koulu on paikka missä sinulle opetetaan jotain.
Ei vaan paikka, jossa on mahdollisuus saada tukea oppimiseensa. Jos oppija ei osaa tätä mahdollisuutta käyttää, saatetaan tarvita muutakin tukea.
Perusopetuksessa ja keskiasteella useimmat pysyvät asiassa jos oikeaa työtä on tarpeeksi. Tehtävien suunnittelu ja eriyttäminenhän ovat opettajan perustyötä. Erityiset oppijat tarvitsevat sitten muutakin huomiota. Jos takapenkin Viljo-Annikkia ei opiskelu kiinnosta, hän keksii mitä tahansa sijaistoimintoja paitsi tekee työtä. Jos pääsy Facebookiin estetään, hän menee Twitteriin. Jos sinne ei pääse, hän irkkaa. Jos nettiin pääsy estetään, hän pelaa pasianssia. Jos työasemakin viedään pois, hän piirtelee pulpettiin tai kääri sätkää. Valvonta, esteet ja rähjääminen eivät häntä motivoi.
Opetan keskiasteen ammatillisessa oppilaitoksessa, jossa vuoteen 2006 asti oli ATK-luokassa käytössä luokanvalvontaohjelmistona
NetOpSchool. Käytin jokaisen IT-kurssin ensimmäisen tunnin valvontaohjelman esittelyyn ja selitin, miten opiskelija siitä hyötyy. Kun vuonna 2007 siirryttiin XP:stä Vistaan ja pystytettiin vanhan rinnalle uusi luokka, ei NetOp-lisenssiä enää uusittu. Vaikka ohjelmistoa käytettiin vain ja ainoastaan opiskelijoiden ohjaukseen, en ainakaan omilla housuillani uskaltaisi istua tuleen, jos joku sattuisi verkkovalvonnasta valittamaan. Valituksen perusteeksihan riittää jo se, että ohjelma on käytössä. Toinen syy NetOpin hylkäämiseen oli se, että vain pieni osa opettajista opetteli sitä käyttämään.
Valvontaohjelma on kenen tahansa käytettävissä, jolla on pääsy opettajan koneelle ja joka osaa sen avata. Se mahdollistaa myös usean luokkatilan rinnakkaisen seuraamisen. Houkutus asentaa se esimerkiksi ylläpitäjän työasemaan valvomaan kaikkia oppilaskoneita yhtä aikaa on suuri, jos ei vaivaa päätään oikeuskysymyksillä. Huhut oppilaitoksista, joissa näin olisi tehty, lienevät urbaanilegendaa.
Ohjelmistovalmistajien ja jälleenmyyjien materiaaleista on turha lakipykäliä etsiä. Valvonnan helppoutta oikein hehkutetaan.
Muutenhan tuollainen ohjelma olisi kätevä, kun pitää neuvoa opiskelijaa kädestä pitäen: opettaja voi ottaa opiskelijan pyynnöstä tämän työaseman hallintaansa ja näyttää opeteltavan asian poistumatta paikaltaan. Nyt pitää ahtautua rivien väliin ja kurkotella opiskelijan yli tai sitten on näytettävä mallia projektorin kautta. Pieni hyöty ei kuitenkaan korvaisi isoja riskejä.