Kirjoittaja Aihe: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille  (Luettu 27323 kertaa)

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #20 : 21.05.11 - klo:13.54 »
Lisäsin jälleen pienen videopätkän. Tällä kertaa esitellään vakuuttavampia "debris" partikkeliefektejä. Lisäksi videossa näkyvät uudelleenskinnaattu ase ja uudet animaatiot. Luulen, että pian voitaisiin järjestää pieni avoin testisessio, jossa näkisi, kuinka monipeli toimii/ei toimi suuremmalla pelaajamäärällä. Tähän asti on kokeiltu kolmella pelaajalla. Pelin olisi tarkoitus toimia hyvin ainakin kahdeksalla pelaajalla.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #21 : 21.05.11 - klo:16.29 »
Jos tuota projektia ruvetaan testaamaaan, olen varmasti mukana jos on harrastukset antaa periksi.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2138
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #22 : 21.05.11 - klo:23.43 »
moi

en nähnyt noihin kuviin taikka mihinkään oheismateriaaleihin liittyvän mainintaa copyright eli tekijäinoikeuksista.

otathan kantaa myös tähän asiaan. me kun elämme mailmassa jossa tämäkin asia pitää ottaa huomioon.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #23 : 22.05.11 - klo:01.09 »
moi

en nähnyt noihin kuviin taikka mihinkään oheismateriaaleihin liittyvän mainintaa copyright eli tekijäinoikeuksista.

otathan kantaa myös tähän asiaan. me kun elämme mailmassa jossa tämäkin asia pitää ottaa huomioon.

Tekijällä on aina tekijänoikeus omiin teoksiinsa, riippumatta siitä, lukeeko sivuilla "copyright jne."

lassematias

  • Vieras
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #24 : 22.05.11 - klo:10.42 »
minusta olisi ollu parempi käyttää pelimoottorina unitya....
ite ainakin testaan sitä.
linkki: http://unity3d.com/unity/

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11267
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #25 : 22.05.11 - klo:10.50 »
minusta olisi ollu parempi käyttää pelimoottorina unitya....
ite ainakin testaan sitä.
linkki: http://unity3d.com/unity/
Tässä kai oli tarkoitus tehdä oma ja muutenkaan en löydä tuolta mainintaa Linuxista tai OpenSourcesta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Storck

  • Vieras
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #26 : 22.05.11 - klo:10.53 »
moi

en nähnyt noihin kuviin taikka mihinkään oheismateriaaleihin liittyvän mainintaa copyright eli tekijäinoikeuksista.

otathan kantaa myös tähän asiaan. me kun elämme mailmassa jossa tämäkin asia pitää ottaa huomioon.

Tekijällä on aina tekijänoikeus omiin teoksiinsa, riippumatta siitä, lukeeko sivuilla "copyright jne."

Syrtek66 tarkoitti: onko sinulla lupaa kuviin, saako kuka tahansa muu käyttää kuvia jne kun/jos mistään ei selviä tuota asiaa.

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #27 : 22.05.11 - klo:14.16 »
moi

en nähnyt noihin kuviin taikka mihinkään oheismateriaaleihin liittyvän mainintaa copyright eli tekijäinoikeuksista.

otathan kantaa myös tähän asiaan. me kun elämme mailmassa jossa tämäkin asia pitää ottaa huomioon.

Tekijällä on aina tekijänoikeus omiin teoksiinsa, riippumatta siitä, lukeeko sivuilla "copyright jne."

Syrtek66 tarkoitti: onko sinulla lupaa kuviin, saako kuka tahansa muu käyttää kuvia jne kun/jos mistään ei selviä tuota asiaa.

Jos teen kuvan (ts. nyt teoksen) käyttäen blenderiä, gimppiä ja ehkä g++:aa, niin tottakai minulla on lupa tähän kuvaan. Voin hyvin laittaa sen nettisivulle ilman mitään copyright-tietoja, sillä tässä pätee automaattisesti tekijänoikeuslaki. Selvästi nimeni näkyy heti sivun ylälaidassa, joten tekijästä ei kai ole epäselvyyttä.

Osassa kuvissa näkyvissä 3D-malleissa olen käyttänyt tekstuurin pohjana cgtextures.com:n kuvia, joita ko. sivun mukaan saa käyttää tähän tarkoitukseen ilman erillistä mainintaa.

