Kirjoittaja Aihe: Paras jakelu pelaamiseen  (Luettu 7620 kertaa)

timvai17

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Paras jakelu pelaamiseen
« : 19.06.12 - klo:22.56 »
Aika moni peli nykyää saa toimimaan linukas. mikä teijä.mielest on paras distro jos nyt o vältttämät pakko saada hakata jotain peliä?

Oon kattonu youtubest ku jotkut pelaa ubuntulla. koitin tänää world of tanksia (ilmainen peli) sain asennetttua winellä mut siihen se sit jäikin. pikakuvake on valkoinen ja ei peli lähde käyntii.
Playonlinuxil ei näkyny wottia lainkaan niin sekää ei silä onnistunu.
Ainoa syy minkä takia windows 7 olis mulla on muutama peli, mut olen sit vaikka pelaamatta koska tykkään kde:st paljon. on mulla ubuntukin ollut. vois toisalt asentaa 2kovol :) pitkäst aikaa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Paras jakelu pelaamiseen
« Vastaus #1 : 19.06.12 - klo:23.31 »
Jaoin aiheen, kun se ei liittynyt mitenkään Steamiin. Lisäksi kehotan kiinnittämään huomiota kieleen, koska lyhennetyt sanat ovat joskus toisille vähän hankalia lukea ja ymmärtää. Myös isot kirjaimet lauseiden alussa tuovat luettavuutta

Mainitsemasi peli on testattu Winellä toimimattomaksi: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=11544

Periaatteessa ei pitäisi olla mitään väliä minkä jakelun asentaa. Jotkut suosivat esimerkiksi Arch Linuxia, koska sillä voi räätälöidä kevyen jakelun ilman turhia juttuja ja ehkä saada vähän nopeutta lisää (siis joku FPS lisää). Itse en valikoisi jakelua pelaamisen perusteella sen kummemmin kuin löytyykö pakettivarastosta yleensä tarvittavat kirjastot ja Wine. Tyypillisesti löytyy (ainakin Ubuntussa ja Archissa, muista vähemmän kokemusta).
« Viimeksi muokattu: 19.06.12 - klo:23.32 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

CoReD

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Paras jakelu pelaamiseen
« Vastaus #2 : 20.06.12 - klo:19.34 »
Jos natiivit linux-pelit kiinnostavat, niin Ubuntu taitaa olla helpoin vaihtoehto. Esim. Unity 3D-pelimoottori tulee tukemaan virallisesti vain Ubuntua ja jos en väärin muista/väärin ymmärtänyt niin Valve kehittelee Steamiäkin lähtökohtaisesti Ubuntulle.

Ubuntun sovellusvalikoima kannattaa pitää myös mielessä. Esim. viimeisin Humble Indie Bundle oli saatavilla myös suoraan Ubuntun sovellusvalikoimasta ja samaa suuntaa voi hyvinkin olla odotettavissa muiltakin toimijoilta. How-to:t ovat usein Ubuntulle ja ppa:sta löytyy laaja valikoima pienempää pelattavaa.

Toki samat pelit voi useimmiten asentaa/kääntää mille tahansa distrolle, mutta kuten sanottua, Ubuntun kanssa saattaa päästä helpoimmalla ja se saattaa olla se ainut virallisesti tuettu distro.

Jos kaikki pelaaminen tapahtuu winellä, niin sitten ei taida distrolla olla mitään merkitystä.
Asus Maximux IV Hero | i5-4670K | Thermalright Archon SB-E | 2x4GB RipjawsX | GTX 970 4GB  | Samsung 128GB 840 Pro | Kingston 480GB SSDNow V300 | 2TB WD Green | Fractal Design Define R4 | Seasonic G-550 | Creative Sound Blaster Z |  Asus PB278Q | Win 8.1

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Paras jakelu pelaamiseen
« Vastaus #3 : 20.06.12 - klo:20.55 »
Jos kaikki pelaaminen tapahtuu winellä, niin sitten ei taida distrolla olla mitään merkitystä.
Oikeastaan jossain määrin on. Nimittäin esim. Debianin vakaat julkaisut pitää sisällään todella vanhoja wine versioita. Toki siihenkin saa asennettua uudemman winen, ei siinä mitään, mutta on se paljon hankalampaa kun riippuvuudet tuuppaa myös olemaan vanhoja. Taas esim. gitillä jos asentaa uusimman winen, niin tehokkaammallakin koneella vierähtää pitempi tovi asentamiseen.

