Kirjoittaja Aihe: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki  (Luettu 27269 kertaa)

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Olen hieman pohtinut tätä asiaa ja toivonkin saavani täällä hieman keskustelua aikaiseksi.

Linux on viime vuosina kasvattanut markkina-osuuttaan käyttöjärjestelmien keskuudessa, se on fakta. Tämän on tehnyt myös Mac OSX, kun puolestaan Windowsin asema on heikentynyt. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että Linux on näistä kolmesta yhä pienin siivu kakusta ja Windowsilla on selkeä dominoiva asema. Erityisesti Ubuntun ansiosta Linux on saanut suuremman siivun kakusta, mutta onhan muidenkin distrojen käyttäjämäärä kasvanut huomattavasti.

Vaikka Linux yleistyy, niin pelitarjonta on kuitenkin yhä hyvin laihaa. Päälle 99% tietokoneelle tehdyistä peleistä tehdään yhä Windowsille ja DirectX on yhä pelitalojen suosima ohjelmointirajapinta (vai mikä termi on oikea?) kaikilla käyttöjärjestelmillä toimivan avoimen OpenGL:n sijaan, vaikka laadun suhteen molemmat ovat lähes samalla viivalla. OpenGL ei ole osoittanut vieläkään suurempaa kiinnostusta pelinkehittäjien keskuudessa.

Pelejä on toki Linuxille. Avoimia pelejä on runsaasti. Mutta kaupallisella puolella, osaako kukaan sanoa muita selkeitä firmoja kuin FPS-jätti id Software ja Epic Games, jotka tekevät/ovat tehneet pelejä Linuxille? Lisäksi huomattavasti pienempi pulju S2Games tekee pelinsä Linuxille. Lisäksi muutama pilipalipelitalo, joiden pelejä en edes tiedä. Osaako kukaan muu sanoa muita pelitaloja? Aika vähiin jää. id:tä saamme kiittää semmoisista peleistä kuten Quake ja Doom, kun taas Epiccia Unreal Tournamentista. S2Games puolestaan on tehnyt Savaget (jotka ovat saatavilla myös osittain ilmaiseksi) sekä vielä beta-vaiheessa olevan DotA-kloonin Heroes of Newrethin.

id julkaisi hiljattain Quake Liven Linuxille. Hallelujah! Pitää kuitenkin muistaa, että Quake III, joka ilmestyi vuonna 1999, ilmestyi myös Linuxille. Sen takia porttaaminen oli tuskin kovin suuren vaivan takana. Viimeisin id:n suuri Linuxille ilmestynyt peli oli Enemy Territory: Quake Wars vuonna 2007. Se käytti heidän silloista pelimoottoria id Tech 4, joka luonnollisesti kehitettiin Linuxille. id:n moottorit ovat tunnetusti aina käyttäneet OpenGL:ää (myös Windowsilla), ja id onkin ollut semmoinen pelitalo, joka on henkeen ja vereen ennen vannonut OpenGL:n nimeen ja jättänyt DirectX:n sivuteille.

id julkaisee parin vuoden sisällä uuden pelinsä, RAGEn. Se tulee käyttämään uutta id Tech 5-moottoria. Nyt tulee pelottavaa settiä: id:n mukaan se tulee mitä ilmeisimmin käyttämään OpenGL:ää SEKÄ DirectX:ää. DirectX tulee olemaan Windowsilla, OpenGL Mac OSX:llä. Noni, OpenGL tuki, Linux turvattu. Vai onko? Eräs sähköpostiviesti (tai viestit) kertoo asian nykyisen tilanteen... (Lähde: http://www.linuxgames.com/archives/14086 )

Lainaus
> Dear Mr Carmack, I am just wondering if the graphics renderer for
> Rage is still
> built using OpenGL 3.* as a target? Will id still port to Linux if
> user numbers are
> small or not as big as say Mac OS or Windows?
>
> Gratzi,
> naikon89

The PC and Mac versions are still OpenGL 2.x.

