Otsikon kysymykseen ja ensimmäisen viestin linkkiin viitaten. Ei Unity varmaan liian yksinkertainen ole, vaan Unity saa tuntemaan, että minua pidetään yksinkertaisena. Ei kiva.
Hajakentän kokemukset tuntuvat tutuilta:
Äiti ei neuvonut minua opettelemaan näppäinkomentoja. Sen sijaan olen opettanut niitä aika monelle äidille ja muutamalle mummollekin. Minulla on vieläkin jossain tallessa pahvisabluuna, joka laitettiin näppäimistön päälle opastamaan tekstinkäsittelyohjelman näppäinkomentoja. Graafinen käyttöliittymä kehitettiin juuri siksi, että niistä näppäinkomennoista pääsisi eroon. En suurin surminkaan enää tahdo sitä sabluunaa takaisin. Siinä asiassa Unity on menossa myös taaksepäin ajassa, ja peräti 30 vuotta.
Olikos se sabluuna WordPerfectissä vai peräti TEKOssa? Vanha ei jaksa muistaa. Mutta oli se oikea Windows hieno, kun hiirellä vaan tehtiin vaikka mitä! Nyt on hiirikyynärpää ja -olkapää.
Silti olen ahkerasti käyttänyt näppäinkomentoja ehkä noin 20 viime vuotta Adoben ohjelmien parissa, niitähän ei sujuvasti ilman pikanäppäimiä pysty käyttämään. Saahan siinä opetella ja muistella: olen Photoshopissa: siis poistan valinnan ctrl+d:llä; ei kun Firefoxissa teen kirjanmerkin; päh tää onkin Indesign, siis sijoitan kuvan. Onneksi tuo logiikka toimii toisinpäin: siis toiminnosta, ei komennosta lähtien.
Gnomen työpöydällä taisi ctrl+ alt+ nuoli olla ainoa tarpeellinen näppäinkomento. (vielä 8.04:ssa hiiren rullalla vaihtoi työpöytää nopeammin, 10.04:stä ominaisuus poistettiin)
Koettakaapa nyt vaihtaa työpöytää. Ctrl+ alt+ nuoli oikealle tai vasemmalle vai mihin pitäisi? ja mitä siellä alla on?
Vasen paneeli: Nykynäytöissä periaatteessa parempi paikka kuin ylhäällä tai alhaalla. Ongelmana on se, että tekstiä ei ihminen voi lukea kapeasta pystypalkista yhtä helposti kuin leveästä ylä/alapalkista ... eli jotain uutta on tarvinnut keksiä.
Aina käytettävien ohjelmien käynnistys: Ne saa Unityssä vasempaan paneeliin helposti ja turhat pois.
Harvemmin käytettävien ohjelmien looginen löytyminen: Dashillä löytyy aihepiireittäin loogisesti ja haulla loput. Gnomessa on hierarkiaan perustuva logiikka, Dashissä on sumeampi logiikka, mutta logiikka kuitenkin.
Ikkunaluettelo: Unityssä erilainen, vaikea sanoa kumpi on parempi. Unityssä on havainnollisempi, ehkä joskus hitaampi.
Jotenkin osaan lukea Gnomen pystypalkista: Sovellukset, Sijainnit, Järjestelmä, vaikka teksti on sivuttain ylhäältä alaspäin kirjoitettu. Ihan pienistä ikoneista päättelen helposti avoimena olevat ohjelmat.
Vasen paneeli tai oikea on kyllä sopiva paikka käynnistimille ja ikkunaluettelolle.
Aina käytettävien ohjelmien käynnistys: Ne saa Unityssä vasempaan paneeliin helposti ja turhat pois.
Jos se helppoa on, voisitko neuvoa tällaiselle simpeltonille, kuinka tehdään?