Tähän ketjuun (kuten aiempiinkin Unityä käsitteleviin ketjuihin) on pakko kertoa sama ohje, jonka rakastamani ja syvästi kunnioittamani äiti minulle antoi, kun ensimmäistä kertaa pikku poikansa tietokoneen ääreen päästi: opettele näppäinkomennot.
Gnome 2:ssa minua aina ärsytti, kun tiettyihin asioihin ei ollut näppäinkomentoja. Ja jos olikin, ne olivat mitä sattuu. Itse sai olla virittelemässä, jos halusi mukavat ja loogiset näppäinkomennot. Noh, ehkä tämä oli vain minun kokemukseni asiasta, mutta Unityn kohdalla tilanne on selkeä: näppäinkomentoja löytyy oletuksena. Ne on myös selvästikin mietitty ja suunniteltu yhtenä könttänä, mikä tekee niiden käytöstä mukavaa, ainakin minulle.
Tässä siis vinkit ketjussa esitettyjen ongelmien ratkaisuun (Super-näppäin tarkoittaa siis Windows-näppäintä, Ubuntu-näppäintä, Omppunäppäintä tai mikä ikinä se vasemmanpuoleisten Control ja Alt -näppäimien välissä oleva nappi teidän näppäimistöissänne onkaan):
Ikkunaluettelo: Super+WIkkunan maksimointi: Alt+F10Ikkunan palautus: Alt+F5Ikkunan pienentäminen: Alt+F9(Sivumennen sanoen Alt+F7 ja Alt+F8 ovat myös kivoja ikkunoiden hallitsemisessa)
Jos työtilanvaihdinta kaipaa, niin
Super+S luulisi kelpaavan?
Ikkunan yläpalkin klikkaus hiiren rullalla on muuten tosi hyvä vinkki! Sitä en tiennytkään...
Kun pidät Super-näppäintä pohjassa, saat vasemmalla olevan ikonipalkin, eli Launcherin näkyviin. Mikäli näppäimet kiehtovat vieläkin enemmän, paina Alt+F1, ja saat Launcherin pysyvästi ruudun reunaan. Selaaminen onnistuu nyt nuolinäppäimillä, ja Enter valitsee ikonin, sekä piilottaa Launcherin. Escillä pääsee pois valitsematta mitään.
Näytä työpöytä: Ctrl+Alt+D tai Super+D, jompikumpi toiminee - jos tämä ei kelpaa, niin nappulan saa myös Launcheriin:
http://www.webupd8.org/2011/04/show-desktop-icon-for-ubuntu-unity.htmlTai sitten voi kokeilla muita kikkoja:
http://askubuntu.com/questions/29969/is-there-a-unity-equivalent-of-the-gnome-panel-show-desktop-appletJa ainakin minulla muistilaput näkyy automaattisesti yläpalkissa, kun vain käsken Tomboyn käynnistyä. Siellä ovat kivasti, kuten kaikki muutkin softat, indicator appletteina.
Dashin toimimattomuudesta: minusta Dash on parantunut jonkin verran siitä, mitä se oli 11.04:ssä. Toivottavasti jossain vaiheessa homma alkaa toimimaan oikein kunnolla, ja saadaan Dashista oikeasti parilla napinpainalluksella toimiva vempain! Siihen asti voi koettaa vaikka Synapsen käyttöä (löytyy suoraan pakettivarastoista).