Ubuntu Suomen keskustelualueet

Ubuntun käyttö => Pelit => Aiheen aloitti: blender - 08.01.11 - klo:18.34

Otsikko: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 08.01.11 - klo:18.34
Aloitin tuossa viime vuoden lopulla pienimuotoisen OpenGL:ään ja muihin alustariippumattomiin kirjastoihin/rajapintoihin pohjautuvan peli/pelimoottoriprojektin. Kehitys tapahtuu pääasiallisesti Ubuntu Linuxilla käyttäen vapaita ohjelmia. Myös Windowsille ja ehkä Macille saadaan tarvittaessa binäärit.

Linkki: http://koti.mbnet.fi/~blender/glfps/ EDIT: http://www.perilouspenguin.com/glfps (http://www.perilouspenguin.com/glfps)

Olen jo pitkään harmitellut hienon pelin America's army linux-version lopettamista. Toki linuxille löytyy esim. enemy territory: true combat elite, mutta ihan samantasoista realismia ei tästä pelistä löydy. Yritän tuossa omassa harrastepeliprojektissa tavoitella jotain America's armyn tyylistä taktista FPS tuntumaa. Mielestäni mielenkiintoisimpia pelimoottoriprojekteja linuxille ovat tällähetkellä suurempi Unigine sekä pienimuotoisemmat Cube ja Resistance Force. En yritä kilpailla näiden kanssa, vaan projektini on periaatteessa täysin omaan mielenkiintoon nojaava.

Jos jotakuta kiinnostaa tällaisten projektien seuranta, niin päivitän ylläannetun linkin takaa löytyvää sivua aina, kun jotain uutta ilmestyy.

Jos herää jotain ehdotuksia tai kommentteja niin lukisin niistä mielelläni.
Mikäli jollain on vastaavia projekteja työn alla, niin olisi kiva kuulla niistäkin.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: asuspoju - 08.01.11 - klo:22.44
Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja jo nyt moottori sulavalta vaikka tuossa ei olekaan tavaraa paljon mitään.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Dost - 08.01.11 - klo:23.07
Hienoa! Tuon tapaisia peleja minä ainakin Linuxille kaipaankin. Liikaa on nopeatemppoisia putkiräiskintöjä. Kuitenkin on jo esimerkiksi blenderissä "valmis" Bullet pelimoottori hienolla fysiikkamallinuksella ja realtime-varjoilla. Tehkääpä joku kunnon peli senkin päälle, kiitos :) Eri asia on tietysti harrastusmielessä oma moottori tehdä.

+1
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 09.01.11 - klo:12.50
Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja jo nyt moottori sulavalta vaikka tuossa ei olekaan tavaraa paljon mitään.

Yritän pitää koodipuolella asiat mahdollisimman minimalistisina. Monta projektia on kaatunut liian kunnianhimoisiin tai monimutkaisiin tavoitteisiin. Esimerkiksi monimutkaisemmat grafiikkaefektit jätän suosiolla sinne listan pohjalle. Ensiksi on tarkoitus saada pelin kannalta tärkeimmät asiat tehtyä.

Hienoa! Tuon tapaisia peleja minä ainakin Linuxille kaipaankin. Liikaa on nopeatemppoisia putkiräiskintöjä.

Niin on. Olisi kyllä hyvä tietää, onko useampikin Linux-pelaaja kiinnostunut tällaisista hieman hidastempoisemmista taktiikkapainotteisista FPS-peleistä.

Saan jatkossa apua 3D mallien ja tekstuurien työstämisessä, joten peliprojekti ei ole täysin omalla kontollani. Usein tuntuu Linux-pelejä vaivaavan se, että tekijä ei ole mallinnuksen tai teksturoinnin taituri.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Tomin - 09.01.11 - klo:14.09
Olisi kyllä hyvä tietää, onko useampikin Linux-pelaaja kiinnostunut tällaisista hieman hidastempoisemmista taktiikkapainotteisista FPS-peleistä.
Mielellään kyllä kiitos. :)
Olisi mukava jos olisi joku kunnollinen tuommoinen ja vielä kohtuullisella yksinpelikampanjalla (sitten joskus jos/kun (saat valita) siitä jotain tulee). Ehkäpä vähän Wesnothin tyyliin voisi sitten myös itse tehdä niitä ja jakaa netissä.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Lasse. - 09.01.11 - klo:20.39
Kyllä, ehdottomasti! En ole kovinkaan kiinnostunut sinkohipasta, ja ne tuntuvat olevan ainoat Linuxille tarjolla olevat FPS-pelit. Realistisempi meno on enemmän minun mieleeni.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: spark - 09.01.11 - klo:21.16
Yksinpelimoodi olisi kyllä ykköstä. Verkossa pelattavia FPS räiskintöjä on jo liiaksikin asti. Tuon jos vain saat tehtyä simppelisti muokattavaksi, niin eiköhän mappeja ala siihen ilmaantumaan.

GTA tyyppinen peli olisi kanssa mahtavaa, kun joku osaava moista alkaisi tekemään.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 09.01.11 - klo:21.45
Varteenotettavan yksinpelin tekeminen vaatii valtavasti oheisdataa: kenttiä, hahmoja jne. Kestävän monipelin voi saada aikaan vähemmällä datan määrällä. Toisaalta odotan vaikeuksia verkkokoodin työstämisessä, koska kyseessä on kuitenkin reaaliaikainen peli, ja tällä saralla itselläni on vähiten kokemusta.

Pyrin tekemään ympäristöjen rakentamisesta helppoa mutta tehokasta, mikä kyllä toimii hyvänä pohjana myös yksinpelille, jos sellaisen tekeminen joskus alkaa kiinnostamaan.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Exitium - 10.01.11 - klo:15.43
Yllätyin suuresti kuinka pitkälle olet jo päässyt. Ja nostan hattua.

Odotan innolla projektin kehittymistä ja annan kiitokseni panostuksestasi. Ja tosiaankin, monet muutkin linuxpelaajat ovat hieman voivotelleet tätä tilannetta että linuxille on saatavilla pääasiassa vain näitä kveikkiklooneja. Sitten kun saat työsi tarpeeksi valmiiksi, niin tulet varmasti saamaan kansainvälistä kiitosta.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Ciuu96 - 22.01.11 - klo:21.48
Hienolta näyttää, ja todella pitkälle olet jo näköjään päässyt. Mahtavaa jos tämmöisen hidastempoisemmankin FPS:än Linuxillekin saisi, toisilleen lähes identtiset sinkohipat ei enää oikein jaksa kiinnostaa. Americas Armya itsekkin pelasin silloin joskus kun sitä vielä linuxille julkaistiin, ja hieno peli oli kyllä.

Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 10.04.11 - klo:21.29
En tiedä moniko on sattunut seuraamaan pelin kehitystä, mutta voisin tässä kohtaa yrittää nostaa aiheen taas esille täällä foorumeilla. Eli uusia kuvia löytyy pelin kotisivuilta http://koti.mbnet.fi/~blender/glfps/ (http://koti.mbnet.fi/~blender/glfps/) uusimpien uutisten kera. Melko paljon on saatu tehdyksi ja jo nyt projekti on siinä vaiheessa, että 1 vs 1 peliä on pelailtu internetin yli (palvelinkoneessa pyöri linux-versio ja asiakaskoneella windows 7 -versio). Verkkokoodi on toki vielä melko alkutekijöissä, mutta suuri osa vaikeista ongelmista on jo ratkottu.

Yritän laittaa lähiaikoina videon tai kaksi peliin integroidusta kenttäeditorista sekä näytteen pelattavuudesta. Peliin on tosiaan tulossa lähitulevaisuudessa huomattavasti yksityiskohtaisemmat ja realistisemmat hahmo- ja asemallit, joita kaksi projektin varsinaista mallintajaa työstävät.

Kommentit kuvista ja kysymykset pelistä ovat tervetulleita.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 25.04.11 - klo:20.10
Lisäsin uuden videon, joka esittelee mm. peliympäristöjen muokkausmahdollisuuksia.
http://koti.mbnet.fi/~blender/glfps/vids/2011-04-25-1.avi (http://koti.mbnet.fi/~blender/glfps/vids/2011-04-25-1.avi)
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Dost - 25.04.11 - klo:22.25
Oikein hyvä! Aidon kuuluiset paukut. Tosin äänimaailmassa on vielä toki väsäämistä. Voisin ehdottaa first person kameran kiinnittämistä suoraan hahmon päähän, tai siis sen bone:een, jotta liikkuessa se heiluisi animaation mukana. (Esim. Operation Flashpoint 2)
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 25.04.11 - klo:23.08
Oikein hyvä! Aidon kuuluiset paukut. Tosin äänimaailmassa on vielä toki väsäämistä. Voisin ehdottaa first person kameran kiinnittämistä suoraan hahmon päähän, tai siis sen bone:een, jotta liikkuessa se heiluisi animaation mukana. (Esim. Operation Flashpoint 2)

Tällä hetkellä äänet ovat ilmaiskirjastosta, mutta varmaan joitain ääniä tullaan äänittämään itse. Tuota kamerajuttua olen kyllä harkinnut. Ainakin kuolinanimaatioihin kameran voisi kiinnittää.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: spark - 26.04.11 - klo:00.18
Hyvältä näyttää :o . Joko kohta pääsee beta versiota koittamaan?
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Exitium - 26.04.11 - klo:12.47
Katselin tuon julkaisemasi showcase-videon ja häkellyin. Aivan mahtavan näköistä settiä, ja vielä näin lyhyessä ajassa! Aivan uskomattoman hienoa!

