Kirjoittaja Aihe: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki  (Luettu 27267 kertaa)

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #20 : 09.09.09 - klo:23.03 »
Ja PC peleistä yhä se 99% on vain Windowsille. Joten...?

Ja miten niin flash-pohjaisiin? Ei missää nimessä. Hyi saakeli. Sano joku KUNNON PC peli joka on tehty flashilla. Quake Live tai BF:Heroes ei ole tehty flashilla, jos sitä mietit. Flashista ei ole vielä kunnon pelialustaksi moneen vuoteen ja silloinkin muut ympäristöt ovat yhä enemmän edellä.

Niin sitä, että pelien kehityksessä suunta on poispäin PC:ltä. Konsoleiden kanssa OpenGL:n tulevaisuus näyttää varsin hyvältä ja jos Mikki$ofta ei saa omien konsoleidensa osalta kannattavuutta parannettua ja roimasti, ei DX konsoleissa ole kovin pitkäikäinen.

Kunnon flash-peleistä en tiedä, mutta PC-pelaamisesta suurin osa tapahtuu juuri flash-pelejä pelaamalla ja toiset pelinkehittäjät jopa näkevät tulevaisuuden PC:llä flash-peleissä. Ihan riippumatta siitä, että mitkä pelit sinä näet kunnon peleinä.
Kyseessä on kuitenkin kustannustehokkuus ja pelien tuotto-odotukset. Jos joku klaani pelaa 24/7 jotain tiettyä peliä, ei se kymmeniä miljoonia peliin satsannutta kehittäjää paljoa lämmitä, jos vaihtoehtoina on vähemmän per henkilö pelaavat, jotka kuitenkin ostavat enemmän pelejä. Logiikka on aivan sama kuin siinä, että Linuxille on niin vähän pelejä.
Jos pc-pelaamisen tulevaisuus on vain farmwilleja tai muumipappoja kalassa, niin aika heikkoa tulee olemaan. Ja miten niin suurin osa pelaamisesta tapahtuu Flash ym. kikkareiden kautta, itse en ole ainakaan saanut tätä käsitystä, vaikka sunnuntaipelaajia onkin paljon.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #21 : 09.09.09 - klo:23.53 »
Jos pc-pelaamisen tulevaisuus on vain farmwilleja tai muumipappoja kalassa, niin aika heikkoa tulee olemaan. Ja miten niin suurin osa pelaamisesta tapahtuu Flash ym. kikkareiden kautta, itse en ole ainakaan saanut tätä käsitystä, vaikka sunnuntaipelaajia onkin paljon.

Onhan tuosta flash-pelaamisesta joitain tutkimuksiakin tehty. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että kuinka paljon niitä flash-pelejä on saatavilla ilmaiseksi.
Flash-pelien kanssa on kyse siitä, että pelaajia on yksinkertaisesti niin paljon. PC-pelaaminen on kyllä tutkimuksissa suosituinta, mutta tämä johtuu siitä, että lähes kaikilla on tietokone ja flash-pelejä on ilmaiseksi jokaisen saatavilla.

Flash-pelit eivät ole syrjäyttämässä normaalisti koneella pyöritettäviä pelejä, vaan nimenomaan kustannukset muodostuvat ongelmaksi.
Juuri tällä hetkellä PC:llä menee pelien suhteen varsin hyvin, sillä Wiin menestys, kilpailijoiden sijaan, on pakottanut monia pelinkehittäjiä ottamaan PC:n osaksi multiplättäristrategiaansa. Jos PS3 olisi nyt yhtä suosittu kuin Wii, kehittäjiä tuskin kiinnostaisi PC nykyisessä määrin, koska uuden PS3-pelin tekeminen todennäköisesti tuottaisi paremmin kuin pelin hankala porttaaminen. PC:llä myös piratismi on suurempi ongelma kuin konsoleilla. Konsolien etuna kaiken lisäksi on mahdollisuus (tai konsolista riippuen pakko) käyttää konsolivalmistajan hostaamaa verkkopelipalvelua (PC:llä tietysti löytyy Steam ja kumppanit), joka laskee pelinkehittäjän kustannuksia.

PC-pelaamisen tulevaisuudesta on hankala veikata juuri mitään, mitä voi sanoa varmaksi, mutta pelijulkaisut tulevat varmaankin vähenemään mutta niitä kuitenkin tulee niin kauan kuin ostajia peleille riittää.

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #22 : 10.09.09 - klo:13.14 »
Yleensä noita pikkupelejä ml. flashpelit tasoa tetris ei lasketa "varsinaiseen" PC-pelaamiseen vaikka teknisesti sitä ovatkin. Toisekseen ne vetoavat enimmäkseen niihin jotka eivät juuri koske "varsinaisiin" peleihin PC:llä tai konsoleilla, sellaisiin jotka haluavat hetken kevyttä hupia matalalla oppimiskynnyksellä. Siten ne eivät erityisesti kilpaile edellämainittujen kanssa elintilasta, vaan ovat tavallaan uusi aluevaltaus.

Jokseenkin noin ja kirjoitinkin, että flash-pelaaminen ei ole syrjäyttämässä levyltä käynnistettäviä pelejä.
Syrjäyttäminen tapahtuu "sisältä päin" siten, että peleistä tulee liian vaativia/säilyvät liian vaativina aloittelijoille tai ihmisille, keiden pelaamista rajoittaa aika. Vaatimukset pelaamisen aloittamiseen rajoittavat uusien pelaajien tuloa ja vaatimukset ajankäyttöön poistavat vanhoja pelaajia markkinoilta.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #23 : 10.09.09 - klo:13.37 »
Yleensä noita pikkupelejä ml. flashpelit tasoa tetris ei lasketa "varsinaiseen" PC-pelaamiseen vaikka teknisesti sitä ovatkin. Toisekseen ne vetoavat enimmäkseen niihin jotka eivät juuri koske "varsinaisiin" peleihin PC:llä tai konsoleilla, sellaisiin jotka haluavat hetken kevyttä hupia matalalla oppimiskynnyksellä. Siten ne eivät erityisesti kilpaile edellämainittujen kanssa elintilasta, vaan ovat tavallaan uusi aluevaltaus.

Jokseenkin noin ja kirjoitinkin, että flash-pelaaminen ei ole syrjäyttämässä levyltä käynnistettäviä pelejä.
Syrjäyttäminen tapahtuu "sisältä päin" siten, että peleistä tulee liian vaativia/säilyvät liian vaativina aloittelijoille tai ihmisille, keiden pelaamista rajoittaa aika. Vaatimukset pelaamisen aloittamiseen rajoittavat uusien pelaajien tuloa ja vaatimukset ajankäyttöön poistavat vanhoja pelaajia markkinoilta.
Öööö what? Mihin perustat väitteesi? Minusta toi kuulostaa nimittäin aika huuhaa ajattelulta. Ja miten niin peleistä tulee liian vaativia tai ihmisillä ei ole aikaa pelata? Nyt oikeesti, anteeksi kielenkäyttöni, mitä helvettiä?
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #24 : 10.09.09 - klo:14.21 »
Yleensä noita pikkupelejä ml. flashpelit tasoa tetris ei lasketa "varsinaiseen" PC-pelaamiseen vaikka teknisesti sitä ovatkin. Toisekseen ne vetoavat enimmäkseen niihin jotka eivät juuri koske "varsinaisiin" peleihin PC:llä tai konsoleilla, sellaisiin jotka haluavat hetken kevyttä hupia matalalla oppimiskynnyksellä. Siten ne eivät erityisesti kilpaile edellämainittujen kanssa elintilasta, vaan ovat tavallaan uusi aluevaltaus.

