Äänestys

Mikä on mielestäsi paras käyttöjärjestelmä?

Windows XP
Windows Vista
Windows 7
Ubuntu
Debian
Fedora
openSUSE
Muu Linux
Mac (latoiin vain yleisesti koska en tunne macin versioita)
OpenSolaris
BSDUNIX

Kirjoittaja Aihe: Paras käyttöjärjestelmä?  (Luettu 27780 kertaa)

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #60 : 11.07.10 - klo:00.31 »
Windows 7 on kiistatta paras. Ihmettelen että jotkut pitävät Ubuntua parempana.

Windows 7 ei ole lähtenyt sellaiseen lentoon kuin Microsoft kuvitteli. Tähän on monia syitä ja keskeisin niistä lienee se, että XP/Vista -käyttäjät eivät ole turhan vaativia käyttiksen suhteen. Heille riittää se, että tärkeimmät palvelut toimivat. Eihän loppujen lopuksi Facebook, verkkopankki tai YouTube vaadi ihmeitä käyttikseltä joten vanhalla pärjää.

Ihme ettei kukaan ole hehkuttanut Mandriva 2007:ää joka kuitenkin on kiistatta paras linux-jakelu.

Vista resurssisyöppö, XP aikansa elänyt joten Linux jäi jäljelle.

Kyllähän ubuntulla tekee paljonkin. Windows Vistan kohtalaisen tyytyväisenä käyttäjänäkin olen siirtynyt linuxin ja ennen kaikkea ubuntun leiriin enkä usko että kysymyksessä on mikään harhaliike.

Niin, mielipiteet muuttuvat.

« Viimeksi muokattu: 11.07.10 - klo:00.46 kirjoittanut audi »
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #61 : 11.07.10 - klo:17.56 »
Lainaus
Niin, mielipiteet muuttuvat.
Johtuuko nykysukupolvea vaivaavasta tarkkaivaisuushäiriöstä, vai miksen minä huomaa?
Xanadun mielestä Windowstm 7 on paras käyttöjärjestelmä, Madriva paras Linux OS, Ubuntu hyvä verrattuna Vistaantm ja ÄxPeehentm, mutta häviää Seiskalletm.

Itsekin kuulun tekopyhiin(?) Linux-käyttäjiin, sillä kiintoisella levylläni on sekä Ubuntu 10.04, että Windows 7. Sen verran pitää Microsoftin tuotokselle antaa kredittiä, että se ei ole kaatunut kertaakaan kolmen kuukauden aikana, kun viallisen muistikamman sain vaihdettua. Ubuntu on sinä aikana kaatunut huiman kerran, kun yritin siirtyä virtuaalikonsoliin.

Sen sijaan Ubuntu on monta kertaa Windowsia nopeampi vastaamaan, vaikka sijaitseekin levyn lopussa. Ohjelma käynnistyy sekunnin sisään, kun Windows miettii 5-10 sekuntia mitä pitäisi tehdä. Windows nopeutuu sitä mukaan mitä pitempään kone on ollut käynnissä. Linuxissa suoritus on tasaisen varmaa.

Gnome ja Windows vie resursseja suunnilleen saman verran. 700-1000MB riippuen käynnissä olevista ohjelmista.
Gnome on selvästi esteettisempi ja Compiz monipuolisempi kuin Aero.

Ubuntu osasi hakea ajurit koko laitteistolleni, Windowsissa niitä etsittiin valmistajien kotisivuilta, joka on toki helppoa, mutta ne täytyy muistaa päivittää itse.

Suurin syy miksi omistan Windowsin on, että olen nyyppä ja pelaan PC-pelejä :P. Peliohjaimena on Atin HD 5xxx-sarjalainen, joka on Windows-käytössä loistava, mutta Linuxissa on niin ja näin. Suljetut ajurit suorituvat 3D-sovelluksista kuten Windowsissa, mutta videoitten katsominen on yhtä juhlaa, kun 350 euron ohjain ei saa ehjää kuvaa tuotettua, vaan kuva repeilee jatkuvasti.
« Viimeksi muokattu: 11.07.10 - klo:17.58 kirjoittanut Immo »
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

ShadowTheTux

  • Vieras
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #62 : 13.07.10 - klo:18.16 »
Tietysti Kubuntu.
Ja toisena Windows 7  ;)

Top 2;
1. Kubuntu (ja varitaatiot)
2. Windows 7

Molemmat täydentävät toisiaan oivallisesti.  ;)

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #63 : 14.07.10 - klo:21.01 »
1.Ubuntu ja variaatiot.
2.ehkä debian.