Innolla odotan millainen paketti on valmistuttuaan. Potentiaalia on vaikka mihin!
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 26.04.11 - klo:17.34
Hyvältä näyttää :o . Joko kohta pääsee beta versiota koittamaan?

Ensimmäinen pelattava julkaisu saadaan toivottavasti kesällä.

Kunhan ensimmäinen pelattava versio saadaan ulos, niin pyrimme laittamaan päivityksiä aina niin pian kuin uusia ominaisuuksia saadaan lisättyä. Koska visio "valmiista pelistä" on vähän auki, niin on varmaan parempi ajatella peliä jatkuvasti kehittyvänä projektina, jossa ei välttämättä ole beta jne. vaiheita. Julkaisut voitaisiin nimetä vaikka päivämäärän mukaan. Automaattipäivitysjärjestelmä olisi tässä tietenkin vakuuttava.

Katselin tuon julkaisemasi showcase-videon ja häkellyin. Aivan mahtavan näköistä settiä, ja vielä näin lyhyessä ajassa! Aivan uskomattoman hienoa!

Innolla odotan millainen paketti on valmistuttuaan. Potentiaalia on vaikka mihin!

Hienoa, että löytyy kiinnostusta.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: asuspoju - 28.04.11 - klo:15.10
Hienosti on edistynyt projekti. Äänimaailmaan kannattaa tosiaan panostaa hyvin. Niiden avulla pääsee peliin sisään ja tunnelman saa luotua.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 28.04.11 - klo:16.31
Hienosti on edistynyt projekti. Äänimaailmaan kannattaa tosiaan panostaa hyvin. Niiden avulla pääsee peliin sisään ja tunnelman saa luotua.

Projektin muut jäsenet ovatkin jo suunnitelleet ambienssiäänien jne. nauhoittelemista kesällä. Tällainen FPS peli on toisaalta siinäkin mielessä vaativa, että kaikkia ääniä ei ihan harrastelijatasolla pääse nauhoittelemaan (esim. autenttiset aseiden äänet).

Itse arvostan myös hyvin tehtyjä hahmoanimaatioita, joita uusimmissa megabudjettien peleissä näkyykin jo aika hyvin motion capturen ansiosta. Blenderillä animaatioiden tekeminen käsin on kyllä melko luontevaa, mitä nyt olen kerinnyt kokeilemaan, mutta ihan realismin äärirajoille ei varmaan päästä. Jos jollain on kokemusta ihmishahmon animoinnista (mielellään blenderillä), niin projektiin mahtuu kyllä mukaan!
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Chambber - 28.04.11 - klo:21.02
Jee!! Vihdoin asiallinen peli linuxille. Tätä odotellessa...

-Chambber
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 21.05.11 - klo:13.54
Lisäsin jälleen pienen videopätkän. Tällä kertaa esitellään vakuuttavampia "debris" partikkeliefektejä. Lisäksi videossa näkyvät uudelleenskinnaattu ase ja uudet animaatiot. Luulen, että pian voitaisiin järjestää pieni avoin testisessio, jossa näkisi, kuinka monipeli toimii/ei toimi suuremmalla pelaajamäärällä. Tähän asti on kokeiltu kolmella pelaajalla. Pelin olisi tarkoitus toimia hyvin ainakin kahdeksalla pelaajalla.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: noname - 21.05.11 - klo:16.29
Jos tuota projektia ruvetaan testaamaaan, olen varmasti mukana jos on harrastukset antaa periksi.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: matsukan - 21.05.11 - klo:23.43
moi

en nähnyt noihin kuviin taikka mihinkään oheismateriaaleihin liittyvän mainintaa copyright eli tekijäinoikeuksista.

otathan kantaa myös tähän asiaan. me kun elämme mailmassa jossa tämäkin asia pitää ottaa huomioon.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 22.05.11 - klo:01.09
moi

en nähnyt noihin kuviin taikka mihinkään oheismateriaaleihin liittyvän mainintaa copyright eli tekijäinoikeuksista.

otathan kantaa myös tähän asiaan. me kun elämme mailmassa jossa tämäkin asia pitää ottaa huomioon.

Tekijällä on aina tekijänoikeus omiin teoksiinsa, riippumatta siitä, lukeeko sivuilla "copyright jne."
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: lassematias - 22.05.11 - klo:10.42
minusta olisi ollu parempi käyttää pelimoottorina unitya....
ite ainakin testaan sitä.
linkki: http://unity3d.com/unity/ (http://unity3d.com/unity/)
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Tomin - 22.05.11 - klo:10.50
minusta olisi ollu parempi käyttää pelimoottorina unitya....
ite ainakin testaan sitä.
linkki: http://unity3d.com/unity/ (http://unity3d.com/unity/)
Tässä kai oli tarkoitus tehdä oma ja muutenkaan en löydä tuolta mainintaa Linuxista tai OpenSourcesta.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Storck - 22.05.11 - klo:10.53
moi

en nähnyt noihin kuviin taikka mihinkään oheismateriaaleihin liittyvän mainintaa copyright eli tekijäinoikeuksista.

otathan kantaa myös tähän asiaan. me kun elämme mailmassa jossa tämäkin asia pitää ottaa huomioon.

Tekijällä on aina tekijänoikeus omiin teoksiinsa, riippumatta siitä, lukeeko sivuilla "copyright jne."

Syrtek66 tarkoitti: onko sinulla lupaa kuviin, saako kuka tahansa muu käyttää kuvia jne kun/jos mistään ei selviä tuota asiaa.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 22.05.11 - klo:14.16
moi

en nähnyt noihin kuviin taikka mihinkään oheismateriaaleihin liittyvän mainintaa copyright eli tekijäinoikeuksista.

otathan kantaa myös tähän asiaan. me kun elämme mailmassa jossa tämäkin asia pitää ottaa huomioon.

Tekijällä on aina tekijänoikeus omiin teoksiinsa, riippumatta siitä, lukeeko sivuilla "copyright jne."

Syrtek66 tarkoitti: onko sinulla lupaa kuviin, saako kuka tahansa muu käyttää kuvia jne kun/jos mistään ei selviä tuota asiaa.

Jos teen kuvan (ts. nyt teoksen) käyttäen blenderiä, gimppiä ja ehkä g++:aa, niin tottakai minulla on lupa tähän kuvaan. Voin hyvin laittaa sen nettisivulle ilman mitään copyright-tietoja, sillä tässä pätee automaattisesti tekijänoikeuslaki. Selvästi nimeni näkyy heti sivun ylälaidassa, joten tekijästä ei kai ole epäselvyyttä.

Osassa kuvissa näkyvissä 3D-malleissa olen käyttänyt tekstuurin pohjana cgtextures.com:n kuvia, joita ko. sivun mukaan saa käyttää tähän tarkoitukseen ilman erillistä mainintaa.

Siihen, että saako kuka tahansa muu käyttää kuvia, pätee jälleen tuo tekijänoikeuslainsäädäntö.

Mutta jos tässä on mielestänne jotain epäselvyyksiä, niin voisin lisätä asiaa selventävän osion. Peliin saattaa tulevaisuudessa tulla sisältöä, joka vaatii erillismaininnan.

Lainaus
minusta olisi ollu parempi käyttää pelimoottorina unitya....
ite ainakin testaan sitä.
linkki: http://unity3d.com/unity/

Olen seurannut tuota Unitya jo jonkin aikaa. Varsin mielenkiintoinen, ja Oil Rush näyttää hyvältä. Mutta tosiaan tarkoituksena on enemmänkin tehdä pelimoottori ja juuri sille räätälöity peli. Tai ehkä pikemminkin toisinpäin: mielessä on tietyllainen peli, ja yritän tehdä pelimoottorin mahdollisimman minimalistisesti tuon pelin toteuttamiseksi. Lisäksi en ole ennen harrastanut verkko-ohjelmointia, ja tämän opettelu on varsin mielenkiintoista.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: RamiSelin - 24.05.11 - klo:04.13
Olen seurannut tuota Unitya jo jonkin aikaa. Varsin mielenkiintoinen, ja Oil Rush näyttää hyvältä.