We are not currently scheduling native linux ports. It isn’t out of the
question, but I don’t think we will be able to justify the work. If
there are hundreds of thousands of linux users playing Quake Live when
we are done with Rage, that would certainly influence our decision…

John Carmack

--------------------------------------

> Ok, it must be alot more difficult to port
> than older id software games :(

Yes, it is. The codebase is much, much larger, and the graphics
technology pushes a lot of paths that are not usually optimized. It
probably wouldn’t be all that bad to get it running on the nvidia binary
drivers, but the chance of it working correctly and acceptably anywhere
else would be small. If you are restricted to it only working on the
closed source drivers, you might as well boot into windows and get the
fully tested and tuned experience…

John Carmack

Jos ette englantia ymmärrä, niin tässä tiivistelmä olennaisesta: Linux versiota ei poissuljeta, mutta sitä ei myöskään kehitetä ensisijaisesti. Ongelmat ovat teknisellä puolella: tietokanta on nykyään niin paljon laajempi, että Linuxin kohdalla kehittäminen on huomattavasti hankalampaa. Ennen kehittäminen oli simppelimpää. Peli olisi mahdollista kehittää nVidian suljetuille ajureille, mutta tämäkin vaihtoehto sulkisi ATI/AMD käyttäjät tai avoimien ajureiden käyttäjät pois. Kaiken lisäksi (ei sanota tässä uutisessa), John Carmack, eli siis id:n pääkoodaja on menettänyt mielenkiintoansa Linuxia kohtaan. Hän ei ole enää niin yhtä innostunut Linuxista kuin joskus ennen, mikä oli myös syy pelien porttaamiseen Linuxille.

Nyt sormet ristiin ja toivokaamme, että RAGE ilmestyy Linuxille. Windwsin lisäksi myös Mac OSX versio tullaan julkaisemaan.

Seuraava tapaus: Epic Games. Äkäinen pelitalo, joka on tehnyt Unreal Tournamentit sekä vain XBoxilla nähdyt Gears of Warit. UT2003 ja UT2004 nähtiin natiivisti Linuxilla. Mutta uusin UT3, toimii vain Windowislla. Missä on Linux ja Mac OSX versiot, vaikka niitäkin luvattiin? Ja peli on ollut kaupan hyllyllä ja vuoden päivät? Noh, kyseisiä versioita on pyritty kehittämään (katso todisteet: http://icculus.org/cgi-bin/finger/finger.pl?user=icculus&date=2008-09-18 ), mutta nämä eivät ole saaneet vielä virallista julkaisua. Miksi näin? Tekniset ongelmat? Ainakin joskus mainostettiin, että Linux ja Mac OSX versioiden julkaisussa olisi ollut joitakin lakiteknisiä ongelmia. Näistä en kuitenkaan tiedä.

Sitten vielä esimerkiksi avoimet tahi ilmaiset pelit. Nexuiz, Warsow, Tremulous jne. Hyviä pelejä. Mutta hei, nehän ovat FPS-pelejä! Ja pitkälti Quaken ja UT:n kaltaisia! Ja ne käyttävät pelimoottoreinaan id:n vanhoja pelimoottoreita, jotka ovat julkaistu GPL-lisenssin alaisena ja joita on muokattu eteenpäin nykyaikaisemmaksi. Ja nämä ovat vain moninpelejä. Linuxin puolella sinkkohippapelejä siis riittää, mutta entäs muut genret? MMORPG, onko semmoisia Linuxille? PlanetShift tai joku vastaava taisi olla, mutta tämäkin pitkälti nevahööd. RTS? Joitakin palikkapelejä löytyy ehkä, ei mitään Warcraftin tai C&C:n tasoisia. Ja entäs nämä ns. taktiset räiskinnät, eivät sinkohipat? Eli Call of Dutyn ja CS:n tapaiset pelit? Tietoni rajoittuvat tässä tapauksessa Urban Terroriin, Wolfenstein: Enemy Territoryyn ja True Combat: Eliteen. Mutta katsos mokomaa, nekin perustuvat id:n moottoriin! Ja ET on jopa itse id:n peli! Ja missäs on pelit, joissa on eeppinen yksinpeli? Kaikki eivät ole nettifrägittäjiä, yksinpelejäkin on kiva pelata. Aika laihaksi jää tarjonta.