Siihen, että saako kuka tahansa muu käyttää kuvia, pätee jälleen tuo tekijänoikeuslainsäädäntö.

Mutta jos tässä on mielestänne jotain epäselvyyksiä, niin voisin lisätä asiaa selventävän osion. Peliin saattaa tulevaisuudessa tulla sisältöä, joka vaatii erillismaininnan.

Lainaus
minusta olisi ollu parempi käyttää pelimoottorina unitya....
ite ainakin testaan sitä.
linkki: http://unity3d.com/unity/

Olen seurannut tuota Unitya jo jonkin aikaa. Varsin mielenkiintoinen, ja Oil Rush näyttää hyvältä. Mutta tosiaan tarkoituksena on enemmänkin tehdä pelimoottori ja juuri sille räätälöity peli. Tai ehkä pikemminkin toisinpäin: mielessä on tietyllainen peli, ja yritän tehdä pelimoottorin mahdollisimman minimalistisesti tuon pelin toteuttamiseksi. Lisäksi en ole ennen harrastanut verkko-ohjelmointia, ja tämän opettelu on varsin mielenkiintoista.

RamiSelin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #28 : 24.05.11 - klo:04.13 »
Olen seurannut tuota Unitya jo jonkin aikaa. Varsin mielenkiintoinen, ja Oil Rush näyttää hyvältä.

Oil Rush on toteutettu Uniginella, ei Unityllä.
Ubuntu 14.04, Ivy Bridge-E Core i7-4820K, GA-X79-UD3, Crucial 8GB Ballistix Elite DDR3 1866MHz, GeForce GTX 750 Ti, Kühler H2O 650, Chieftec 600W

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #29 : 24.05.11 - klo:10.15 »
Olen seurannut tuota Unitya jo jonkin aikaa. Varsin mielenkiintoinen, ja Oil Rush näyttää hyvältä.

Oil Rush on toteutettu Uniginella, ei Unityllä.

Kappas, onnistuin sekoittamaan nuo :).

Pizza

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
  • Tähän on Linux haudattuna..
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #30 : 06.06.11 - klo:21.36 »
Kelpaisi kyllä minulle jos tekisit sellaisen pienen FPS:sän tuolla moottorilla, heti menis lataukseen :D
Tähän on Linux haudattuna..

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #31 : 08.07.11 - klo:23.25 »
Alkukesästä oli pieni tauko kehityksessä, mutta nyt on jälleen tapahtunut kivaa kehitystä. Koska pelikin alkaa olla jo
melko pelattavassa mallissa, innostuin lisäämään reaaliaikaiset varjot käyttäen perinteistä "shadow mapping" -menetelmää. Tämän toteutus on nykyaikaisilla varjostinohjelmilla jo melko suoraviivaista.

Pientä hiomista vaatii vielä, mutta uskoisin, että parin seuraavan kuukauden sisällä voisin julkaista ensimmäisen version verkkopelin ja yleisen toimivuuden testaamista varten.

Voisin varmaan luoda jonkin Twitter tilin tjsp. tälle projektille, mutta Ubuntun käyttäjien kommentit ovat edelleen erittäin tervetulleita, Ubuntu kun on pääasiallinen kohdekäyttis.

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #32 : 09.07.11 - klo:14.27 »
VARJOT  :o

 :) :) :) Tosi hienoa!

 

UusiKäyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #33 : 19.07.11 - klo:12.07 »
Onko mahdollista "lahjoittaa" pelillenne 3d malleja? Unpaintattuja? Renderöityjä? Olen jonkun aikaa blenderiä käyttänyt, en ole pro, tai mitään, mutta harrastemielessä kavereiden kanssa. Olisiko siis mahdollista tehdä 3d malleja ja antaa teidän käyttöönne?
Edit: Pistin mukaan linkin m16Blender kuvaan: http://www.magicscreenshot.com/jpg/OwB84cxbjkA.html

-UusiKäyttäjä
« Viimeksi muokattu: 19.07.11 - klo:12.19 kirjoittanut UusiKäyttäjä »
Intel i5 2500K - 4.8Ghz
Nvidia GeForce 560 Ti Twin Light Edition
AsRock Z68 Gen3 Extreme3
Ja muut sellaiset..