Ts. tiheähköön päivittyvät distrot on käyttäjäystävällisempiä tuossa mielessä varmaankin pelaajalle. Mutta kuten jo mainitsin, niin tuo ei kuitenkaan ole este jos asiaan vain hiukan perehtyy. Tiheämmin päivittyvissä distroissa esim. Ubuntu, Fedora tai vaikka  esim. openSUSE nyt ei niinkään taida hirmuisesti olla eroa tuossa käytössä. Uuden käyttäjän nyt tietysti kannattaa valita jokin jakelu jolla on paljon käyttäjiä, niin saa hiukan helpommin apua. Ainakin luulisin että noissa ed.mainituissa on aikalailla samat wine-versiot repoissa?
« Viimeksi muokattu: 20.06.12 - klo:20.59 kirjoittanut qwertyy »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Paras jakelu pelaamiseen
« Vastaus #4 : 08.07.12 - klo:14.00 »
Jakelun suurin merkitys on pekettivalikoimassa. Jos haluaa näprätä niin Gentoo.. Vanhahkolla koneella saa nopeutta lisää kevyellä ikkunamanagerilla (esim openbox). KDE on aika raskas. Ainakin itsellä KDE 4 syö siinä 2-20% CPU:ta. Mikä ei ole koko totuus kun virransäästö laskee prosun kellotaajuutta.

Gentoon etuja...
ei ylimääräisiä palveluja asennu.
kääntäjän optimoinnit käyttettävälle raudalle.
laaja paketti varasto
hyvä tuki ohjelmien kääntämiselle. (kaikki käännetään kuitenkin)
käynnistyy nopeasti. Minulla noin 12 s. ADSL modemi ja Bios kestää
sikamaisen kauan...

miinukset
vaatii osaamista
ohjelmien kääntäminen kestää
ja jos ei onnistu pitää opetella lisää
vaikka miten pakkettikohtaisesti asetetaan
käännös optioita. Liian kovilla optimoinneilla käännös
ei välttämättä onnistu tai tulee hidasta koodia.

juyli

  • Vieras
Vs: Paras jakelu pelaamiseen
« Vastaus #5 : 08.07.12 - klo:22.45 »
Ainoa syy minkä takia windows 7 olis mulla on muutama peli, mut olen sit vaikka pelaamatta koska tykkään kde:st paljon.

Koitapa itse ratkaista, mitä koneellasi haluat tehdä. Windows-pelit toimivat parhaiten Windows-ympäristössä.
Jos multiboot on ylivoimaisen vaikea vaihtoehto, sietää miettiä, mikä käyttöjärjestelmä on omia tarpeita varten soveltuvin.
Wine, Cedega tai Bordeaux lienee vaihtoehtoja CrossOver Linux tai CrossOver Games:in ohella.
Vielä jää avoimeksi mahdollisuus käyttää erilaisia virtuaalipalvelimia.
Mutta jos tietokoneenkäyttösi keskeisin tarkoitus on pelata pelejä ja imuroida samalla viruksia, vaihtoehdoksi jää ainoastaan Windows-järjestelmä.
Vielä jää pelaamista varten hyväksi vaihtoehdoksi pelikonsolit, mutta ne eivät liene palstan keskeisimpiä keskusteluaiheita.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Paras jakelu pelaamiseen
« Vastaus #6 : 09.07.12 - klo:03.19 »
Koitapa itse ratkaista, mitä koneellasi haluat tehdä. Windows-pelit toimivat parhaiten Windows-ympäristössä.
Mutta jos tietokoneenkäyttösi keskeisin tarkoitus on pelata pelejä ja imuroida samalla viruksia, vaihtoehdoksi jää ainoastaan Windows-järjestelmä.

No hyhhyh, jyuli, ei nyt tarvi ihan tuohon sävyyn aloitteleville käyttäjille puhua kuitenkaan. Oikeassa toki olet siinä, että Windows-pelit monesti toimii juuri Windowsissa parhaiten :D (Tulee tosin mieleen Windows Vistan synkeät alkuajat, kun joku sai testeissään Winestä irti paremman käyttökokemuksen ;))

Mutta mitä timvai17:n kysymykseen tulee, niin kyllä minä olen Ubuntun kanssa pärjännyt oikein hyvin tuossa satunnaisessa pelienhakkaamisessa. Jos siis lähtökohtana on, että joskus on kiva pelata jotain, niin ei ole ongelmaa. Minä olen itse kutakuinkin tuolla reseptillä nyt pelaillut vuosikausia.

