Kirjoittaja Aihe: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen  (Luettu 9694 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« : 08.03.12 - klo:11.42 »
Integroitu näytönohjain rajoittaa pelaamista ja hienoista tehosteista nauttimista. Löytyisikö ohjainkortti, joka
- on hiljainen
- ei liian kallis (< 200 €)
- jolle löytyy joko ihmeen hyvä vapaa ajuri tai valmistajan ajuri on saatavissa
- mahtuu Antecin multimediamikron koteloon.

Paneelinäyttö on Asus HDMI 23 " jotain DVI-liitännällä.

Emolevy
Lainaus
ASUS M2A-VM HDMI having the integrated ATI Radeon X1250 Graphics and AMD Athlon 64 X2 DC Processor 5000+ 2.60 GHz and 5 Gt memory.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #1 : 08.03.12 - klo:13.01 »
Paneelinäyttö on Asus HDMI 23 " jotain DVI-liitännällä.

Minulla tällainen, siili, ei propellia.

01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G96 [GeForce 9500 GT] (rev a1)

Tuossa on ulostulo kahdelle näytölle. DVI on 1920x1050 ja VGA 1680x1050. Toimii hyvin NVidian ajureilla ja TwinViewillä.

Tiedä sitten, onko näitä enää myynnissä? Käytettynä varmaan.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #2 : 08.03.12 - klo:13.05 »
Integroitu näytönohjain rajoittaa pelaamista ja hienoista tehosteista nauttimista. Löytyisikö ohjainkortti, joka
- on hiljainen
- ei liian kallis (< 200 €)
- jolle löytyy joko ihmeen hyvä vapaa ajuri tai valmistajan ajuri on saatavissa
- mahtuu Antecin multimediamikron koteloon.

Paneelinäyttö on Asus HDMI 23 " jotain DVI-liitännällä.

Emolevy
Lainaus
ASUS M2A-VM HDMI having the integrated ATI Radeon X1250 Graphics and AMD Athlon 64 X2 DC Processor 5000+ 2.60 GHz and 5 Gt memory.


Liian vähän infoa.. eli
1) Pelaat ilmeisesti Windowsin puolella, vai?
2) Kuinka raskaita pelejä?
3) Jos kyllä vastaus ekaan, niin onko Linux käyttöäkin?
4) Mikä Antecin kotelo? (ei voi tietää kuinka iso kortti sinne menee, jos ei ole speksejä)
5) Multimediamikro-kotelo eli onko videoiden pyörittelyä? Tällöin linuxin puolella pääsee edelleen helpommalla jos on Nvidia..
6) Hiljaisuus.. Eli passiivinenko? Jos näin, niin kovin tehokasta ei sitten saa..

GT520 on passiivinen.. videot pyörii, nvidian linux-ajurit hyvät, mutta raskaita pelejä ei pyöritellä Windowsissa. Esim.
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/541820
« Viimeksi muokattu: 08.03.12 - klo:13.07 kirjoittanut timbba »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #3 : 08.03.12 - klo:17.16 »
Paneelinäyttö on Asus HDMI 23 " jotain DVI-liitännällä.

Minulla tällainen, siili, ei propellia.

01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G96 [GeForce 9500 GT] (rev a1)

Tuossa on ulostulo kahdelle näytölle. DVI on 1920x1050 ja VGA 1680x1050. Toimii hyvin NVidian ajureilla ja TwinViewillä.

Tiedä sitten, onko näitä enää myynnissä? Käytettynä varmaan.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Mulla oli sellainen, paino sanalla OLI. Fallout New Vegas koitui sen kohtaloksi. Ohjain kärähti kuormituksessa, tosin muistaakseni oli vielä sellaiset ajurit, että niiden kanssa oli lämpöongelmia. Kortti on ok 2d-käytössä ja vaatimattomaan pelaamiseen, ei kannata hankkia jos aikoo vähän uudempia pelejä 1920x1080 resoilla pelata.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #4 : 08.03.12 - klo:17.24 »
Sorry että kirjoitin toivovani ohjainkorttia joka ei "rajoita pelaamista ja hienoista tehosteista nauttimista." En tullut ollenkaan ajatelleeksi Windowssin tehosteita (onko niitä?) tai Windows-pelejä.

