Kirjoittaja Aihe: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?  (Luettu 26146 kertaa)

jtvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Re: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #40 : 12.12.06 - klo:23.09 »
Piti kerran kokeilla mutta meni hermot aivan totaalisesti Sunin download centerissä jo..  ;D

Kelläpä ei menisi... :)

eDIT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Re: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #41 : 17.12.06 - klo:14.42 »
Hmm... Mua on alkanu kiinnostaa semmonen distro ku Yoper. Ketään kokeillu?

hks

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Re: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #42 : 28.12.06 - klo:23.43 »
Onkos kukaan kokeillut Solaris 10:ä? Piti kerran kokeilla mutta meni hermot aivan totaalisesti Sunin download centerissä jo..  ;D

Tuolta löytyy open solarista, live cd:tä yms. http://www.opensolaris.org/os/downloads/ Onhan solaris tosimiesten(tm) käyttis :-)
./toni

Beini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 149
  • Gentoo
    • Profiili
Re: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #43 : 29.12.06 - klo:02.27 »
Pistetäänpä listaus mitä on tullut koitettua ja mielipiteitä

  • Mandriva
  • Ensimmäinen linux kokeilu, koska silloin vielä kaikille noobeille suositeltiin mandrivaa  ;)
    Kokemus oli aika helvetilinen, loisti hitaudellaan ja ongelmia ongelman perään.

  • SuSe
  • Ihan ok, peruskäyttäjän distro. ehkä liian täyteen ahdettu tavaraa. Myöskin aika hidas mutta ei mitään madrivaan verrattuna.
    Vaihdettu pois kun kyllästyin rpm paketinhallinnan helvettiin.

  • Debian
  • Ei erityisesti pahaa sanottavaa. Tekee tehtävänsä ja unstablekin oli erittäin vakaa. DEB paketit mukavaa vaihtelua Suseen.  ;)

  • Gentoo
  • Ehkä edelleenkin suosikkidistroni (kubuntun rinnalla  :)). Portage paketinhallinta on minun mieleeni. On myöskin ajan tasalla ohjelmien versioissa (vrt. Debian pohjaiset distrot  ;)). Muutenkin "jatkuva päivitys" on enemmän mieleen kuin puolen vuoden välein tehtävä päivitys versiosta toiseen. 64-bittiselle tällä hetkellä hyvä, kun ohjelmien saatavuus ei Gentoossa riipu siitä että onko laiska admini ehtinyt tehdä paketit alustalle. Niin se usein tuppaa binaaridistroissa olemaan ettei ole, tai sitten löytyy joku antiikkinen versio.

    Muutenkin säätäjän (minä) unelma. Melkein kaikki käyttäjän itse päätettävissä/säädettävissä.

Voi olla että joitain unohtui..



kuksa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #44 : 01.01.07 - klo:14.46 »
meinasin kokeilla tota sabayon linux jakelua,onkos kukaan testaillut tuota aikaisemmin?

Xanadu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Re: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #45 : 10.01.07 - klo:22.53 »
Ihme ettei kukaan ole hehkuttanut Mandriva 2007:ää joka kuitenkin on kiistatta paras linux-jakelu.

Eipä tämä koneellani oleva gnome-versio pahemmin eroa ubuntusta koska perusohjelmat ovat aivan samat mutta vakaus ja keveys pistävät silmään. Ja musiikin harrastajan näkökulmasta on hieno juttu että Sound Juicerin ohella Grip toimii loistavasti.

Annan tälle distrolle arvosanaksi yhdeksikön.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #46 : 11.01.07 - klo:21.00 »
Eikös Ubuntussakin toimi Grip? :)
alias vililikku

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #47 : 13.02.07 - klo:10.59 »
PCLOS on ollut itselläni käytössä vähän yli viikon, ainut puute on englannin kielisyys ja kaffeinen päin p***että olevat kontrasti- ja kirkaus säädöt, mutta ne nyt saa sekunneissa kuntoon.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

juyli

  • Vieras
Vs: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #48 : 13.02.07 - klo:17.35 »
Uuuppps. Vaikka täällä onkin monta distroa mainittu, on yksi jäänyt aivan vaille asiallista huomiota:
Slackware!