Selvä, joitakin Windowsille tehtyjä pelejä voi pelata Winellä. Mutta, Wine ei ole Windowsin täydellinen korvike. Ja lisäksi, kyseessä on WINDOWS-PELI. Se on kehitetty, suunniteltu ja toteutettu WINDOWSILLE. Käytännössä Wine tekee myös hallaa natiiveille peleille, sillä jos se toimii Linxuilla, niin aitojen natiivien pelien tekeminen jää sivuraiteille. "Kyllä niistä Linux-käyttäjistä saadaan asiakkaita, käyttäkööt Wineä." Onko hyvä juttu? Ei ainakaan minusta. Yksi loistava tapaus on jo olemassa, mutta ei Linux-maailmassa. Mac OSX:lle on ilmestynyt useita EA:n pelejä viime aikoina, eikö totta? Todellisuudessa nämä eivät ole natiiveja pelejä. Nämä käyttävät WINE-TEKNOLOGIAA. Tarkemmin sanottuna Cideriä, joka on Transgamingin tuote (Trangaming on kehittänyt myös Cedegan). Esimerkiksi Spore on kehitetty tällä tavalla. Sitä mainostetaan, että se toimii Macilla, mutta teknisesti se on Windows-peli joka pyörii winettämisellä. Se on vain sujautettu mukaan levyn kansiin. Mac OSX:n pelinkehittäjille myös paskaa niskaan, eipä ole natiivi peli.

Nonnih... Sainpas suurimman osan ajatuksistani vuodatettua. Mitäs mieltä te olette, mikä on Linux pelaamisen asema nyt ja tulevaisuudessa? Olemmeko "kusessa", vai parantaako Linuxin yleistyminen pelitarjontaamme?
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #1 : 30.08.09 - klo:19.55 »
On sen verran kiire tässä nyt, etten ehdi kauheasti kommentoida, jatkan myöhemmin. Minusta Linux-pelipuoli on ollut kusessa jo pitkän aikaa, ainoat pelit jotka tuntuvat kehittyvän kunnolla ovat nämä sinkohipat jotka eivät kuitenkaan grafiikoita lukuunottamatta paljon eroa, ja kaikki käyttävät iD:n tekniikkaa. Kuten itsekkin totesit, muilla genreillä on aika hiljaista, mikä johtunee siitä, että parille autotallikoodarille on tavaton ellei mahdoton haaste kehittää järkevässä ajassa kaupallista pelimoottoria vastaava moottori, siksi varmaan onkin tuo FPS-puoli niin suosittu kun iD:ltä saannut ne moottorit, Tech 4:nkin on tulossa kunhan aika on kypsä. Kyllähän noita muidenkin genrejen pelejä löytyy, mutta niitä pelatessa tulee enemmän paha mieli kuin ilo, sen verran kauheata roskaa ne ovat pääsääntöisesti, mutta minkäs teet kun harrasteena ihmiset kehittävät omat moottorinsa ja vapaa-aikaansa käyttävät, ei oikein voi vaatiakaan.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #2 : 30.08.09 - klo:21.52 »
Pitää heittää kaverin tokaisu vielä tänne, sieltä tulee irti aika karu totuus:

Lainaus
<XXX> Ei tossa mitään miettimistä ole, Linuxin siivu pysyy pienenä tasan niin kauan ku Microsoft omistaa puolista pelipuljuista prosentteja
<XXX> Samahan toi o OSX:lla, mut lämpimämmin siihen suhtaudutaan taas sen takia, että on aina varmaa, mitä pelei voi sille tehä, koska Hardis on aina sama
<XXX> : (

Kyseinen kaveri käyttää kaikkia kolmea käyttistä, eniten kyllä OSX.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

zE

  • Vieras
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #3 : 31.08.09 - klo:11.26 »
Jeps. Harmittaa, kun Linux on kuitenkin tähän mennessä paras käyttämäni käyttöjärjestelmä, että sille ei ole tehty kunnollisia pelejä. Siirryin tossa takaisin Windowsiin ja vain sen takia, että tietokoneeni kun ei ole mikään tehopesä, on FPS paljon parempi Windowsilla kuin Winellä. Tehokoneellahan tuota FPS:n eroa ei ehkä huomaisi, mutta minkäs teet kun omistat surkean läppärin.

Luin täältä, että tulevaisuudessa steam tulisi myös Linuxille? Missähän vaiheessa tämä on, vai onko koko projekti jo vaipunut unholaan?

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #4 : 31.08.09 - klo:18.11 »
Jeps. Harmittaa, kun Linux on kuitenkin tähän mennessä paras käyttämäni käyttöjärjestelmä, että sille ei ole tehty kunnollisia pelejä. Siirryin tossa takaisin Windowsiin ja vain sen takia, että tietokoneeni kun ei ole mikään tehopesä, on FPS paljon parempi Windowsilla kuin Winellä. Tehokoneellahan tuota FPS:n eroa ei ehkä huomaisi, mutta minkäs teet kun omistat surkean läppärin.

Luin täältä, että tulevaisuudessa steam tulisi myös Linuxille? Missähän vaiheessa tämä on, vai onko koko projekti jo vaipunut unholaan?