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #34 : 19.07.11 - klo:15.33 »
Onko mahdollista "lahjoittaa" pelillenne 3d malleja? Unpaintattuja? Renderöityjä? Olen jonkun aikaa blenderiä käyttänyt, en ole pro, tai mitään, mutta harrastemielessä kavereiden kanssa. Olisiko siis mahdollista tehdä 3d malleja ja antaa teidän käyttöönne?
Edit: Pistin mukaan linkin m16Blender kuvaan: http://www.magicscreenshot.com/jpg/OwB84cxbjkA.html

-UusiKäyttäjä

Pelisisällön kannalta olisi kyllä järkevää, jos projektiin littyisi useampia 3D-mallintajia. Tällaisen järjestämistä ei ole tosin mietitty vielä kovin pitkälle. Ase- ja hahmomallit ovat tällä hetkellä hyvässä vaiheessa, joten tällä alueella ei ole kovin paljon paikattavaa. Toisen puolen muodostavat peliympäristön 3D-mallit, kuten rakennukset, kasvit jne. Näitä on vielä rajoitetusti, ja lisävoimia voitaisiin tarvita.

Pitäisi miettiä jokin luonteva järjestelmä, jonka avulla henkilö voisi antaa tekemänsä mallin käytettäväksi pelissä s.e. henkilön osuus projektissa kävisi myös ilmi. En mielellään ottaisi pelkästään malleja. UV-kartoitus ja teksturointi ovat välttämättömiä ja melko aikaavieviä osia, joten jos joku haluaa liittyä projektiin, niin mielellään pitäisi pystyä viemään tällainen kokonaisuus loppuun asti. Lisäksi kaikista malleista tarvitaan "muutama" level-of-detail versio. Nämä saa blenderillä ihan kivasti, mutta hieman vaativat myös työtä.

Moottorissa on aika kivasti toimiva integroitu kenttäeditori, johon on myös helppo lisätä omia 3D-malleja. Suunnitelmani on, että kun peli on julkaistu, ihmiset voisivat helposti luoda omia peliympäristöjä käyttäen pelin mukana tulevia malleja sekä itse tekemiään malleja. Hyvänä pidetyt ympäristöt voitaisiin sisällyttää tuleviin julkaisuihin.

Näyttämäsi M-16 malli vaikuttaa ihan kivalta, mutta ei ole vielä hiottu siihen realistiseen asuunsa, jota haemme. Lisäksi mallissa näyttäisi olevan teknisesti hiomisen varaa, sillä polygonien käyttö ei vaikuta kovin optimaaliselta muotojen esittämisen kannalta.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #35 : 19.07.11 - klo:15.38 »
Onko mahdollista "lahjoittaa" pelillenne 3d malleja? Unpaintattuja? Renderöityjä? Olen jonkun aikaa blenderiä käyttänyt, en ole pro, tai mitään, mutta harrastemielessä kavereiden kanssa. Olisiko siis mahdollista tehdä 3d malleja ja antaa teidän käyttöönne?
Edit: Pistin mukaan linkin m16Blender kuvaan: http://www.magicscreenshot.com/jpg/OwB84cxbjkA.html

-UusiKäyttäjä

Pelisisällön kannalta olisi kyllä järkevää, jos projektiin littyisi useampia 3D-mallintajia. Tällaisen järjestämistä ei ole tosin mietitty vielä kovin pitkälle. Ase- ja hahmomallit ovat tällä hetkellä hyvässä vaiheessa, joten tällä alueella ei ole kovin paljon paikattavaa. Toisen puolen muodostavat peliympäristön 3D-mallit, kuten rakennukset, kasvit jne. Näitä on vielä rajoitetusti, ja lisävoimia voitaisiin tarvita.

Pitäisi miettiä jokin luonteva järjestelmä, jonka avulla henkilö voisi antaa tekemänsä mallin käytettäväksi pelissä s.e. henkilön osuus projektissa kävisi myös ilmi. En mielellään ottaisi pelkästään malleja. UV-kartoitus ja teksturointi ovat välttämättömiä ja melko aikaavieviä osia, joten jos joku haluaa liittyä projektiin, niin mielellään pitäisi pystyä viemään tällainen kokonaisuus loppuun asti. Lisäksi kaikista malleista tarvitaan "muutama" level-of-detail versio. Nämä saa blenderillä ihan kivasti, mutta hieman vaativat myös työtä.