Oil Rush on toteutettu Uniginella, ei Unityllä.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 24.05.11 - klo:10.15
Olen seurannut tuota Unitya jo jonkin aikaa. Varsin mielenkiintoinen, ja Oil Rush näyttää hyvältä.

Oil Rush on toteutettu Uniginella, ei Unityllä.

Kappas, onnistuin sekoittamaan nuo :).
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Pizza - 06.06.11 - klo:21.36
Kelpaisi kyllä minulle jos tekisit sellaisen pienen FPS:sän tuolla moottorilla, heti menis lataukseen :D
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 08.07.11 - klo:23.25
Alkukesästä oli pieni tauko kehityksessä, mutta nyt on jälleen tapahtunut kivaa kehitystä. Koska pelikin alkaa olla jo
melko pelattavassa mallissa, innostuin lisäämään reaaliaikaiset varjot käyttäen perinteistä "shadow mapping" -menetelmää. Tämän toteutus on nykyaikaisilla varjostinohjelmilla jo melko suoraviivaista.

Pientä hiomista vaatii vielä, mutta uskoisin, että parin seuraavan kuukauden sisällä voisin julkaista ensimmäisen version verkkopelin ja yleisen toimivuuden testaamista varten.

Voisin varmaan luoda jonkin Twitter tilin tjsp. tälle projektille, mutta Ubuntun käyttäjien kommentit ovat edelleen erittäin tervetulleita, Ubuntu kun on pääasiallinen kohdekäyttis.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Dost - 09.07.11 - klo:14.27
VARJOT  :o

 :) :) :) Tosi hienoa!

 
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: UusiKäyttäjä - 19.07.11 - klo:12.07
Onko mahdollista "lahjoittaa" pelillenne 3d malleja? Unpaintattuja? Renderöityjä? Olen jonkun aikaa blenderiä käyttänyt, en ole pro, tai mitään, mutta harrastemielessä kavereiden kanssa. Olisiko siis mahdollista tehdä 3d malleja ja antaa teidän käyttöönne?
Edit: Pistin mukaan linkin m16Blender kuvaan: http://www.magicscreenshot.com/jpg/OwB84cxbjkA.html

-UusiKäyttäjä
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 19.07.11 - klo:15.33
Onko mahdollista "lahjoittaa" pelillenne 3d malleja? Unpaintattuja? Renderöityjä? Olen jonkun aikaa blenderiä käyttänyt, en ole pro, tai mitään, mutta harrastemielessä kavereiden kanssa. Olisiko siis mahdollista tehdä 3d malleja ja antaa teidän käyttöönne?
Edit: Pistin mukaan linkin m16Blender kuvaan: http://www.magicscreenshot.com/jpg/OwB84cxbjkA.html

-UusiKäyttäjä

Pelisisällön kannalta olisi kyllä järkevää, jos projektiin littyisi useampia 3D-mallintajia. Tällaisen järjestämistä ei ole tosin mietitty vielä kovin pitkälle. Ase- ja hahmomallit ovat tällä hetkellä hyvässä vaiheessa, joten tällä alueella ei ole kovin paljon paikattavaa. Toisen puolen muodostavat peliympäristön 3D-mallit, kuten rakennukset, kasvit jne. Näitä on vielä rajoitetusti, ja lisävoimia voitaisiin tarvita.

Pitäisi miettiä jokin luonteva järjestelmä, jonka avulla henkilö voisi antaa tekemänsä mallin käytettäväksi pelissä s.e. henkilön osuus projektissa kävisi myös ilmi. En mielellään ottaisi pelkästään malleja. UV-kartoitus ja teksturointi ovat välttämättömiä ja melko aikaavieviä osia, joten jos joku haluaa liittyä projektiin, niin mielellään pitäisi pystyä viemään tällainen kokonaisuus loppuun asti. Lisäksi kaikista malleista tarvitaan "muutama" level-of-detail versio. Nämä saa blenderillä ihan kivasti, mutta hieman vaativat myös työtä.

Moottorissa on aika kivasti toimiva integroitu kenttäeditori, johon on myös helppo lisätä omia 3D-malleja. Suunnitelmani on, että kun peli on julkaistu, ihmiset voisivat helposti luoda omia peliympäristöjä käyttäen pelin mukana tulevia malleja sekä itse tekemiään malleja. Hyvänä pidetyt ympäristöt voitaisiin sisällyttää tuleviin julkaisuihin.

Näyttämäsi M-16 malli vaikuttaa ihan kivalta, mutta ei ole vielä hiottu siihen realistiseen asuunsa, jota haemme. Lisäksi mallissa näyttäisi olevan teknisesti hiomisen varaa, sillä polygonien käyttö ei vaikuta kovin optimaaliselta muotojen esittämisen kannalta.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Exitium - 19.07.11 - klo:15.38
Onko mahdollista "lahjoittaa" pelillenne 3d malleja? Unpaintattuja? Renderöityjä? Olen jonkun aikaa blenderiä käyttänyt, en ole pro, tai mitään, mutta harrastemielessä kavereiden kanssa. Olisiko siis mahdollista tehdä 3d malleja ja antaa teidän käyttöönne?
Edit: Pistin mukaan linkin m16Blender kuvaan: http://www.magicscreenshot.com/jpg/OwB84cxbjkA.html

-UusiKäyttäjä

Pelisisällön kannalta olisi kyllä järkevää, jos projektiin littyisi useampia 3D-mallintajia. Tällaisen järjestämistä ei ole tosin mietitty vielä kovin pitkälle. Ase- ja hahmomallit ovat tällä hetkellä hyvässä vaiheessa, joten tällä alueella ei ole kovin paljon paikattavaa. Toisen puolen muodostavat peliympäristön 3D-mallit, kuten rakennukset, kasvit jne. Näitä on vielä rajoitetusti, ja lisävoimia voitaisiin tarvita.

Pitäisi miettiä jokin luonteva järjestelmä, jonka avulla henkilö voisi antaa tekemänsä mallin käytettäväksi pelissä s.e. henkilön osuus projektissa kävisi myös ilmi. En mielellään ottaisi pelkästään malleja. UV-kartoitus ja teksturointi ovat välttämättömiä ja melko aikaavieviä osia, joten jos joku haluaa liittyä projektiin, niin mielellään pitäisi pystyä viemään tällainen kokonaisuus loppuun asti. Lisäksi kaikista malleista tarvitaan "muutama" level-of-detail versio. Nämä saa blenderillä ihan kivasti, mutta hieman vaativat myös työtä.

Moottorissa on aika kivasti toimiva integroitu kenttäeditori, johon on myös helppo lisätä omia 3D-malleja. Suunnitelmani on, että kun peli on julkaistu, ihmiset voisivat helposti luoda omia peliympäristöjä käyttäen pelin mukana tulevia malleja sekä itse tekemiään malleja. Hyvänä pidetyt ympäristöt voitaisiin sisällyttää tuleviin julkaisuihin.

Näyttämäsi M-16 malli vaikuttaa ihan kivalta, mutta ei ole vielä hiottu siihen realistiseen asuunsa, jota haemme. Lisäksi mallissa näyttäisi olevan teknisesti hiomisen varaa, sillä polygonien käyttö ei vaikuta kovin optimaaliselta muotojen esittämisen kannalta.

Jos alatte kaipaamaan enemmän kansainvälistä apua kehitykseen, niin olisiko aika tehdä pelin sivusto ja koko portaali uusiksi? Sellaiseksi, että se houkuttelisi muitakin käyttäjiä mukaan kehitykseen. Sitten julkaisun yhteydessä laajentaa tämä portaali tyydyttämään myös peruskäyttäjien tarpeet. Lähinnä tässä vaiheessa lähtisin miettimään git access-ratkaisuja ja toimivaa foorumia ja feature listiä, mitä kehittäjät voivat yhdessä laajentaa.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: UusiKäyttäjä - 20.07.11 - klo:19.43
Onko mahdollista "lahjoittaa" pelillenne 3d malleja? Unpaintattuja? Renderöityjä? Olen jonkun aikaa blenderiä käyttänyt, en ole pro, tai mitään, mutta harrastemielessä kavereiden kanssa. Olisiko siis mahdollista tehdä 3d malleja ja antaa teidän käyttöönne?
Edit: Pistin mukaan linkin m16Blender kuvaan: http://www.magicscreenshot.com/jpg/OwB84cxbjkA.html

-UusiKäyttäjä

Pelisisällön kannalta olisi kyllä järkevää, jos projektiin littyisi useampia 3D-mallintajia. Tällaisen järjestämistä ei ole tosin mietitty vielä kovin pitkälle. Ase- ja hahmomallit ovat tällä hetkellä hyvässä vaiheessa, joten tällä alueella ei ole kovin paljon paikattavaa. Toisen puolen muodostavat peliympäristön 3D-mallit, kuten rakennukset, kasvit jne. Näitä on vielä rajoitetusti, ja lisävoimia voitaisiin tarvita.