Tarve syntyi kun halusin kerrankin kokeilla uutta KDE 4.8 työpöytää ja asensin Chackra Linuxin. En ole vielä yrittänytkään pyörittää työpöytäkuutiota tai laittaa ikkunoita haamun lailla viuhtomaan. Myöskään en ole kokeillut lastenlasten suosikkipeliä, missä Pingviini laskee mahakelkalla lumirännissä.

GT520 olisi ohjainkortiksi halpa ja hiljainen. Kuvasta päätellen siili on isohko muhkura. Kotelo on Antec Fusion Black joka on  tarkoitettu mediamikroksi. Nyt kun minulla on Elisa Viihde niin katson tv:n sitä kautta, tosin yhteiseltä tietokoneen näytöltä.

Kaikki neljä PCI-korttipaikkaa ovat vapaana. Kaksi niistä on tavallista ja yksi PCI Express x16 - paikka näytönohjaimelle ja vielä PCI Express x1 - korttipaikka.

Chackra Linuxin sivuilla suosittelivat GTX 560 - korttia http://chakra-project.org/bbs/viewtopic.php?id=7156
On paljon kalliimpi ja ehkä tuuletin häiritsisi   ::)


JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #5 : 08.03.12 - klo:17.30 »
No työpöytätehosteista nauttimiseen ei kummoista korttia tarvitse, ei sen paremmin Linuxin kuin Windowsinkaan  kanssa, ja videoiden rautapurku toimii halvemmillakin Nvidian korteilla. Pelikäyttöön riittävyydestä en Linux-pelien kanssa osaa sanoa mitään, itse pelaan lähinnä Windows puolella.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #6 : 08.03.12 - klo:17.54 »
Täähän olikin jhyvä ketju. Mulle kun on tullut samoja ajatuksia eli vaihtaa nykyinen museaalinen näytönohjain edes vähän uudenpaan, ei huippukorttiin. Mulle riittäis ja on tullut nykyisen museaalisen korttini kanssa ongelmaksi Google Earthin toimimattomuus. Se kun vaatii jotain xxx-ominaisuutta ...olisko directx joku...

Eli toimiiko tuo kaipaamani Earthin nykyversio tällä Asmon esittämällä GT 520 -kortilla? tai sillä 'moottoroidulla GTX 5xx -kortilla? ja ehdottomasti myös pci-väyläinen oltava
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #7 : 08.03.12 - klo:17.57 »
Kai tarkoitat pci-väyläisellä pci-e väylää, se ei ole sama asia kuin wanha pci väylä ;)

(Mulla on parikin pci-väyläistä korttia, Nvidia riva128 ja 3dfx Voodoo2 kiinni vanhassa Pentiumissa, ei taitaisi Google Earth niillä pyöriä)
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #8 : 08.03.12 - klo:18.15 »
Joo, aika harvassa on PCI-kortit nykypäivänä. PCI-Express 16x kortteja tuppaavat olemaan. Väittäisin, että tässä ketjussa mainittuihin juttuihin tuo GT520 riittää hyvin. GTX560 on jo kohtuu muskelikortti Linux-käytössä, jossa on kuitenkin sama videon purkupiiri eli samat videot toistuvat VDPAUlla. Itselläni on GTX460 (1 GB versio, tehdasylikellotettuna) ja olen ollut siihen ihan tyytyväinen.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #9 : 09.03.12 - klo:16.24 »
Kai tarkoitat pci-väyläisellä pci-e väylää, se ei ole sama asia kuin wanha pci väylä ;)

