Kirjoittaja Aihe: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille  (Luettu 33735 kertaa)

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« : 08.01.11 - klo:18.34 »
Aloitin tuossa viime vuoden lopulla pienimuotoisen OpenGL:ään ja muihin alustariippumattomiin kirjastoihin/rajapintoihin pohjautuvan peli/pelimoottoriprojektin. Kehitys tapahtuu pääasiallisesti Ubuntu Linuxilla käyttäen vapaita ohjelmia. Myös Windowsille ja ehkä Macille saadaan tarvittaessa binäärit.

Linkki: http://koti.mbnet.fi/~blender/glfps/ EDIT: http://www.perilouspenguin.com/glfps

Olen jo pitkään harmitellut hienon pelin America's army linux-version lopettamista. Toki linuxille löytyy esim. enemy territory: true combat elite, mutta ihan samantasoista realismia ei tästä pelistä löydy. Yritän tuossa omassa harrastepeliprojektissa tavoitella jotain America's armyn tyylistä taktista FPS tuntumaa. Mielestäni mielenkiintoisimpia pelimoottoriprojekteja linuxille ovat tällähetkellä suurempi Unigine sekä pienimuotoisemmat Cube ja Resistance Force. En yritä kilpailla näiden kanssa, vaan projektini on periaatteessa täysin omaan mielenkiintoon nojaava.

Jos jotakuta kiinnostaa tällaisten projektien seuranta, niin päivitän ylläannetun linkin takaa löytyvää sivua aina, kun jotain uutta ilmestyy.

Jos herää jotain ehdotuksia tai kommentteja niin lukisin niistä mielelläni.
Mikäli jollain on vastaavia projekteja työn alla, niin olisi kiva kuulla niistäkin.
« Viimeksi muokattu: 30.12.11 - klo:17.33 kirjoittanut blender »

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #1 : 08.01.11 - klo:22.44 »
Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja jo nyt moottori sulavalta vaikka tuossa ei olekaan tavaraa paljon mitään.
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #2 : 08.01.11 - klo:23.07 »
Hienoa! Tuon tapaisia peleja minä ainakin Linuxille kaipaankin. Liikaa on nopeatemppoisia putkiräiskintöjä. Kuitenkin on jo esimerkiksi blenderissä "valmis" Bullet pelimoottori hienolla fysiikkamallinuksella ja realtime-varjoilla. Tehkääpä joku kunnon peli senkin päälle, kiitos :) Eri asia on tietysti harrastusmielessä oma moottori tehdä.

+1

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #3 : 09.01.11 - klo:12.50 »
Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja jo nyt moottori sulavalta vaikka tuossa ei olekaan tavaraa paljon mitään.

Yritän pitää koodipuolella asiat mahdollisimman minimalistisina. Monta projektia on kaatunut liian kunnianhimoisiin tai monimutkaisiin tavoitteisiin. Esimerkiksi monimutkaisemmat grafiikkaefektit jätän suosiolla sinne listan pohjalle. Ensiksi on tarkoitus saada pelin kannalta tärkeimmät asiat tehtyä.

Hienoa! Tuon tapaisia peleja minä ainakin Linuxille kaipaankin. Liikaa on nopeatemppoisia putkiräiskintöjä.

Niin on. Olisi kyllä hyvä tietää, onko useampikin Linux-pelaaja kiinnostunut tällaisista hieman hidastempoisemmista taktiikkapainotteisista FPS-peleistä.

Saan jatkossa apua 3D mallien ja tekstuurien työstämisessä, joten peliprojekti ei ole täysin omalla kontollani. Usein tuntuu Linux-pelejä vaivaavan se, että tekijä ei ole mallinnuksen tai teksturoinnin taituri.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11481
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #4 : 09.01.11 - klo:14.09 »
Olisi kyllä hyvä tietää, onko useampikin Linux-pelaaja kiinnostunut tällaisista hieman hidastempoisemmista taktiikkapainotteisista FPS-peleistä.
Mielellään kyllä kiitos. :)
Olisi mukava jos olisi joku kunnollinen tuommoinen ja vielä kohtuullisella yksinpelikampanjalla (sitten joskus jos/kun (saat valita) siitä jotain tulee). Ehkäpä vähän Wesnothin tyyliin voisi sitten myös itse tehdä niitä ja jakaa netissä.
« Viimeksi muokattu: 09.01.11 - klo:14.12 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #5 : 09.01.11 - klo:20.39 »
Kyllä, ehdottomasti! En ole kovinkaan kiinnostunut sinkohipasta, ja ne tuntuvat olevan ainoat Linuxille tarjolla olevat FPS-pelit. Realistisempi meno on enemmän minun mieleeni.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #6 : 09.01.11 - klo:21.16 »
Yksinpelimoodi olisi kyllä ykköstä. Verkossa pelattavia FPS räiskintöjä on jo liiaksikin asti. Tuon jos vain saat tehtyä simppelisti muokattavaksi, niin eiköhän mappeja ala siihen ilmaantumaan.