Pitäisi miettiä jokin luonteva järjestelmä, jonka avulla henkilö voisi antaa tekemänsä mallin käytettäväksi pelissä s.e. henkilön osuus projektissa kävisi myös ilmi. En mielellään ottaisi pelkästään malleja. UV-kartoitus ja teksturointi ovat välttämättömiä ja melko aikaavieviä osia, joten jos joku haluaa liittyä projektiin, niin mielellään pitäisi pystyä viemään tällainen kokonaisuus loppuun asti. Lisäksi kaikista malleista tarvitaan "muutama" level-of-detail versio. Nämä saa blenderillä ihan kivasti, mutta hieman vaativat myös työtä.

Moottorissa on aika kivasti toimiva integroitu kenttäeditori, johon on myös helppo lisätä omia 3D-malleja. Suunnitelmani on, että kun peli on julkaistu, ihmiset voisivat helposti luoda omia peliympäristöjä käyttäen pelin mukana tulevia malleja sekä itse tekemiään malleja. Hyvänä pidetyt ympäristöt voitaisiin sisällyttää tuleviin julkaisuihin.

Näyttämäsi M-16 malli vaikuttaa ihan kivalta, mutta ei ole vielä hiottu siihen realistiseen asuunsa, jota haemme. Lisäksi mallissa näyttäisi olevan teknisesti hiomisen varaa, sillä polygonien käyttö ei vaikuta kovin optimaaliselta muotojen esittämisen kannalta.
No se M-16 malli oli vielä vähän keskeneräinen *krhm!* Mutta tässä olisi perus lusikka:
http://www.imagebam.com/image/7ed8ba141428879

-UusiKäyttäjä
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: spark - 20.07.11 - klo:23.25
No se M-16 malli oli vielä vähän keskeneräinen *krhm!* Mutta tässä olisi tälläinen sotilaan yleis-tarvike, made in finland: http://www.imagebam.com/image/7ed8ba141428879

-UusiKäyttäjä

Suomisotilaan yleistarvike on ehkä kuitenkin enemmänkin tämän näköinen
(http://ulkovarustelua.blogit.fi/files/2010/05/dsc01870.jpg)
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 21.07.11 - klo:12.39
Jos alatte kaipaamaan enemmän kansainvälistä apua kehitykseen, niin olisiko aika tehdä pelin sivusto ja koko portaali uusiksi? Sellaiseksi, että se houkuttelisi muitakin käyttäjiä mukaan kehitykseen. Sitten julkaisun yhteydessä laajentaa tämä portaali tyydyttämään myös peruskäyttäjien tarpeet. Lähinnä tässä vaiheessa lähtisin miettimään git access-ratkaisuja ja toimivaa foorumia ja feature listiä, mitä kehittäjät voivat yhdessä laajentaa.

Verkkosivun ulkoasu ei ole ollut tähän asti kovin korkealla prioriteetilla. Sen tarkoitus on lähinnä julkaista uutisia sekä multimediaa muodossa, joka varmasti näkyy selaimesta ja alustasta riippumatta. "Keep it simple stupid" on ollut tässä projektissa ohjenuorana. Selvästi kaivattava ominaisuus on kyllä projektin oma foorumi. Olisi hyvä, jos ihmiset voisivat suoraan kommentoida jokaista uutista. Yritän saada tällaisen alulle lähiaikoina. Jos jollain on ehdottaa hyvää foorumipakettia, niin olisin kiitollinen, sillä en ole kovin hyvin näistä perillä.

Pelinkehityksestä tuskin tulee täysin avointa s.e. koko paketti löytyisi jostain julkisesta versionhallintajärjestelmästä. Tähän asti on ollut käytössä eräs verkkotiedostopalvelu, joka on toiminut varsin hyvänä keskitettynä datakeskuksena pelin kehityksessä. Jos projektiin liittyy esim. 3D-mallintaja, niin hän saa tarvittavat oikeudet kyseiseen tiedostopalvelun tietokantaan. Pelisisällön, kuten mallien, tekstuurien ja äänien, yhteensulauttaminen on uskoakseni vielä melko helppoa, vaikka tekijöitä olisi useita. Aivan toinen asia olisi, jos myös lähdekoodi pitäisi jakaa usean ohjelmoijan työstettäväksi. Aion kuitenkin yhtä pitää ohjelmointipuolen visusti omilla harteillani.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: UusiKäyttäjä - 21.07.11 - klo:15.14
 Huomasin blenderin aikaisemman viestin, jossa kerrottiin tarvittavan tekstuuria, ja että aseita teillä on jo hyvin. Heti tuli himo mallintamaan. Aloin tekemään omakotitaloa peliänne varten, vaikka en edes tiedä tarvitsetteko sellaista. No, talo ei ole vielä valmis, sillä tarvitsisin ohjeita, yksityiskohtiin, jotta tietäisin minkälaisen talon minun pitäisi loppujen lopuksi saada aikaan. Olen mallintanut seinät ja lattian, mutta en värittänyt niitä, myöskään ikkunan paikat eivät ole valmiit. Mallinsin myös paraati oven, tosin heikosti sutaistuna, jotta saisitte selvän mistä kävellään sisään. Mallissa on myös katto, joka näkyy vain alhaaltä päin, ylhäältä päin katseluun varten. Talossa ei ole minkäänlaisia huonekaluja jne..

Kuvat:
Alhaalta http://www.imagebam.com/image/11910f141525168
Ylhäältä http://www.imagebam.com/image/bfadb9141525178

Toivoisin rakentavaa palautetta.
Terveisin UusiKäyttäjä
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 21.07.11 - klo:15.50
Huomasin blenderin aikaisemman viestin, jossa kerrottiin tarvittavan tekstuuria, ja että aseita teillä on jo hyvin. Heti tuli himo mallintamaan. Aloin tekemään omakotitaloa peliänne varten, vaikka en edes tiedä tarvitsetteko sellaista. No, talo ei ole vielä valmis, sillä tarvitsisin ohjeita, yksityiskohtiin, jotta tietäisin minkälaisen talon minun pitäisi loppujen lopuksi saada aikaan. Olen mallintanut seinät ja lattian, mutta en värittänyt niitä, myöskään ikkunan paikat eivät ole valmiit. Mallinsin myös paraati oven, tosin heikosti sutaistuna, jotta saisitte selvän mistä kävellään sisään. Mallissa on myös katto, joka näkyy vain alhaaltä päin, ylhäältä päin katseluun varten. Talossa ei ole minkäänlaisia huonekaluja jne..

Kuvat:
Alhaalta http://www.imagebam.com/image/11910f141525168
Ylhäältä http://www.imagebam.com/image/bfadb9141525178

Toivoisin rakentavaa palautetta.
Terveisin UusiKäyttäjä

Olet selvästi innostunut mallintamisesta, mikä on hienoa. Talosi kaava on aika monimutkainen, mikä ei välttämättä ole huono juttu, mutta moottorini yksinkertaisuus saattaa tulla vastaan. Tällä hetkellä pelaaja-ympäristö-törmäysten havainnointi tehdään 2D:nä, eli törmäysten kannalta talo esitetään ympyröiden ja tason särmiöiden avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että käytönnössä talojen on oltava yksikerroksisia, tai ainakin vain yhteen kerrokseen voi päästä kävelemään. Lisäksi tämä osa on vielä sen verta yksinkertainen, että mallintaja joutuu määrittämään nämä ympyrät ja särmiöt käsipelillä, mikä on melko työlästä, jos talo sisältää monta seinää. Motivaatio tällaiselle toteutukselle on nopeus ja toimivuus; pelaaja-ympäristö törmäysten havainnointi on  virhealtista puuhaa ja aiempi kokemukseni 3D-toteutuksesta ajoi minut tällaiseen valintaan.

Kannattaisi ehkä keskittyä tekemään yksinkertaisia rakennuksia, joissa on korkeintaan kaksi huonetta, tai joihin ei pääse ollenkaan sisälle. Peli tulee pääasiallisesti olemaan ulkoilmapeli. Erinäiset mökit, hökkelit, sotilasbarakit, bunkkerit, puolijoukkueteltat jne. olisivat ihan käyttökelpoisia.