(Mulla on parikin pci-väyläistä korttia, Nvidia riva128 ja 3dfx Voodoo2 kiinni vanhassa Pentiumissa, ei taitaisi Google Earth niillä pyöriä)

hitsi kun ei enää muista edes noin vanhoja nimikkeitäkään, mutt emon loota löytyi ja siinä kannessa lukee agp ...lienee näytönohjaimen väylä...
Eroaakohan se paljonkin pci-e -väylästä? eli onko 'hammasväli' samassa vai eri paikassa...?
Emo on Asus N7600GS

Minä kaipaisin siis siihen hiukka nykyaikaisempaa näytönohjainta - ei mitään pelihirmua. Tarpeet liki ton aiemmin murheistaan kirjoitelleen Fossiilin luokkaa ja se Google Earthin kaipaama joku direkt x... -tasoinen. Numerosta ei tietoa ...9 vai 10... vai?
Mulla siis vanhemmat Earthit toimi hyvin, mutt uudemmat ei enää. Muistaakseni siinä merenalais-vaiheessa tuli stoppi.
« Viimeksi muokattu: 09.03.12 - klo:16.25 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

CoReD

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #10 : 09.03.12 - klo:16.47 »
Itse en ainakaan uutena lähtisi 520 korttia hankkimaan. Sen suorituskyky on todella onneton vaikkakin pyörittää kyllä ainakin simppeleitä tehosteita ja videoiden toisto onnistuu takertelematta, mutta muuhun se ei sitten oikein sovellukkaan.

Saturaisen hintaluokasta 550ti on ehdottomasti paras vaihtoehto hinta/teho-suhteeltaan, etenkin jos löytää käytettynä. Halvimmillaan irtoaa uutena 119e Jimssiltä. 520:n hinta uutena Jimssiltä halvimmillaan 60e eli hintaero ei ole suuri, mutta 550ti karkeasti sanottuna 2-3x tehokkaampi. 550ti vaatii tosin 6pin lisävirran ja kohtalaisesti potkua virtalähteeltä.

nVidian halvempia 4xx sarjalaisia löytyy sitten uutena hintaluokasta 70-100e ja nekin ovat tuota 520:stä tehokkaampia vaikka ovat "vanhempaa sarjaa". Halvempia 4xx sarjalaisia löytyy melko hyvin käytettynä ja hinnat pyörivät 40-90e tuntumassa.

Esim. 430 on suorituskyvyltään noin puolet 520:stä tehokkaampi, hintaeroa uutena kympin verran. Tuo 430 ei vaadi myöskään lisävirtaa. 440 on taas piirun verran 430:stä tehukkaampi, hintaeroa 520:een parikymppiä uutena. Vaatii virtalähteeltä kokoa 300-400W riippuen vähän, minkä valmistajan sivuilta suosituksia katselee. Lisävirtaa eivät tarvitse.

Nopeasti lueskeltuna tuohon koppaan mahtuu reilut 12cm korkea ja ~24cm pitkä näytönohjain, joten tuo korkeus rajoittaa hieman valikoimaa.

Jimssiltä halvimmillaan irtoavan Asuksen 550ti näyttäisi valmistajan tietojen mukaan olevan vajaat 23cm pitkä ja 13cm korkea joten tiukoilla ollaan mahtumisen kanssa. :D Jonkun muun valmistajan 550ti saattaisi mahtua helpostikkin, mutta hinta on ainakin uutena ostettuna korkeampi.

Noita 430 ja 440 kortteja löytyykin sitten pienemmillä tuuletinratkaisuilla joten mahtumisen ei pitäisi olla ongelma. Jos prossua ei jäähdytetä passiivisesti ja kotelossa on kotelotuulettimia, voi näynohjaimeksikin valita surutta tuulettimella varustetun mallin, melutason siitä nousematta kunhan valitsee mallin, jossa asiallisen kokoinen tuuletin, eikä mitään 40mm "sirkkeliä".

