Äänestys

Mikä on mielestäsi paras käyttöjärjestelmä?

Windows XP
Windows Vista
Windows 7
Ubuntu
Debian
Fedora
openSUSE
Muu Linux
Mac (latoiin vain yleisesti koska en tunne macin versioita)
OpenSolaris
BSDUNIX

Kirjoittaja Aihe: Paras käyttöjärjestelmä?  (Luettu 27635 kertaa)

Senior

  • Vieras
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #40 : 11.04.10 - klo:14.27 »
Kannattaako käyttöjärjestelmää kehua esim muutaman kuukauden käytön perusteella? Kyllä minullakin Xp toimi aivan moitteettomasti noin vuoden verran mutta sittenhän ne Windowsin ongelmat yleensä vasta alkavatkin. Nyttemmin olen lukenut että Windows kehoitetaan asentamaan uudelleen 2 vuoden päästä ensiasennuksesta. Mielenkiintoista.

Lisäksi: eikö perusteluihin olisi huomioitava myös jokaisen järjestelmän kielteiset piirteetkin mm. kalleus, olematon tuki, rajoittuneisuus, riippuvuus järjestelmän valmistajan ekosysteemistä ym? Entä se, että jotta järjestelmän ylipäätänsä voit käyttää joudut mahdollisesti ostamaan uuden tietokoneen?

Minun valintakriteerini ovat täyttyneet kun:

-ei ole tarvinnut ostaa uutta konetta
-ei ole tarvinnut maksaa ohjelmistoista yhtään mitään
-tukipalvelu toimii (foorumit, googletus...)
-päivitystuki toimii
-tietoturva kunnossa
-järjestelmä vakaa, turvallinen, (lähes) ongelmaton

joten valinnat: Muu Linux (koska niitä on tällä hetkellä 3 - Mint, Mandriva ja Puppy) lisäksi käytän tietysti Ubuntua. Myönnän että vain Hardyä käytin yli vuoden. Mint käytössä lähes vuoden mutta eri versiot ja Mandrivaa käytetty 5½ kuukautta. Mutta silti...


Senior

  • Vieras
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #41 : 11.04.10 - klo:14.40 »
Windows 7

Käynnistyy nopeasti, vakaa, lisäohjemien asennus vaivatonta, hyvä ajuri tuki.

Suosittelen ;D

Maailmalta poimittua:

Lainaus
"Asensin Win7:n. Nyt en saa ide-portissa olevia LG:n CD-laitetta ja vanhaa kovalevyä näkyviin ja käyttöön (molemmat samassa ja ainoassa IDE-portissa). SATA-portit pelaavat oikein. Emo on Abit IP35P. Onko biossissa jotakin säätöä IDE:lle? Ko. laitteiden jumppereita olen vaihdellut ja yrittänyt asentaa laitteita erikseen ja yhtäaikaa. Kovassa voi olla liian vanhanmallinen alustus, en muista, mutta CD_laite pitäisi löytyä käyttöön. Kokeilin toistakin CD-laitetta, sama juttu. APUVA!"

En voi tietenkään todistaa etteikö tämä olisi mahdollisesti "FUD", mutta samalla mittatikulla arvioin myös sinun Windows-7-hypetystäsi. Perustelen omaa kantaani 15 vuoden kokemuksellani Windows-käyttöjärjestelmästä, jota sanalla sanoen ei koskaan edes luotu verkkoympäristöön kuten lukuisat Microsoftin kehitystyössä mukana olleet ovat myöhemmin todenneetkin. Olet varmaan kuullut maininnan Windowsista: "stand-alone-computer-operation system". Tarvitaan vertaansavailla olevaa hyväuskoisuutta otaksua että Windows 7 muodostaisi jotenkin täydellisen poikkeuksen "kunniakkaisiin edeltäjiinsä".

Take this under consideration. :P

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #42 : 11.04.10 - klo:14.51 »
Jokaisessa käyttiksessä lienee omat hyvät puolensa eikä nykyajan käyttiksistä mikään liene kovin vaikea omaksua, ehkä joku Gentoo menisi iteltä yli kun en jaksaisi komentoja yms. juttuja opetella. Windows 7 ja Ubuntu 10.04 ovat tällä hetkellä itselläni käytössä.
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

vesurimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #43 : 11.04.10 - klo:19.34 »
Toisessa koneessa oli seiska käytössä, mutta vaihdoin takaisin explosioniin, sillä seiskan kanssa alkoi tulla epämääräisiä ongelmia. Ensiksi äänet alkoivat temppuilla niin, että esimerkiksi musiikkia kuunnellessa alkoi kuulumaan ihmeellistä napsetta. Myöskään mikrofoni ei toiminut. Yhtäkkiä järjestelmä veti äänipiirin totaalisen lukkoon ja pisti päälle äänten kakofonian, saman kuuloista kuin olisi hakenut radiosta asemaa. Tämä ei ratkennut sitten millään, joten explosioniin takaisin, joka on ääniensä puolesta toiminut moitteetta.

