Äänestys

Mikä ikkunamanageri käytössä?

Gnome
272 (72.9%)
KDE
72 (19.3%)
Joku muu
29 (7.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 344

Kirjoittaja Aihe: Gnome vai KDE  (Luettu 155066 kertaa)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #80 : 15.01.06 - klo:18.06 »
eikö tämä olisi parempia esimerkki:
http://www.eikke.com/files/mc-scroll-transparency-orig.png

Kyllä, mutta onko tuo tehty Metacityn composite-ominaisuudella?
Lainaus

enpäs muuten olekaan varma.

eikä tuo sinänsä kovin uusi juttu ole ollut. kyllä minä testailin sitä jo vuosi sitten ja taitaa composite manager (X:n ominaisuus) olla oletuksena mukana ubuntussakin. sitä vaan ei pidetä päällä kun se on oikeasti vähän raskas.

Mielestäni Metacityyn lisättiin oma Composite manager vasta vähän aikaa sitten, mistä oli hieman kiistaa koska erittäin buginen vielä.

tätä en tosiaan tiennytkään. miksiköhän siinä pitäisi olla oma manageri kun X:ssä kerran sellainen on jo? ei niin, että minä oikeasti kaipaisin noita ominaisuuksia. muutenkin ihmetyttää jos tuo on oikeasti metacityssä eikä luminocityssä, kuten noin hyvin toimivan systeemin kuuluisi.
Janne

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #81 : 15.01.06 - klo:18.06 »
oon papan koneella kun asensin dapperin ja sen jälkeen ei ole grafiikkaa ubuntussa nähty.

ei kai siihen grafiikkaa tarvita?
Janne

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #82 : 15.01.06 - klo:18.08 »
Ainakin KDE 3.5:ta tuo toimii jotenkuten. Eli KWin hoitaa nuo asiat, eli voi laittaa esim. läpinäkyvyyttä siirrettäessä, silloin kun ikkuna on taustalla, edessä jne. Sitten saa jotain ihmeellisiä feidauksia. Niinjoo, ja toki varjoja :)

eikö tuo sentään käytä X:n compositea kuten XFCE, vai onko siinäkin joku oma virityksensä?
Janne

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #83 : 15.01.06 - klo:18.15 »
tätä en tosiaan tiennytkään. miksiköhän siinä pitäisi olla oma manageri kun X:ssä kerran sellainen on jo? ei niin, että minä oikeasti kaipaisin noita ominaisuuksia. muutenkin ihmetyttää jos tuo on oikeasti metacityssä eikä luminocityssä, kuten noin hyvin toimivan systeemin kuuluisi.

Käsittääkseni X:ssä oleva manageri on lähinnä testausta varten ja uusien ominaisuuksien kokeilua varten.
Kuten tietyt X-serveritkin ovat vain kokeiluja vaikka niissä on nähty uusia ominaisuuksia jo yli vuoden ja vieläpä
erittäin nopeina versioina.

Luminocity on myös tietääkseni vain testipenkki ja jotkut sanovat koko projektin jo kuolleen. Noh, pelkkää huhua
mutta kehitystä ei siinä kuulemma nähty vähään aikaan.

No en tiedä mikä on homman nimi, mutta toivottavasti jotain selvyyttä saataisiin näihinkin asioihin. Tuntuu
olevan niin paljon sekoilua Xgl:n yms. ympärille, että ei se voi ainakaan positiivisesti vaikuttaa noiden kehitykseen.

Mielestäni kaikki nämä ominaisuudet ovat erittäin tärkeitä, jotta kehittäjillä olisi mahdollisuudet käyttää niitä
hyödyksi ja kehittää myös jotain aivan uutta ja hienoa. Nopeuttavat myös X:n käyttöä ja ottavat näytönohjaimista
sentään jotain irti mitä valitettavasti ilman noita ominaisuuksia ei tapahdu.
Uskonkin että kunhan Vista ja uusi OS X tulevat ulos, niin aletaan ymmärtää myös hyödyllisen "karkin" merkitys.
Kehittäjillä on aivan erillaiset mahdollisuudet kuin Linux-ympäristössä.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #84 : 15.01.06 - klo:18.28 »
Mielestäni kaikki nämä ominaisuudet ovat erittäin tärkeitä, jotta kehittäjillä olisi mahdollisuudet käyttää niitä hyödyksi ja kehittää myös jotain aivan uutta ja hienoa.

minä en kyllä näe niistä oikeaa käytännön hyötyä, mutta kyllä ne minusta siitä huolimatta saavat tulla.

