollainen toiminto, nimeltään "Launchpad".
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #27 : 13.01.12 - klo:21.40 »
Laitoin muistia lisää kannettavaan (nyt 1.5GB) ja kokeilin unity 3d ja 2dtä. 3d vaati turhan paljon prossulta koko ajan, vaan 2d on todella nätti ja kevyt. Xubuntu lensi koneesta mehtään ja unity 2dtä käytetään kunnes 12.04 tulee pihalle.

Tosiaan classic menu indicatorilla ei unityn käytössä ole mitään valitettavaa, peruskäytössä. Puoli vuotta sitten unity oli kauhistus ja kirosin sen suohon täällä, mutta nykyisellään jo hyvä. En palaa xubuun, mutta lubun voin tarkistaa aina silloin tällöin. Gnome3sta en tiedä. Kai sitäkin voi kokeilla, mutta kun unity on kuitenkin canonicalin tulevaisuus ja se sujuvin-yhteensopivin käyttöympäristö niin en tiedä mitä semmoista gnome3 voisi antaa että siihen kannattaisi siirtyä. Google calendar synkkaus valikkokalenteriin on melkein se riittävä syy, mutta toivon että se tulisi unitynkin.


japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #28 : 11.02.12 - klo:17.44 »
Huomasin että Cairo dock ja Classic Menu Indicator olivat jääneet vähälle käytölle ja niissä oli paljon päällekäisyyksiä Unityn Launcherin kanssa. Niinpä poistin ne. Jäin kuitenkin kaipaamaan menu listaa, joten asensin Dashiin Unity Blissin, jolla saa Dashin sisään perinteiset menuvalikot, jos vaikka niitä sattuisi tarvitsemaan.

Ja totta tosiaan. Ei Unityssa tarvitse mitään extraa, ellei tykkää siitä visuaalisesti. Huomasin myös että nyt Unity 3D pyörii sujuvasti vaikka vielä muutama kuukausi sitten se oli raskas tällä koneella (plasebovaikutus??). Niinpä 2D on antanut tietä 3Dlle. Hyvältä näyttää Unityn kehitys. Innolla odotan jo 12.04.

Sanon vielä että puoli vuotta sitten olin henkeen ja vereen Unitya vastaan. Se oli todella surkea silloin, mutta nykyisellään siinä ei ole enää suuria heikkouksia. Mielelläni siirryn sen käyttöön, enkä vanhaa enää kaipaile.

Suosittelen antamaan Unitylle aikaa ja mahdollisuuden, eritoten kun 12.04 tulee.

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #29 : 11.02.12 - klo:17.55 »
Oho, huomasinkin että Dashin oma jaottelu on hyvinkin samankaltainen kuin perinteinen menujaottelu. Oikeastaan ei tuota Blissiäkään tarvitse. Näyttääpi siltä että Unityn "huonous" on ollut käyttäjän vika  :D Vähän kun olisi etsinyt ja katsellut Dashia enempi niin tämän kaiken olisin huomannut jo kuukausia sitten.

No, hyvä näinkin. 12.04 meinaan antaa olla ihan originaalimuodossa.

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #30 : 11.02.12 - klo:20.56 »
Laitetaan nyt vielä sen verran että kokeilin 11.04 Unitya ja kyllä se on surkea  :D Classicilla mennään sillä koneella kunnes 12.04 tulee.

Ei ihme että tuo eka Unity ei paljoa kiinnostanut. Näin ollen heille ketkä ovat muodostaneet nykyisen Unity kokemuksen "vanhentuneella" versiolla niin kandee antaa sille ihan rehti mahdollisuus kun 12.04 tulee. Voitte yllättyä positiivisesti.

Käytän 11.10ssä Unitya.
« Viimeksi muokattu: 11.02.12 - klo:20.57 kirjoittanut japfin »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #31 : 11.02.12 - klo:22.31 »
Laitetaan nyt vielä sen verran että kokeilin 11.04 Unitya ja kyllä se on surkea  :D Classicilla mennään sillä koneella kunnes 12.04 tulee.

Ei ihme että tuo eka Unity ei paljoa kiinnostanut. Näin ollen heille ketkä ovat muodostaneet nykyisen Unity kokemuksen "vanhentuneella" versiolla niin kandee antaa sille ihan rehti mahdollisuus kun 12.04 tulee. Voitte yllättyä positiivisesti.

Käytän 11.10ssä Unitya.

Joo, voipi olla historia noin. Aloitin itse vasta versiolla 11.10 Unityn kanssa ja kokemukseni ovat vasta siitä.

