Kirjoittaja Aihe: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille  (Luettu 25918 kertaa)

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #40 : 21.07.11 - klo:15.50 »
Huomasin blenderin aikaisemman viestin, jossa kerrottiin tarvittavan tekstuuria, ja että aseita teillä on jo hyvin. Heti tuli himo mallintamaan. Aloin tekemään omakotitaloa peliänne varten, vaikka en edes tiedä tarvitsetteko sellaista. No, talo ei ole vielä valmis, sillä tarvitsisin ohjeita, yksityiskohtiin, jotta tietäisin minkälaisen talon minun pitäisi loppujen lopuksi saada aikaan. Olen mallintanut seinät ja lattian, mutta en värittänyt niitä, myöskään ikkunan paikat eivät ole valmiit. Mallinsin myös paraati oven, tosin heikosti sutaistuna, jotta saisitte selvän mistä kävellään sisään. Mallissa on myös katto, joka näkyy vain alhaaltä päin, ylhäältä päin katseluun varten. Talossa ei ole minkäänlaisia huonekaluja jne..

Kuvat:
Alhaalta http://www.imagebam.com/image/11910f141525168
Ylhäältä http://www.imagebam.com/image/bfadb9141525178

Toivoisin rakentavaa palautetta.
Terveisin UusiKäyttäjä

Olet selvästi innostunut mallintamisesta, mikä on hienoa. Talosi kaava on aika monimutkainen, mikä ei välttämättä ole huono juttu, mutta moottorini yksinkertaisuus saattaa tulla vastaan. Tällä hetkellä pelaaja-ympäristö-törmäysten havainnointi tehdään 2D:nä, eli törmäysten kannalta talo esitetään ympyröiden ja tason särmiöiden avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että käytönnössä talojen on oltava yksikerroksisia, tai ainakin vain yhteen kerrokseen voi päästä kävelemään. Lisäksi tämä osa on vielä sen verta yksinkertainen, että mallintaja joutuu määrittämään nämä ympyrät ja särmiöt käsipelillä, mikä on melko työlästä, jos talo sisältää monta seinää. Motivaatio tällaiselle toteutukselle on nopeus ja toimivuus; pelaaja-ympäristö törmäysten havainnointi on  virhealtista puuhaa ja aiempi kokemukseni 3D-toteutuksesta ajoi minut tällaiseen valintaan.

Kannattaisi ehkä keskittyä tekemään yksinkertaisia rakennuksia, joissa on korkeintaan kaksi huonetta, tai joihin ei pääse ollenkaan sisälle. Peli tulee pääasiallisesti olemaan ulkoilmapeli. Erinäiset mökit, hökkelit, sotilasbarakit, bunkkerit, puolijoukkueteltat jne. olisivat ihan käyttökelpoisia.

Rakennuksiin ei muuten kannata laittaa mitään huonekaluja tai vastaavia yksityiskohtia. Niistä tehdään eri mallit, joita voi sitten mukavasti lisäillä pelin editorissa. Tämä mahdollistaa sen, että pienet detailimallit voidaan jättää piirtämättä/piirtää pienemmällä yksityiskohtaisuudella, kun havaitisja on riittävän kaukana niistä. Lisäksi ympäristöjen rakentelusta tulee näin monipuolisempaa.

plo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #41 : 21.07.11 - klo:16.14 »
http://www.blendswap.com/ Tuolta vois löytyä jotain käyttökelposta?

UusiKäyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #42 : 21.07.11 - klo:17.01 »
Huomasin blenderin aikaisemman viestin, jossa kerrottiin tarvittavan tekstuuria, ja että aseita teillä on jo hyvin. Heti tuli himo mallintamaan. Aloin tekemään omakotitaloa peliänne varten, vaikka en edes tiedä tarvitsetteko sellaista. No, talo ei ole vielä valmis, sillä tarvitsisin ohjeita, yksityiskohtiin, jotta tietäisin minkälaisen talon minun pitäisi loppujen lopuksi saada aikaan. Olen mallintanut seinät ja lattian, mutta en värittänyt niitä, myöskään ikkunan paikat eivät ole valmiit. Mallinsin myös paraati oven, tosin heikosti sutaistuna, jotta saisitte selvän mistä kävellään sisään. Mallissa on myös katto, joka näkyy vain alhaaltä päin, ylhäältä päin katseluun varten. Talossa ei ole minkäänlaisia huonekaluja jne..