Nopeuttavat myös X:n käyttöä ja ottavat näytönohjaimista sentään jotain irti mitä valitettavasti ilman noita ominaisuuksia ei tapahdu.

en myöskään ymmärrä miten se nopeuttaisi X:n käyttöä. kellä se tietysti mahdollistaisi raskaampien operaatioiden suorittamisen ilman yletöntä kuormaan prosessorille, mutta en näe, että nuo operaatiot (vaikkakin ihan kivoja) olisivat mitenkään välttämättömiä.

Uskonkin että kunhan Vista ja uusi OS X tulevat ulos, niin aletaan ymmärtää myös hyödyllisen "karkin" merkitys.

minä en, mutta toisaalta minä en osaa vielä kuvitellakaan hyödyllistä karkkia. en tosissani näe, miten graafiset kikkailut nopeuttaisivat koneen käyttöä tai parantaisivat käytettävyyttä. toki sillä ehkä saa houkuteltua lisää käyttäjiä jos pystyy esittämään c00leja efektejä, mutta...

Kehittäjillä on aivan erillaiset mahdollisuudet kuin Linux-ympäristössä.

mahdollisuudet mitä? tehdä ohjelmia joissa on karkkia?

onneksi linuxin puolella kovin moni softa ei ole lähtenyt tähän windows-puolen "tehdään epäsäännöllisen muotoisia ikkunoita, koska ne on niin siistejä" -villitykseen, vaikka mplayer, xine ja zinf valitettavasti ovatkin :(
Janne

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #85 : 15.01.06 - klo:18.56 »
en myöskään ymmärrä miten se nopeuttaisi X:n käyttöä. kellä se tietysti mahdollistaisi raskaampien operaatioiden suorittamisen ilman yletöntä kuormaan prosessorille, mutta en näe, että nuo operaatiot (vaikkakin ihan kivoja) olisivat mitenkään välttämättömiä.

Nykyinen ikkunoiden piirto on yksinkertaisesti todella hidasta. Jos siirrät esimerkiksi selaimen ulos ruudusta ja
takaisin niin piirto on käsittämättömän hidas, nopeallakin koneella, ilman XDamage ominaisuutta. XDamage
nopeuttaa myös esimerkiksi VNC:tä.

Kuorman siirtäminen GPU:lle onkin tärkeää juuri siksi, että CPU saisi aikaa tehdä jotain muuta.

Mielestäni kaikki nämä ominaisuudet ovat erittäin tärkeitä, jotta kehittäjillä olisi mahdollisuudet käyttää niitä hyödyksi ja kehittää myös jotain aivan uutta ja hienoa.
minä en kyllä näe niistä oikeaa käytännön hyötyä, mutta kyllä ne minusta siitä huolimatta saavat tulla.

Jos katsot esimerkiksi Vistan Avalon demon missä tuhansien valokuvien käsittely onnistuu ongelmitta,
kun Linuxilla moisen tekeminen on mahdotonta, niin kyllä mielestäni todellakin kaipaillaan näitä uusia
ominaisuuksia. Kyllä noilla saadaan kehitettyä aivan uudenlaisiakin käyttöliittymiä joiden tekeminen
on tällä hetkellä mahdotonta.

Nykyiset halvimmatkin näytönohjaimet ovat jo niin tehokkaita, että on suorastaan sääli, että istuvat
koneessa ilman että niitä hyödynnettäisiin.

minä en, mutta toisaalta minä en osaa vielä kuvitellakaan hyödyllistä karkkia. en tosissani näe, miten graafiset kikkailut nopeuttaisivat koneen käyttöä tai parantaisivat käytettävyyttä. toki sillä ehkä saa houkuteltua lisää käyttäjiä jos pystyy esittämään c00leja efektejä, mutta...