Rakennuksiin ei muuten kannata laittaa mitään huonekaluja tai vastaavia yksityiskohtia. Niistä tehdään eri mallit, joita voi sitten mukavasti lisäillä pelin editorissa. Tämä mahdollistaa sen, että pienet detailimallit voidaan jättää piirtämättä/piirtää pienemmällä yksityiskohtaisuudella, kun havaitisja on riittävän kaukana niistä. Lisäksi ympäristöjen rakentelusta tulee näin monipuolisempaa.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: plo - 21.07.11 - klo:16.14
http://www.blendswap.com/ Tuolta vois löytyä jotain käyttökelposta?
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: UusiKäyttäjä - 21.07.11 - klo:17.01
Huomasin blenderin aikaisemman viestin, jossa kerrottiin tarvittavan tekstuuria, ja että aseita teillä on jo hyvin. Heti tuli himo mallintamaan. Aloin tekemään omakotitaloa peliänne varten, vaikka en edes tiedä tarvitsetteko sellaista. No, talo ei ole vielä valmis, sillä tarvitsisin ohjeita, yksityiskohtiin, jotta tietäisin minkälaisen talon minun pitäisi loppujen lopuksi saada aikaan. Olen mallintanut seinät ja lattian, mutta en värittänyt niitä, myöskään ikkunan paikat eivät ole valmiit. Mallinsin myös paraati oven, tosin heikosti sutaistuna, jotta saisitte selvän mistä kävellään sisään. Mallissa on myös katto, joka näkyy vain alhaaltä päin, ylhäältä päin katseluun varten. Talossa ei ole minkäänlaisia huonekaluja jne..

Kuvat:
Alhaalta http://www.imagebam.com/image/11910f141525168
Ylhäältä http://www.imagebam.com/image/bfadb9141525178

Toivoisin rakentavaa palautetta.
Terveisin UusiKäyttäjä

Olet selvästi innostunut mallintamisesta, mikä on hienoa. Talosi kaava on aika monimutkainen, mikä ei välttämättä ole huono juttu, mutta moottorini yksinkertaisuus saattaa tulla vastaan. Tällä hetkellä pelaaja-ympäristö-törmäysten havainnointi tehdään 2D:nä, eli törmäysten kannalta talo esitetään ympyröiden ja tason särmiöiden avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että käytönnössä talojen on oltava yksikerroksisia, tai ainakin vain yhteen kerrokseen voi päästä kävelemään. Lisäksi tämä osa on vielä sen verta yksinkertainen, että mallintaja joutuu määrittämään nämä ympyrät ja särmiöt käsipelillä, mikä on melko työlästä, jos talo sisältää monta seinää. Motivaatio tällaiselle toteutukselle on nopeus ja toimivuus; pelaaja-ympäristö törmäysten havainnointi on  virhealtista puuhaa ja aiempi kokemukseni 3D-toteutuksesta ajoi minut tällaiseen valintaan.

Kannattaisi ehkä keskittyä tekemään yksinkertaisia rakennuksia, joissa on korkeintaan kaksi huonetta, tai joihin ei pääse ollenkaan sisälle. Peli tulee pääasiallisesti olemaan ulkoilmapeli. Erinäiset mökit, hökkelit, sotilasbarakit, bunkkerit, puolijoukkueteltat jne. olisivat ihan käyttökelpoisia.

Rakennuksiin ei muuten kannata laittaa mitään huonekaluja tai vastaavia yksityiskohtia. Niistä tehdään eri mallit, joita voi sitten mukavasti lisäillä pelin editorissa. Tämä mahdollistaa sen, että pienet detailimallit voidaan jättää piirtämättä/piirtää pienemmällä yksityiskohtaisuudella, kun havaitisja on riittävän kaukana niistä. Lisäksi ympäristöjen rakentelusta tulee näin monipuolisempaa.
  Ok.. Pari vaihtoehtoa tuolle talolle, a) Jos ottaisin sisäseinät pois ja rakennuksesta tulisi yksi iso barakki? b) Sinne ei pääse sisälle, mutta ulkoisesti hieno.
Onko muuten mahdollista että joku muu henkilö maalaisi, esim. kyseisen rakennuksen, en ole nimittäin mikään paint taituri, mutta voin maalailla jos on tarvis.

 No, vois vaikka tuollaisen sotilasbarakin kokeilla tehdä.

Terveisin UusiKäyttäjä
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: UusiKäyttäjä - 25.07.11 - klo:19.53
 Nyt on ollut taas aikaa vähän mallinnella. Tein tuollaisen edellä mainitun "hökkelin", ja simppelin sotilas barakin, joka on tällä hetkellä maalattu tumman vihreäksi. "Hökkeliä" ei ole maalattu. Katsokaa, ja ihmetelkää:

Hökkeli: http://www.freeimagehosting.net/28ccf
Barakki: http://www.freeimagehosting.net/d05dd Barakin toinen, pieni huone on vessa.
BarakkiWire: http://www.freeimagehosting.net/6f180

Onko siis näillä taidoilla mahdollista päästä projektiinne?

-UusiKäyttäjä
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 08.08.11 - klo:21.16
Nyt on ollut taas aikaa vähän mallinnella. Tein tuollaisen edellä mainitun "hökkelin", ja simppelin sotilas barakin, joka on tällä hetkellä maalattu tumman vihreäksi. "Hökkeliä" ei ole maalattu. Katsokaa, ja ihmetelkää:

Hökkeli: http://www.freeimagehosting.net/28ccf
Barakki: http://www.freeimagehosting.net/d05dd Barakin toinen, pieni huone on vessa.
BarakkiWire: http://www.freeimagehosting.net/6f180

Onko siis näillä taidoilla mahdollista päästä projektiinne?

-UusiKäyttäjä

Vähän hankala on lähteä vielä arvioimaan osaamistasi näistä. Tällä hetkellä näen noissa
muutaman laatikon eri tavoilla skaalattuina. Tai kyllähän rakennuksen voi periaatteessa näin
koostaa, mutta illuusio esim. todellisesta barakista ei nyt oikein noista välity. Paremman vaikutelman
aikaansaaminen vaatisi myös teksturoinnin, jonka tekeminen muuten vaatii merkittävästi työtä.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: UusiKäyttäjä - 09.08.11 - klo:16.14
 En ole kauhean hyvä teksturoimaan, kun en ole sitä harjoitellut niin paljon. On ollut vähän tekemistä tässä, ja kohta pitäisi bändiä äänitellä. Mutta, UV-mapping helpoille esineille onnistuu jo. Harjoittelen vielä lisää, ja lähetän ehkä muutaman kuvan, jos vaikka osaisit päättää sitten  :)

-UusiKäyttäjä
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 14.09.11 - klo:21.31
Ensimmäinen versio pelistä on nyt julkisesti ladattavissa.

Projektin sivut ovat tällä hetkellä osoitteessa

http://koti.mbnet.fi/b/blender/glfps/sphpblog

jossa uutisia voi kommentoida.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: noname - 15.09.11 - klo:10.42
Hienolta näyttää, jossain vaiheesa olisi mukava päästä tuota internetin yli porukan kanssa pelaamaan.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Tuxer - 15.09.11 - klo:13.34
Ah, työkoneessa ei ole shadertukea. Pitää siis odottaa iltaan :)

BTW. jos koodi joskus aukeaa, niin voisin hostata tiedostoja.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: FAIL - 15.09.11 - klo:16.06
Itse en saa toimimaan.
Koodia: [Valitse]
--------------------
Initializing engine:
--------------------
Build: Sep 13 2011
Reading configuration file.
Could not open config file!
----------------------
Deinitializing engine:
----------------------
Deallocating sounds.
Deallocating dynamic scene.
Deallocating skins.
Deallocating weapon scene.
Deallocating meshes.
Deallocating static scene.
Deallocating terrain.
Deinitializing texture manager.
Deinitializing SDL_mixer.
Deinitializing SDL_net.
Deinitializing SDL core.
Deinititalization was successful.

Kenties vika configissa? Mielestäni ei config tiedostossa ollut vikaa.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: noname - 15.09.11 - klo:16.51
Hienolta siis näytti kuvien perusteella, itsellä ei toimi,  readmestä ajettu se komento jolla ubuntuun tuli saatua tarvittavat paketit asennettua.

Kuinkas tuollainen tiedosto suoritetaan päätteen kautta? jos se on esim kansiossa /home/kayttaja/game?
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 15.09.11 - klo:18.36
Kenties vika configissa? Mielestäni ei config tiedostossa ollut vikaa.

Kummallista. Onhan config-tiedostossa lukuoikeudet kaikille? En tosin tiedä, miksi
oikeudet olisivat eri kuin alunperin.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 15.09.11 - klo:18.40
Hienolta siis näytti kuvien perusteella, itsellä ei toimi,  readmestä ajettu se komento jolla ubuntuun tuli saatua tarvittavat paketit asennettua.

Kuinkas tuollainen tiedosto suoritetaan päätteen kautta? jos se on esim kansiossa /home/kayttaja/game?

cd /home/kayttaja/game
./game-linux64

tai

./game-linux32

Jälkimmäistä en ole päässyt itsekään testaamaan, kun koneessa, jolla se on käännetty
on sen verran vanha näytönohjain.

Jos jostain syystä noilla ohjelmilla ei ole suoritusoikeutta, niin sitten

chmod a+x game-linux64

ennen suorittamista.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Tomin - 15.09.11 - klo:18.42
Kenties vika configissa? Mielestäni ei config tiedostossa ollut vikaa.

Kummallista. Onhan config-tiedostossa lukuoikeudet kaikille? En tosin tiedä, miksi
oikeudet olisivat eri kuin alunperin.