Senior

  • Vieras
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #64 : 19.07.10 - klo:14.59 »
Eiköhän joku Windows Xp Pro Service Pack3 ole aivan eri juttu kuin Windows Xp Home Edition SP1? Kannattaako siis puhua yleisellä tasolla vain esim. Windows XP:stä?

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #65 : 20.07.10 - klo:00.15 »
Eiköhän joku Windows Xp Pro Service Pack3 ole aivan eri juttu kuin Windows Xp Home Edition SP1? Kannattaako siis puhua yleisellä tasolla vain esim. Windows XP:stä?

Jos laitat edes VIstasta tuohon kaikki versiot, niin eipä siihen paljon muuta mahdukaan. Hyvä pointti kylläkin :)

odysseus

  • Vieras
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #66 : 24.07.10 - klo:12.58 »
Windows 7 on kiistatta paras. Ihmettelen että jotkut pitävät Ubuntua parempana.

Työpöytäkäytössä windowsin sovellustarjonta on sen verran laadukasta ja runsasta ettei Ubuntulla muista linux-jakeluista puhumattakaan ole mahdollisuuksia kilpailla tasaväkisesti.

Windows 7 herättää myös luottamusta. Aika vähissä ovat sen aiheuttamat ongelmat.

Miten Ubuntussa on mielestäsi enemmän sovellustarjontaa kuin muissa linuxeissa?

Entäs Windowsin sovellustarjonta? Lähes nolla -ne mitkä tulevat Windowsin mukana!!! Muut ohjelmat on _ostettava_ ja ne ovat Windowsin ulkopuolisia.

Muuten, mielenkiintoista on se, että meillä ei ole yrityksessämme ollut muita kuin Linuxeja 7 vuoteen, eikä vielä ole tullut vastaan ohjelmaa joka puuttuisi. Toimialaamme on ohjelmistokehitys ja mainostoimistopalvelut.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #67 : 24.07.10 - klo:18.03 »
Entäs Windowsin sovellustarjonta? Lähes nolla -ne mitkä tulevat Windowsin mukana!!! Muut ohjelmat on _ostettava_ ja ne ovat Windowsin ulkopuolisia.

Onhan niitä ilmaisia ohjelmia Windowsillekin - paljon. Laatu toki vaihtelee ja päivitykset tehdään itse käsipelissä.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #68 : 24.07.10 - klo:18.57 »
Ja ne pitää erikseen ladata ja asentaa ;D

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #69 : 24.07.10 - klo:20.24 »
Ja monet ovat vieläpä samoja kuin Linuxissakin, esim. Firefox, Ooo, Gimp, VLC ...

Pizza

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
  • Tähän on Linux haudattuna..
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #70 : 21.05.11 - klo:09.49 »
Debian + Ubuntu, koska helpoimmat käyttää ja saa parhaiten yhteisöapua (Enemmän kyllä Ubuntussa :D)
Tähän on Linux haudattuna..

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #71 : 21.05.11 - klo:15.48 »
Entäs Windowsin sovellustarjonta? Lähes nolla -ne mitkä tulevat Windowsin mukana!!! Muut ohjelmat on _ostettava_ ja ne ovat Windowsin ulkopuolisia.

Onhan niitä ilmaisia ohjelmia Windowsillekin - paljon. Laatu toki vaihtelee ja päivitykset tehdään itse käsipelissä.
Onhan tuo nyt lähes suoranainen vale väittää, etteikö Windowsille olisi enemmän ohjelmia. Itse olen löytänyt ainakin lähes jokaikisen linuxeista löytyneen ohjelman mihin vain olen mieltynyt myös portattuna Windowsille. Itsekin aluksin luulin, että mm. Inkscape on tehty vain linuxeille, mutta väärässä olin.

Yritystoimialojen vertailuissa käyttiksissä ja ohjelmissa on taas huomattavia eroja. Linux varmasti käykin oikein hyvin ohjelmistokehitykseen ja mainostoimistopalveluihin, mutta taas vaikkapa korjaamoilla linuxit olisi käytännössä lähes käyttökelvottomia. Tai itse en ainakaan näkisi järjen häiventäkään siinä, että jokaista tarvittavaa ohjelmaa pitäisi saada käytettyä winellä tai vastaavalla ja saada ne vielä reagoimaan luottevasti mm. sarjaportti, usb tai bluetooth liikenteeseen.