Jokseenkin noin ja kirjoitinkin, että flash-pelaaminen ei ole syrjäyttämässä levyltä käynnistettäviä pelejä.
Syrjäyttäminen tapahtuu "sisältä päin" siten, että peleistä tulee liian vaativia/säilyvät liian vaativina aloittelijoille tai ihmisille, keiden pelaamista rajoittaa aika. Vaatimukset pelaamisen aloittamiseen rajoittavat uusien pelaajien tuloa ja vaatimukset ajankäyttöön poistavat vanhoja pelaajia markkinoilta.
Öööö what? Mihin perustat väitteesi? Minusta toi kuulostaa nimittäin aika huuhaa ajattelulta. Ja miten niin peleistä tulee liian vaativia tai ihmisillä ei ole aikaa pelata? Nyt oikeesti, anteeksi kielenkäyttöni, mitä helvettiä?

Sinänsä tunnistan itseni tuosta, että työpäivien venymisen ja lapsen tulon jälkeen aikaa pelaamiseen on huomattavasti vähemmän. Silloin sitä pelailee ihan mielellään jotain selainpeliä tms. aivot narikkaan -peliä, eikä jaksa opetella jonkin strategiapelin hienouksia. (Pois lukien aina mahtava Civilization, josta löytyy aina jotain uutta.)

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #25 : 10.09.09 - klo:14.33 »
Minä tiedän montakin hyvää Flash-peliä, niitä ei ole edes järkeä verrata mihinkään 3D FPS:ään. Jos sinulle hyvä peli tarkoittaa 3D FPS:ää niin aika turha odottaa Flashilla tehtyä sellaista, se ei ole edes siihen tarkoitettu.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #26 : 10.09.09 - klo:16.39 »
Öööö what? Mihin perustat väitteesi? Minusta toi kuulostaa nimittäin aika huuhaa ajattelulta. Ja miten niin peleistä tulee liian vaativia tai ihmisillä ei ole aikaa pelata? Nyt oikeesti, anteeksi kielenkäyttöni, mitä helvettiä?

Nykypäivänä pelit suurimmalta osin vaativat aiempaa osaamista peleissä, että niissä pääsee alkuun, puhumattakaan siitä, että pelistä pystyisi nauttimaan. Tästä johtuen uusien pelaajien on vaikea yleensäkään alkaa pelaamaan näitä pelejä.

Ikää kun tulee lisää yleensä velvollisuudetkin lisääntyvät. Perhe kasvaa, työt muuttuvat vaativimmiksi, iän myötä työ rasittaa enemmän, perheen väliset sosiaaliset suhteet ja perheen ulkopuoliset sosiaaliset suhteet kaikki joko rajoittavat pelaamiseen käytettävää aikaa tai haittaavat peliin syventymistä. Muutoinkin, jos pelisessioon käytettävä aika on käytännön kannalta rajoitettu, ei kovin eeppistä peliä kannata edes pelata, sillä pienissä pätkissä pelattuna siitä ei saa mitään irti.
Kaiken lisäksi PC-pelaaminen on epäsosiaalista touhua, jolloin se kilpailee sosiaalisten suhteiden kanssa sen sijaan, että se olisi sosiaalista hauskanpitoa.

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #27 : 10.09.09 - klo:17.11 »
Oot kyllä harvinaisen väärässä tässä, nuorisosta kyllä löytyy edelleen väkeä joilla riittää aikaa ja intoa syventyä monimutkaisiin peleihin. Vanhemmissa polvissa pelaaminen tietysti ajallisesti vähenee ja keskittyy enemmän tiettyihin peleihin koska vapaa-aikaa on vähemmän. Toisaalta vaatimustaso kasvaa, kallisarvoista aikaa ei haluta hukata kehnoihin peleihin. Tämä pätee niihin sukupolviin jotka aloittivat pelaamisen 80-luvulla ja ovat nyt 30-40-vuotiaita aikuisia(kuten minä). Sitä vanhemmilla saattaa näkökulma olla eri kun ovat jääneet "pelikulttuurin" ulkopuolelle aikonaan ja uusien asiakokonaisuuksien omaksuminen on vaikeaa vanhemmiten. Tällöin helpot pikkupelit varmaankin houkuttelevat enemmän.

Kaiken kukkuraksi tietokone-/konsolipelien oppimiskäyrä ja vaikeustaso on mataloitunut huomattavasti verrattuna C64/NES-aikoihin nähden. Omalle kekseliäisyydelle ja nokkeluudelle on vähän tilaa kun kaikki pitää olla helppoa ja vaivatonta. Valitettavasti tämä suunta tuottaa sitten runsaasti tylsiä läpijuoksuja pelimarkkinoille.

Oppimiskäyrä on nimenomaan kasvanut. Kuinka monessa NES tai C64-pelissä oli tutoriaali? Ja kuinka monessa nykypelissä sellainen on?
Ja mikseivät NES ja C64-pelit tarvinneet tutoriaalia ja miksi nykypelit sellaisen tarvitsevat?

Vaikeustaso läpipelaamiseen onkin laskenut ja roimasti, mutta se ei tuohon oppimiskäyrään liity.

Nuorisosta kyllä löytyy porukkaa jolla on aikaa paneutua, mutta miksi nuoret paneutuisivat johonkin, jonka pelkkä opettelu on turhauttavaa? 80-luvulla pelaajia tuli runsaasti lisää koska pelaamaan ryhtyminen oli hauskaa, eikä vaatinut mitään erityistä opettelua.

~unknown

  • Vieras
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #28 : 10.09.09 - klo:17.33 »
Mm, itse pelaan rentoutuakseni, mutta mennäänkös nyt takaisin asiaan, eli Linux-pelaamisen tulevaisuuteen. Itse ainakin haluaisin natiiveja pelejä enemmän, vaikka Winellä pyörii nykyään jo aika monet pelit.

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #29 : 10.09.09 - klo:17.39 »
Näin varmaankin yksinpeleissä, jotka ovat sosiaaliselta tasoltaan hieman sama juttu kuin kirjan lukeminen tai television katselu. Verkkopeleissä tilanne on täysin päinvastoin. Näissä väki muodostaa spontaanisti porukoita ja ryhmiä, kommunikointi tapahtuu chatin kautta tai puheella(mikrofoni). Edistyneemmät perustavat pysyviä ryhmiä tai joukkueita, jotka kokoontuvat säännöllisesti pelaamaan samassa porukassa ja jopa kilpailemaan toisten joukkueiden kanssa. Monesti näihin ryhmiin kuuluu entuudestaan tuttuja/kavereita, jotka ovat lähteneet yhtäaikaa mukaan toimintaan. Ei ole myöskään mitenkään tavatonta että kaveruksia kokoontuu yhteenpaikkaan viettämään iltaa verkkopelien muodossa.