Minulla on sama ongelma. Mitään en muuttanut tuosta tiedostosta. Käytin tuota ./game-linux64:ää ja samat ilmoitukset tuli kuin FAILin viestissä. Tässä koneessa on Intelin näyttis (4500 MHD), mutta kokeilen vielä toisella koneella kun se sen verta nopsasti käy.

Muokkaus: Myöhemmin. Unohdin kopsata sen talteen ennenkun sammutin koneen, joten kokeilen kun joudan.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Tuxer - 16.09.11 - klo:08.48
Hyvin toimii 64-bittinen ja vaikuttaa kyllä erittäin hyvältä.

Joku grafiikkaongelma ilmenee kaikissa "irtoesineissä" (Nvidia 9600 GT). Kts. kuva.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 16.09.11 - klo:20.12
Hyvin toimii 64-bittinen ja vaikuttaa kyllä erittäin hyvältä.

Joku grafiikkaongelma ilmenee kaikissa "irtoesineissä" (Nvidia 9600 GT). Kts. kuva.

Tuo ongelma johtuu shadow mapping -tekniikasta. Virheellisiä itseisvarjoja syntyy helposti,
kun käytetyn depth mapin resoluutio on verrattain pieni. Ongelma voi korjaantua myös
säätämällä erinäisiä parametrejä, mutta tämä säätäminen on aikaavievää puuhaa.
Toivottavasti ongelma saadaan joskus poistumaan.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: noname - 19.09.11 - klo:15.53
Tällaista tulee kun suoritan päätteen kautta, ikkuna näkyy noin 5sekuntia ja sitten kaatuu:
Koodia: [Valitse]
milan@milan-desktop:~/Lataukset/game$ ./game-linux64
--------------------
Initializing engine:
--------------------
Build: Sep 13 2011
Reading configuration file.
Initializing SDL
Setting video mode
Initializing SDL_mixer
- Allocated 32 channels
Initializing SDL_net
Initializing GLEW.
Found vertex and fragment shader support from GPU.
Found vertex buffer object support from GPU.
Found texture array support from GPU.
Number of available texture array layers: 8192
Number of available texture units: 8
Loading font /usr/share/fonts/truetype/ttf-liberation/LiberationSans-Regular.ttf
Server set up for 4 players.
Loading texture resources.
Initializing OpenGL.
Error in fragment shader compilation (shaders/shadowMoments.fsh)!
Fragment shader failed to compile with the following errors:
ERROR: 0:1: error(#180) Sampler error samplers must be uniform sampler2D
ERROR: error(#273) 1 compilation errors.  No code generated

----------------------
Deinitializing engine:
----------------------
Deallocating sounds.
Deallocating dynamic scene.
Deallocating skins.
Deallocating weapon scene.
Deallocating meshes.
Deallocating static scene.
Deallocating terrain.
Deinitializing texture manager.
Destroying textures (111 total)
Deinitializing SDL_mixer.
Deinitializing SDL_net.
Deinitializing SDL core.
X Error of failed request:  GLXBadContext
  Major opcode of failed request:  159 (GLX)
  Minor opcode of failed request:  4 (X_GLXDestroyContext)
  Serial number of failed request:  110
  Current serial number in output stream:  112
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Tomin - 19.09.11 - klo:15.56
Toimi sillä toisella koneella, jossa Ubuntu 11.04 AMD64 ja Nvidia GF GTX460 1GB Nvidian ajureilla.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 20.09.11 - klo:19.11
Tällaista tulee kun suoritan päätteen kautta, ikkuna näkyy noin 5sekuntia ja sitten kaatuu:

Sain toistettua tämän koneella, jossa oli Radeon HD 5450. Varjostinohjelmien syntaksi ilmeisesti
hieman vaihtelee eri ajurien välillä.

Muutin varjostinohjelmia s.e. ainakin mainitulla koneella toimi. Lisäsin tähän liittyen korjauspaketin.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: noname - 21.09.11 - klo:16.19
Nyt alkoi toimia, muttei asetta näy:
Koodia: [Valitse]
Initializing engine:
--------------------
Build: Sep 13 2011
Reading configuration file.
Initializing SDL
Setting video mode
Initializing SDL_mixer
- Allocated 32 channels
Initializing SDL_net
Initializing GLEW.
Found vertex and fragment shader support from GPU.
Found vertex buffer object support from GPU.
Found texture array support from GPU.
Number of available texture array layers: 8192
Number of available texture units: 8
Loading font /usr/share/fonts/truetype/ttf-liberation/LiberationSans-Regular.ttf
Server set up for 4 players.
Loading texture resources.
Initializing OpenGL.
Could not obtain uniform location!
Loading view weapons
Could not obtain uniform location!
Loading players skins.
Loading mesh headers.
-- Loading map data/maps/forest.map --
Could not obtain uniform location!
Generating a terrain
- Grids: 100
- Levels: 4
- Vertices: 6561 (281 kb)
Terrain generated successfully.
Loading map objects.
Generated a quadtree with 320 nodes.
Loading entities.
-- Maps was loaded successfully --
Loading particle emitters
Loading sounds
Initialization was successful.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 21.09.11 - klo:18.59
Nyt alkoi toimia, muttei asetta näy:

Ok. Tuo kortti luultavasti asettaa liikaa rajoituksia varjostinohjelmiin välitettäville
parametreille. Toisaalta mitään virheilmoituksia ei tule...
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: FAIL - 23.09.11 - klo:21.43
config tiedostolla on lukuoikeudet, silti peli vaan sanoo että se ei saa tuota configgia auki.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: mrl586 - 24.09.11 - klo:10.02
Millä oikeuksilla peliä ajetaan? Ajetaanko sitä sinun käyttäjätunnuksellasi vai jonkin muun käyttäjän tunnuksilla?
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: FAIL - 24.09.11 - klo:11.52
Omalla käyttäjätunnuksella, omassa kotikansiossa on pelin kansio.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Dost - 13.11.11 - klo:00.09
Odottelen koodin avautumista :)
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: FAIL - 14.11.11 - klo:13.22
Toimii nyt itselläni, paitsi että toimii säälittävällä 7-9 FPSällä HD 4250 näytönohjaimella ja tulee "Muistialueen ylitys" välillä.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Dost - 17.04.12 - klo:22.36
Nyt on jopa pehmeät varjotkin (http://www.perilouspenguin.com/glfps/) tulleet.

Eipä käynnisty peli.
Kubuntu 12.04 64 bit (tänään päivitetty)

Koodia: [Valitse]
avsu@avsupc:~/Downloads/game$ ./game-linux64
--------------------
Initializing engine:
--------------------
Build: Jan  7 2012
Reading configuration file.
Initializing SDL
Setting video mode
Initializing SDL_mixer
there is no soundcard
- Allocated 32 channels
Initializing SDL_net
Initializing GLEW.
Found vertex and fragment shader support from GPU.
Found vertex buffer object support from GPU.
Found texture array support from GPU.
Number of available texture array layers: 512
Number of available texture units: 4
Loading font /usr/share/fonts/truetype/ttf-liberation/LiberationSans-Regular.ttf
Could not load font /usr/share/fonts/truetype/ttf-liberation/LiberationSans-Regular.ttf!
Attempting to load system font Arial.
Could not load system font either!
----------------------
Deinitializing engine:
----------------------
Deallocating sounds.
Deallocating dynamic scene.
Deallocating skins.
Deallocating weapon scene.
Deallocating meshes.
Deallocating static scene.
Deallocating terrain.
Deinitializing texture manager.
Deinitializing SDL_mixer.
Deinitializing SDL_net.
Deinitializing SDL core.
Deinititalization was successful.
avsu@avsupc:~/Downloads/game$

Pelin ikkuna ehtii välähtää.

Valittaa fontista mutta kyseinen fontti on hieman toisessa hakemistossa eli /usr/share/fonts/truetype/liberation/LiberationSans-Regular.ttf

Täytyy varmaan tehdä linkin oikeaan hakemistoon?

Edit: Miten se tehdään tässä tapauksessa?
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 05.06.12 - klo:20.29
Valittaa fontista mutta kyseinen fontti on hieman toisessa hakemistossa eli /usr/share/fonts/truetype/liberation/LiberationSans-Regular.ttf

Täytyy varmaan tehdä linkin oikeaan hakemistoon?

Edit: Miten se tehdään tässä tapauksessa?

Yritä muuttaa fontin polku config-tiedostosta. Helpointa olisi varmaan välittää pelin mukana kirjaisin, mutta pitäisi ensin löytää jostain täysin vapaasti levitettävä ja siedettävän näköinen sellainen.