Moottorissa on aika kivasti toimiva integroitu kenttäeditori, johon on myös helppo lisätä omia 3D-malleja. Suunnitelmani on, että kun peli on julkaistu, ihmiset voisivat helposti luoda omia peliympäristöjä käyttäen pelin mukana tulevia malleja sekä itse tekemiään malleja. Hyvänä pidetyt ympäristöt voitaisiin sisällyttää tuleviin julkaisuihin.

Näyttämäsi M-16 malli vaikuttaa ihan kivalta, mutta ei ole vielä hiottu siihen realistiseen asuunsa, jota haemme. Lisäksi mallissa näyttäisi olevan teknisesti hiomisen varaa, sillä polygonien käyttö ei vaikuta kovin optimaaliselta muotojen esittämisen kannalta.

Jos alatte kaipaamaan enemmän kansainvälistä apua kehitykseen, niin olisiko aika tehdä pelin sivusto ja koko portaali uusiksi? Sellaiseksi, että se houkuttelisi muitakin käyttäjiä mukaan kehitykseen. Sitten julkaisun yhteydessä laajentaa tämä portaali tyydyttämään myös peruskäyttäjien tarpeet. Lähinnä tässä vaiheessa lähtisin miettimään git access-ratkaisuja ja toimivaa foorumia ja feature listiä, mitä kehittäjät voivat yhdessä laajentaa.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

UusiKäyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #36 : 20.07.11 - klo:19.43 »
Onko mahdollista "lahjoittaa" pelillenne 3d malleja? Unpaintattuja? Renderöityjä? Olen jonkun aikaa blenderiä käyttänyt, en ole pro, tai mitään, mutta harrastemielessä kavereiden kanssa. Olisiko siis mahdollista tehdä 3d malleja ja antaa teidän käyttöönne?
Edit: Pistin mukaan linkin m16Blender kuvaan: http://www.magicscreenshot.com/jpg/OwB84cxbjkA.html

-UusiKäyttäjä

Pelisisällön kannalta olisi kyllä järkevää, jos projektiin littyisi useampia 3D-mallintajia. Tällaisen järjestämistä ei ole tosin mietitty vielä kovin pitkälle. Ase- ja hahmomallit ovat tällä hetkellä hyvässä vaiheessa, joten tällä alueella ei ole kovin paljon paikattavaa. Toisen puolen muodostavat peliympäristön 3D-mallit, kuten rakennukset, kasvit jne. Näitä on vielä rajoitetusti, ja lisävoimia voitaisiin tarvita.

Pitäisi miettiä jokin luonteva järjestelmä, jonka avulla henkilö voisi antaa tekemänsä mallin käytettäväksi pelissä s.e. henkilön osuus projektissa kävisi myös ilmi. En mielellään ottaisi pelkästään malleja. UV-kartoitus ja teksturointi ovat välttämättömiä ja melko aikaavieviä osia, joten jos joku haluaa liittyä projektiin, niin mielellään pitäisi pystyä viemään tällainen kokonaisuus loppuun asti. Lisäksi kaikista malleista tarvitaan "muutama" level-of-detail versio. Nämä saa blenderillä ihan kivasti, mutta hieman vaativat myös työtä.

Moottorissa on aika kivasti toimiva integroitu kenttäeditori, johon on myös helppo lisätä omia 3D-malleja. Suunnitelmani on, että kun peli on julkaistu, ihmiset voisivat helposti luoda omia peliympäristöjä käyttäen pelin mukana tulevia malleja sekä itse tekemiään malleja. Hyvänä pidetyt ympäristöt voitaisiin sisällyttää tuleviin julkaisuihin.

Näyttämäsi M-16 malli vaikuttaa ihan kivalta, mutta ei ole vielä hiottu siihen realistiseen asuunsa, jota haemme. Lisäksi mallissa näyttäisi olevan teknisesti hiomisen varaa, sillä polygonien käyttö ei vaikuta kovin optimaaliselta muotojen esittämisen kannalta.
No se M-16 malli oli vielä vähän keskeneräinen *krhm!* Mutta tässä olisi perus lusikka:
http://www.imagebam.com/image/7ed8ba141428879

-UusiKäyttäjä
« Viimeksi muokattu: 21.07.11 - klo:15.16 kirjoittanut UusiKäyttäjä »
Intel i5 2500K - 4.8Ghz
Nvidia GeForce 560 Ti Twin Light Edition
AsRock Z68 Gen3 Extreme3
Ja muut sellaiset..