Television (tai leffojen) katselu on sosiaalista, jos sitä tekee yhdessä. Näin ainakin jos nuorten parien ajanvietteistä voi jotain päätellä.

Verkkopelaamisen sosiaalisuus on näennäissosiaalisten yhteisöiden luomista, -> kirjoitan Ubuntu Suomen foorumille, olen siis sosiaalinen.
Sosiaalisia suhteita voi toki hoitaa verkkopeleissä kuten puhelimellakin, mutta itse sosiaalisuudesta tämä on kyllä kaukana.

Oikeastaan tuo PC:n roudaaminen kaverin luokse olikin hyvä esimerkki pointistani, sillä paikallista moninpeliä varten löytyy helpompiakin keinoja. Ja tähän jos vielä lisätään se, että kehittäjien intresseihin, omien (maksullisten) pelipalvelinten myötä, kuuluu LAN-ominaisuuden poistaminen (kuten Starcraft 2:ssa), ei tuo koneen roudaaminen kaverin luokse nyt niin houkuttavaa enää ole.

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #30 : 10.09.09 - klo:17.44 »
Mm, itse pelaan rentoutuakseni, mutta mennäänkös nyt takaisin asiaan, eli Linux-pelaamisen tulevaisuuteen. Itse ainakin haluaisin natiiveja pelejä enemmän, vaikka Winellä pyörii nykyään jo aika monet pelit.

Jos nykytrendi PC:llä jatkuu kehittäjät tulevat hakemaan lisää asiakkaita Linux- ja Mac-käyttäjistä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #31 : 10.09.09 - klo:19.10 »
Sinänsä tunnistan itseni tuosta, että työpäivien venymisen ja lapsen tulon jälkeen aikaa pelaamiseen on huomattavasti vähemmän. Silloin sitä pelailee ihan mielellään jotain selainpeliä tms. aivot narikkaan -peliä, eikä jaksa opetella jonkin strategiapelin hienouksia. (Pois lukien aina mahtava Civilization, josta löytyy aina jotain uutta.)
Tuossa on kyllä perää. Ei enää nykyään tule niin helposti pelattua mitään vuoropohjaista strategiaa, kun tietää että niihin uppoa paljon aikaa. Vähän tuota sivuten naisväki tuntuu olevan myös kiinnostunut enemmän logiikka, äly tai nopeuspeleistä, mutta aikaa vaativat pelit ei heitä tunnu kiinnostavan.

Joka tapauksessa pc pelaaminen ei kaikessa muodossaan kuole lopullisesti ja uskon tilanteen linuxin kannalta parantuvan sitä mukaan mitä enemmän se saa jalansijaa käyttöjärjestelmissä. Vaan noin yleensä ottaen sanoisin pc pelaamisen olevan pitkälti kuoleva laji. Tätä ihan hiukan korostaa myös se, että monet uudet laitteet tehdään koko ja virrankulutusmielessä. Atom koneiden ja vastaavien suosio ei tuskin ainakaan edistää "mainstream" pelaamista pc:llä, vaan mielestäni päinvastoin. Samoin valtaosa uusista muistakin myydyistä tietokoneista on kannettavia. Itse kun hankin oman koneeni joka maksoi hitusen yli 600€, niin eihän tuolla HP:lla pelannut silloinkaan kuin aika vanhoja pelejä. Itse ainakin pidän järkevämpänä jakaa laitteet käyttötarkoituksen mukaan, enkä näe mitään mieltä päivitellä pc:tä pelaaminen mielessä.

Olen myös vähän samaa mieltä tuosta sosiaalisesta pelaamisesta ja kaveriporukka pelailu on mielestäni valttikortti isolla tv:llä pelatessa konsolilla kuin pc:llä verkossa. Sanoisin että se vaivattomuus on se juttu mikä tekee voittajan pitkällä juoksulla.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #32 : 10.09.09 - klo:20.13 »
Oot kyllä harvinaisen väärässä tässä, nuorisosta kyllä löytyy edelleen väkeä joilla riittää aikaa ja intoa syventyä monimutkaisiin peleihin. Vanhemmissa polvissa pelaaminen tietysti ajallisesti vähenee ja keskittyy enemmän tiettyihin peleihin koska vapaa-aikaa on vähemmän. Toisaalta vaatimustaso kasvaa, kallisarvoista aikaa ei haluta hukata kehnoihin peleihin. Tämä pätee niihin sukupolviin jotka aloittivat pelaamisen 80-luvulla ja ovat nyt 30-40-vuotiaita aikuisia(kuten minä). Sitä vanhemmilla saattaa näkökulma olla eri kun ovat jääneet "pelikulttuurin" ulkopuolelle aikonaan ja uusien asiakokonaisuuksien omaksuminen on vaikeaa vanhemmiten. Tällöin helpot pikkupelit varmaankin houkuttelevat enemmän.

Kaiken kukkuraksi tietokone-/konsolipelien oppimiskäyrä ja vaikeustaso on mataloitunut huomattavasti verrattuna C64/NES-aikoihin nähden. Omalle kekseliäisyydelle ja nokkeluudelle on vähän tilaa kun kaikki pitää olla helppoa ja vaivatonta. Valitettavasti tämä suunta tuottaa sitten runsaasti tylsiä läpijuoksuja pelimarkkinoille.

Oppimiskäyrä on nimenomaan kasvanut. Kuinka monessa NES tai C64-pelissä oli tutoriaali? Ja kuinka monessa nykypelissä sellainen on?
Ja mikseivät NES ja C64-pelit tarvinneet tutoriaalia ja miksi nykypelit sellaisen tarvitsevat?

Vaikeustaso läpipelaamiseen onkin laskenut ja roimasti, mutta se ei tuohon oppimiskäyrään liity.

Nuorisosta kyllä löytyy porukkaa jolla on aikaa paneutua, mutta miksi nuoret paneutuisivat johonkin, jonka pelkkä opettelu on turhauttavaa? 80-luvulla pelaajia tuli runsaasti lisää koska pelaamaan ryhtyminen oli hauskaa, eikä vaatinut mitään erityistä opettelua.

Ööö, jotkut pelit kyllä sisältävät tutorialin, mutta eivät suinkaan kaikki, ja yleensä tämä ns. "tutorial" on 2min alkuesittely peliin. Oletko huomannut, että niitä pelejä on monenlaisia? Veikkaisin, että mikään WiiSports ei oikein vaadi mitään suurta opettelua tai joku FPS, missä vain juostaan eteenpäin ja ammutaan rumilta örvelöiltä aivot pellolle. Semmoseen mitään ohjeita tarvita, ja näitä pelejä on hyvin runsaasti (otin tämän esimerkiksi kun olen itse vahva FPS pelaaja). Toisaalta, kyllä esim. Civilizationin ja DotA:n pelaaminen vaatii opettelua. Pelejä on tarjolla monenlaisia erilaisille ihmisille, joten turha yleistää kuinka "taso on laskenut" ja "pelaaminen ei ole nykyään hauskaa" jne.