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #32 : 09.05.12 - klo:22.01 »
Huomasin että Cairo dock ja Classic Menu Indicator olivat jääneet vähälle käytölle ja niissä oli paljon päällekäisyyksiä Unityn Launcherin kanssa. Niinpä poistin ne. Jäin kuitenkin kaipaamaan menu listaa, joten asensin Dashiin Unity Blissin, jolla saa Dashin sisään perinteiset menuvalikot, jos vaikka niitä sattuisi tarvitsemaan.

Ja totta tosiaan. Ei Unityssa tarvitse mitään extraa, ellei tykkää siitä visuaalisesti. Huomasin myös että nyt Unity 3D pyörii sujuvasti vaikka vielä muutama kuukausi sitten se oli raskas tällä koneella (plasebovaikutus??). Niinpä 2D on antanut tietä 3Dlle. Hyvältä näyttää Unityn kehitys. Innolla odotan jo 12.04.

Sanon vielä että puoli vuotta sitten olin henkeen ja vereen Unitya vastaan. Se oli todella surkea silloin, mutta nykyisellään siinä ei ole enää suuria heikkouksia. Mielelläni siirryn sen käyttöön, enkä vanhaa enää kaipaile.

Suosittelen antamaan Unitylle aikaa ja mahdollisuuden, eritoten kun 12.04 tulee.

Tässä on kanssa yksi joka on ollut täynnä ärräpäitä Unity pakon jälkeen. Olen yrittänyt oppia Unityn tavoille jo pari kertaa aiemmin, mutta aina on Unity saanut kenkää.

Nyt kuitenkin, kun olen vähän opiskellut enemmän sen käyttöä ja oppinut vihdoin liittämään ohjelmia käynnistimeen, niin tämähän tuntuu aika fiksulta. Ikävä on kuitenkin sitä perinteistä Gnome valikkorakennetta. Miten tuo Classic Menu Indicator otetaan käyttöön? Sovellusvalikoimaan kun laittoi sen hakusanaksi, niin se sanoi sen olevan asennettuna?

Entäs tuo Dash Unity Bliss? Onko tuo vasemmalle ilmestyvä palkki se Dash?? Miten siinä saa kuvakkeiden järjestystä vaihdettua?

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3411
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #33 : 09.05.12 - klo:22.23 »
Entäs tuo Dash Unity Bliss? Onko tuo vasemmalle ilmestyvä palkki se Dash??

Dash on se "ohjelmavalikko" (on paljon muutakin), joka aukeaa vasemman yläkulman Ubuntu -kuvakkeesta. Unity Bliss lienee joku lisätoiminto, linssi, jonka saa, jos haluaa. Vasemman reunan palkki on Käynnistin, engl. Launcher.

Lainaus
Miten siinä saa kuvakkeiden järjestystä vaihdettua?

Ottamalla hiirellä kiinni ja siirtämällä haluttuun kohtaan.
« Viimeksi muokattu: 09.05.12 - klo:22.25 kirjoittanut Eesaurus »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #34 : 09.05.12 - klo:22.26 »
Dash on tuo vasemman palkin ylin nappula, jolla voi tehdä hakuja ja muuta sellaista.

Olethan huomannut, että sen sijaan, että käynnistät jonkun ohjelman, Dashilla hakee todella nopeasti sen tiedoston - jota esim. toissapäivänä editoi - ja sitä kautta saa, hiiren oikealla napilla tai suoraan tuplaklikkauksella käyntiin sen ohjelmankin jolla aikoi tiedostoa käsitellä. Aivan uusi ajattelumalli johtaa paljon nopeampaan hakuun. Jos ajattelet esim. Gnomella vastaavaa, niin tiedoston hakemiseksi pitää klikkailla aika paljon - no tämä on vain yksi esimerkki Dashin käytöstä.

Dashista löytyy kyllä kategorioiden mukainen ohjelmien haku, joska vastaa Gnome 2:n hierarkiaa. Klikkaile sitä sopivasta niin kategoriat aukeaa (sorry, ei ole juuri nyt käsillä). En tosin itse koe sitä tarvitsevani, koska vakio-ohjelmat saa vasempaa palkkiin ja harvemmin käytetyt löytyvät Dashillä todella nopeasti.

Dashissa on mielestäni hieno sumea logiikka, esim. kirjoittamalla jotakin "screenistä" (esim. "sc") se hakee myös "monitoria" ja "display brightness" - säätöjä. Joten ei Dashiä käyttäessä oikeasti tarvitse ohjelman nimeä tietää, muuten kuin jotakin sinne päin.