Ajureiden suhteen ei pitäisi olla juuri eroavaisuuksia.

Mielipideasioita, mutta itse ainakin valitsen mielummin komponentin jossa on myös vähän tehoreserviä, etenkin kun hintaero ei ole kummoinen. Pärjää sitten vähän pitempään ilman päivittelytarvetta. Samaten tästä hintaluokasta etsisin mielummin näyttiksen käytettynä -> saa vähän paremmin vastinetta rahalle/pääsee halvemmalla.

EDIT2: Silentrigillä näköjään yks 430 varastossa aika mukavaan hintaan : http://www.silentrig.com/product/1853/palit-geforce-gt-430-1024mb-ddr3

Tosin vanhalla ddr3 muistilla, mutta hintaa ei isommin ole. Hiljasuudesta paha mennä sanoos tolla mallilla, tuuletin näyttää tosin melko pieneltä :S

Edit: Jos taas ajatellaan että rahaa on käytettävissä ~200e ja grafiikkasuorituskykyä ei tarvita hirveästi niin tuolla rahalla on mahdollista myös päivittää koko paketti (emolevy+prosessori+muistit) uudempiin joissa on nykyistäsi tehokkaampi integroitu näytönohain. Näin saa samalla päivitettyä myös prosessoria astetta parempaan ja samalla tulee päivitettyä emolevyn liitännät ja ominaisuudet tälle vuosikymmenelle.

AMD:n APU-piirit tarjoavat jo kohtalaisen tehokkaan integroidun näytönohjaimen jolla pystyy jopa pelailemaan, mutta Linuxpuolen ajurituesta en osaa sanoa yhtään mitään joten voi olla huono valinta linuxia ajatellen.

Toinen vaihtoehto on Intelin uudet prosessorit joissa myös integroitu näytönohjain. Nuo prosessorit ovat AMD:n vastaavia nopeampia, mutta integroitu näytönohjain ei ole niin tehokas kuin AMD:n APU-piireissä. Molempien integroidut näytönohjaimet ovat kuitenkin nykyistäsi tehokkaampia ja samalla myös prosessorin tehot nousevat.

En myöskään tiedä millä tasolla tuon Intelin integroidun näyttiksen linuxtuki on..

Kumpaan sitten päivittääkin, investointi olisi 200-250e luokkaa ja erillistä näytönohjainta ei välttämättä tarvittaisi ollenkaan. Samalla suorituskyky nousee jokaisella osa-alueella. Myös virrankulutus saattaa laskea pykälän tai kaksi nykyiseen verrattuna.

Ylläoleva pienemmällä fontilla siis ihan nyt vaan näin sivuhuomautuksena :P



Edit 3:
Lainaus
Minä olen hiukkasen eri mieltä tuosta suosituksestasi. GT520 on kyllä varmaankin ihan riittävä jos ajatellaan mihin käyttöön se lopulta olikin tulossa. Kuten Tomin jo sanoi, niin tuo kortti on riittävä (Tux Racerit pitäisi pyöriä ja tehosteiden pitäisi toimia). Lisäksi on varmasti hiljaisempi, kun sitäkin haluttiin.. Jos siis aikomuksena olisi pelailla Windowsin puolella, niin ehdoton ei tulisi minultakin tuolle GT520:lle, mutta kun tämä ei ollut ajatuksena aloittajalla. Ja plussana sanotaan viel, että 5xx -sarjassa on uudemmat, moninkerroin nopeammat videonpurkupiirit. Ja jos ajatellaan tuota sun 2-3x tehokkaampi, niin kyllä sitten eurojakin saa laittaa sen ~3x enemmän. Mutta jos aloittajalla on tarkoituksena hankkia  tehovaraa reilusti, niin 550ti on siihen oiva valinta. Tosin kun ei tarvetta tehokkaalle kortille ole, niin miksi maksaa ~3x enemmän kun sen tehoja ei käytetä?