Näin varmaankin yksinpeleissä, jotka ovat sosiaaliselta tasoltaan hieman sama juttu kuin kirjan lukeminen tai television katselu. Verkkopeleissä tilanne on täysin päinvastoin. Näissä väki muodostaa spontaanisti porukoita ja ryhmiä, kommunikointi tapahtuu chatin kautta tai puheella(mikrofoni). Edistyneemmät perustavat pysyviä ryhmiä tai joukkueita, jotka kokoontuvat säännöllisesti pelaamaan samassa porukassa ja jopa kilpailemaan toisten joukkueiden kanssa. Monesti näihin ryhmiin kuuluu entuudestaan tuttuja/kavereita, jotka ovat lähteneet yhtäaikaa mukaan toimintaan. Ei ole myöskään mitenkään tavatonta että kaveruksia kokoontuu yhteenpaikkaan viettämään iltaa verkkopelien muodossa.

Television (tai leffojen) katselu on sosiaalista, jos sitä tekee yhdessä. Näin ainakin jos nuorten parien ajanvietteistä voi jotain päätellä.

Verkkopelaamisen sosiaalisuus on näennäissosiaalisten yhteisöiden luomista, -> kirjoitan Ubuntu Suomen foorumille, olen siis sosiaalinen.
Sosiaalisia suhteita voi toki hoitaa verkkopeleissä kuten puhelimellakin, mutta itse sosiaalisuudesta tämä on kyllä kaukana.

Oikeastaan tuo PC:n roudaaminen kaverin luokse olikin hyvä esimerkki pointistani, sillä paikallista moninpeliä varten löytyy helpompiakin keinoja. Ja tähän jos vielä lisätään se, että kehittäjien intresseihin, omien (maksullisten) pelipalvelinten myötä, kuuluu LAN-ominaisuuden poistaminen (kuten Starcraft 2:ssa), ei tuo koneen roudaaminen kaverin luokse nyt niin houkuttavaa enää ole.
Pelaaminen on ainakin minun elämässäni yksi erittäin sosiaalinen ajanviete. Pelaan kavereiden kanssa runsaasti ja aina välillä pidämme lanit ja hauskaa on. Ja jos tämä ns. LAN ominaisuus puuttuu, niin eihän se haittaa mitään pelata kunnollisen verkon yli yhdessä. Tärkeintä on se, että ihmiset ovat samassa tilassa ja juttu luistaa. Lisäksi myös nämä bilepelit esim. Guitar Hero on nimenomaan kaveriporukalle suunniteltu ajanviete. Itse omistan koko Guitar hero bändin sekä WT ja Metallica pelit ja pakko sanoa, että niitä pelejä ei pelata yksin, vaan kavereiden kanssa. Bileiden helmi. <3

Lisäksi olen saanut jopa oikeita kavereita nettipelaamisen kautta. "Oikeita" tarkoitan siten, että olen tavannut heidät ihan oikeassa elämässä, viettänyt heidän kanssa aikaa ja hauskaa on ollut.

Joten pelaaminen voi olla sosiaalista. Toki jos olet yksin nölffivä nörtti niin ei se sitten ole sosisaalista.

Mm, itse pelaan rentoutuakseni, mutta mennäänkös nyt takaisin asiaan, eli Linux-pelaamisen tulevaisuuteen. Itse ainakin haluaisin natiiveja pelejä enemmän, vaikka Winellä pyörii nykyään jo aika monet pelit.

Jos nykytrendi PC:llä jatkuu kehittäjät tulevat hakemaan lisää asiakkaita Linux- ja Mac-käyttäjistä.

Taisi jäädä uupumaan ihan ensimmäisen viestin sisältö? id ei tee RAGEa mahdollisesti Linuxille sen takia koska olemme marginaaliryhmä ja erityinen tekniknen toteutus meitä varten vaatisi liikaa resursseja ja olisi muutenkin hankalampaa. Jos PC pelaaminen on näiden pessimististen aatteiden mukaan laskusuuntaan, niin Linuxin osuus on yhä vain pienempi ja silloin meistä on turha enää kaavailla asiakkaita. Vaatisi liikaa töitä ja toisi liian vähän hyötyä. Mielestäni ainoa tapa saada pelejä Linuxille olisi todellakin se, että Linuxin käyttäjämäärät räjähtäisivät ja meistä tulisi potentiaalinen asiakaskunta. Niinkuin Mac OSX alkaa pikku hiljaa olla, eli ~10% osuus tietokoneista, Linux on yhä siinä muutamassa prosentissa.
« Viimeksi muokattu: 10.09.09 - klo:20.15 kirjoittanut Exitium »
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #33 : 10.09.09 - klo:22.28 »
Ööö, jotkut pelit kyllä sisältävät tutorialin, mutta eivät suinkaan kaikki, ja yleensä tämä ns. "tutorial" on 2min alkuesittely peliin. Oletko huomannut, että niitä pelejä on monenlaisia? Veikkaisin, että mikään WiiSports ei oikein vaadi mitään suurta opettelua tai joku FPS, missä vain juostaan eteenpäin ja ammutaan rumilta örvelöiltä aivot pellolle. Semmoseen mitään ohjeita tarvita, ja näitä pelejä on hyvin runsaasti (otin tämän esimerkiksi kun olen itse vahva FPS pelaaja). Toisaalta, kyllä esim. Civilizationin ja DotA:n pelaaminen vaatii opettelua. Pelejä on tarjolla monenlaisia erilaisille ihmisille, joten turha yleistää kuinka "taso on laskenut" ja "pelaaminen ei ole nykyään hauskaa" jne.

Sen kaksi minuuttiakin voisi käyttää pelaamiseen.
Olennaista ei ole tutoriaalin varsinainen kesto, vaan se, että miksi kehittäjä on ylipäätään nähnyt tarvetta tutoriaalille. Tutoriaalin tarve syntyy pelin ollessa liian monimutkainen.

Wii Sportsin ja "aivot narikkaan FPS:n" ero on siinä, että Wii Sportsia osaavat pelata kaikki, ketkä osaavat heilauttaa kättä. Esimerkin FPS taas vaatii ohjaimen käytön opettelua ja sen jälkeen peli onkin sama pelata läpi.

Nykypeleissä lisäelämät on korvattu energiamittarilla, jolloin peleissä ei kuole enää kovin helposti, eikä varsinaista rangaistusta virheistä tule. Tosin, eipä lisäelämissä "joka askeleen autosavella" mitään järkeä olisikaan.
Lisäksi pelissä eteneminen on suunniteltu niin, että niissä edetään videosta toiseen ja vaikeusastetta nostetaan niin, että kentän kokoa kasvatetaan (ja samalla vihollisten määrä kasvaa), jolloin pelaaja altistuu vihollisille pidemmän aikaa kerrallaan, millä saadaan energiaa kulutettua. Fiksut tietysti poimivat lisäenergian matkan varrelta.