Vista ja tuleva OS X ovat vektoriominaisuuksiensa ansiosta täysin skaalautuvia. Myös KDE porukka on demonnut
esimerkiksi zoomia yms. joiden toteuttaminen on nyt hankalaa ja esimerkiksi nykyisessä GNOME:ssa toimii
bugisesti. Myös GNOME:n vektoriominaisuudet kaipaavat todella paljon lisää nopeutta ja vasta kun
näytönohjaimet saadaan kunnolla hyödynnettyä, niin vauhti alkaa olemaan tarpeeksi nopeaa.

Mielestäni karkki ei ole aina välttämättä hyödytöntä. Pelkästään ikkunoiden varjot selventävät työpöytää
syvyysvaikutelman ansiosta.

Kehittäjillä on aivan erillaiset mahdollisuudet kuin Linux-ympäristössä.
mahdollisuudet mitä? tehdä ohjelmia joissa on karkkia?

onneksi linuxin puolella kovin moni softa ei ole lähtenyt tähän windows-puolen "tehdään epäsäännöllisen muotoisia ikkunoita, koska ne on niin siistejä" -villitykseen, vaikka mplayer, xine ja zinf valitettavasti ovatkin :(

Mielestäni kysymys on ennen kaikkea näytönohjainten hyödyntämisestä mitä nyt ei tehdä.
On enää kehittäjistä kiinni osataanko ominaisuuksia hyödyntää oikein ja hyödyllisesti.
Tulevat HD-tasoiset videot tulevat myös vaatimaan näytönohjaimilta paljon ja jos ko. ominaisuuksia ei
Linuxissa oteta käyttöön, niin jää videot kyllä näkemättä.

Niin ja voisi vielä lisätä, että myös olemassa olevat ohjelmat alkavat hyödyntää näitä ominaisuuksia.
Esimerkiksi tuleva Open Office hyödyntää Cairoa (vektorit, pehmennetyt reunat, jne.) ja feidauksessa
mikä on nyt huomattavasti sulavampaa EXA:n ja uusien ominaisuuksien ansiosta.
« Viimeksi muokattu: 15.01.06 - klo:20.12 kirjoittanut Qwerty »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #86 : 15.01.06 - klo:21.17 »
Nykyinen ikkunoiden piirto on yksinkertaisesti todella hidasta. Jos siirrät esimerkiksi selaimen ulos ruudusta ja takaisin niin piirto on käsittämättömän hidas, nopeallakin koneella, ilman XDamage ominaisuutta.

kumma kyllä, en ole vielä nähnyt yhtään konetta jolla ruudunpäivitys olisi oikeasti liian hidasta.

Kuorman siirtäminen GPU:lle onkin tärkeää juuri siksi, että CPU saisi aikaa tehdä jotain muuta.

ja tavallisessa työpöytäkäytössä CPU on myös turhan panttina valtaosan ajasta. CPU:n nopeus ja käyttöaste tulee esille vasta tehtäessä jotain todella raskasta laskentaa kuten kuvankäsittelyä suurilla kuvilla, äänitiedoston tai videon käsittelyä tai vaikkapa ohjelmien kääntämistä. yleensä mitään tuollasita ei kuitenkaan tehdä.

Jos katsot esimerkiksi Vistan Avalon demon missä tuhansien valokuvien käsittely onnistuu ongelmitta, kun Linuxilla moisen tekeminen on mahdotonta, niin kyllä mielestäni todellakin kaipaillaan näitä uusia ominaisuuksia. Kyllä noilla saadaan kehitettyä aivan uudenlaisiakin käyttöliittymiä joiden tekeminen on tällä hetkellä mahdotonta.

ensinnäkin... markkinoitimateriaali on aivan jotain muuta kuin todellisuus. vistan oikeita mahdollisuuksia ja rautavaatimuksia ihmetellään sitten kun se oikeasti ilmestyy. en yhtään epäile, etteikö rautakiihdytyksen käyttäminen nopeuttaisi kuvankäsittelyä, mutta kolikon kääntöpuolella se vaatii 3D-kiihdytyksen eikä toimi ilman sitä. esim. minun näytönohajimeni Gf4 Ti4200 ei ainakaan microsoftin omien sivujen mukaan ole "Windows Vista Ready".

minusta vaan on aika tärkeää, että linuxia pystyy käyttämään vähän vanhemmallakin raudalla.

