Niin, mielipiteet muuttuvat.
Johtuuko nykysukupolvea vaivaavasta tarkkaivaisuushäiriöstä, vai miksen minä huomaa?
Xanadun mielestä Windows
tm 7 on paras käyttöjärjestelmä, Madriva paras Linux OS, Ubuntu hyvä verrattuna Vistaan
tm ja ÄxPeehen
tm, mutta häviää Seiskalle
tm.
Itsekin kuulun tekopyhiin(?) Linux-käyttäjiin, sillä kiintoisella levylläni on sekä Ubuntu 10.04, että Windows 7. Sen verran pitää Microsoftin tuotokselle antaa kredittiä, että se ei ole kaatunut kertaakaan kolmen kuukauden aikana, kun viallisen muistikamman sain vaihdettua. Ubuntu on sinä aikana kaatunut huiman kerran, kun yritin siirtyä virtuaalikonsoliin.
Sen sijaan Ubuntu on monta kertaa Windowsia nopeampi vastaamaan, vaikka sijaitseekin levyn lopussa. Ohjelma käynnistyy sekunnin sisään, kun Windows miettii 5-10 sekuntia mitä pitäisi tehdä. Windows nopeutuu sitä mukaan mitä pitempään kone on ollut käynnissä. Linuxissa suoritus on tasaisen varmaa.
Gnome ja Windows vie resursseja suunnilleen saman verran. 700-1000MB riippuen käynnissä olevista ohjelmista.
Gnome on selvästi esteettisempi ja Compiz monipuolisempi kuin Aero.
Ubuntu osasi hakea ajurit koko laitteistolleni, Windowsissa niitä etsittiin valmistajien kotisivuilta, joka on toki helppoa, mutta ne täytyy muistaa päivittää itse.
Suurin syy miksi omistan Windowsin on, että olen nyyppä ja pelaan PC-pelejä
. Peliohjaimena on Atin HD 5xxx-sarjalainen, joka on Windows-käytössä loistava, mutta Linuxissa on niin ja näin. Suljetut ajurit suorituvat 3D-sovelluksista kuten Windowsissa, mutta videoitten katsominen on yhtä juhlaa, kun 350 euron ohjain ei saa ehjää kuvaa tuotettua, vaan kuva repeilee jatkuvasti.