Pelaaminen on hauskaa, mutta se, että pelaamista joutuu erikseen opettelemaan, ei ole.
Jos et TBS:iä ole pelannut, suosittelen kokeilemaan Master of Orion 3:a.

Pelaaminen on ainakin minun elämässäni yksi erittäin sosiaalinen ajanviete. Pelaan kavereiden kanssa runsaasti ja aina välillä pidämme lanit ja hauskaa on. Ja jos tämä ns. LAN ominaisuus puuttuu, niin eihän se haittaa mitään pelata kunnollisen verkon yli yhdessä. Tärkeintä on se, että ihmiset ovat samassa tilassa ja juttu luistaa. Lisäksi myös nämä bilepelit esim. Guitar Hero on nimenomaan kaveriporukalle suunniteltu ajanviete. Itse omistan koko Guitar hero bändin sekä WT ja Metallica pelit ja pakko sanoa, että niitä pelejä ei pelata yksin, vaan kavereiden kanssa. Bileiden helmi. <3

Mitä järkeä hankkia Guitar Hero tai Rockband pelejä PC:lle, sillä konsolilla olohuoneessa pelatessa vapautuu tietokone muiden käyttöön. Lisäksi nuo kaksi pelisarjaa eivät ole niitä "oikeita pelejä", joten GH tai RB -tyyppisten pelien yleistyminen tuskin on niin ilahduttavaa aiheen kannalta ajateltuna.

Ja, onneksi olkoon, olet ymmärtänyt mikä konsolipelaamisessa erityisesti viehättää.

Lisäksi olen saanut jopa oikeita kavereita nettipelaamisen kautta. "Oikeita" tarkoitan siten, että olen tavannut heidät ihan oikeassa elämässä, viettänyt heidän kanssa aikaa ja hauskaa on ollut.

Joten pelaaminen voi olla sosiaalista. Toki jos olet yksin nölffivä nörtti niin ei se sitten ole sosisaalista.

Jos kavereita on hakemassa, menee varmaan esimerkiksi irc-galleriaan tms. Pelataksesi menet pelaamaan.
Kavereita löytää varmasti, mutta vasta tämä IRL-tapahtuma on se varsinainen sosiaalinen tapahtuma.

Näitä kaikkia LAN-tapahtumia sun muita järjestetään hyvin pitkälle sen vuoksi, että pelaamisen oheen muodostetaan sosiaalinen tapahtuma jossa ihmiset pääsevät tapaamaan toisiaan.


Taisi jäädä uupumaan ihan ensimmäisen viestin sisältö? id ei tee RAGEa mahdollisesti Linuxille sen takia koska olemme marginaaliryhmä ja erityinen tekniknen toteutus meitä varten vaatisi liikaa resursseja ja olisi muutenkin hankalampaa. Jos PC pelaaminen on näiden pessimististen aatteiden mukaan laskusuuntaan, niin Linuxin osuus on yhä vain pienempi ja silloin meistä on turha enää kaavailla asiakkaita. Vaatisi liikaa töitä ja toisi liian vähän hyötyä. Mielestäni ainoa tapa saada pelejä Linuxille olisi todellakin se, että Linuxin käyttäjämäärät räjähtäisivät ja meistä tulisi potentiaalinen asiakaskunta. Niinkuin Mac OSX alkaa pikku hiljaa olla, eli ~10% osuus tietokoneista, Linux on yhä siinä muutamassa prosentissa.

Tässä nyt on kaksi asiaa painamassa vaakakupissa. Eli, Windows pelaamisen vähentyessä, Linux ja Mac muodostavat suhteellisesti aina vain suuremman osan potentiaalisista ostajista. Eli sitä mukaa kun voittomarginaali pienenee, katseita suunnataan sinne, mitä aiemmin ei nähty kannattavana. Logiikka on siis sama kuin siinä, että huonon konsolimyynnin vuoksi kehittäjät ovat ottaneet PC:n osaksi multiplättäristrategiaa.

Toinen juttu taas liittyy middlewareen, sillä sillä osastolla ei Linuxia juurikaan tueta. Jos näille suosituimmille pelimoottoreille tulee Linux-tuki, alkaa Linux-kehitys olla kehittäjille paljon kiinnostavampaa. Avointa grafiikkakirjastoa nämä jo tukevatkin, joten siitä ei ole enää kovin pitkä matka tehdä hommaa loppuun. Pelit levitettäisiin todennäköisesti netin kautta ja suurimmat ongelmat sitten liittyisivätkin DRM:n. En kyllä tiedä Linuxin DRM tuesta.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #34 : 10.09.09 - klo:23.22 »
Ööö, jotkut pelit kyllä sisältävät tutorialin, mutta eivät suinkaan kaikki, ja yleensä tämä ns. "tutorial" on 2min alkuesittely peliin. Oletko huomannut, että niitä pelejä on monenlaisia? Veikkaisin, että mikään WiiSports ei oikein vaadi mitään suurta opettelua tai joku FPS, missä vain juostaan eteenpäin ja ammutaan rumilta örvelöiltä aivot pellolle. Semmoseen mitään ohjeita tarvita, ja näitä pelejä on hyvin runsaasti (otin tämän esimerkiksi kun olen itse vahva FPS pelaaja). Toisaalta, kyllä esim. Civilizationin ja DotA:n pelaaminen vaatii opettelua. Pelejä on tarjolla monenlaisia erilaisille ihmisille, joten turha yleistää kuinka "taso on laskenut" ja "pelaaminen ei ole nykyään hauskaa" jne.

Sen kaksi minuuttiakin voisi käyttää pelaamiseen.
Olennaista ei ole tutoriaalin varsinainen kesto, vaan se, että miksi kehittäjä on ylipäätään nähnyt tarvetta tutoriaalille. Tutoriaalin tarve syntyy pelin ollessa liian monimutkainen.

Wii Sportsin ja "aivot narikkaan FPS:n" ero on siinä, että Wii Sportsia osaavat pelata kaikki, ketkä osaavat heilauttaa kättä. Esimerkin FPS taas vaatii ohjaimen käytön opettelua ja sen jälkeen peli onkin sama pelata läpi.

Nykypeleissä lisäelämät on korvattu energiamittarilla, jolloin peleissä ei kuole enää kovin helposti, eikä varsinaista rangaistusta virheistä tule. Tosin, eipä lisäelämissä "joka askeleen autosavella" mitään järkeä olisikaan.
Lisäksi pelissä eteneminen on suunniteltu niin, että niissä edetään videosta toiseen ja vaikeusastetta nostetaan niin, että kentän kokoa kasvatetaan (ja samalla vihollisten määrä kasvaa), jolloin pelaaja altistuu vihollisille pidemmän aikaa kerrallaan, millä saadaan energiaa kulutettua. Fiksut tietysti poimivat lisäenergian matkan varrelta.