Nykyiset halvimmatkin näytönohjaimet ovat jo niin tehokkaita, että on suorastaan sääli, että istuvat koneessa ilman että niitä hyödynnettäisiin.

minusta on sääli, jos joutuisin ostamaan uuden koneen käyttääkseni seuraavaa versiota ubuntusta. oikeasti minä ottaisin jopa hitaamman näytönohjaimen jos sen vain saisi ilman tuuletinta.

Vista ja tuleva OS X ovat vektoriominaisuuksiensa ansiosta täysin skaalautuvia. Myös KDE porukka on demonnut esimerkiksi zoomia yms. joiden toteuttaminen on nyt hankalaa ja esimerkiksi nykyisessä GNOME:ssa toimii bugisesti.

itseasiassa Gnome taisi olla linux-työpöydistä ensimmäisenä ottamassa vektorigrafiikkaa työpöydälle ja ikonit ovat olleet jo ties kuikna kauan vektoriformaatissa juuri skaalautuvuutensa vuoksi. window managerin palit tosin eivät taida skaalautua, mutta niillä ei minusta ole taas väliäkään.

enkä kyllä suoraan sanottuna osaa edes kuvtella mitä minun pitäisi zoomata työpöydällä. mutta ehkä minä en taas ole katsellut niitä oikeita demoja joista saisin käsityksen miksi se on tarpeellista.

Myös GNOME:n vektoriominaisuudet kaipaavat todella paljon lisää nopeutta ja vasta kun
näytönohjaimet saadaan kunnolla hyödynnettyä, niin vauhti alkaa olemaan tarpeeksi nopeaa.

kuten olen sinulle monasti kertonut, 3d-backend on työn alla, mutta mikä merkittävämää, paljon työtä on menossa myös siihen, että konetta voi oikeasti käyttää myös ilman 3d-rautaa ja ilman performance-hittiä verrattuna nykytilanteeseen.

Mielestäni karkki ei ole aina välttämättä hyödytöntä. Pelkästään ikkunoiden varjot selventävät työpöytää syvyysvaikutelman ansiosta.

jep, ihmiset todella ovat erilaisia. minulla ei ole koskaan ollut ongelmia erottaa missä yksi sovellusikkuna loppu ja toinen alkaa. jos jotkut tarvitsevat siihen apua niin hyvä, että sellaista on tulossa.

Mielestäni kysymys on ennen kaikkea näytönohjainten hyödyntämisestä mitä nyt ei tehdä.

minsta sillä ei ole väliä, jos aikaiseksi ei saada mitään mielekästä. onhan se tietty hienoa kehua naapureille, kuinka GPU on tapissa kun on niin hienot efektit työpöydällä, mutta jos siitä ei ole muuta hyötyä, on aika yhden tekevää hyödynnetäänkö sitä vai ei.

toki kuvien ja videon käsittely voisi hyötyä 3d-kiihdytyksestä, mutta se on aika pitkälti niitä tekevien sovellusten asia. eikä minua haittaa vaikka X:ssä olisikin joku helppo ja yhtenäinen API sen käyttämiseen, mutta... työpöydällä sillä tekee minusta edelleen aika vähän.

Tulevat HD-tasoiset videot tulevat myös vaatimaan näytönohjaimilta paljon ja jos ko. ominaisuuksia ei Linuxissa oteta käyttöön, niin jää videot kyllä näkemättä.

meinaatko, että kuvien näyttäminen peräkäin on suurempi työmäärä kuin itse videon dekoodaaminen vai ajattelitko, että dekoodaamisenkin taakkaa voisi jotenkin siirtää GPU:lle joka ei varsinaisesti ole erikoistunut ko. formaatin dekoodaamiseen?