GTA tyyppinen peli olisi kanssa mahtavaa, kun joku osaava moista alkaisi tekemään.

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #7 : 09.01.11 - klo:21.45 »
Varteenotettavan yksinpelin tekeminen vaatii valtavasti oheisdataa: kenttiä, hahmoja jne. Kestävän monipelin voi saada aikaan vähemmällä datan määrällä. Toisaalta odotan vaikeuksia verkkokoodin työstämisessä, koska kyseessä on kuitenkin reaaliaikainen peli, ja tällä saralla itselläni on vähiten kokemusta.

Pyrin tekemään ympäristöjen rakentamisesta helppoa mutta tehokasta, mikä kyllä toimii hyvänä pohjana myös yksinpelille, jos sellaisen tekeminen joskus alkaa kiinnostamaan.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #8 : 10.01.11 - klo:15.43 »
Yllätyin suuresti kuinka pitkälle olet jo päässyt. Ja nostan hattua.

Odotan innolla projektin kehittymistä ja annan kiitokseni panostuksestasi. Ja tosiaankin, monet muutkin linuxpelaajat ovat hieman voivotelleet tätä tilannetta että linuxille on saatavilla pääasiassa vain näitä kveikkiklooneja. Sitten kun saat työsi tarpeeksi valmiiksi, niin tulet varmasti saamaan kansainvälistä kiitosta.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Ciuu96

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
  • Arch pyörii.
    • Profiili
    • Fedora Suomi
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #9 : 22.01.11 - klo:21.48 »
Hienolta näyttää, ja todella pitkälle olet jo näköjään päässyt. Mahtavaa jos tämmöisen hidastempoisemmankin FPS:än Linuxillekin saisi, toisilleen lähes identtiset sinkohipat ei enää oikein jaksa kiinnostaa. Americas Armya itsekkin pelasin silloin joskus kun sitä vielä linuxille julkaistiin, ja hieno peli oli kyllä.



blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #10 : 10.04.11 - klo:21.29 »
En tiedä moniko on sattunut seuraamaan pelin kehitystä, mutta voisin tässä kohtaa yrittää nostaa aiheen taas esille täällä foorumeilla. Eli uusia kuvia löytyy pelin kotisivuilta http://koti.mbnet.fi/~blender/glfps/ uusimpien uutisten kera. Melko paljon on saatu tehdyksi ja jo nyt projekti on siinä vaiheessa, että 1 vs 1 peliä on pelailtu internetin yli (palvelinkoneessa pyöri linux-versio ja asiakaskoneella windows 7 -versio). Verkkokoodi on toki vielä melko alkutekijöissä, mutta suuri osa vaikeista ongelmista on jo ratkottu.

Yritän laittaa lähiaikoina videon tai kaksi peliin integroidusta kenttäeditorista sekä näytteen pelattavuudesta. Peliin on tosiaan tulossa lähitulevaisuudessa huomattavasti yksityiskohtaisemmat ja realistisemmat hahmo- ja asemallit, joita kaksi projektin varsinaista mallintajaa työstävät.

Kommentit kuvista ja kysymykset pelistä ovat tervetulleita.