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #37 : 20.07.11 - klo:23.25 »
No se M-16 malli oli vielä vähän keskeneräinen *krhm!* Mutta tässä olisi tälläinen sotilaan yleis-tarvike, made in finland: http://www.imagebam.com/image/7ed8ba141428879

-UusiKäyttäjä

Suomisotilaan yleistarvike on ehkä kuitenkin enemmänkin tämän näköinen

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #38 : 21.07.11 - klo:12.39 »
Jos alatte kaipaamaan enemmän kansainvälistä apua kehitykseen, niin olisiko aika tehdä pelin sivusto ja koko portaali uusiksi? Sellaiseksi, että se houkuttelisi muitakin käyttäjiä mukaan kehitykseen. Sitten julkaisun yhteydessä laajentaa tämä portaali tyydyttämään myös peruskäyttäjien tarpeet. Lähinnä tässä vaiheessa lähtisin miettimään git access-ratkaisuja ja toimivaa foorumia ja feature listiä, mitä kehittäjät voivat yhdessä laajentaa.

Verkkosivun ulkoasu ei ole ollut tähän asti kovin korkealla prioriteetilla. Sen tarkoitus on lähinnä julkaista uutisia sekä multimediaa muodossa, joka varmasti näkyy selaimesta ja alustasta riippumatta. "Keep it simple stupid" on ollut tässä projektissa ohjenuorana. Selvästi kaivattava ominaisuus on kyllä projektin oma foorumi. Olisi hyvä, jos ihmiset voisivat suoraan kommentoida jokaista uutista. Yritän saada tällaisen alulle lähiaikoina. Jos jollain on ehdottaa hyvää foorumipakettia, niin olisin kiitollinen, sillä en ole kovin hyvin näistä perillä.

Pelinkehityksestä tuskin tulee täysin avointa s.e. koko paketti löytyisi jostain julkisesta versionhallintajärjestelmästä. Tähän asti on ollut käytössä eräs verkkotiedostopalvelu, joka on toiminut varsin hyvänä keskitettynä datakeskuksena pelin kehityksessä. Jos projektiin liittyy esim. 3D-mallintaja, niin hän saa tarvittavat oikeudet kyseiseen tiedostopalvelun tietokantaan. Pelisisällön, kuten mallien, tekstuurien ja äänien, yhteensulauttaminen on uskoakseni vielä melko helppoa, vaikka tekijöitä olisi useita. Aivan toinen asia olisi, jos myös lähdekoodi pitäisi jakaa usean ohjelmoijan työstettäväksi. Aion kuitenkin yhtä pitää ohjelmointipuolen visusti omilla harteillani.

UusiKäyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #39 : 21.07.11 - klo:15.14 »
 Huomasin blenderin aikaisemman viestin, jossa kerrottiin tarvittavan tekstuuria, ja että aseita teillä on jo hyvin. Heti tuli himo mallintamaan. Aloin tekemään omakotitaloa peliänne varten, vaikka en edes tiedä tarvitsetteko sellaista. No, talo ei ole vielä valmis, sillä tarvitsisin ohjeita, yksityiskohtiin, jotta tietäisin minkälaisen talon minun pitäisi loppujen lopuksi saada aikaan. Olen mallintanut seinät ja lattian, mutta en värittänyt niitä, myöskään ikkunan paikat eivät ole valmiit. Mallinsin myös paraati oven, tosin heikosti sutaistuna, jotta saisitte selvän mistä kävellään sisään. Mallissa on myös katto, joka näkyy vain alhaaltä päin, ylhäältä päin katseluun varten. Talossa ei ole minkäänlaisia huonekaluja jne..

Kuvat:
Alhaalta http://www.imagebam.com/image/11910f141525168
Ylhäältä http://www.imagebam.com/image/bfadb9141525178

Toivoisin rakentavaa palautetta.
Terveisin UusiKäyttäjä
Intel i5 2500K - 4.8Ghz
Nvidia GeForce 560 Ti Twin Light Edition
AsRock Z68 Gen3 Extreme3
Ja muut sellaiset..