Myös se että mitä käyttiksen mukana tulee ohjelmina on hyvin kyseenalaista. Monikaan ei pitäisi jos mukaan ympättäisiin joidenkin mielestä erinomaisia ohjelmia. Itse toki pidän että esim. Ubuntun mukana tulee heti oletuksena Libreoffice, eikä minua haittaisi vaikka noin olisi Winodwin asennuksen jälkeen. Toisaalta minua ärsyttää kun Ubuntussa tulee jotain tyhjänpäiväisiä pikkupelejä mukana. Mieluusti hävittäisin mukana tulevat pikkupelit myös Windowsista. Kaikkia ei voi miellyttää, eli loppuviimein parempi kun käyttöjärjestelmään ei laiteta mitään ylimääräistä tauhkaa ainakaan kysymättä. Tässä suhteessa openSUSE on vie kyllä voiton kirkkaasti. Siihen on kiva napsutella lisää ohjelmia mukaan heti asennuksessa tai poistaa niitä.
« Viimeksi muokattu: 21.05.11 - klo:15.52 kirjoittanut qwertyy »

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #72 : 21.05.11 - klo:18.08 »
Myös se että mitä käyttiksen mukana tulee ohjelmina on hyvin kyseenalaista. Monikaan ei pitäisi jos mukaan ympättäisiin joidenkin mielestä erinomaisia ohjelmia. Itse toki pidän että esim. Ubuntun mukana tulee heti oletuksena Libreoffice, eikä minua haittaisi vaikka noin olisi Winodwin asennuksen jälkeen. Toisaalta minua ärsyttää kun Ubuntussa tulee jotain tyhjänpäiväisiä pikkupelejä mukana. Mieluusti hävittäisin mukana tulevat pikkupelit myös Windowsista. Kaikkia ei voi miellyttää, eli loppuviimein parempi kun käyttöjärjestelmään ei laiteta mitään ylimääräistä tauhkaa ainakaan kysymättä. Tässä suhteessa openSUSE on vie kyllä voiton kirkkaasti. Siihen on kiva napsutella lisää ohjelmia mukaan heti asennuksessa tai poistaa niitä.
Tämä onkin vaikea juttu. Silloin kun aloitin Ubuntun käytön, olin iloinen kun melkein kaikki kaipaamani ohjelmat olivat valmiina.
Nyt, perehdyttyäni hiukan pakettienhallintaan, tuntuu helpommalta asentaa lisää ohjelmia pakettilähteistä kuin päättää, mikä ohjelma on niin tarpeeton, että se pitää poistaa.

Tiedän kuitenkin, etten koskaan käytä asennukseen kuuluvia pelejä, meseä, irkkiä, helppokäyttötoimintoja yms.
En silti ole varma, mitä paketteja poistaisin päästäkseni niistä eroon rikkomatta järjestelmää.

Nämä tarpeettomuudet ovat varmasti hyvin persoonallisia. Moni kaipaa varmaan noita minulle turhia sovelluksia. Minä sensijaan asennan uuteen käyttikseen heti gimpin, inkscapen, scribuksen, ufraw:n ym. ohjelmia, joita Ubuntu-tiimi ei pidä niin tarpeellisina.

Matzi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 249
  • Linux Mint 14 Nadia
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #73 : 22.05.11 - klo:11.22 »
Onhan tuo nyt lähes suoranainen vale väittää, etteikö Windowsille olisi enemmän ohjelmia. Itse olen löytänyt ainakin lähes jokaikisen linuxeista löytyneen ohjelman mihin vain olen mieltynyt myös portattuna Windowsille. Itsekin aluksin luulin, että mm. Inkscape on tehty vain linuxeille, mutta väärässä olin.

Olen samaa mieltä. Windowsille löytyy vastaavat ilmaiset ohjelmat, mitä on linuxissa.  Kaiken lisäksi myös päivitykset ilmestyvät ensin Windowsille, ja vasta sitten linuxeihin.

t.matti

Storck

  • Vieras
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #74 : 22.05.11 - klo:11.27 »
Kaiken lisäksi myös päivitykset ilmestyvät ensin Windowsille, ja vasta sitten linuxeihin.

t.matti


Tuohan riippuu ihan ohjelmasta, sen tekijästä.