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #35 : 10.05.12 - klo:00.14 »
Sain tuon classic menu indicatorin asennettua ja se on juuri se mitä etsinkin! Nyt mulla on käytössä molempien parhaat puolet. Pikku viilausta vielä niin tämähän istuu käteen aika mukavasti :D

Se hakujuttu on tosiaan ihan jees, mutta kun aina ei muista edes mitä on hakemassa, niin silloin tuo classic menu on hyvä olla.

Toinen juttu miksi en tykkää hausta, on se että tykkään käyttää pelkästään hiirtä. Mulla on kone kytketty olohuoneen televisioon ja käytän tätä sohvalta, joten otan yleensä näppiksen syliin ainoastaan kirjoittaakseni jotain (tai pelatessa).

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #36 : 10.05.12 - klo:05.41 »
Itse asiassa tuo otsikko ja varsinkin sen kysymysmerkki on oikein hyvä.

En minä ainakaan pysty ottamaan kantaa onko Unity hyvä vai huono.
Se vaan antoi ensivaikutelman ettei sovi minulle ja minun käyttötottumuksilleni.

Mutta riittävästi on tullut myös puoltavia mielipiteitä ja käyttäjäkokemuksia esille.

Kun ihmiset vaan haluavat tehdä asioita eri tavoin, yhtä ja ainoaa oikeata tapaa ei ole.

Onhan niin moni omaksunut jopa kosketusnäyttöiset härpäkkeet! (Kauhistus ;)

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 879
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #37 : 11.05.12 - klo:16.56 »
Itse asiassa tuo otsikko ja varsinkin sen kysymysmerkki on oikein hyvä.

Kun ihmiset vaan haluavat tehdä asioita eri tavoin, yhtä ja ainoaa oikeata tapaa ei ole.


Nimenomaan. Valitettavasti Windows puristaa meidät samaan muottiin "helppokäyttöisyyden" ehdoilla.
Toivottavasti Ubuntu Unity ei yritä tehdä samaa?
Meikä heitti suoraan vanhaan U10.04LTS työjuhtaan (barebone Asus Celeron 2,66/1,5) Kubuntu12.04 ja hyvin pelittää.
Muutama iltahan tässä menee että saa säädetty mieleisekseen, mutta säädettävyys on minun mielestä Linuxin parhaita puolia.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #38 : 11.05.12 - klo:20.16 »

Nimenomaan. Valitettavasti Windows puristaa meidät samaan muottiin "helppokäyttöisyyden" ehdoilla.
Toivottavasti Ubuntu Unity ei yritä tehdä samaa?
Meikä heitti suoraan vanhaan U10.04LTS työjuhtaan (barebone Asus Celeron 2,66/1,5) Kubuntu12.04 ja hyvin pelittää.
Muutama iltahan tässä menee että saa säädetty mieleisekseen, mutta säädettävyys on minun mielestä Linuxin parhaita puolia.


Noo, elämä _on_ valintoja.
Ei Windowsikaan purista mihinkään ellei siihen vaan suostu ;)

En ole pysynyt tahdissa mitä ne oikeasti ovat, sen paremmin Unity kuin Gnome3:kaan.
(Vastenmielinen ensivaikutelma nakkasi pihalle...)

Mutta joku päivitys joskus 'rikkoi' Ubuntun, joten nyt on koeajossa Mate (ubuntu precise lukee sources.list:issa)
Kun jotain meni pilalle myös Debian Wheezyssä, niin kokeilinpa Matea siihenkin.

Vaan onhan tässä aikaa testailla ja kokeilla, 10.04:n tuki jatkunee vielä kauan, samoin kuin Debian 6:n.
(Nuo molemmat ovat käytössä ns. tuotantokoneissa, testilelut erikseen :)

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #39 : 12.05.12 - klo:12.42 »
Mark Shuttleworth haluaa nähdä itsensä uutena Steve Jobsina ja rinnastaa Canonicalin Appleen. Mac-vaikutteet eivät ole ollenkaan huono asia. Aika näyttää kuinka miehen käy.

http://www.cio.com.au/article/384786/ubuntu_marketing_kick_canonical_next_apple_/

http://www.businessinsider.com/mark-shuttleworth-turning-ubuntu-into-the-next-apple-2012-4

Unitylla on ollut yksi odottamaton myönteinen sivuvaikutus, nimittäin vaihtoehtoisten työpöytäympäristöjen ja jakeluiden kiinnostuksen kasvu. Koskaan ei tällä palstalla ole keskusteltu samassa mitassa Mintistä, Debianista tai Lubuntusta. Ei paha juttu sekään.

EDIT: haettu artikkeliin parempi linkki.
« Viimeksi muokattu: 12.05.12 - klo:19.10 kirjoittanut khaosaming »