GT 520:n grafiikkapiiri vastaa ominaisuuksiltaan GT 420, eli tuota "sukupolvea vanhempaa", korttia. 420:een verrattuna eroa on puolitettu muistiväylä ja puolet vähemmän CUDA-ytimiä. Vaikka kortti onkin nimetty 5xx sarjan mukaan, sitä ei kannata mennä sekoittamaan 5xx sarjan high-end kortteihin ja niiden ominaisuuksiin. Ominaisuuslista esim. loppuviimeksi ehdottomaani 430 verraten on käytännössä sama. 430 vain on yli puolet tehokkaampi ja hintaeroa ei ole kymppiä enempää. 430:enkin saa passiivisena, mikäli haluaa. Passiivinäytönohjain on kuitenkin aivan turha muuten aktiivisesti jäähdytetyssä kokoonpanossa, kuten yritin ilmaista jo aiemmin.

520 on edelleenkin omasta mielestäni huono valinta kun otetaan huomioon 430 ja 440 jotka tarjoavat samat ominaisuudet ja enemmän tehoa todella pienellä hintaerolla. Käytettynä samaan hintaan..

Mitä taas tulee tuohon 550ti:hin, niin se ei ollut lopullinen ehdotus vaan oma näkemys siitä mikä kortti tarjoaa eniten suorituskykyä ja ominaisuuksia hintaansa nähden, tuosta hintaluokasta. Myöhemmin totesin myös ettei tuo halvin 550ti malli edes mahdu koteloon ja muut mallit ovatkin jo kalliimpia.

Kuten myöhemmin viestissäni kävikin mielestäni ilmi, kyse on enemmän mielipideasiasta; Ostaako kerralla kortin jota ei tarvitse päivittää ihan heti, vai ottaako sen vähän halvemman mallin ja päivittää sen sitten vähän aikaisemmin uuteen.

Vaikkakin 520 vs 430 ei ole mielipiteellä mitään merkitystä. Samat ominaisuudet, enemmän tehoa, mitätön hintaero.
Ainoa missä 520 voittaa on versionumero :) Siinä on sitten sitä mielipide-eroa, että ottaako 430 vai päivittääkö "kerralla" 550ti:hin.

Niin ja.. Ainakaan itse en ole 520:stä onnistunut kellottamaan linuxin puolella vaikka kikkoja on kokeiltu monia. Eli siitä ei ole kellottamallakaan puristettavissa lisäpotkua jos tarvis on.

« Viimeksi muokattu: 09.03.12 - klo:19.58 kirjoittanut CoReD »
Asus Maximux IV Hero | i5-4670K | Thermalright Archon SB-E | 2x4GB RipjawsX | GTX 970 4GB  | Samsung 128GB 840 Pro | Kingston 480GB SSDNow V300 | 2TB WD Green | Fractal Design Define R4 | Seasonic G-550 | Creative Sound Blaster Z |  Asus PB278Q | Win 8.1

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #11 : 09.03.12 - klo:16.52 »
Kai tarkoitat pci-väyläisellä pci-e väylää, se ei ole sama asia kuin wanha pci väylä ;)

(Mulla on parikin pci-väyläistä korttia, Nvidia riva128 ja 3dfx Voodoo2 kiinni vanhassa Pentiumissa, ei taitaisi Google Earth niillä pyöriä)

hitsi kun ei enää muista edes noin vanhoja nimikkeitäkään, mutt emon loota löytyi ja siinä kannessa lukee agp ...lienee näytönohjaimen väylä...
Eroaakohan se paljonkin pci-e -väylästä? eli onko 'hammasväli' samassa vai eri paikassa...?
Emo on Asus N7600GS

Minä kaipaisin siis siihen hiukka nykyaikaisempaa näytönohjainta - ei mitään pelihirmua. Tarpeet liki ton aiemmin murheistaan kirjoitelleen Fossiilin luokkaa ja se Google Earthin kaipaama joku direkt x... -tasoinen. Numerosta ei tietoa ...9 vai 10... vai?
Mulla siis vanhemmat Earthit toimi hyvin, mutt uudemmat ei enää. Muistaakseni siinä merenalais-vaiheessa tuli stoppi.