Niin ja voisi vielä lisätä, että myös olemassa olevat ohjelmat alkavat hyödyntää näitä ominaisuuksia. Esimerkiksi tuleva Open Office hyödyntää Cairoa (vektorit, pehmennetyt reunat, jne.) ja feidauksessa
mikä on nyt huomattavasti sulavampaa EXA:n ja uusien ominaisuuksien ansiosta.

kyllä, ja firefoxin kanssa on puhuttu myös Cairo renderöinnistä. vektorisovellukset nopeutuvat ja paikoitellen se on hyvä juttu. silti Caironkin kanssa lähtökohta on ollut siinä, että myös vanhat koneet pystyvät käyttämään sitä nykyisen kaltaisissa tehtävissä toiminnan hidastumatta ja 3d-kortilla saa sitten siihen päälle vielä extraa.

edelleen, työpöydän rakentaminen 3d-kiihdytyksen varaan ei ole minusta kovinkaan fiksu idea. silti 3d-ominaisuuksia saa hyödyntää jos niistä on jotain teodellista hyötyä. viileät efektit työpöydällä vain viileyden vuoksi eivät ole minusta edelleenkään tällaisia.
Janne

JPK1990

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #87 : 15.01.06 - klo:21.32 »
onneksi linuxin puolella kovin moni softa ei ole lähtenyt tähän windows-puolen "tehdään epäsäännöllisen muotoisia ikkunoita, koska ne on niin siistejä" -villitykseen, vaikka mplayer, xine ja zinf valitettavasti ovatkin :(
ne on tosi rumia  jopa emolevyn ajuri asensi semmosta paskaa jotain fuzzy logic tai semmonen sonta jolla ei tee yhtaan mitaan.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #88 : 15.01.06 - klo:21.38 »
Mielestäni karkki ei ole aina välttämättä hyödytöntä. Pelkästään ikkunoiden varjot selventävät työpöytää
syvyysvaikutelman ansiosta.

Minua ne ainakin vaan häiritsee. Paljon mukavampaa ilman. OS X:ää käyttävänä käytän yleensä mustaa taustaa työpöydällä, ettei ne häiritse niin pahasti. Varsinkin vaalealla taustalla ne erottuu ihan liikaa.

Tietty se riippuu tyylistä, mitä haetaan. Minimalistiseen tyyliin ne ei sovi ollenkaan.

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #89 : 15.01.06 - klo:22.23 »
edelleen, työpöydän rakentaminen 3d-kiihdytyksen varaan ei ole minusta kovinkaan fiksu idea. silti 3d-ominaisuuksia saa hyödyntää jos niistä on jotain teodellista hyötyä. viileät efektit työpöydällä vain viileyden vuoksi eivät ole minusta edelleenkään tällaisia.

Olen samaa mieltä.

Eli en myöskään toivo, että työpöydästä tulisi 3D korteista riippuvaisia, mutta en näe myöskään mitään järkeä
siinä, että nyt lyödään hanskat tiskiin ja jäädään 90-luvun tasolle 2D:n kanssa ja jätetään näytönohjaimet
hyödyntämättä kun niiden mahdollisuuksia ja tehoja voidaan hyödyntää.
Oma Duron 800MHz + Radeon 7500 XDamage:lla tekee siitä heti mieluisamman käyttää, enkä pistäisi ollenkaan
pahitteeksi vaikka saisin enemmänkin tuosta näytönohjaimesta irti. Ruudunpäivitys ilman XDamagea on
huomattavasti heikompi ja suoraan sanottuna surkea.

Olen myös varma, että tullaan näkemään innovatiivisia käyttöliittymiä 3D:n ansiosta. Mielestäni on edelleenkin
tärkeää että saadaan kehittäjille mahdollisuudet myös Linux-puolella ko. ominaisuuksia hyödyntää.

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #90 : 15.01.06 - klo:23.04 »
tätä en tosiaan tiennytkään. miksiköhän siinä pitäisi olla oma manageri kun X:ssä kerran sellainen on jo?
Jotta ikkunaohjelma voi erilaisten toimintojen puitteissa määrätä erilaisia asioita helpommin, jos olen oikein tajunnut.