Pelaaminen on hauskaa, mutta se, että pelaamista joutuu erikseen opettelemaan, ei ole.
Jos et TBS:iä ole pelannut, suosittelen kokeilemaan Master of Orion 3:a.

Jalkapallokin ym. urheilulajit vaativat harjoittelua. Ja niitä pelataan paljon huvin vuoksi. Väitätkö tosiaan, että kun saat pelin käteen, niin sinun pitää osata pelata sitä heti täydellisesti? Järki käteen.

Pelaaminen on ainakin minun elämässäni yksi erittäin sosiaalinen ajanviete. Pelaan kavereiden kanssa runsaasti ja aina välillä pidämme lanit ja hauskaa on. Ja jos tämä ns. LAN ominaisuus puuttuu, niin eihän se haittaa mitään pelata kunnollisen verkon yli yhdessä. Tärkeintä on se, että ihmiset ovat samassa tilassa ja juttu luistaa. Lisäksi myös nämä bilepelit esim. Guitar Hero on nimenomaan kaveriporukalle suunniteltu ajanviete. Itse omistan koko Guitar hero bändin sekä WT ja Metallica pelit ja pakko sanoa, että niitä pelejä ei pelata yksin, vaan kavereiden kanssa. Bileiden helmi. <3

Mitä järkeä hankkia Guitar Hero tai Rockband pelejä PC:lle, sillä konsolilla olohuoneessa pelatessa vapautuu tietokone muiden käyttöön. Lisäksi nuo kaksi pelisarjaa eivät ole niitä "oikeita pelejä", joten GH tai RB -tyyppisten pelien yleistyminen tuskin on niin ilahduttavaa aiheen kannalta ajateltuna.

Ja, onneksi olkoon, olet ymmärtänyt mikä konsolipelaamisessa erityisesti viehättää.

Minulla on GH PS3:lle ja kotiteatterissa kiinni. Ja mikä on nyt tämä "oikea peli"? En ole missään vaiheessa sanonut, että vain FPS:t olisivat ainoita oikeita pelejä. Kyllä GH ja RB ovat "oikeita pelejä". Olen haukkunut vain "Muumipappa kalassa" tasoisia flashpelejä.

Lisäksi olen saanut jopa oikeita kavereita nettipelaamisen kautta. "Oikeita" tarkoitan siten, että olen tavannut heidät ihan oikeassa elämässä, viettänyt heidän kanssa aikaa ja hauskaa on ollut.

Joten pelaaminen voi olla sosiaalista. Toki jos olet yksin nölffivä nörtti niin ei se sitten ole sosisaalista.

Jos kavereita on hakemassa, menee varmaan esimerkiksi irc-galleriaan tms. Pelataksesi menet pelaamaan.
Kavereita löytää varmasti, mutta vasta tämä IRL-tapahtuma on se varsinainen sosiaalinen tapahtuma.

Näitä kaikkia LAN-tapahtumia sun muita järjestetään hyvin pitkälle sen vuoksi, että pelaamisen oheen muodostetaan sosiaalinen tapahtuma jossa ihmiset pääsevät tapaamaan toisiaan.

Et kai vain saanut käsitystä, että hankin kavereita vain pelien kautta? Viestini pointti oli se, että pelaaminenkin voi olla sosiaalista, ei yksin nurkassa pillereiden pyöritystä. Ja menenhän minä ryyppäämään ja festareille kavereidenkin takia, en vain alkoholin tai musiikin. Kyseisissä tapauksissa yksin oleminen on aika köyhää.


Taisi jäädä uupumaan ihan ensimmäisen viestin sisältö? id ei tee RAGEa mahdollisesti Linuxille sen takia koska olemme marginaaliryhmä ja erityinen tekniknen toteutus meitä varten vaatisi liikaa resursseja ja olisi muutenkin hankalampaa. Jos PC pelaaminen on näiden pessimististen aatteiden mukaan laskusuuntaan, niin Linuxin osuus on yhä vain pienempi ja silloin meistä on turha enää kaavailla asiakkaita. Vaatisi liikaa töitä ja toisi liian vähän hyötyä. Mielestäni ainoa tapa saada pelejä Linuxille olisi todellakin se, että Linuxin käyttäjämäärät räjähtäisivät ja meistä tulisi potentiaalinen asiakaskunta. Niinkuin Mac OSX alkaa pikku hiljaa olla, eli ~10% osuus tietokoneista, Linux on yhä siinä muutamassa prosentissa.

Tässä nyt on kaksi asiaa painamassa vaakakupissa. Eli, Windows pelaamisen vähentyessä, Linux ja Mac muodostavat suhteellisesti aina vain suuremman osan potentiaalisista ostajista. Eli sitä mukaa kun voittomarginaali pienenee, katseita suunnataan sinne, mitä aiemmin ei nähty kannattavana. Logiikka on siis sama kuin siinä, että huonon konsolimyynnin vuoksi kehittäjät ovat ottaneet PC:n osaksi multiplättäristrategiaa.

Toinen juttu taas liittyy middlewareen, sillä sillä osastolla ei Linuxia juurikaan tueta. Jos näille suosituimmille pelimoottoreille tulee Linux-tuki, alkaa Linux-kehitys olla kehittäjille paljon kiinnostavampaa. Avointa grafiikkakirjastoa nämä jo tukevatkin, joten siitä ei ole enää kovin pitkä matka tehdä hommaa loppuun. Pelit levitettäisiin todennäköisesti netin kautta ja suurimmat ongelmat sitten liittyisivätkin DRM:n. En kyllä tiedä Linuxin DRM tuesta.
Tässä jutussa olen kyllä samaa mieltä, kun asiaa miettii tältä kannalta. Toinen vaihtoehtoinen kehitys olisi juuri tuo aikaisemmin sanomani asia, eli kun PC pelaamisen markkinat pienenevät, niin marginaaliryhmiin kohdistuu yhä vähemmän mielenkiintoa (jos Linuxien määrä pysyy siis vakiona).

id:n ja Epicin moottoreilla on ainakin FPS saralla se Linux-tuki, kuten asian alun perin sanoin. Kyseisiä moottoreja käyttäviä pelejä ei vain ole Linuxille, vaikka tekniikka sallisi. Eli en usko, että tällä olisi olennaista tekijää pelinteon kannalta. Innostus alkaa vasta sillon, kun on asiakkaita, ei kun tekniikka sallii, vaikka tälläkin toki merkitystä.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #35 : 11.09.09 - klo:00.07 »
Jalkapallokin ym. urheilulajit vaativat harjoittelua. Ja niitä pelataan paljon huvin vuoksi. Väitätkö tosiaan, että kun saat pelin käteen, niin sinun pitää osata pelata sitä heti täydellisesti? Järki käteen.

En minä sitä väitä. Tämä näyttäisi olevan yleistä pelintekijöiden keskuudessa.

Katsos nyt, tuohon futisesimerkkiin verraten kyse olisi siitä, että joku futista osaamaton pistetään mestareiden liigan matsiin pelaamaan. Valmennuksena on ehkä ollut aamun harjoitukset joukkueen kanssa.