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #11 : 25.04.11 - klo:20.10 »
Lisäsin uuden videon, joka esittelee mm. peliympäristöjen muokkausmahdollisuuksia.
http://koti.mbnet.fi/~blender/glfps/vids/2011-04-25-1.avi

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #12 : 25.04.11 - klo:22.25 »
Oikein hyvä! Aidon kuuluiset paukut. Tosin äänimaailmassa on vielä toki väsäämistä. Voisin ehdottaa first person kameran kiinnittämistä suoraan hahmon päähän, tai siis sen bone:een, jotta liikkuessa se heiluisi animaation mukana. (Esim. Operation Flashpoint 2)
« Viimeksi muokattu: 25.04.11 - klo:22.29 kirjoittanut Dost »

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #13 : 25.04.11 - klo:23.08 »
Oikein hyvä! Aidon kuuluiset paukut. Tosin äänimaailmassa on vielä toki väsäämistä. Voisin ehdottaa first person kameran kiinnittämistä suoraan hahmon päähän, tai siis sen bone:een, jotta liikkuessa se heiluisi animaation mukana. (Esim. Operation Flashpoint 2)

Tällä hetkellä äänet ovat ilmaiskirjastosta, mutta varmaan joitain ääniä tullaan äänittämään itse. Tuota kamerajuttua olen kyllä harkinnut. Ainakin kuolinanimaatioihin kameran voisi kiinnittää.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #14 : 26.04.11 - klo:00.18 »
Hyvältä näyttää :o . Joko kohta pääsee beta versiota koittamaan?

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #15 : 26.04.11 - klo:12.47 »
Katselin tuon julkaisemasi showcase-videon ja häkellyin. Aivan mahtavan näköistä settiä, ja vielä näin lyhyessä ajassa! Aivan uskomattoman hienoa!

Innolla odotan millainen paketti on valmistuttuaan. Potentiaalia on vaikka mihin!
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #16 : 26.04.11 - klo:17.34 »
Hyvältä näyttää :o . Joko kohta pääsee beta versiota koittamaan?

Ensimmäinen pelattava julkaisu saadaan toivottavasti kesällä.

Kunhan ensimmäinen pelattava versio saadaan ulos, niin pyrimme laittamaan päivityksiä aina niin pian kuin uusia ominaisuuksia saadaan lisättyä. Koska visio "valmiista pelistä" on vähän auki, niin on varmaan parempi ajatella peliä jatkuvasti kehittyvänä projektina, jossa ei välttämättä ole beta jne. vaiheita. Julkaisut voitaisiin nimetä vaikka päivämäärän mukaan. Automaattipäivitysjärjestelmä olisi tässä tietenkin vakuuttava.

Katselin tuon julkaisemasi showcase-videon ja häkellyin. Aivan mahtavan näköistä settiä, ja vielä näin lyhyessä ajassa! Aivan uskomattoman hienoa!

Innolla odotan millainen paketti on valmistuttuaan. Potentiaalia on vaikka mihin!

Hienoa, että löytyy kiinnostusta.
« Viimeksi muokattu: 26.04.11 - klo:17.36 kirjoittanut blender »

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #17 : 28.04.11 - klo:15.10 »
Hienosti on edistynyt projekti. Äänimaailmaan kannattaa tosiaan panostaa hyvin. Niiden avulla pääsee peliin sisään ja tunnelman saa luotua.
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #18 : 28.04.11 - klo:16.31 »
Hienosti on edistynyt projekti. Äänimaailmaan kannattaa tosiaan panostaa hyvin. Niiden avulla pääsee peliin sisään ja tunnelman saa luotua.

Projektin muut jäsenet ovatkin jo suunnitelleet ambienssiäänien jne. nauhoittelemista kesällä. Tällainen FPS peli on toisaalta siinäkin mielessä vaativa, että kaikkia ääniä ei ihan harrastelijatasolla pääse nauhoittelemaan (esim. autenttiset aseiden äänet).

Itse arvostan myös hyvin tehtyjä hahmoanimaatioita, joita uusimmissa megabudjettien peleissä näkyykin jo aika hyvin motion capturen ansiosta. Blenderillä animaatioiden tekeminen käsin on kyllä melko luontevaa, mitä nyt olen kerinnyt kokeilemaan, mutta ihan realismin äärirajoille ei varmaan päästä. Jos jollain on kokemusta ihmishahmon animoinnista (mielellään blenderillä), niin projektiin mahtuu kyllä mukaan!

Chambber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #19 : 28.04.11 - klo:21.02 »
Jee!! Vihdoin asiallinen peli linuxille. Tätä odotellessa...

-Chambber