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #91 : 15.01.06 - klo:23.05 »
Ainakin KDE 3.5:ta tuo toimii jotenkuten. Eli KWin hoitaa nuo asiat, eli voi laittaa esim. läpinäkyvyyttä siirrettäessä, silloin kun ikkuna on taustalla, edessä jne. Sitten saa jotain ihmeellisiä feidauksia. Niinjoo, ja toki varjoja :)

eikö tuo sentään käytä X:n compositea kuten XFCE, vai onko siinäkin joku oma virityksensä?
Juu, toki käyttää compositeä, kuten kaikki vastaavat viritykset :)

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #92 : 16.01.06 - klo:09.17 »
Kehittäjillä on aivan erillaiset mahdollisuudet kuin Linux-ympäristössä.

mahdollisuudet mitä? tehdä ohjelmia joissa on karkkia?

onneksi linuxin puolella kovin moni softa ei ole lähtenyt tähän windows-puolen "tehdään epäsäännöllisen muotoisia ikkunoita, koska ne on niin siistejä" -villitykseen, vaikka mplayer, xine ja zinf valitettavasti ovatkin :(

Tähän pitää vielä tarttua sen verran, että en näe tässä kyllä ongelmaa. Se että sinä tai minä ei pidetä
"epäsäännöllisen muotoisista ikkunoista" ei tarkoita sitä etteikö kuitenkin suurin osa pitäisi tai etteikö sellainen
mahdollisuus kuitenkin pitäisi kehittäjille ja käyttäjille antaa.

Sama pätee zoomaukseen, enkä todellakaan usko että ko. softa on GNOME:n tai mihin tahansa muuhun
työpöytään turhaan pistetty. Ei, en minä sillä ole tähänkään asti mitään tehnyt, mutta ei se tarkoita sitä
että ominaisuus olisi turha.

KDE 4 tukee SVG ikkunoita, mikä tuo ko. ominaisuuden helposti toteutettavaksi mikä varmasti lisää ko.
ominaisuuden suosiota. Ne käyttäkööt ketkä siitä pitää, joten ei ongelmaa. Onneksi teemoja löytyy, joten jos
haluaa jotain simppeliä ja yksinkertaista niin voi teeman sitten vaihtaa..
http://physos.net/zacks_videos/zacks_video_1.html
http://physos.net/zacks_videos/zacks_video_2.html

Mielestäni kaikkein huonoin vaihtoehto on, että otetaan kehittäjiltä mahdollisuudet pois.

Ja mitä GNOME:n tulee, niin ei siitä "koreaa" edes olla tekemässä. Nykyistä Clearlooks-teemaakin pidetään
jo hieman liian koreana, joten kai siitä hivenen harmaampi tehdään. Ubuntun tulevasta teemasta en kyllä
tiedä, mutta viimeistä kertaa ruskea käsittääkseni on.

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #93 : 16.01.06 - klo:13.22 »
Täällähän kiistellään pelkästään makuasioista: toiset tykkää äidistä toiset isistä niin se vain on. 8)

Lainaus
minusta on sääli, jos joutuisin ostamaan uuden koneen käyttääkseni seuraavaa versiota ubuntusta. oikeasti minä ottaisin jopa hitaamman näytönohjaimen jos sen vain saisi ilman tuuletinta.

Höh näytönohjaimen jäähytyssiili on lähes aina vaihdettavissa, itellä tällä hetkellä zalmanin vga-jäähy ilman faneja(takuu meni heti seuraavana päivänä, mutta minä VIHAAN tuulettimia).
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #94 : 16.01.06 - klo:17.18 »
Tähän pitää vielä tarttua sen verran, että en näe tässä kyllä ongelmaa. Se että sinä tai minä ei pidetä "epäsäännöllisen muotoisista ikkunoista" ei tarkoita sitä etteikö kuitenkin suurin osa pitäisi tai etteikö sellainen mahdollisuus kuitenkin pitäisi kehittäjille ja käyttäjille antaa.