Ubu ja Xp taistelee parhaimman paikasta, tosin eniten olen nyt käyttänyt ubua. Kiinnostaisikin kokeilla myös minttiä vähän pitemmän aikaa, mutta saa nyt luvan olla tämä buntu tässä hyvän aikaa.
---Hän joka ei tiedä mitään ja tietää ettei tiedä mitään, tietää enemmän kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä ettei tiedä mitään---

CVTP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Artif.sweeteners are used not by me, nor my family
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #44 : 11.04.10 - klo:20.00 »
Vähän riippuu mihin tarkoitukseen.. jos haluaa helppokäyttöisyyttä ja jonkinmoista windowsmaisuutta, on Ubuntu paras, tosin sillä erotuksella että on netissä turvallinen. Ubun raskauden vuoksi käytän sitä triplabootissa, ja netissä Crunchbangia(joka periaatteessa Ubu sekin).
Ubuntu14041+CrunchB11/Lenovo 510i i5
FreeBSD 9.3/Dell D600
OS X Leopard/MacMini PPC
FreeBSD9.3/ASUS 701 4G
Android 4.X.X. NEXUS ASUS 7"
Android 4.X.X. LenovoA1000 7"
FreeBSD 10/Lenovo Thinkcenter M55

Luurit erikseen..

o_j

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #45 : 28.04.10 - klo:10.49 »
Paras käyttis mikä mulla on aikuisten oikeesti ollut on tää nykynen vista, en oikein ole päässyt selville niistä vistan järkyttävistä heikkouksista joista kaikki puhuu. Varmaan sen vuoksi, ettei kone ole kuin kevyessä surffailu/viihdekäytössä ja rauta on riittävän jykevää tähän käyttöön. Linuxeja mulla on ollut niin huonoissa koneissa että niistä ei oo ees vakaudessa oikeen haastajaks. ;D xP olis nopeempi ja vakaampi varmaan, mutta tylsän näkönen vistan jälkeen (lapsellista ehkä, mutta mun koneella viihtyvyyteen vaikuttaa myös visuaalisest asiat).

Nyt odotellaan jännityksellä huomista ja ubu 10.04 julkaisua, kun alkaa taas windowsmaailman rajat ahdistaa. Yksi syy myöskin 10.04:n odotteluun on sen luvattu sopivuus näille amilo-läppäreille melko suoraan. Eli sitä yritellään huomenna latailla, jos ei ubuntu tyydytä varmaan linuxmint lähtee kokeiluun.

--Carpenter--

  • Vieras
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #46 : 28.04.10 - klo:14.44 »
Nyttemmin olen lukenut että Windows kehoitetaan asentamaan uudelleen 2 vuoden päästä ensiasennuksesta. Mielenkiintoista.

Myös itse olen todennut käytännössä tämän. Pari vuotta meni ja kone (vaikkakin tässä tapauksessa suht mopo läppäri) oli täysin kanttuvei, huolimatta säännöllisestä eheytyksestä ja systeemin siivoamisesta.

Tällä hetkellä maistuu vielä Ubuntu-Pingu reilu vuoden päivittäisen käytön jälkeen todella hyvältä. Ei ole ollut valittamista kun opin käyttämään ja ymmärtämään systeemiä (pintapuolisesti).

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #47 : 28.04.10 - klo:16.18 »
Ubuntu ja Mac (Ei kyllä mac itselläni käytössä, mutta hankin sellaisen joskus ehkä) Ja Windows 7 vain pelaamiseen joten se ois kolmas mutta Ubuntu vie :)

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #48 : 10.05.10 - klo:14.33 »
Mac:n OS olisi muuten varsin käypä mutta menee hermot jo pelkästään leikkaa/kopioi/liimaa leikkimiseen, kun joskus systeemi siirtää tiedoston kuten on tarkoitus mutta yleensä se tyytyy kopioimaan ne vaikka haluan siirtää.
Toinen mihin menee hermot on hakemistojen kopiointi toisten samannimisten päälle... windows jättää hakemistossa olevat tiedostot ja lisää uudet sinne mutta mac mielestäni vetää hakemiston sileäksi ja lykkää uuden siihen päälle.

Hankala sanoa parasta käyttöjärjestelmää. Itse käytän kolmea jotta voin ottaa käyttööni parhaat palat jokaisesta mutta jos näistä joutuisi vain yhden kanssa elämään niin voisi mennä hermot :-D
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Tuff

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #49 : 30.05.10 - klo:14.45 »
Itse tulen aina välillä kokeilleeksi muita, mutta Gentoo on kyllä se, johon olen tykästynyt, tosin tällä hetkellä pyörii Arch, mikä vaikuttaa myös erittäin pätevältä ja kevyeltä. Viimeksi taisi olla liian bleeding-edge repot Archissa, kun lyhyen ajan jälkeen asennus hajosi, nyt on pyörinyt hienosti. Ja Windows 7 on pelikäytössä ihan pätevä käyttis.  :)

