Nykyinen ikkunoiden piirto on yksinkertaisesti todella hidasta. Jos siirrät esimerkiksi selaimen ulos ruudusta ja takaisin niin piirto on käsittämättömän hidas, nopeallakin koneella, ilman XDamage ominaisuutta.
kumma kyllä, en ole vielä nähnyt yhtään konetta jolla ruudunpäivitys olisi oikeasti liian hidasta.
Kuorman siirtäminen GPU:lle onkin tärkeää juuri siksi, että CPU saisi aikaa tehdä jotain muuta.
ja tavallisessa työpöytäkäytössä CPU on myös turhan panttina valtaosan ajasta. CPU:n nopeus ja käyttöaste tulee esille vasta tehtäessä jotain todella raskasta laskentaa kuten kuvankäsittelyä suurilla kuvilla, äänitiedoston tai videon käsittelyä tai vaikkapa ohjelmien kääntämistä. yleensä mitään tuollasita ei kuitenkaan tehdä.
Jos katsot esimerkiksi Vistan Avalon demon missä tuhansien valokuvien käsittely onnistuu ongelmitta, kun Linuxilla moisen tekeminen on mahdotonta, niin kyllä mielestäni todellakin kaipaillaan näitä uusia ominaisuuksia. Kyllä noilla saadaan kehitettyä aivan uudenlaisiakin käyttöliittymiä joiden tekeminen on tällä hetkellä mahdotonta.
ensinnäkin... markkinoitimateriaali on aivan jotain muuta kuin todellisuus. vistan oikeita mahdollisuuksia ja rautavaatimuksia ihmetellään sitten kun se oikeasti ilmestyy. en yhtään epäile, etteikö rautakiihdytyksen käyttäminen nopeuttaisi kuvankäsittelyä, mutta kolikon kääntöpuolella se vaatii 3D-kiihdytyksen eikä toimi ilman sitä. esim. minun näytönohajimeni Gf4 Ti4200 ei ainakaan microsoftin omien sivujen mukaan ole "Windows Vista Ready".
minusta vaan on aika tärkeää, että linuxia pystyy käyttämään vähän vanhemmallakin raudalla.
Nykyiset halvimmatkin näytönohjaimet ovat jo niin tehokkaita, että on suorastaan sääli, että istuvat koneessa ilman että niitä hyödynnettäisiin.
minusta on sääli, jos joutuisin ostamaan uuden koneen käyttääkseni seuraavaa versiota ubuntusta. oikeasti minä ottaisin jopa hitaamman näytönohjaimen jos sen vain saisi ilman tuuletinta.
Vista ja tuleva OS X ovat vektoriominaisuuksiensa ansiosta täysin skaalautuvia. Myös KDE porukka on demonnut esimerkiksi zoomia yms. joiden toteuttaminen on nyt hankalaa ja esimerkiksi nykyisessä GNOME:ssa toimii bugisesti.
itseasiassa Gnome taisi olla linux-työpöydistä ensimmäisenä ottamassa vektorigrafiikkaa työpöydälle ja ikonit ovat olleet jo ties kuikna kauan vektoriformaatissa juuri skaalautuvuutensa vuoksi. window managerin palit tosin eivät taida skaalautua, mutta niillä ei minusta ole taas väliäkään.
enkä kyllä suoraan sanottuna osaa edes kuvtella mitä minun pitäisi zoomata työpöydällä. mutta ehkä minä en taas ole katsellut niitä oikeita demoja joista saisin käsityksen miksi se on tarpeellista.
Myös GNOME:n vektoriominaisuudet kaipaavat todella paljon lisää nopeutta ja vasta kun
näytönohjaimet saadaan kunnolla hyödynnettyä, niin vauhti alkaa olemaan tarpeeksi nopeaa.
kuten olen sinulle monasti kertonut, 3d-backend on työn alla, mutta mikä merkittävämää, paljon työtä on menossa myös siihen, että konetta voi oikeasti käyttää myös ilman 3d-rautaa ja ilman performance-hittiä verrattuna nykytilanteeseen.
Mielestäni karkki ei ole aina välttämättä hyödytöntä. Pelkästään ikkunoiden varjot selventävät työpöytää syvyysvaikutelman ansiosta.
jep, ihmiset todella ovat erilaisia. minulla ei ole koskaan ollut ongelmia erottaa missä yksi sovellusikkuna loppu ja toinen alkaa. jos jotkut tarvitsevat siihen apua niin hyvä, että sellaista on tulossa.
Mielestäni kysymys on ennen kaikkea näytönohjainten hyödyntämisestä mitä nyt ei tehdä.
minsta sillä ei ole väliä, jos aikaiseksi ei saada mitään mielekästä. onhan se tietty hienoa kehua naapureille, kuinka GPU on tapissa kun on niin hienot efektit työpöydällä, mutta jos siitä ei ole muuta hyötyä, on aika yhden tekevää hyödynnetäänkö sitä vai ei.
toki kuvien ja videon käsittely voisi hyötyä 3d-kiihdytyksestä, mutta se on aika pitkälti niitä tekevien sovellusten asia. eikä minua haittaa vaikka X:ssä olisikin joku helppo ja yhtenäinen API sen käyttämiseen, mutta... työpöydällä sillä tekee minusta edelleen aika vähän.
Tulevat HD-tasoiset videot tulevat myös vaatimaan näytönohjaimilta paljon ja jos ko. ominaisuuksia ei Linuxissa oteta käyttöön, niin jää videot kyllä näkemättä.
meinaatko, että kuvien näyttäminen peräkäin on suurempi työmäärä kuin itse videon dekoodaaminen vai ajattelitko, että dekoodaamisenkin taakkaa voisi jotenkin siirtää GPU:lle joka ei varsinaisesti ole erikoistunut ko. formaatin dekoodaamiseen?
Niin ja voisi vielä lisätä, että myös olemassa olevat ohjelmat alkavat hyödyntää näitä ominaisuuksia. Esimerkiksi tuleva Open Office hyödyntää Cairoa (vektorit, pehmennetyt reunat, jne.) ja feidauksessa
mikä on nyt huomattavasti sulavampaa EXA:n ja uusien ominaisuuksien ansiosta.
kyllä, ja firefoxin kanssa on puhuttu myös Cairo renderöinnistä. vektorisovellukset nopeutuvat ja paikoitellen se on hyvä juttu. silti Caironkin kanssa lähtökohta on ollut siinä, että myös vanhat koneet pystyvät käyttämään sitä nykyisen kaltaisissa tehtävissä toiminnan hidastumatta ja 3d-kortilla saa sitten siihen päälle vielä extraa.
edelleen, työpöydän rakentaminen 3d-kiihdytyksen varaan ei ole minusta kovinkaan fiksu idea. silti 3d-ominaisuuksia saa hyödyntää jos niistä on jotain teodellista hyötyä. viileät efektit työpöydällä vain viileyden vuoksi eivät ole minusta edelleenkään tällaisia.