Futista pelataan huvikseen juuri siksi, että huvikseen pelatessa pelaajaa ei pistetä heti kättelyssä sarjatason matsiin.

Minulla on GH PS3:lle ja kotiteatterissa kiinni. Ja mikä on nyt tämä "oikea peli"? En ole missään vaiheessa sanonut, että vain FPS:t olisivat ainoita oikeita pelejä. Kyllä GH ja RB ovat "oikeita pelejä". Olen haukkunut vain "Muumipappa kalassa" tasoisia flashpelejä.

Annoit kyllä GH/RB esimerkin vastaukseksi PC pelaamisen epäsosiaalisuuteen. Enhän sanonut pelaamisen olevan epäsosiaalista, vain PC-pelaamisen, missä olet pakotettu jäkittämään nenä ruudussa kiinni ilman kunnollista moninpelimahdollisuutta (tähän ei nyt lasketa nettimoninpeliä).

Muumipappa kalassa oletettavasti on kritiikin kohteena siksi, että nähtävästi peli on huono.
Siispä huonot pelit eivät ole oikeita pelejä.
Mutta kyseinen argumentti pudottaa suurimman osan peleistä pois oikeiden pelien listalta.
Joten, Muumipappa kalassa on ilmeisesti yksinkertainen, kuten flash-pelit yleensäkin.
Myös GH ja RB ovat yksinkertaisia pelejä, jolloin nekään eivät ole oikeita pelejä.

Et kai vain saanut käsitystä, että hankin kavereita vain pelien kautta? Viestini pointti oli se, että pelaaminenkin voi olla sosiaalista, ei yksin nurkassa pillereiden pyöritystä. Ja menenhän minä ryyppäämään ja festareille kavereidenkin takia, en vain alkoholin tai musiikin. Kyseisissä tapauksissa yksin oleminen on aika köyhää.

En sellaista käsitystä saanut. Sitä vain, että pelaaminen ja kavereiden hankkiminen ovat kaksi erillistä tapahtumaa.

Pelaaminen voi olla sosiaalista, mutta netin kautta pelaaminen ei sitä kuitenkaan ole.

id:n ja Epicin moottoreilla on ainakin FPS saralla se Linux-tuki, kuten asian alun perin sanoin. Kyseisiä moottoreja käyttäviä pelejä ei vain ole Linuxille, vaikka tekniikka sallisi. Eli en usko, että tällä olisi olennaista tekijää pelinteon kannalta. Innostus alkaa vasta sillon, kun on asiakkaita, ei kun tekniikka sallii, vaikka tälläkin toki merkitystä.

Taisin sitten aloitusviestistä skipata tuon osan. Tukevatko moottorit Linuxia ihan samasta paketista (minkä kehittäjä ostaa joka tapauksessa) vai onko Linux-paketti erikseen?

Mutta jos tuki jo on olemassa, niin sitten vain odottamaan. Kyllä joku jossain välissä kokeilee josko rahaa pystyisi tienaamaan myös Linux-peleillä ja sitten pelimyynti ratkaiseekin, että tuleeko pelejä lisää.

~unknown

  • Vieras
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #36 : 11.09.09 - klo:17.00 »
Muumipappa kalassa oletettavasti on kritiikin kohteena siksi, että nähtävästi peli on huono.
Siispä huonot pelit eivät ole oikeita pelejä.

Älkääs poijjaat dissatko lastenpelejä!  ;D
Ja mikä määrittelee sen että peli on huono? Kyllä omasta mielestäni esimerkiksi Sonic Heroes on aivan sieltä (olen erittäin pahoillani Sonic-fanit, älkää tappako minua), mutta silti se on peli.

Ööö, jotkut pelit kyllä sisältävät tutorialin, mutta eivät suinkaan kaikki, ja yleensä tämä ns. "tutorial" on 2min alkuesittely peliin.

Half-Life 1:ssä oli tutorial erikseen, ja Half-Life 2:ssa opetettiin pelaaminen pelin aikana. Jälkimmäinen oli "hauskempaa".

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #37 : 12.09.09 - klo:20.15 »
Älkääs poijjaat dissatko lastenpelejä!  ;D
Ja mikä määrittelee sen että peli on huono? Kyllä omasta mielestäni esimerkiksi Sonic Heroes on aivan sieltä (olen erittäin pahoillani Sonic-fanit, älkää tappako minua), mutta silti se on peli.

Se oli niin kutsuttu olkinukke, jossa rakensin karikatyyrin Exitiumin kirjoituksista ja sitten hyökkäsin karikatyyriä vastaan - tosin tarkoituksena oli osoittaa, että oikean pelin määritelmä on todellisuudessa sama kuin sanoisi mistä minä pidän.

Noissa lasten peleissä on sellainen ongelma, että ne ovat ennalta päätetylle kohdeyleisölle suunnattuja, mikä tarkoittaa sitä, että peleistä suurelta osin puuttuvat piirteet, jotka tekisivät pelistä muutakin kuin kertakäyttöistä huvia.

3D Sonic-pelit ovat kaikki olleet enemmän tai vielä enemmän huonoja.

~unknown

  • Vieras
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #38 : 12.09.09 - klo:20.49 »
3D Sonic-pelit ovat kaikki olleet enemmän tai vielä enemmän huonoja.

Njoo, Adventure oli ihan mukava.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #39 : 15.09.09 - klo:20.54 »
Nyt on tämä topic menny pahimmaksi offtopiciksi vähään aikaan. Noh, pakko vielä vastata noihin minua vastaan kohdistettuihin vastaväitteisiin, mutta koetetaan saada se keskustelu taas sinne itse Linux-pelaamisen puolelle.

Tai itse asiassa pistän nyt tähän alkuun hieman inffoa tuohon Linux pelaamisen, vasta tämän jälkeen alan vikistä takaisin. Anyhow, RAGE:n tilanne Linuxille alkaa vaikuttamaan aika mukavalta. id Tech 5 tullaan hyvin todennäköisesti porttaamaan Linuxille.

Lainaus
As far as idTech 5 (the Rage engine), it runs on PS3 and Mac already. Setting up idTech 5 to run on those platforms early on in our development cycle was a direct result of carrying Linux/Mac support in idTech 4 beforehand. It is likely i will be involved with idTech 5 in the near future, I'll be damned if we don't find the time to get Linux builds done.

Lisäksi kuulema Quake Livessä 5% pelaajista on linuxpelaajia. Aika pieni siivu, mutta kuitenkin ihan jees tulos kun vertaa kaikissa koneissa linuxien määrään (2-3%). Ja toivottavasti tuokin määrä on kasvamaan päin. :)

Lähde: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NzUzNg

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jalkapallokin ym. urheilulajit vaativat harjoittelua. Ja niitä pelataan paljon huvin vuoksi. Väitätkö tosiaan, että kun saat pelin käteen, niin sinun pitää osata pelata sitä heti täydellisesti? Järki käteen.

En minä sitä väitä. Tämä näyttäisi olevan yleistä pelintekijöiden keskuudessa.