Kannustan myös kyselemään / kommentoimaan projektin sivuilla. Nykyistä versiota on hiottu jo aika pitkään ja paljon on muuttunut ja tullut lisää, erityisesti puugeneraattori, maaston huomattavasti parempi teksturointi sekä tehokas ruohon piirtosysteemi.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Quantal - 05.06.12 - klo:23.11
En saanut tarkkaa käsitystä, minkä tyyppistä peliä ollaan luomassa (annatko muutaman kaupallisen esimerkin?). Toivoisin kuitenkin, että MW:n ja BF:n kaltaista sotapeliä olisi tulossa tulevaisuudessa avoimena, ja vielä mahtavampaa se olisi, jos se olisi suomalainen.

MW-BF-tyylillä tarkoitan laadukasta, kunnon juonen omaavaa yksinpeliä, realistisia grafiikoita, selkeää ja näyttävää käyttöliittymää ja päälle vielä monta kieltä. Sotapeleissä käytettävä kieli on etenkin niihin tottumattomalle sellaista, että suomenkielisyys auttaa todella paljon alkuun.

Eli minkä tyyppistä peliä ollaan tekemässä?
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 06.06.12 - klo:09.48
En saanut tarkkaa käsitystä, minkä tyyppistä peliä ollaan luomassa (annatko muutaman kaupallisen esimerkin?). Toivoisin kuitenkin, että MW:n ja BF:n kaltaista sotapeliä olisi tulossa tulevaisuudessa avoimena, ja vielä mahtavampaa se olisi, jos se olisi suomalainen.

MW-BF-tyylillä tarkoitan laadukasta, kunnon juonen omaavaa yksinpeliä, realistisia grafiikoita, selkeää ja näyttävää käyttöliittymää ja päälle vielä monta kieltä. Sotapeleissä käytettävä kieli on etenkin niihin tottumattomalle sellaista, että suomenkielisyys auttaa todella paljon alkuun.

Eli minkä tyyppistä peliä ollaan tekemässä?

Aiemmilla sivuilla taisin availla enemmän pelin luonnetta, mutta tosiaan nykyisillä sivuilla tieto on vähän niukkaa. Yritän lähiaikoina taikoa jonkin kattavahkon tekstin.

Eli tarkoituksena on tehdä melko realistinen ja suhteessa esim. BF:iin ja aina viitattuun counter-strikeen hidastempoinen FPS. Itse olen aina tykännyt America's Armysta ja olen valitellut, kun sen Linux version kehitys aikoinaan tyssäsi. Voisin vihjata hieman tässä kohtaa, että peliin on tulossa Suomi-tyylisiä varusteita, mikä saattaa ilahduttaa erityisesti intin käyneitä. Toivomme, että tämä tuo pelille omaleimaisuutta, vaikka onkin vain detaili. Osa näistä varustemalleista on jo käytännössä valmiita, ja ne ovat kyllä huippulaadukkaita.

Pelistä tulee yksinomaan verkkopeli, sillä meillä ei ole aikaa tehdä yksinpeliä. Muutenkin pyrimme pitämään koko konseptin yksinkertaisena, mutta pohdimme koko ajan, millä pelistä saisi koukuttavan ja omaleimaisen. Ainakin on-line statistiikkasysteemiä ja jonkinlaista hahmokehitystä on mietitty vakavasti. Peli tulee myös keskittymään käytännössä pelkästään jalkaväkitouhuun, eli ajoneuvoja ei ole suunnitelmissa. Omasta mielestäni esim. BF painottuu jopa liikaa ajoneuvoihin, joten tästä tulee selkeä ero. Ehkä jotain ajoneuvoja, kuten miehistönkuljetusvaunu, voi tupsahtaa jossain vaiheessa, mutta ne eivät tule dominoimaan pelimekaniikkaa.

Vaikka yksinpeliä ei ole tulossa, yritän tehdä erityisen käyttökelpoisen integroidun kenttäeditorin, jota olen kehittänyt alusta alkaen kiinteästin pelin yhteydessä. Maaston muokkaaminen ja erinäisen sälän lisääminen tulee olemaan helppoa ja toivottavasti luovemmille käyttäjälle jopa viihdyttävää.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Quantal - 06.06.12 - klo:13.54
En saanut tarkkaa käsitystä, minkä tyyppistä peliä ollaan luomassa (annatko muutaman kaupallisen esimerkin?). Toivoisin kuitenkin, että MW:n ja BF:n kaltaista sotapeliä olisi tulossa tulevaisuudessa avoimena, ja vielä mahtavampaa se olisi, jos se olisi suomalainen.

MW-BF-tyylillä tarkoitan laadukasta, kunnon juonen omaavaa yksinpeliä, realistisia grafiikoita, selkeää ja näyttävää käyttöliittymää ja päälle vielä monta kieltä. Sotapeleissä käytettävä kieli on etenkin niihin tottumattomalle sellaista, että suomenkielisyys auttaa todella paljon alkuun.

Eli minkä tyyppistä peliä ollaan tekemässä?

Aiemmilla sivuilla taisin availla enemmän pelin luonnetta, mutta tosiaan nykyisillä sivuilla tieto on vähän niukkaa. Yritän lähiaikoina taikoa jonkin kattavahkon tekstin.

Eli tarkoituksena on tehdä melko realistinen ja suhteessa esim. BF:iin ja aina viitattuun counter-strikeen hidastempoinen FPS. Itse olen aina tykännyt America's Armysta ja olen valitellut, kun sen Linux version kehitys aikoinaan tyssäsi. Voisin vihjata hieman tässä kohtaa, että peliin on tulossa Suomi-tyylisiä varusteita, mikä saattaa ilahduttaa erityisesti intin käyneitä. Toivomme, että tämä tuo pelille omaleimaisuutta, vaikka onkin vain detaili. Osa näistä varustemalleista on jo käytännössä valmiita, ja ne ovat kyllä huippulaadukkaita.

Pelistä tulee yksinomaan verkkopeli, sillä meillä ei ole aikaa tehdä yksinpeliä. Muutenkin pyrimme pitämään koko konseptin yksinkertaisena, mutta pohdimme koko ajan, millä pelistä saisi koukuttavan ja omaleimaisen. Ainakin on-line statistiikkasysteemiä ja jonkinlaista hahmokehitystä on mietitty vakavasti. Peli tulee myös keskittymään käytännössä pelkästään jalkaväkitouhuun, eli ajoneuvoja ei ole suunnitelmissa. Omasta mielestäni esim. BF painottuu jopa liikaa ajoneuvoihin, joten tästä tulee selkeä ero. Ehkä jotain ajoneuvoja, kuten miehistönkuljetusvaunu, voi tupsahtaa jossain vaiheessa, mutta ne eivät tule dominoimaan pelimekaniikkaa.

Vaikka yksinpeliä ei ole tulossa, yritän tehdä erityisen käyttökelpoisen integroidun kenttäeditorin, jota olen kehittänyt alusta alkaen kiinteästin pelin yhteydessä. Maaston muokkaaminen ja erinäisen sälän lisääminen tulee olemaan helppoa ja toivottavasti luovemmille käyttäjälle jopa viihdyttävää.

Okei, peli ei ehkä sitten ollut aivan sitä tyyppiä mitä haen, sillä itse olen aina pitänyt suurien sotapelinimikkeiden juonia mielenkiintoisina ja siksi niitä olen tykännyt pelata.

Pidän myös enemmän jalkaväestä, jos sitä on höystetty muutamalla ajoneuvolla. Esim. jotkut isot kartat, joita on hyvä olla, ja niissä on taas hyvä olla ajoneuvoja, sillä koko kentän läpi juoksemiseen menee aikaa. Valmiita karttoja tulee ehdottomasti olla, ja niiden tulee olla erilaisia, nimettyjä, suunniteltu erityylisiin peleihin jne...

American Armya en ole pelannut, joten en osaa käyttää sitä vertailukohtana. Itsekään en pidä sisätilataistelua kovin tärkeänä, mutta välillä on kiva kämppäillä jonkin rakennuksen ikkunan takana. Tuleeko tämä olemaan mahdollista esim. räjähtäneen rakennuksen seinän takana?

