PCLinuxOS 2007 on kyllä kokeilemisen arvoinen ainakin tällaisille aloittelijoille kuten minä itse olen.
Muutamia hyviä puolia:
-helppo ja nopea asentaa
-nopea latautumaan (jos sillä on merkitystä), eli käynnistyy reilusti defaultti-Kubuntua nopeammin
-Pakettivarastot vaikuttavat toimivan ihan yhtä hyvin kuin Ubuntussakin ja kaikki perusjutut löytyvät helposti
-Win-levyosiot helppo mountata (klikkaa vain win-osion kuvaketta Konquerorissa, niin osio on mountattu automaattisesti)
-KDE:n saa suomenkieliseksi, ja muihinkin ohjelmiin saa asennettua kielipaketteja
-Kaikki perusjutut saa konffattua graafisesti (ainoastaan NTFS-3g kirjoitusominaisuuden joutui lisäämään tekstieditorilla fstab-tiedostoon)
-peruskoodekit (kuva, ääni ja DVD) valmiina
-3D-ominaisuudet (Beryl/Compiz) valmiina
Huonoja puolia:
- pakettivarastot ei ihan yhtä laajat kuin Ubuntulla
- nettiyhteyden voi joutua konfiguroimaan uudelleen asennuksen jälkeen, eli asennuksen aikainen asetus ei tallennu (kaikilla ei käy näin, ja jos käy niin uudelleenkonffaus on ihan yhtä helppo kuin asennuksen aikanakin)
Kokemuksia tähän asti löytyy vain Ubuntusta (Dapper), Kubuntusta (Feisty) ja PCLinuxOS 2007:stä, ja viimemainittua suosittelen kyllä muillekin aloittelijoille Ubuntun tai Kubuntun sijaan.
Tässä hyvä asennusohje Lontoon murteella:
http://www.howtoforge.com/the_perfect_desktop_pclinuxos_2007-iec