Katsos nyt, tuohon futisesimerkkiin verraten kyse olisi siitä, että joku futista osaamaton pistetään mestareiden liigan matsiin pelaamaan. Valmennuksena on ehkä ollut aamun harjoitukset joukkueen kanssa.

Futista pelataan huvikseen juuri siksi, että huvikseen pelatessa pelaajaa ei pistetä heti kättelyssä sarjatason matsiin.
Minä en vieläkään niele näkemystäsi. Peleissä on se yleensä myös se vaikeusaste-säädin. Ja itse en ole kohdannut ainakaan itse semmoista peliä, mitä en pystyisi pelaamaan ollenkaan sen takia koska se on liian vaikea. DotA on poikkeus joka vahvistaa säännön, sitä piti harjoitella, ja siinäkin vastassa on muita ihmisiä, ei tietokonetta. Ja DotAssa alkuasetelmakin on hieman eri kuin yksinpeleissä, jossa pyritään vetämään peli läpi, ei kilpailemaan.


Minulla on GH PS3:lle ja kotiteatterissa kiinni. Ja mikä on nyt tämä "oikea peli"? En ole missään vaiheessa sanonut, että vain FPS:t olisivat ainoita oikeita pelejä. Kyllä GH ja RB ovat "oikeita pelejä". Olen haukkunut vain "Muumipappa kalassa" tasoisia flashpelejä.

Annoit kyllä GH/RB esimerkin vastaukseksi PC pelaamisen epäsosiaalisuuteen. Enhän sanonut pelaamisen olevan epäsosiaalista, vain PC-pelaamisen, missä olet pakotettu jäkittämään nenä ruudussa kiinni ilman kunnollista moninpelimahdollisuutta (tähän ei nyt lasketa nettimoninpeliä).

Muumipappa kalassa oletettavasti on kritiikin kohteena siksi, että nähtävästi peli on huono.
Siispä huonot pelit eivät ole oikeita pelejä.
Mutta kyseinen argumentti pudottaa suurimman osan peleistä pois oikeiden pelien listalta.
Joten, Muumipappa kalassa on ilmeisesti yksinkertainen, kuten flash-pelit yleensäkin.
Myös GH ja RB ovat yksinkertaisia pelejä, jolloin nekään eivät ole oikeita pelejä.

GH:n annoin esimerkiksi pelaamisen sosiaalisuuteen yleensä, en PC-pelaamisen sosiaalisuuteen. Ja nyt tältä "oikean pelin" määritelmältä on pudonnut ihan pohja. Alun perin tarkoituksena oli sanoa, että tulevaisuus heikko pelaamisen kannalta jos kaikki pelit ovat juuri tämmöisiä Muumipappa Kalassa tyyppisiä yksinkertaisia Flash-pelejä. Kyllä, peli on hyvin yksinkertainen. Tämän annoin esimerkiksi sen takia, koska sanoit kuin tulevat pelit siirtyvät yhä enimmissä määrin flashille. Ja GH:ssa sekä RB:ssä perusidea on hyvin yksinkertainen, mutta kokonaisuus aika mittava (laajat biisilistat, jonkinmoinen carreer-tila, yhteispelitila, nettipelaaminen, jammailutila joissakin versioissa, biisienteko, etc...)


Et kai vain saanut käsitystä, että hankin kavereita vain pelien kautta? Viestini pointti oli se, että pelaaminenkin voi olla sosiaalista, ei yksin nurkassa pillereiden pyöritystä. Ja menenhän minä ryyppäämään ja festareille kavereidenkin takia, en vain alkoholin tai musiikin. Kyseisissä tapauksissa yksin oleminen on aika köyhää.

En sellaista käsitystä saanut. Sitä vain, että pelaaminen ja kavereiden hankkiminen ovat kaksi erillistä tapahtumaa.

Pelaaminen voi olla sosiaalista, mutta netin kautta pelaaminen ei sitä kuitenkaan ole.

Eihän se random separien kanssa välttämättä sosiaalista ole, mutta jos pelaat netissä hyvien IRL kavereiden kanssa tai vastaavaa, niin kyllä pidän sitä melko sosiaalisena meininkinä. Erityisesti jos on puheyhteydessä mm. Skypen tai Ventin kautta, niin silloin tuntuu kuin kaverisi olisi koko ajan läsnä kanssasi. Ja kuten sanoin, voihan nettipelaaminenkin johtaa sosiaaliseen toimintaan muutenkin, esimerkiksi mainittuna parit kaverit jotka alun perin tavannut pelaamisen merkeissä. Tokihan siihenkin liittyy muitakin yksityiskohtia, ei pelkkää pelaamista. Ja minä en missään välissä väittänyt, että istun koneella pelaamassa vain hankkiakaseni kavereita. Se on "sivutuote".


id:n ja Epicin moottoreilla on ainakin FPS saralla se Linux-tuki, kuten asian alun perin sanoin. Kyseisiä moottoreja käyttäviä pelejä ei vain ole Linuxille, vaikka tekniikka sallisi. Eli en usko, että tällä olisi olennaista tekijää pelinteon kannalta. Innostus alkaa vasta sillon, kun on asiakkaita, ei kun tekniikka sallii, vaikka tälläkin toki merkitystä.

Taisin sitten aloitusviestistä skipata tuon osan. Tukevatko moottorit Linuxia ihan samasta paketista (minkä kehittäjä ostaa joka tapauksessa) vai onko Linux-paketti erikseen?

Mutta jos tuki jo on olemassa, niin sitten vain odottamaan. Kyllä joku jossain välissä kokeilee josko rahaa pystyisi tienaamaan myös Linux-peleillä ja sitten pelimyynti ratkaiseekin, että tuleeko pelejä lisää.

Tietääkseni moottorin sorsat ovat samat millä alustalla tahansa. Toimivaksi binääriksi tekeminen tehdään kuitenkin kyseisellä alustalla itse ja kyseisen alustan omilla kääntötyökaluilla. Joku koodaaja korjaa jos olen väärässä, itse olen nimittäin ymmärtänyt asian näin. Tietysti jos moottoria ei ole suunniteltu mm. Linuxia varten, niin eihän kääntäminenkään välttämättä suju, jos se on vahvasti riippuvaimen mm. DirectX:stä. id:n moottorit ovat suunniteltu Linuxia varten.

Ja onko tämmöistä vielä käynyt, moottoreita ja tekniikkaa on ollut saatavilla päälle kymmenen vuotta, mutta pelejä ei ole saatavilla. Kuten sanoin, niitä pelejä tulee silloin kun on markkinoita, ei sen takia että testataan saisiko siitä EHKÄ jotain irti ja se olisi mahdollista. Kuten joku viisas joskus tokaisi, niin kunnon isojen firmojen pelibisnes on bisnestä jolla tehdään vain varmaa rahaa, indiepelien tekijät puolestaan kokeilevat uusia ideoita, sillä heillä on vähemmän menetettävää.
« Viimeksi muokattu: 15.09.09 - klo:20.58 kirjoittanut Exitium »
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too