AGP on sellainen 2000-luvun alun standardi, et kyllä agp väyläistä kovin modernia korttia löydä mistään :(
Ja ei et pysty laittamaan pci-e väyläistä korttia mitenkään AGP paikkaan. Et ainakaan niin, että se toimii.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #12 : 09.03.12 - klo:17.50 »
NVidiasta AGP puolella lieneen rivakimmat 6600-sarja tai 7000-sarjalaiset.

Niillä ei pysty kattomaan FullHD-leffoja, mutta pyörittävät 1900x1200 - alustaa myös DVI:n puolella.

Olen ollut siinä käsityksessä, että ATI-puolella löytyy hivenen rivakampiakin kortteja, muttei nekään vedä vertoja PCI-E-pohjaisille. Lisäksi Ati-puoli on minulla muutenkin tuntematon.

CoReD

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #13 : 09.03.12 - klo:18.16 »
Kai tarkoitat pci-väyläisellä pci-e väylää, se ei ole sama asia kuin wanha pci väylä ;)

(Mulla on parikin pci-väyläistä korttia, Nvidia riva128 ja 3dfx Voodoo2 kiinni vanhassa Pentiumissa, ei taitaisi Google Earth niillä pyöriä)

hitsi kun ei enää muista edes noin vanhoja nimikkeitäkään, mutt emon loota löytyi ja siinä kannessa lukee agp ...lienee näytönohjaimen väylä...
Eroaakohan se paljonkin pci-e -väylästä? eli onko 'hammasväli' samassa vai eri paikassa...?
Emo on Asus N7600GS

Minä kaipaisin siis siihen hiukka nykyaikaisempaa näytönohjainta - ei mitään pelihirmua. Tarpeet liki ton aiemmin murheistaan kirjoitelleen Fossiilin luokkaa ja se Google Earthin kaipaama joku direkt x... -tasoinen. Numerosta ei tietoa ...9 vai 10... vai?
Mulla siis vanhemmat Earthit toimi hyvin, mutt uudemmat ei enää. Muistaakseni siinä merenalais-vaiheessa tuli stoppi.

agb on tosissaan jo aikoja sitten kuopattu ja tuohon väylään on melkoisen vaikeaa löytää enää nykyisellään kortteja. Tuo sinun nykyinen näyttis taitaa olla jo kokolailla tehokkaammasta päästä agb-väyläisiä kortteja, joten ainakaan tehokkaampaa ei ole kovin helppo löytää.

Tuo sinun nykyinen korttisi tukee DirectX 9 joten mitä ilmeisemmin google earth on päivittynyt 10.1:een

Verkkokaupalla on pari agb-väyläistä radeonia listattuna sivuillaan joissa directx 10.1 tuki, mutta molemmilla varastosaldo loppu ja niitä tuskin enää enempää tullaan koskaan tilaamaan.. :P Hintaa sen 50-70e. En tiedä muusta kokoonpanostasi, mutta mikäli agb-väyläinen emo kyseessä, niin melko varmasti myös prossu ja muistit alkavat olla sen verran vanhaa tavaraa, että ennemmin lähtisi jo etsimään vähän tuoreampaa kokoonpanoa alle. Satasen pintaan kun voi löytää jo kokonaisen koneen käytettynä, jossa vähän nykyaikaisemmat osat ja se pci-e väyläinen näyttiskin mukana :)

Edit: toki kannattaa seurailla esim. murobbs:n myytipalstaa ja huuto.nettiä jos jollain sattuisi olemaan directx 10.1 tuella varustettua agb-väyläistä korttia kaupan pikkurahalla..