en tietenkään tarkoita, että API:ssa pitäisi olla jotain erityisiä rajoituksia, mutta minusta kaikkea typerää ei tarvitse tehdä vaikka se olisikin mahdollista.

en myöskään usko hetkeäkään, että "suurin osa" ottaisi mielummin epäsäännöllisiä ikkunoita ja sovelluskohtaisesti vaihtelevan käyttölogiikan (jolloin jokaisen sovelluksen käyttö pitäisi opetella erikseen. mistä menut aukeaa, jne.) kuin yhtenäisen käyttöliittymän jossa käyttöloigiikka on sama kaikissa sovelluksissa. on ne HIGit oikeasti olemassa ihan syystä (niin Gnoemssa kuin KDEssäkin).

Sama pätee zoomaukseen, enkä todellakaan usko että ko. softa on GNOME:n tai mihin tahansa muuhun työpöytään turhaan pistetty. Ei, en minä sillä ole tähänkään asti mitään tehnyt, mutta ei se tarkoita sitä että ominaisuus olisi turha.

äkkiä voisi kuvitella, että sitä voisi käyttää jossain accessibility jutuissa, mutta silloinkin valtaosassa tapauksia riittänee fonttikoon suurentaminen. tosin viimeksi tänään luin kuinka fonttikoon suurentaminen ei toimi kaikkien softien kohdalla, lähinnä siksi, että kehittäjä on halunnut koodata kiinteän kokoisen ikkunan huomioimatta fonttikoon mahdollista muuttumista tai muuten vaan sitä seikkaa, että aika kiinteä ikkunan koko saavuttaa aika harvoin mitään mutta rikkoo sitäkin useammin juttuja.

Ne käyttäkööt ketkä siitä pitää, joten ei ongelmaa.

paitsi jos ainoa/paras toimintoon X käytettävä ohjelma on ameeban muotoinen ja nappulat/menut miten sattuu, niin kyllä minua ainakin harmittaa. toisaalta ainahan vapaan projektin saa forkata ja tehdä sille paremman GUIn. parempi vielä jos seuraisivat vanhaa tapaa tehdä toiminnallisuuden totetuttava kirjasto erikseen.

Mielestäni kaikkein huonoin vaihtoehto on, että otetaan kehittäjiltä mahdollisuudet pois.

minusta kaikista huonoin vaihtoehto on tehdä softaa joka on käyttöliittymältään täysin erilainen kuin mikään muu softa, vain koska niin pystyy tekemään.

Ja mitä GNOME:n tulee, niin ei siitä "koreaa" edes olla tekemässä.

miten sen nyt ottaa. demoissa widgettejä on kierretty ikkunoiden sisällä portaattomasti, ikkunoihin on liitetty fyssikkamalleja ym. saa nähdä mitä tuleman pitää. tosin toivon kyllä, että Gnome pysyy vanhalla linjalla ja tuottaa ammattimaisen ja siistin käyttöliittymän.

Nykyistä Clearlooks-teemaakin pidetään jo hieman liian koreana, joten kai siitä hivenen harmaampi tehdään.

teemalla ei ole niin väli, sillä se on triviaalisti muutettavissa. tosin jos noin käy, niin se on minusta ehkä silti parempi kuin mitä clearlooks2 on tällä hetkellä.

Ubuntun tulevasta teemasta en kyllä tiedä, mutta viimeistä kertaa ruskea käsittääkseni on.

näin minäkin olen ymmärtänyt ja toisaalta se on hyvä. en minä siitä ruskeasta koskaan kamalasti pitänyt, mutta olihan se kuitenkin selvästi erilainen.
Janne