Minimalistisia mielihaluja halatessani (Ubuntu  tai oikeammin Xubuntu asennettu server-versiona)
valitsin SlackWaresta kehitellyn Vector-Linux:in jälkeen ent. MiniSlack:in eli ZenWalk:in kovalevylle.
ZenWalk on vähintäänkin kokeilunarvoinen jakelu n. 400Mt CD-asennuslevyineen.

Slackwaren paketointisofta slapt-get (.tgz) ei huolehdi riippuvuuksista, vaan se jää käyttäjän
harteille, mutta ZenWalk:in paketointi, NetPkg huolehtii riippuvuudet kuntoon jakelun asennuslähteitä
käytettäessä.
Koska ZenWalk:ssa voi käyttää myös varsin lutvikkaasti Slackwaren paketteja on hyvinkin
eksoottisten ohjelmien asennus suht' helppoa.
Slackware kai lähinnä Linux-jakeluista muistuttaa BSD:tä yksinkertaisuudessaan?

Jos taas yhä Fedora-kloonit kiinnostavat, voi tutustua jo mainitsemaani Blag:iin, joka tänäpäivänä
perustuu (toistaiseksi) viimeisimpään Fedora Core 6.
Vielä on kokeilematta (tuskipa tarvitsen, jollen ala palvelimia rakentelemaan) CentOS, joka lienee
jonkinlainen klooni RedHatin kaupallisesta RHEL:stä.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #49 : 14.02.07 - klo:21.14 »
LiveCD:llä kävi äsken SymphonyOS. Tämä on tosin vielä beta asteella.
Tässä tuleva Mezzo-työpöytä on aika mielenkiintoinen ja erilainen.

En saanut internetyhteyttä aikaiseksi niin jäi vähän kokeilu keskeneräiseksi eikä  rox oikein miellyttänyt.  Mutta on ainakin melko erikoinen.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

TQeng

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 157
  • Zenwalk / PCLOS / Kubuntu
    • Profiili
    • Vaihtoehto.org
Vs: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #50 : 28.05.07 - klo:22.40 »
Onkohan kukaan kokeillut Dreamlinux-distroa?

Itse otin sen tässä juuri testaukseen. Ko. brasilialaisdisto on Xfce:tä käyttävä, mm. Debianiin, Eliveen ja KANOTIXiin pohjautuva live CD, jonka voi asentaa varsin helposti kiintolevyllekin graafisella installerilla, asennus vaatii tilaa vajaat kaksi gigaa. Asentaminen oli varsin helppoa ja nopeaa, vei kymmenisen minuuttia, mutta ei antanut täyttä vapautta levyosioiden käytön määrittelyn suhteen. Ulkoasussa on hyvin vahvasti näkyvissä OS X:n vaikutus. Paketinhallintana on apt-get/Synaptic.

Pikkuvikoja olen havainnut: mm. Dreamlinuxin Thunarin omituinen kyvyttömyys näyttää /mnt -kansiota ihmetyttää, Beryliä en saanut ATin kortilla toimimaan ja fglrx:n asennusskriptin jälki ei aivan vakuuttanut. Positiivisena puolena 3D-kiihdytys toimi oletuksena avoimella ati-ajurilla. Multimediankaan kanssa ei tarvinnut tapella, vaan asennuksen jälkeen järjestelmä vaikuttaa hyvin käyttövalmiilta.

Näkyy muuten, että muista distroista on lainattu. Tekstimoodin kirjautumisruutu väittää järjestelmää Debian 4.0:ksi, käynnistettäessä ilman splashscreeniä tekstinäkymässä näkyy Debianin logo ja edellä mainittu fgrlx:n asennusskripti valittaa KANOTIXin puuttumisesta. ;)

Kirjoitellaan enemmän kun on enemmän sanottavaa ja testailu on edennyt.
Satius est supervacua scire quam nihil.

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #51 : 29.05.07 - klo:16.43 »
Onkohan kukaan kokeillut Dreamlinux-distroa?

Oli se minulla läppärissä jonkin aikaa. Hyvin toimi. Nätti, jopa liiankin karkki... Toinen samanlainen Elive.

Hig

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Re: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #52 : 29.05.07 - klo:17.27 »
  • Mandriva
Ensimmäinen linux kokeilu, koska silloin vielä kaikille noobeille suositeltiin mandrivaa  ;)
Kokemus oli aika helvetilinen, loisti hitaudellaan ja ongelmia ongelman perään.