Edit2: Oletko muuten yrittänyt käyttää google earhia opengl tilassa? Hyvällä tuurilla toimii opengl:llä muttei directx:llä.
« Viimeksi muokattu: 09.03.12 - klo:18.32 kirjoittanut CoReD »
Asus Maximux IV Hero | i5-4670K | Thermalright Archon SB-E | 2x4GB RipjawsX | GTX 970 4GB  | Samsung 128GB 840 Pro | Kingston 480GB SSDNow V300 | 2TB WD Green | Fractal Design Define R4 | Seasonic G-550 | Creative Sound Blaster Z |  Asus PB278Q | Win 8.1

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #14 : 09.03.12 - klo:18.49 »
@CoReD:
Minä olen hiukkasen eri mieltä tuosta suosituksestasi. GT520 on kyllä varmaankin ihan riittävä jos ajatellaan mihin käyttöön se lopulta olikin tulossa. Kuten Tomin jo sanoi, niin tuo kortti on riittävä (Tux Racerit pitäisi pyöriä ja tehosteiden pitäisi toimia). Lisäksi on varmasti hiljaisempi, kun sitäkin haluttiin.. Jos siis aikomuksena olisi pelailla Windowsin puolella, niin ehdoton ei tulisi minultakin tuolle GT520:lle, mutta kun tämä ei ollut ajatuksena aloittajalla. Ja plussana sanotaan viel, että 5xx -sarjassa on uudemmat, moninkerroin nopeammat videonpurkupiirit. Ja jos ajatellaan tuota sun 2-3x tehokkaampi, niin kyllä sitten eurojakin saa laittaa sen ~3x enemmän. Mutta jos aloittajalla on tarkoituksena hankkia  tehovaraa reilusti, niin 550ti on siihen oiva valinta. Tosin kun ei tarvetta tehokkaalle kortille ole, niin miksi maksaa ~3x enemmän kun sen tehoja ei käytetä?

@jake:
AGP väylään en enää korttia hankkisi, vaan päivittäisin uuteen koko setin emoineen, prossineen ja näyttiksineen..
« Viimeksi muokattu: 09.03.12 - klo:18.51 kirjoittanut timbba »

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #15 : 11.03.12 - klo:05.31 »
Ja plussana sanotaan viel, että 5xx -sarjassa on uudemmat, moninkerroin nopeammat videonpurkupiirit.
Paras/edistynein videopurkurauta löytyy tuosta 520-kortista, "isoveljissä" on itseasiassa pykälää vanhempi, 400-sarjan tasoa. Nvidialla on tapana laittaa noihin pienimpiin htpc-kortteihin uusin videopurku mitä löytyy. 520:sen videopurku tukee 4k-resoja ja 3D-materiaalia mitä muut fermit(400/500-sarja) eivät osaa.

Niinpä näytti olevan.. kiitos korjauksesta.

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: Näytönohjain, hyvä, halpa, hiljainen
« Vastaus #16 : 11.03.12 - klo:14.53 »
....
 Kotelo on Antec Fusion Black joka on  tarkoitettu mediamikroksi. Nyt kun minulla on Elisa Viihde niin katson tv:n sitä kautta, tosin yhteiseltä tietokoneen näytöltä.
...

Tämä vai? Näyttäis olevan lowprofile kotelo joten tarvitset siihen low profile näyttiksen. Nvidialta ei taida olla maksimissaan kuin joku outo gts450 low profilena. Suosittelen etsimään jonkun lp gt430:sen(ellet löydä jostain gt440 lp:nä ja tosissaan gddr5 muisteilla, joka erottaa sen gt430:sestä), gt520 ei riitä shaderit pyörittämään omia parannettuja vdpau ominaisuuksiaan :D
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...