Ööö, jotkut pelit kyllä sisältävät tutorialin, mutta eivät suinkaan kaikki, ja yleensä tämä ns. "tutorial" on 2min alkuesittely peliin. Oletko huomannut, että niitä pelejä on monenlaisia? Veikkaisin, että mikään WiiSports ei oikein vaadi mitään suurta opettelua tai joku FPS, missä vain juostaan eteenpäin ja ammutaan rumilta örvelöiltä aivot pellolle. Semmoseen mitään ohjeita tarvita, ja näitä pelejä on hyvin runsaasti (otin tämän esimerkiksi kun olen itse vahva FPS pelaaja). Toisaalta, kyllä esim. Civilizationin ja DotA:n pelaaminen vaatii opettelua. Pelejä on tarjolla monenlaisia erilaisille ihmisille, joten turha yleistää kuinka "taso on laskenut" ja "pelaaminen ei ole nykyään hauskaa" jne.
Sen kaksi minuuttiakin voisi käyttää pelaamiseen.
Olennaista ei ole tutoriaalin varsinainen kesto, vaan se, että miksi kehittäjä on ylipäätään nähnyt tarvetta tutoriaalille. Tutoriaalin tarve syntyy pelin ollessa liian monimutkainen.
Wii Sportsin ja "aivot narikkaan FPS:n" ero on siinä, että Wii Sportsia osaavat pelata kaikki, ketkä osaavat heilauttaa kättä. Esimerkin FPS taas vaatii ohjaimen käytön opettelua ja sen jälkeen peli onkin sama pelata läpi.
Nykypeleissä lisäelämät on korvattu energiamittarilla, jolloin peleissä ei kuole enää kovin helposti, eikä varsinaista rangaistusta virheistä tule. Tosin, eipä lisäelämissä "joka askeleen autosavella" mitään järkeä olisikaan.
Lisäksi pelissä eteneminen on suunniteltu niin, että niissä edetään videosta toiseen ja vaikeusastetta nostetaan niin, että kentän kokoa kasvatetaan (ja samalla vihollisten määrä kasvaa), jolloin pelaaja altistuu vihollisille pidemmän aikaa kerrallaan, millä saadaan energiaa kulutettua. Fiksut tietysti poimivat lisäenergian matkan varrelta.
Pelaaminen on hauskaa, mutta se, että pelaamista joutuu erikseen opettelemaan, ei ole.
Jos et TBS:iä ole pelannut, suosittelen kokeilemaan Master of Orion 3:a.
Pelaaminen on ainakin minun elämässäni yksi erittäin sosiaalinen ajanviete. Pelaan kavereiden kanssa runsaasti ja aina välillä pidämme lanit ja hauskaa on. Ja jos tämä ns. LAN ominaisuus puuttuu, niin eihän se haittaa mitään pelata kunnollisen verkon yli yhdessä. Tärkeintä on se, että ihmiset ovat samassa tilassa ja juttu luistaa. Lisäksi myös nämä bilepelit esim. Guitar Hero on nimenomaan kaveriporukalle suunniteltu ajanviete. Itse omistan koko Guitar hero bändin sekä WT ja Metallica pelit ja pakko sanoa, että niitä pelejä ei pelata yksin, vaan kavereiden kanssa. Bileiden helmi. <3
Mitä järkeä hankkia Guitar Hero tai Rockband pelejä PC:lle, sillä konsolilla olohuoneessa pelatessa vapautuu tietokone muiden käyttöön. Lisäksi nuo kaksi pelisarjaa eivät ole niitä "oikeita pelejä", joten GH tai RB -tyyppisten pelien yleistyminen tuskin on niin ilahduttavaa aiheen kannalta ajateltuna.
Ja, onneksi olkoon, olet ymmärtänyt mikä konsolipelaamisessa erityisesti viehättää.
Lisäksi olen saanut jopa oikeita kavereita nettipelaamisen kautta. "Oikeita" tarkoitan siten, että olen tavannut heidät ihan oikeassa elämässä, viettänyt heidän kanssa aikaa ja hauskaa on ollut.
Joten pelaaminen voi olla sosiaalista. Toki jos olet yksin nölffivä nörtti niin ei se sitten ole sosisaalista.
Jos kavereita on hakemassa, menee varmaan esimerkiksi irc-galleriaan tms. Pelataksesi menet pelaamaan.
Kavereita löytää varmasti, mutta vasta tämä IRL-tapahtuma on se varsinainen sosiaalinen tapahtuma.
Näitä kaikkia LAN-tapahtumia sun muita järjestetään hyvin pitkälle sen vuoksi, että pelaamisen oheen muodostetaan sosiaalinen tapahtuma jossa ihmiset pääsevät tapaamaan toisiaan.
Taisi jäädä uupumaan ihan ensimmäisen viestin sisältö? id ei tee RAGEa mahdollisesti Linuxille sen takia koska olemme marginaaliryhmä ja erityinen tekniknen toteutus meitä varten vaatisi liikaa resursseja ja olisi muutenkin hankalampaa. Jos PC pelaaminen on näiden pessimististen aatteiden mukaan laskusuuntaan, niin Linuxin osuus on yhä vain pienempi ja silloin meistä on turha enää kaavailla asiakkaita. Vaatisi liikaa töitä ja toisi liian vähän hyötyä. Mielestäni ainoa tapa saada pelejä Linuxille olisi todellakin se, että Linuxin käyttäjämäärät räjähtäisivät ja meistä tulisi potentiaalinen asiakaskunta. Niinkuin Mac OSX alkaa pikku hiljaa olla, eli ~10% osuus tietokoneista, Linux on yhä siinä muutamassa prosentissa.
Tässä nyt on kaksi asiaa painamassa vaakakupissa. Eli, Windows pelaamisen vähentyessä, Linux ja Mac muodostavat suhteellisesti aina vain suuremman osan potentiaalisista ostajista. Eli sitä mukaa kun voittomarginaali pienenee, katseita suunnataan sinne, mitä aiemmin ei nähty kannattavana. Logiikka on siis sama kuin siinä, että huonon konsolimyynnin vuoksi kehittäjät ovat ottaneet PC:n osaksi multiplättäristrategiaa.
Toinen juttu taas liittyy middlewareen, sillä sillä osastolla ei Linuxia juurikaan tueta. Jos näille suosituimmille pelimoottoreille tulee Linux-tuki, alkaa Linux-kehitys olla kehittäjille paljon kiinnostavampaa. Avointa grafiikkakirjastoa nämä jo tukevatkin, joten siitä ei ole enää kovin pitkä matka tehdä hommaa loppuun. Pelit levitettäisiin todennäköisesti netin kautta ja suurimmat ongelmat sitten liittyisivätkin DRM:n. En kyllä tiedä Linuxin DRM tuesta.