Kuvat:
Alhaalta http://www.imagebam.com/image/11910f141525168
Ylhäältä http://www.imagebam.com/image/bfadb9141525178

Toivoisin rakentavaa palautetta.
Terveisin UusiKäyttäjä

Olet selvästi innostunut mallintamisesta, mikä on hienoa. Talosi kaava on aika monimutkainen, mikä ei välttämättä ole huono juttu, mutta moottorini yksinkertaisuus saattaa tulla vastaan. Tällä hetkellä pelaaja-ympäristö-törmäysten havainnointi tehdään 2D:nä, eli törmäysten kannalta talo esitetään ympyröiden ja tason särmiöiden avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että käytönnössä talojen on oltava yksikerroksisia, tai ainakin vain yhteen kerrokseen voi päästä kävelemään. Lisäksi tämä osa on vielä sen verta yksinkertainen, että mallintaja joutuu määrittämään nämä ympyrät ja särmiöt käsipelillä, mikä on melko työlästä, jos talo sisältää monta seinää. Motivaatio tällaiselle toteutukselle on nopeus ja toimivuus; pelaaja-ympäristö törmäysten havainnointi on  virhealtista puuhaa ja aiempi kokemukseni 3D-toteutuksesta ajoi minut tällaiseen valintaan.

Kannattaisi ehkä keskittyä tekemään yksinkertaisia rakennuksia, joissa on korkeintaan kaksi huonetta, tai joihin ei pääse ollenkaan sisälle. Peli tulee pääasiallisesti olemaan ulkoilmapeli. Erinäiset mökit, hökkelit, sotilasbarakit, bunkkerit, puolijoukkueteltat jne. olisivat ihan käyttökelpoisia.

Rakennuksiin ei muuten kannata laittaa mitään huonekaluja tai vastaavia yksityiskohtia. Niistä tehdään eri mallit, joita voi sitten mukavasti lisäillä pelin editorissa. Tämä mahdollistaa sen, että pienet detailimallit voidaan jättää piirtämättä/piirtää pienemmällä yksityiskohtaisuudella, kun havaitisja on riittävän kaukana niistä. Lisäksi ympäristöjen rakentelusta tulee näin monipuolisempaa.
  Ok.. Pari vaihtoehtoa tuolle talolle, a) Jos ottaisin sisäseinät pois ja rakennuksesta tulisi yksi iso barakki? b) Sinne ei pääse sisälle, mutta ulkoisesti hieno.
Onko muuten mahdollista että joku muu henkilö maalaisi, esim. kyseisen rakennuksen, en ole nimittäin mikään paint taituri, mutta voin maalailla jos on tarvis.

 No, vois vaikka tuollaisen sotilasbarakin kokeilla tehdä.

Terveisin UusiKäyttäjä
Intel i5 2500K - 4.8Ghz
Nvidia GeForce 560 Ti Twin Light Edition
AsRock Z68 Gen3 Extreme3
Ja muut sellaiset..

UusiKäyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #43 : 25.07.11 - klo:19.53 »
 Nyt on ollut taas aikaa vähän mallinnella. Tein tuollaisen edellä mainitun "hökkelin", ja simppelin sotilas barakin, joka on tällä hetkellä maalattu tumman vihreäksi. "Hökkeliä" ei ole maalattu. Katsokaa, ja ihmetelkää:

Hökkeli: http://www.freeimagehosting.net/28ccf
Barakki: http://www.freeimagehosting.net/d05dd Barakin toinen, pieni huone on vessa.
BarakkiWire: http://www.freeimagehosting.net/6f180

Onko siis näillä taidoilla mahdollista päästä projektiinne?

-UusiKäyttäjä
Intel i5 2500K - 4.8Ghz
Nvidia GeForce 560 Ti Twin Light Edition
AsRock Z68 Gen3 Extreme3
Ja muut sellaiset..

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #44 : 08.08.11 - klo:21.16 »
Nyt on ollut taas aikaa vähän mallinnella. Tein tuollaisen edellä mainitun "hökkelin", ja simppelin sotilas barakin, joka on tällä hetkellä maalattu tumman vihreäksi. "Hökkeliä" ei ole maalattu. Katsokaa, ja ihmetelkää:

Hökkeli: http://www.freeimagehosting.net/28ccf
Barakki: http://www.freeimagehosting.net/d05dd Barakin toinen, pieni huone on vessa.
BarakkiWire: http://www.freeimagehosting.net/6f180

Onko siis näillä taidoilla mahdollista päästä projektiinne?

-UusiKäyttäjä

Vähän hankala on lähteä vielä arvioimaan osaamistasi näistä. Tällä hetkellä näen noissa
muutaman laatikon eri tavoilla skaalattuina. Tai kyllähän rakennuksen voi periaatteessa näin
koostaa, mutta illuusio esim. todellisesta barakista ei nyt oikein noista välity. Paremman vaikutelman
aikaansaaminen vaatisi myös teksturoinnin, jonka tekeminen muuten vaatii merkittävästi työtä.

UusiKäyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #45 : 09.08.11 - klo:16.14 »
 En ole kauhean hyvä teksturoimaan, kun en ole sitä harjoitellut niin paljon. On ollut vähän tekemistä tässä, ja kohta pitäisi bändiä äänitellä. Mutta, UV-mapping helpoille esineille onnistuu jo. Harjoittelen vielä lisää, ja lähetän ehkä muutaman kuvan, jos vaikka osaisit päättää sitten  :)

-UusiKäyttäjä
Intel i5 2500K - 4.8Ghz
Nvidia GeForce 560 Ti Twin Light Edition
AsRock Z68 Gen3 Extreme3
Ja muut sellaiset..

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #46 : 14.09.11 - klo:21.31 »
Ensimmäinen versio pelistä on nyt julkisesti ladattavissa.

Projektin sivut ovat tällä hetkellä osoitteessa

http://koti.mbnet.fi/b/blender/glfps/sphpblog

jossa uutisia voi kommentoida.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #47 : 15.09.11 - klo:10.42 »
Hienolta näyttää, jossain vaiheesa olisi mukava päästä tuota internetin yli porukan kanssa pelaamaan.

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #48 : 15.09.11 - klo:13.34 »
Ah, työkoneessa ei ole shadertukea. Pitää siis odottaa iltaan :)

BTW. jos koodi joskus aukeaa, niin voisin hostata tiedostoja.
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #49 : 15.09.11 - klo:16.06 »
Itse en saa toimimaan.
Koodia: [Valitse]
--------------------
Initializing engine:
--------------------
Build: Sep 13 2011
Reading configuration file.
Could not open config file!
----------------------
Deinitializing engine:
----------------------
Deallocating sounds.
Deallocating dynamic scene.
Deallocating skins.
Deallocating weapon scene.
Deallocating meshes.
Deallocating static scene.
Deallocating terrain.
Deinitializing texture manager.
Deinitializing SDL_mixer.
Deinitializing SDL_net.
Deinitializing SDL core.
Deinititalization was successful.

Kenties vika configissa? Mielestäni ei config tiedostossa ollut vikaa.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #50 : 15.09.11 - klo:16.51 »
Hienolta siis näytti kuvien perusteella, itsellä ei toimi,  readmestä ajettu se komento jolla ubuntuun tuli saatua tarvittavat paketit asennettua.

Kuinkas tuollainen tiedosto suoritetaan päätteen kautta? jos se on esim kansiossa /home/kayttaja/game?

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #51 : 15.09.11 - klo:18.36 »
Kenties vika configissa? Mielestäni ei config tiedostossa ollut vikaa.

Kummallista. Onhan config-tiedostossa lukuoikeudet kaikille? En tosin tiedä, miksi
oikeudet olisivat eri kuin alunperin.

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #52 : 15.09.11 - klo:18.40 »
Hienolta siis näytti kuvien perusteella, itsellä ei toimi,  readmestä ajettu se komento jolla ubuntuun tuli saatua tarvittavat paketit asennettua.

Kuinkas tuollainen tiedosto suoritetaan päätteen kautta? jos se on esim kansiossa /home/kayttaja/game?

cd /home/kayttaja/game
./game-linux64

tai

./game-linux32

Jälkimmäistä en ole päässyt itsekään testaamaan, kun koneessa, jolla se on käännetty
on sen verran vanha näytönohjain.

Jos jostain syystä noilla ohjelmilla ei ole suoritusoikeutta, niin sitten

chmod a+x game-linux64

ennen suorittamista.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11216
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #53 : 15.09.11 - klo:18.42 »
Kenties vika configissa? Mielestäni ei config tiedostossa ollut vikaa.

Kummallista. Onhan config-tiedostossa lukuoikeudet kaikille? En tosin tiedä, miksi
oikeudet olisivat eri kuin alunperin.

Minulla on sama ongelma. Mitään en muuttanut tuosta tiedostosta. Käytin tuota ./game-linux64:ää ja samat ilmoitukset tuli kuin FAILin viestissä. Tässä koneessa on Intelin näyttis (4500 MHD), mutta kokeilen vielä toisella koneella kun se sen verta nopsasti käy.

Muokkaus: Myöhemmin. Unohdin kopsata sen talteen ennenkun sammutin koneen, joten kokeilen kun joudan.
« Viimeksi muokattu: 15.09.11 - klo:18.46 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #54 : 16.09.11 - klo:08.48 »
Hyvin toimii 64-bittinen ja vaikuttaa kyllä erittäin hyvältä.