Joo, tuntuu hitaalta, vaikka joitakin palveluita otin pois käytöstä. Sekavan tuntuinen verrattuna ubuntuun, ehkä vaatii tottumista. Laitan susen tilalle, kunhan selviän :o valtavasta latauksesta hitaalla megan yhteydellä.

                     1 cd ISO (700 MB)   5 cd ISOs (3.5 GB)   1 dvd ISO (4.7 GB)
1024 KBit      1.5 h                       8 h                            11 h

Download ISO Images
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

iec

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
  • PC LinuxOS 2007
    • Profiili
Vs: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #53 : 27.06.07 - klo:13.17 »
PCLinuxOS 2007 on kyllä kokeilemisen arvoinen ainakin tällaisille aloittelijoille kuten minä itse olen.

Muutamia hyviä puolia:
-helppo ja nopea asentaa
-nopea latautumaan (jos sillä on merkitystä), eli käynnistyy reilusti defaultti-Kubuntua nopeammin
-Pakettivarastot vaikuttavat toimivan ihan yhtä hyvin kuin Ubuntussakin ja kaikki perusjutut löytyvät helposti
-Win-levyosiot helppo mountata (klikkaa vain win-osion kuvaketta Konquerorissa, niin osio on mountattu automaattisesti)
-KDE:n saa suomenkieliseksi, ja muihinkin ohjelmiin saa asennettua kielipaketteja
-Kaikki perusjutut saa konffattua graafisesti (ainoastaan NTFS-3g kirjoitusominaisuuden joutui lisäämään tekstieditorilla fstab-tiedostoon)
-peruskoodekit (kuva, ääni ja DVD) valmiina
-3D-ominaisuudet (Beryl/Compiz) valmiina

Huonoja puolia:
- pakettivarastot ei ihan yhtä laajat kuin Ubuntulla
- nettiyhteyden voi joutua konfiguroimaan uudelleen asennuksen jälkeen, eli asennuksen aikainen asetus ei tallennu (kaikilla ei käy näin, ja jos käy niin uudelleenkonffaus on ihan yhtä helppo kuin asennuksen aikanakin)

Kokemuksia tähän asti löytyy vain Ubuntusta (Dapper), Kubuntusta (Feisty) ja PCLinuxOS 2007:stä, ja viimemainittua suosittelen kyllä muillekin aloittelijoille Ubuntun tai Kubuntun sijaan.

Tässä hyvä asennusohje Lontoon murteella: http://www.howtoforge.com/the_perfect_desktop_pclinuxos_2007

-iec

Wessu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #54 : 03.07.07 - klo:18.57 »
PCLinuxOS 2007 on kyllä kokeilemisen arvoinen ainakin tällaisille aloittelijoille kuten minä itse olen.

Muutamia hyviä puolia:
-helppo ja nopea asentaa
-nopea latautumaan (jos sillä on merkitystä), eli käynnistyy reilusti defaultti-Kubuntua nopeammin
-Pakettivarastot vaikuttavat toimivan ihan yhtä hyvin kuin Ubuntussakin ja kaikki perusjutut löytyvät helposti
-Win-levyosiot helppo mountata (klikkaa vain win-osion kuvaketta Konquerorissa, niin osio on mountattu automaattisesti)
-KDE:n saa suomenkieliseksi, ja muihinkin ohjelmiin saa asennettua kielipaketteja
-Kaikki perusjutut saa konffattua graafisesti (ainoastaan NTFS-3g kirjoitusominaisuuden joutui lisäämään tekstieditorilla fstab-tiedostoon)
-peruskoodekit (kuva, ääni ja DVD) valmiina
-3D-ominaisuudet (Beryl/Compiz) valmiina

Huonoja puolia:
- pakettivarastot ei ihan yhtä laajat kuin Ubuntulla
- nettiyhteyden voi joutua konfiguroimaan uudelleen asennuksen jälkeen, eli asennuksen aikainen asetus ei tallennu (kaikilla ei käy näin, ja jos käy niin uudelleenkonffaus on ihan yhtä helppo kuin asennuksen aikanakin)

Kokemuksia tähän asti löytyy vain Ubuntusta (Dapper), Kubuntusta (Feisty) ja PCLinuxOS 2007:stä, ja viimemainittua suosittelen kyllä muillekin aloittelijoille Ubuntun tai Kubuntun sijaan.