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #75 : 22.05.11 - klo:11.45 »
Kaiken lisäksi myös päivitykset ilmestyvät ensin Windowsille, ja vasta sitten linuxeihin.
Epäilen kyseistä hyvin vahvasti, Windowsille ohjelman paketoi itse kehittäjä (jos paketoidaan lainkaan) kun taas Linuxille julkaistaan vain lähdekoodi, jonka distribuution paketoija paketoi. Ubuntu ei tee muita kuin bugi päivityksiä, joten paketteja saa odottaa seuraavaan julkaisuun ellei käytä erillistä PPA:ta. Sen sijaan Arch Linux päivitää usein ohjelmat niiden julkaisu päivinä, jolloin ne tulevat käyttäjille vähiintäänkin yhtä nopeasti kuin Windowsille. Eli julkaisu voi tapahtua samana päivänä, mutta disto ei vaan paketoi sitä. Totuus on kuitenkin se, että vain murto-osa avoimenlähdekoodin ohjelmista julkaistaan Windowsille lainkaan - syitä on monia ja ainakin yksi on kääntämisen hankaluus.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Paras käyttöjärjestelmä?
« Vastaus #76 : 22.05.11 - klo:14.55 »
Sorry, en ole lukenut koko keskustelua - mutta käyttöjärjestelmiä tuossa listassa ei juurikaan ole tai ne eivät ole kovin yleisiä näissä ympyröissä (kuten Solaris).

Jos tarkoitus oli verrata ohjelmistojärjestelmiä, niin pitää ensin tietysti ajatella mikä kunkin ohjelmistojärjestelmän tavoite on:

Windows ja Mac - tuottaa maksimaalinen tuotto osakkeenomistajille (Microsoft ja Apple)

Ubuntu - tuottaa maksimaalinen tuotto osakkeenomistajalle.

Tästä lähtökohdasta lähtien Windows ja Mac ovat erittäin onnistuneita, Ubuntu käsittääkseni ei niinkään.

Jos jostakin syystä ajateltaisiin Ubuntua nimensä mukaisesti ja esitetään sen tavoite seuraavasti: "Rakentaa jokamiehen Linux ohjelmistojärjestelmä" - niin mielestäni Ubuntu on myös onnistunut tavoitteessaan erittäin hyvin.

Joten jälkimmäisen vertailun mukaisesti kaikki nämä kolme ovat erittäin hyviä, mutta niiden vertaaminen on lähinnä mieletöntä - ei avointa järjestelmää joka on saatavana kaikille ja tarjoaa avoimen kehitysalustan kaikille voi mitenkään verrata kaupalliseen tuotteeseen jonka yksinkertainen tavoite on maksimoida sijoitetun pääoman tuotto.

Jos oikeasti verrattaisiin käyttöjärjestelmiä teknologiamielessä, tarkoitan tässä nyt lähinnä Windows käyttikset versus Linux, niin peli on hyvin selkeästi 6-0 Linuxille. En antaisi Windowsille edes sitä yhtä pistettä. Tästä on ollut juttua joissakin Linux yhteisöissä, mutta oma pistelaskuni tulee teknologiavertailusta kun otetaan huomioon: supertietokoneet, vaativat serverit, työasemat/läppärit, mini-läppärit, mobiililaitteet (kuten puhelimet) ja sulautetut järjestelmät (kuten NAS-levyt). Linux voittaa teknologiavertailun kirkkaasti jokaisessa näistä sarjoista - Windows ei edes ole kovin yleinen monessakaan näistä kohdista.

Jos oli tarkoitus kysyä jotakin sellaista, että "mikä ohjelmistojärjestelmä/kaupallinen tuote" tuntuu miellyttävimmältä käyttää ja sen mieluiten ostaa, niin en ole käyttänyt puoliakaan noista. Windowsia olen käyttänyt 3.0 versiosta asti ja Ubuntua muutaman vuoden. Valinta näiden välillä on hyvin selkeä: Ubuntu ilman muuta, Windowsia en halua edes ilmaiseksi saati sitten maksaisin siitä. (Työkäyttö on eri asia - Windows on siinä pakollinen).
« Viimeksi muokattu: 22.05.11 - klo:15.00 kirjoittanut Ganymedes »