Kun yritin kokeilla peliä sivuilta lataamastani paketista ja yritän suorittaa 32-bittistä Linux-pakettia, tulee seuraava ilmoitus:

Koodia: [Valitse]
./game-linux32: error while loading shared libraries: libGLEW.so.1.5: cannot open shared object file: No such file or directory
Käytössä on kone 1, tekniset tiedot alapuolella allekirjoituksessa. Kun yritän asentaa kirjastot komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install libsdl1.2debian-all libglew1.5 libftgl2 libsdl-image1.2 libsdl-net1.2 libsdl-mixer1.2
...antaa tällaista:

Koodia: [Valitse]
Pakettia libsdl1.2debian-all ei ole saatavilla, mutta toinen paketti viittaa siihen.
Tämä voi tarkoittaa paketin puuttuvan, olevan vanhentunut tai
saatavilla vain jostain muusta lähteestä
Seuraavat paketit kuitenkin korvaavat sen:
  libsdl1.2debian

E: Paketille ”libsdl1.2debian-all” ei löydy ehdotettavia asennettavia versioita
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 06.06.12 - klo:14.46
Kun yritin kokeilla peliä sivuilta lataamastani paketista ja yritän suorittaa 32-bittistä Linux-pakettia, tulee seuraava ilmoitus:

Koodia: [Valitse]
./game-linux32: error while loading shared libraries: libGLEW.so.1.5: cannot open shared object file: No such file or directory
Käytössä on kone 1, tekniset tiedot alapuolella allekirjoituksessa. Kun yritän asentaa kirjastot komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install libsdl1.2debian-all libglew1.5 libftgl2 libsdl-image1.2 libsdl-net1.2 libsdl-mixer1.2
...antaa tällaista:

Koodia: [Valitse]
Pakettia libsdl1.2debian-all ei ole saatavilla, mutta toinen paketti viittaa siihen.
Tämä voi tarkoittaa paketin puuttuvan, olevan vanhentunut tai
saatavilla vain jostain muusta lähteestä
Seuraavat paketit kuitenkin korvaavat sen:
  libsdl1.2debian

E: Paketille ”libsdl1.2debian-all” ei löydy ehdotettavia asennettavia versioita

Tuo on käännetty Ubuntu 10.04:llä, joka on vielä itsellä käytössä, joten kirjastoista on varmaan nyt uudemmat versiot repositoryssa. Pystyykö asentamaan tuon paketin libsdl1.2debian? Varmaan siirryn kohta uuteen LTS versioon, jolloin riippuvuudetkin sitten päivittyvät.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Quantal - 06.06.12 - klo:16.02
Kun yritin kokeilla peliä sivuilta lataamastani paketista ja yritän suorittaa 32-bittistä Linux-pakettia, tulee seuraava ilmoitus:

Koodia: [Valitse]
./game-linux32: error while loading shared libraries: libGLEW.so.1.5: cannot open shared object file: No such file or directory
Käytössä on kone 1, tekniset tiedot alapuolella allekirjoituksessa. Kun yritän asentaa kirjastot komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install libsdl1.2debian-all libglew1.5 libftgl2 libsdl-image1.2 libsdl-net1.2 libsdl-mixer1.2
...antaa tällaista:

Koodia: [Valitse]
Pakettia libsdl1.2debian-all ei ole saatavilla, mutta toinen paketti viittaa siihen.
Tämä voi tarkoittaa paketin puuttuvan, olevan vanhentunut tai
saatavilla vain jostain muusta lähteestä
Seuraavat paketit kuitenkin korvaavat sen:
  libsdl1.2debian

E: Paketille ”libsdl1.2debian-all” ei löydy ehdotettavia asennettavia versioita

Tuo on käännetty Ubuntu 10.04:llä, joka on vielä itsellä käytössä, joten kirjastoista on varmaan nyt uudemmat versiot repositoryssa. Pystyykö asentamaan tuon paketin libsdl1.2debian? Varmaan siirryn kohta uuteen LTS versioon, jolloin riippuvuudetkin sitten päivittyvät.

Itseltä ainakin löytyi jo.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Tomin - 06.06.12 - klo:17.40
Ei toiminut myöskään Archilla, sama virheilmoitus. Kirjastosta on 1.7 versio ja toinen joka näkyi olevan hukassa (ldd:llä katsoin) on libftgl, josta löytyy versio 2.1.3 (tarkemmin 2.1.3-rc5). Sorsat jos olisi niin voisi kokeilla kääntää. Saako niitä muuten jostain? Vai onko tämä suljettua koodia (ikuisesti?)?
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 07.06.12 - klo:10.18
Ei toiminut myöskään Archilla, sama virheilmoitus. Kirjastosta on 1.7 versio ja toinen joka näkyi olevan hukassa (ldd:llä katsoin) on libftgl, josta löytyy versio 2.1.3 (tarkemmin 2.1.3-rc5). Sorsat jos olisi niin voisi kokeilla kääntää. Saako niitä muuten jostain? Vai onko tämä suljettua koodia (ikuisesti?)?

GLEW:stä pitää varmaan olla juurikin tuo 1.5 versio, johon tuo peli on linkattu. Löytyy täältä http://sourceforge.net/projects/glew/files/glew/1.5.0/ (http://sourceforge.net/projects/glew/files/glew/1.5.0/) . 32 bittistä versiota en ole testannut mitenkään, kun itsellä on käytössä 64 bittinen.

Tällä hetkellä koodi on suljettua, kun se on lähtökohtaisesti yhden miehen oppimisprojekti. Saa nähdä tuleeko siitä joskus avointa. Avoimuus ei välttämättä ole hyvä juttu monipelin kannalta, koska se tekee erilaisten huijausten tekemisestä suoraviivaista, jos verkkokoodi ei ole ihan ammattilaistasoa, mitä se ei ole. Pyrin kyllä perustamaan verkkokoodin tiukkaan server-client pohjaan, jossa palvelin määrää säännöt, mutta huijaustenpitävän koodin tekeminen on melko haastavaa puuhaa.
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: Dost - 07.06.12 - klo:15.20
Avoimuus ei välttämättä ole hyvä juttu monipelin kannalta, koska se tekee erilaisten huijausten tekemisestä suoraviivaista, jos verkkokoodi ei ole ihan ammattilaistasoa, mitä se ei ole.

En tiedä mitään koodaamisesta, mutta eikös jos koodi olisi avointa, niin  olisi enemmän ihmisiä myös tekemässä koodista "ammattilaistasoa"?

PS. Kohta kokeilen uutta versiota taas. Voisin jopa joinata serveriin :)

Edit: Tähtäin liikkuu erittäin herkästi pelissä. Voiko konffata jotenkin? Sellaisen toiveen sanoisin, että taustaäänet voisivat olla dynaamisia ("oikeita") ja tietysti 3D:nä näissäkin kehitysversioissa. Nyt soivat looppina ääniraidat kokoajan ja ovat melko häiritsiviä. Jatkossa realistiset kaikut ja äänen nopeus ilmakehässä voisi olla haastavaa ;)
Otsikko: Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
Kirjoitti: blender - 08.06.12 - klo:09.01
Avoimuus ei välttämättä ole hyvä juttu monipelin kannalta, koska se tekee erilaisten huijausten tekemisestä suoraviivaista, jos verkkokoodi ei ole ihan ammattilaistasoa, mitä se ei ole.

En tiedä mitään koodaamisesta, mutta eikös jos koodi olisi avointa, niin  olisi enemmän ihmisiä myös tekemässä koodista "ammattilaistasoa"?

Kyllä se varmaan noin voisi olla, mutta oikeastaan peli on ennemminkin sivutuote peliohjelmoinnin itseopiskelusta ja kokeilusta. Tarkoituksena ei ole vain saada aikaan peli, vaan oleellista on myös miten se saadaan aikaan. Tietty oikeasti peliteollisuudessa on varmaan tärkeää osata työskennellä ohjelmointiryhmässä, mutta tämä kannattaisi ottaa huomioon jo alkuvaiheessa. En tässä kohtaa alkaisi dokumentoimaan täysin keskeneräistä koodia.

PS. Kohta kokeilen uutta versiota taas. Voisin jopa joinata serveriin :)

Tällä hetkellä meillä ei ole omistautunutta pelvelinta, mutta toivottavasti ainakin yksi sellainen saadaan, kunhan peli on valmiimpi.

Edit: Tähtäin liikkuu erittäin herkästi pelissä. Voiko konffata jotenkin? Sellaisen toiveen sanoisin, että taustaäänet voisivat olla dynaamisia ("oikeita") ja tietysti 3D:nä näissäkin kehitysversioissa. Nyt soivat looppina ääniraidat kokoajan ja ovat melko häiritsiviä. Jatkossa realistiset kaikut ja äänen nopeus ilmakehässä voisi olla haastavaa ;)

Voin laittaa hiiren herkkyyden konffattavaksi seuraavaan versioon. Yksi niistä tuhannesta detailista, mitkä olisi tehtävä :D. No, hiljalleen. Ongelma noissa äänissä on, että niitä on aika hankala itse tuottaa, joten olen käyttänyt erinäisiä ilmaiskirjastoja. Yleensä ne eivät ole huippuluokkaa, harvoin edes stereona äänitettyjä. Eli kunnon 3D äänet voivat jäädä haaveeksi. Voihan niitä yrittää feikata jotenkin. Kuitenkin ampumisäänissä on jo nyt otettu huomioon äänen äärellinen nopeus. Eli jos kaveri ampuu 300 m päässä, niin kuulet äänen noin sekunnin kuluttua. Tämä on niin triviaali toteuttaa, että kummastuttaa, miksei sitä ole useammassa realismipelissä. Lisäksi näistä äänistä on ainakin yksi low-pass suodatettu versio, joka toistetaan tietyn etäisyyden jälkeen.