Tässä hyvä asennusohje Lontoon murteella: http://www.howtoforge.com/the_perfect_desktop_pclinuxos_2007

-iec
Allekirjoitan kaiken edellisen.
Vielä kun saisi DVB kortin toimimaan tuossa niin XP saisi kyytiä.
Onko kellään vinkkiä mistä lähdetään eteenpäin korti on Terratecin Cinergy DVB C TDA10023 piirillä eli uudempaa revikkaa?
Hard drake tunnistaa piirin SAA7146 ,mutta DVB kuvaketta ei Kaffeineen tule? eli korttia ei tunneta sittenkään.
Jos tuossa pitää kerneliä kääntää miten se tapahtuu?
Abit IP35PRO,Intel Core 2 Quad 2,4@3,2 , Nvidia 8800GT ,Gskill 4x2Gb DDR400,Samsung F1 750Gb

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #55 : 03.07.07 - klo:19.29 »
Olenpa taas minäkin distronhakumatkalla, kun läppäri ei yhtään tykkää nyky-*Ubuntun kerneleistä. Ei tykkää kyllä monen muunkaan distron: PCLinuxOSin, Linux Mintin ja Gentoon live-cd:t eivät buuttaa nekään :(

Sen sijaan OpenSolaris 10 buuttaa (!) ja jopa tunnistaa laitteiston, samoin Solaris-pohjaiset NexentaOS ja BeleniX. Kiinnostavimpana noista pidän tuota Nexentaa, koska siinä Solariksen antiikkisen oloiset userspace-työkalut (ls, find, awk yms.) on korvattu GNUn vermeillä. Samoin ikkunamanagerina on KDE sen Solariksen virityksen sijaan, jonka nimeäkään en nyt muista. Harmi kyllä, Nexenta on vielä alfaa, joten sitä ei viitsi asentaa. OpenSolaris vaikuttaisi liian isolta hypyltä tuntemattomaan. BeleniXkö sitten? Beetaa vielä sekin.

Toinen mahdollisuus, jota olen miettinyt, on säikeessä jo puheena ollut BSD. Kolme tunnetuinta (FreeBSD, NetBSD ja OpenBSD) ovat ilmeisesti keskittyneet palvelinkäyttäjiin, joten mielenkiintoni kohdistuu lähinnä DesktopBSD:hen. Imutan tässä sivussa juuri sen 1.6RC2-version ISOa, jotta pääsisi koeajamaan...
« Viimeksi muokattu: 03.07.07 - klo:22.00 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Re: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #56 : 03.07.07 - klo:21.48 »
meinasin kokeilla tota sabayon linux jakelua,onkos kukaan testaillut tuota aikaisemmin?

Aivan hämärät valikot, liikaa tavaraa yhteen distroon, älä kokeile...

Hig

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #57 : 03.07.07 - klo:22.00 »
PCLinuxOS 2007 on kyllä kokeilemisen arvoinen ainakin tällaisille aloittelijoille kuten minä itse olen.
-iec

Jos pitää jotakin muuta kuin Ubuntupohjaisia kokeilla, niin aloiittelijoille:

1. Linux Mint Cassandra Gnomella. Ei mitään säätämistä, mutta toimii muuten kuten Ubuntu.
2. Linux Mint Cassandra XFCE:llä. Sama kuin yllä, tai siis lähes sama...

KDE:tä en siedä enkä siis suosittele muillekkaan...

Hig


eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #58 : 03.07.07 - klo:22.03 »
PCLinuxOS 2007 on kyllä kokeilemisen arvoinen ainakin tällaisille aloittelijoille kuten minä itse olen.
-iec

Jos pitää jotakin muuta kuin Ubuntupohjaisia kokeilla, niin aloiittelijoille:

1. Linux Mint Cassandra Gnomella. Ei mitään säätämistä, mutta toimii muuten kuten Ubuntu.
2. Linux Mint Cassandra XFCE:llä. Sama kuin yllä, tai siis lähes sama...
Voivoi, nuo molemmat ovat Ubuntu-pohjaisia. :D
alias vililikku

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: muita kiinnostavia distroja kokeiltavaksi?
« Vastaus #59 : 03.07.07 - klo:23.34 »

Voivoi, nuo molemmat ovat Ubuntu-pohjaisia. :D

Niin taitavat jopa olla :) Kuinkahan suoraan Ubuntu- ohjeet käyvät Mintille?

Hig