Huomasin blenderin aikaisemman viestin, jossa kerrottiin tarvittavan tekstuuria, ja että aseita teillä on jo hyvin. Heti tuli himo mallintamaan. Aloin tekemään omakotitaloa peliänne varten, vaikka en edes tiedä tarvitsetteko sellaista. No, talo ei ole vielä valmis, sillä tarvitsisin ohjeita, yksityiskohtiin, jotta tietäisin minkälaisen talon minun pitäisi loppujen lopuksi saada aikaan. Olen mallintanut seinät ja lattian, mutta en värittänyt niitä, myöskään ikkunan paikat eivät ole valmiit. Mallinsin myös paraati oven, tosin heikosti sutaistuna, jotta saisitte selvän mistä kävellään sisään. Mallissa on myös katto, joka näkyy vain alhaaltä päin, ylhäältä päin katseluun varten. Talossa ei ole minkäänlaisia huonekaluja jne..
Kuvat:
Alhaalta http://www.imagebam.com/image/11910f141525168
Ylhäältä http://www.imagebam.com/image/bfadb9141525178
Toivoisin rakentavaa palautetta.
Terveisin UusiKäyttäjä
Olet selvästi innostunut mallintamisesta, mikä on hienoa. Talosi kaava on aika monimutkainen, mikä ei välttämättä ole huono juttu, mutta moottorini yksinkertaisuus saattaa tulla vastaan. Tällä hetkellä pelaaja-ympäristö-törmäysten havainnointi tehdään 2D:nä, eli törmäysten kannalta talo esitetään ympyröiden ja tason särmiöiden avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että käytönnössä talojen on oltava yksikerroksisia, tai ainakin vain yhteen kerrokseen voi päästä kävelemään. Lisäksi tämä osa on vielä sen verta yksinkertainen, että mallintaja joutuu määrittämään nämä ympyrät ja särmiöt käsipelillä, mikä on melko työlästä, jos talo sisältää monta seinää. Motivaatio tällaiselle toteutukselle on nopeus ja toimivuus; pelaaja-ympäristö törmäysten havainnointi on pirun virhealtista puuhaa ja aiempi kokemukseni 3D-toteutuksesta ajoi minut tällaiseen valintaan.
Kannattaisi ehkä keskittyä tekemään yksinkertaisia rakennuksia, joissa on korkeintaan kaksi huonetta, tai joihin ei pääse ollenkaan sisälle. Peli tulee pääasiallisesti olemaan ulkoilmapeli. Erinäiset mökit, hökkelit, sotilasbarakit, bunkkerit, puolijoukkueteltat jne. olisivat ihan käyttökelpoisia.
Rakennuksiin ei muuten kannata laittaa mitään huonekaluja tai vastaavia yksityiskohtia. Niistä tehdään eri mallit, joita voi sitten mukavasti lisäillä pelin editorissa. Tämä mahdollistaa sen, että pienet detailimallit voidaan jättää piirtämättä/piirtää pienemmällä yksityiskohtaisuudella, kun havaitisja on riittävän kaukana niistä. Lisäksi ympäristöjen rakentelusta tulee näin monipuolisempaa.