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #50 : 30.05.10 - klo:14.51 »
Vastasin muu Linux & Windows 7. Seiska on ihan jees pelikäyttöön. Arch Linuxia käyttelen myös kuten sigusta voi lukea. Nyt vielä asensin CentOS 5.5 läppäriini oobetimerin aiheen innoittamana, vaikuttaa hyvältä tuohon kun ei tarvitse päivittää usein uuteen versioon ja vakaa paketti.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #51 : 30.05.10 - klo:14.56 »
Linuxin Ubuntu Ilves ja Mackin Leopardi.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #52 : 30.05.10 - klo:18.05 »
Linuxin Ubuntu Ilves ja Mackin Leopardi.
Siitäkös tämä mäkinnys into johtuikin. ;)
Viittasin siis 10.04:n ulkonäköön ja koodinimeen.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #53 : 30.05.10 - klo:19.31 »
Oikeastaan jos ajattelee asiaa tavallisen peruskäyttäjän kannalta, niin vuorenvakaa ja pitkän tuen omaava CentOS on paras käyttöjärjestelmä ..  ::)

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=33822.msg264105#msg264105

13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Zack1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
    • Techtime Journey: Blog about Linux
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #54 : 09.07.10 - klo:16.23 »
Itse fanitan eniten Debiania ja nimenomaan Debianin vakaata jakelua, vaikka täytyy kyllä heti kärkeen myöntään, että Ubuntu tulee heti hyvänä kakkosena ja Linux Mint kolmosena. Tämäkin järjestys johtuu puhtaasti siitä, että Debian tarjoaa oman kokemukseni mukaan enemmän älyllisiä ongelmia, joista oppii aina jotain uutta.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #55 : 09.07.10 - klo:16.49 »
Itse fanitan eniten Debiania ja nimenomaan Debianin vakaata jakelua, vaikka täytyy kyllä heti kärkeen myöntään, että Ubuntu tulee heti hyvänä kakkosena ja Linux Mint kolmosena. Tämäkin järjestys johtuu puhtaasti siitä, että Debian tarjoaa oman kokemukseni mukaan enemmän älyllisiä ongelmia, joista oppii aina jotain uutta.
Entäs joku Arch tai Gentoo. ;D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #56 : 10.07.10 - klo:20.21 »
Mac:n OS olisi muuten varsin käypä mutta - - - Hankala sanoa parasta käyttöjärjestelmää. Itse käytän kolmea jotta voin ottaa käyttööni parhaat palat jokaisesta mutta jos näistä joutuisi vain yhden kanssa elämään niin voisi mennä hermot :-D

Hyvin sanottu. Mäkkiä käyttäessä tuskailen kunnollisen pakettienhallinnan puutetta, AppFresh.app toimii huonona korvikkeena. Osaatko sanoa mistä johtuu että Finderin kuvakket eivät pysy järjestyksessä, "ominaisuus" vai käyttäjän osaamattomuus? Ctrl + cmd + 1 -yhdistelmä järjestää kuvakkeet vain väliaikaisesti. Onneksi on myös hyviäkin ominaisuuksia.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Xanadu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #57 : 10.07.10 - klo:22.19 »
Windows 7 on kiistatta paras. Ihmettelen että jotkut pitävät Ubuntua parempana.

Työpöytäkäytössä windowsin sovellustarjonta on sen verran laadukasta ja runsasta ettei Ubuntulla muista linux-jakeluista puhumattakaan ole mahdollisuuksia kilpailla tasaväkisesti.

Windows 7 herättää myös luottamusta. Aika vähissä ovat sen aiheuttamat ongelmat.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #58 : 10.07.10 - klo:23.26 »
Windows 7 on kiistatta paras. Ihmettelen että jotkut pitävät Ubuntua parempana.
--------------------------------------------
Näistä kahdesta Ubuntu tukee laitteistoani paremmin, vaatii vähemmän resursseja ja sisältää enemmän ohjelmia valmiina, eikä vaadi virustorjuntaa. Samsungin monitoimilaser SCX-4200 ja mokkula (Option Icon) asentuvat kuin itsestään kiinni tökkäämällä. Uudessa Lucidissa on hieno käyttöliittymä (pidän erityisesti ikkunan napeista vasemmalla) ja boottaus tapahtuu rivakasti. Simple Scan -ohjelma on mukava uutuus sekin. Seiska jumitti Acerin läppärissä mystisesti, ja mokkuloille ei löytynyt suoraan tukea ilman ajurien metsästystä. Ubuntun keskitetty pakettienhallinta on helppokäyttöinen ja johdonmukainen tapa asentaa ohjelmat turvallisesti. Mac Minissä minulla on Snow Leopard. En oikeastaan keksi miksi käyttäisin Seiskaa.

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #59 : 10.07.10 - klo:23.48 »
Itse pidän Arch Linuxia parhaana, en sitä muuten käyttäisi. Syitä on mm.
-Rolling relase malli, kun sitä kerran kokeilee niin ei enää pysty menemään takaisin.
-Todella kattavat repot + AUR, kaikki mitä olen ikinä tarvinnut on löytyny jommasta kummasta.
-Vakaa, kaikki vain toimii.
-Loistava wiki.
-Helposti hallittava.
-Kevyt siinä mielessä, ettei mitään turhaa asenneta kysymättä.