Joku grafiikkaongelma ilmenee kaikissa "irtoesineissä" (Nvidia 9600 GT). Kts. kuva.

[ylläpito on poistanut liitteen]
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #55 : 16.09.11 - klo:20.12 »
Hyvin toimii 64-bittinen ja vaikuttaa kyllä erittäin hyvältä.

Joku grafiikkaongelma ilmenee kaikissa "irtoesineissä" (Nvidia 9600 GT). Kts. kuva.

Tuo ongelma johtuu shadow mapping -tekniikasta. Virheellisiä itseisvarjoja syntyy helposti,
kun käytetyn depth mapin resoluutio on verrattain pieni. Ongelma voi korjaantua myös
säätämällä erinäisiä parametrejä, mutta tämä säätäminen on aikaavievää puuhaa.
Toivottavasti ongelma saadaan joskus poistumaan.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #56 : 19.09.11 - klo:15.53 »
Tällaista tulee kun suoritan päätteen kautta, ikkuna näkyy noin 5sekuntia ja sitten kaatuu:
Koodia: [Valitse]
milan@milan-desktop:~/Lataukset/game$ ./game-linux64
--------------------
Initializing engine:
--------------------
Build: Sep 13 2011
Reading configuration file.
Initializing SDL
Setting video mode
Initializing SDL_mixer
- Allocated 32 channels
Initializing SDL_net
Initializing GLEW.
Found vertex and fragment shader support from GPU.
Found vertex buffer object support from GPU.
Found texture array support from GPU.
Number of available texture array layers: 8192
Number of available texture units: 8
Loading font /usr/share/fonts/truetype/ttf-liberation/LiberationSans-Regular.ttf
Server set up for 4 players.
Loading texture resources.
Initializing OpenGL.
Error in fragment shader compilation (shaders/shadowMoments.fsh)!
Fragment shader failed to compile with the following errors:
ERROR: 0:1: error(#180) Sampler error samplers must be uniform sampler2D
ERROR: error(#273) 1 compilation errors.  No code generated

----------------------
Deinitializing engine:
----------------------
Deallocating sounds.
Deallocating dynamic scene.
Deallocating skins.
Deallocating weapon scene.
Deallocating meshes.
Deallocating static scene.
Deallocating terrain.
Deinitializing texture manager.
Destroying textures (111 total)
Deinitializing SDL_mixer.
Deinitializing SDL_net.
Deinitializing SDL core.
X Error of failed request:  GLXBadContext
  Major opcode of failed request:  159 (GLX)
  Minor opcode of failed request:  4 (X_GLXDestroyContext)
  Serial number of failed request:  110
  Current serial number in output stream:  112

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11216
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #57 : 19.09.11 - klo:15.56 »
Toimi sillä toisella koneella, jossa Ubuntu 11.04 AMD64 ja Nvidia GF GTX460 1GB Nvidian ajureilla.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #58 : 20.09.11 - klo:19.11 »
Tällaista tulee kun suoritan päätteen kautta, ikkuna näkyy noin 5sekuntia ja sitten kaatuu:

Sain toistettua tämän koneella, jossa oli Radeon HD 5450. Varjostinohjelmien syntaksi ilmeisesti
hieman vaihtelee eri ajurien välillä.

Muutin varjostinohjelmia s.e. ainakin mainitulla koneella toimi. Lisäsin tähän liittyen korjauspaketin.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« Vastaus #59 : 21.09.11 - klo:16.19 »
Nyt alkoi toimia, muttei asetta näy:
Koodia: [Valitse]
Initializing engine:
--------------------
Build: Sep 13 2011
Reading configuration file.
Initializing SDL
Setting video mode
Initializing SDL_mixer
- Allocated 32 channels
Initializing SDL_net
Initializing GLEW.
Found vertex and fragment shader support from GPU.
Found vertex buffer object support from GPU.
Found texture array support from GPU.
Number of available texture array layers: 8192
Number of available texture units: 8
Loading font /usr/share/fonts/truetype/ttf-liberation/LiberationSans-Regular.ttf
Server set up for 4 players.
Loading texture resources.
Initializing OpenGL.
Could not obtain uniform location!
Loading view weapons
Could not obtain uniform location!
Loading players skins.
Loading mesh headers.
-- Loading map data/maps/forest.map --
Could not obtain uniform location!
Generating a terrain
- Grids: 100
- Levels: 4
- Vertices: 6561 (281 kb)
Terrain generated successfully.
Loading map objects.
Generated a quadtree with 320 nodes.
Loading entities.
-- Maps was loaded successfully --
Loading particle emitters
Loading sounds
Initialization was successful.