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #95 : 16.01.06 - klo:18.32 »
Lainaus
Jos katsot esimerkiksi Vistan Avalon demon missä tuhansien valokuvien käsittely onnistuu ongelmitta,
kun Linuxilla moisen tekeminen on mahdotonta, niin kyllä mielestäni todellakin kaipaillaan näitä uusia
ominaisuuksia. Kyllä noilla saadaan kehitettyä aivan uudenlaisiakin käyttöliittymiä joiden tekeminen
on tällä hetkellä mahdotonta.
Uskotko tosisissasi, että ne demot on totta? Vistan kaltasella "käyttöjärjestelmällä", mikä tehdään vain ja ainoastaan siksi että saadaan rahaa, niin sillä ei kyllä todellakaan tehdä mitään tuon suuntaista. Usko pois. Tai jos tuolla tarkotat että käsitellään yksi kuva, suljetaan, avataan uusi jne. jne. niin ehkä sitten. Mutta ei silloinkaan ilman pakollista buuttia.  ;)
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #96 : 16.01.06 - klo:20.21 »
äkkiä voisi kuvitella, että sitä voisi käyttää jossain accessibility jutuissa

No esimerkiksi.

paitsi jos ainoa/paras toimintoon X käytettävä ohjelma on ameeban muotoinen ja nappulat/menut miten sattuu, niin kyllä minua ainakin harmittaa. toisaalta ainahan vapaan projektin saa forkata ja tehdä sille paremman GUIn. parempi vielä jos seuraisivat vanhaa tapaa tehdä toiminnallisuuden totetuttava kirjasto erikseen.

En tarkoita sitä, että noita ominaisuuksia pitäisi alkaa käyttämään täysin päättömästi. Mutta jos
kehittäjät keksivät jonkin erittäin mielenkiintoisen ja hyödyllisen ratkaisun uusilla ominaisuuksilla,
niin loistava juttu.

minusta kaikista huonoin vaihtoehto on tehdä softaa joka on käyttöliittymältään täysin erilainen kuin mikään muu softa, vain koska niin pystyy tekemään.

En minäkään toivo, että seuraavassa KDE:ssä tai GNOME:ssa on mielivaltaisen muotoisia ikkunoita, enkä
todellakaan usko, että sellaisia tulee koskaan edes oletuksena olemaan.
Ei voi mitään jos MPlayerin kehittäjät pitävät omituisesta oletusteemasta soittimessaan. Siksi voi käyttää
esim. Totemia tai vaihtaa toisenlaisen kuoren MPlayeriin.

miten sen nyt ottaa. demoissa widgettejä on kierretty ikkunoiden sisällä portaattomasti, ikkunoihin on liitetty fyssikkamalleja ym. saa nähdä mitä tuleman pitää. tosin toivon kyllä, että Gnome pysyy vanhalla linjalla ja tuottaa ammattimaisen ja siistin käyttöliittymän.

Kyllä kyllä. Jos GNOME kehittäjät ovat todella niin tyhmiä, että alkavat intoilemaan uusilla mahdollisuuksilla,
niin minkäs sille voi. Tuollaisen uhkakuvan takia ei mielestäni pidä ominaisuuksia jättää ottamatta mukaan,
koska joku voi kehittää oikeasti jotain hyödyllista ja innovatiivista.

whector

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #97 : 22.01.06 - klo:18.55 »
mistä mahtaisi löytää ns. scalable eli skaalautuvia kuvakkeita erilaisille ohjelmille, kuten dc++:lle ja amsn:lle? niiden mukana tulleet siis eivät kelpaa, ja olisi ihan kiva muutenkin tietää että tarjooko kukaan kuvakepaketteja ohjelmille yms.

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #98 : 24.01.06 - klo:18.58 »
mistä mahtaisi löytää ns. scalable eli skaalautuvia kuvakkeita erilaisille ohjelmille, kuten dc++:lle ja amsn:lle? niiden mukana tulleet siis eivät kelpaa, ja olisi ihan kiva muutenkin tietää että tarjooko kukaan kuvakepaketteja ohjelmille yms.

Nooh, enpä paikkoja monia tiedä, mutta näitä kahlaamalla voisi jotain löytyä:
http://art.gnome.org
http://www.gnome-look.org
http://www.kde-look.org

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #99 : 24.01.06 - klo:19.09 »
Uskotko tosisissasi, että ne demot on totta?

Kyllä :)

Tässä yksi todella mielenkiintoinen uusi:
http://channel9.msdn.com/showpost.aspx?postid=157843

Vistan kaltasella "käyttöjärjestelmällä", mikä tehdään vain ja ainoastaan siksi että saadaan rahaa

:) ok.