Hyvä paikka aloittaa pelinhimoissaan on varmasti vilkaista mitä Ubuntu Software Centerillä on tarjota. Maksullisia pelejä löytyy muutamakin kokeilun arvoinen, kuten vaikka Super Meat Boy tai Braid, mut ilmasissakin on tarjolla monenlaista kiinnostavaa. Tässä jokunen valinta minun makuuni:
Micropolis on Simcity-kaupunkisimulaattorien esi-isä, ja saatavilla Ubuntulle: https://apps.ubuntu.com/cat/applications/micropolis/
OpenTTD on mahtava klooni klassikkopelistä: https://apps.ubuntu.com/cat/applications/openttd/
Beneath a Steel Sky: on hieno vanhanaikainen seikkailupeli: https://apps.ubuntu.com/cat/applications/quantal/beneath-a-steel-sky/
Hedgewars on Worms-klooni: https://apps.ubuntu.com/cat/applications/hedgewars/
Chromium BSU - nopeatempoinen arcaderäiskintä. Parhaimmillaan 15 minuutin taukona töiden lomaan: https://apps.ubuntu.com/cat/applications/chromium-bsu/
Konquest - todella kämänen mutta hauska avaruustaistelupeli. Aina kaverien kanssa mätetään: https://apps.ubuntu.com/cat/applications/precise/konquest/

Nuo pitäisi löytyä käden käänteessä ja asentua napin painalluksella. Sitten vaan pelaamaan!

Koska nyt innostuin pelaamista miettimään, niin tässä muutama ilmainen ja maksullinen, suljettu ja avoin peli sekaisin, näitä on tullut Ubuntulla onnistuneesti mätettyä:

  • Lincity
  • Heroes 3
  • ElastoMania
  • Hedgewars (worms-klooni)
  • Xbill (pakko mainita, Linux-pelien varhaisin legenda :D)
  • Clanbomber
  • Zelda 64, Super Mario 64 ja Mario Kart (sekä Mupen64Plus-emulaattorilla, että Project64:llä
  • OpenLieroX
  • GTA 2
  • Monia nintendo 8-bit -pelejä, tyyliin Megaman, Super Mariot, ym ym (Nestopialla ja gfceu:lla)
  • Xscorch - tankkiammuskelua á la Scorched Earth yms
  • Half-Life 1
  • Humble Indie Bundlejen mukana tulleita pelejä: Braid, Super Meat Boy, Osmos, VVVVVV, Crayon Physics Deluxe
  • Lukuisia DOS-pelejä DOSBoxilla: Liero, DOOM, Prince of Persia, Ski or Die, Slicks
  • Tuxracer/PlanetPenguinRacer/SuperTuxRacer (aina yhtä hauska!)
  • Antigravitaattori (assemblyillä joskus syntynyt nerokas pikkupeli)
  • Minecraft (pitäähän sitä!)

Onpas muuten tullut aika montaa peliä pelattua noin siihen nähden, että en ole mikään pelaaja lainkaan :) Näistä melkeinpä kaikki taitaa olla semmoisia, että en ole pahemmin aikaa käyttänyt niiden säätämiseen, vaan laittanut vaan pelin käyntiin. Poikkeuksena ehkä nuo Nintendo-pelit, joiden emulaattorit käyn aina hakemassa PPA:ista.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Paras jakelu pelaamiseen
« Vastaus #7 : 09.07.12 - klo:12.07 »
Winellä olen saanut ainakin GTA Vice Cityn toimimaan. Mutta tosiaan jos kaupallisia pelejä aikoo tosissaan pelata ja silti pitää Linuxista vähimmän vaivan tie on tehdä dual-boot asennus. Pelit pelataan Windowsilla ja muu käyttö linuxilla on mun filosofia.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

jyskänmies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Paras jakelu pelaamiseen
« Vastaus #8 : 20.07.12 - klo:07.16 »
Löytyisikö mitään 1-4 vuotiaille tarkoitettuja hyvin yksinkertaisia ja opettavaisia pelejä?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Paras jakelu pelaamiseen
« Vastaus #9 : 20.07.12 - klo:07.25 »
Löytyisikö mitään 1-4 vuotiaille tarkoitettuja hyvin yksinkertaisia ja opettavaisia pelejä?

Ainakin tuxtype on opettavainen peli, joka sopii kirjainten opiskeluun hyvin nuorillekin. Ehkä joutuu tekemään oman sanaston, mutta sitten sen voi antaakin pelattavaksi.

Vähän vaikeampi on sitten tuxmath, jossa pitää laskea yksinkertaisia päässälaskuja. Se saattaa olla liian vaikeaa tuon ikäiselle.

RamiSelin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Paras jakelu pelaamiseen
« Vastaus #10 : 21.07.12 - klo:13.22 »
Löytyisikö mitään 1-4 vuotiaille tarkoitettuja hyvin yksinkertaisia ja opettavaisia pelejä?

Ubuntun sovellusvalikoimasta löytyy Esikoulupaketti. Paketin sisällöstä löytyy lisää tietoja Ubuntun Wikistä.
Ubuntu 14.04, Ivy Bridge-E Core i7-4820K, GA-X79-UD3, Crucial 8GB Ballistix Elite DDR3 1866MHz, GeForce GTX 750 Ti, Kühler H2O 650, Chieftec 600W