1) Winellä pelatessa tehokkaalla koneella FPS:n saa riittäväksi, mutta ei hyväksi. Kyllä (DX9) peliä voi periaatteessa pelata 40FPS, mutta kyllä se Windowsista tuttu +100FPS maistuisi sulavuuden kannalta paremmin. Lisäksi graffoja pitää laskea alas että pyörisi, kun Windowsilla graffat voi pistää kaakkoon. Eli tehokkaalla koneella pelin saa pyörimään pelattavasti, mutta kuitenkin laatu on semmoista, että tuntuu kuinka kalliit osat menevät hukkaan.

2) Aivan totta! Valve on lähes varmasti tuomassa Steamin Linuxille! Siitä on olemassa lähes kiistattomat todisteet. Jos/kun tämä tulee, niin se on selvä piristysruiske Linux-pelaajille. Mutta, ei tämäkään 100% varmaa ole, Valve ei ole nimittäin sanonut niin suoraan. Erittäin vahvoja todisteita on kyllä olemassa.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

zE

  • Vieras
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #5 : 01.09.09 - klo:12.02 »

Jos/kun tämä tulee, niin se on selvä piristysruiske Linux-pelaajille.

Eikä varmasti pelkästään pelaajille, vaan toivottavasti myös pelien tekijöille.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #6 : 08.09.09 - klo:21.56 »
Pakko nyt sanoa, että aika heikkoa tältä foorumilta jos vain kolme heppua osaa sanoa tähän jotakin. Kyllä niitä pelaajiakin tuntuisi löytyvän enemmän, ainakin viestien perusteella, ja veikkaisisin että tämä koskee ainakin osittain heitäkin.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #7 : 08.09.09 - klo:22.00 »
Pakko nyt sanoa, että aika heikkoa tältä foorumilta jos vain kolme heppua osaa sanoa tähän jotakin. Kyllä niitä pelaajiakin tuntuisi löytyvän enemmän, ainakin viestien perusteella, ja veikkaisisin että tämä koskee ainakin osittain heitäkin.
No enpä osaa minäkään sanoa muuta kuin, että toivottavasti niitä pelejä (kaupallisia ja/tai suljettuja) saadaan lisää Linuxille eri genreistä. ...toivotaan...vaikka aika heikoltahan tuo (vielä) näyttää. :-\

Valvella on ollut jotain touhuja, mutta en kyllä ole nähnyt/kuullu mitään uutta vähään aikaan.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #8 : 08.09.09 - klo:23.27 »
Oma näkemys on että tietokonepelaaminen on ylipäätään jäämässä väistämättä jalkoihin, varsinkin kun nykyiset kaupalliset pelit vaatii niin hirvittävästi optimointia, että heidän kannaltaan on varmaan parempi, että pelit pitää saada vain toimimaan parilla hallitsevalla alustalla. Jostain Cell tai PPC optimoidusta koneesta (lue xbox360 ja ps3) on kait aika suuritöistä alkaa tekemään hyvin toimivaa porttausta nykyisille tietokoneille.

Onhan se muutenkin vähän niin, että tosi pc pelaajan koneen hinnalla saa ostettua vaikka kaikki vallitsevat konsolit ja jää vielä rahaa peleihinkin ja koneen elinkaari on lähes takuuvarmasti yli viisi vuotta, mitä pc koneen elinkaari todellisessa pelikäytössä ei ole. Pc pelaaminen valuu kokoajan mielestäni enemmän kohti sitä pientä marginaaliryhmää, joka tarkoittaa entistä pienenpää kannattavuutta pelien kehittämiseen mikä on tietysti ikävää pc pelaajille. Hyvin harvoin tulee nykyään pelattua, mutta kummatkin xbox360 ja ps3 löytyy tv tasolta ja suorastaan nautin siitä, että voin vain hankkia pelin miettimättä pätkääkään, että toimiikohan se kuinka hyvin. On varmaa että ne toimii. Sitten esim. ps3:lla on mahdollista pelata paria fps peliä ihan hc pc pelaajan välineillä, eli hiirellä ja näppäimistöllä mikä taas hiukan kertoo mahdollisesta tulevasta suuntauksesta, eli pc pelaajia on helpompi alkaa houkuttelemaan konsoleiden pariin.

Eikös myös entisestä pc pelaamisen pioneereista eli id software jossain välissä vihjannut myös, että pc kehittäminen ei enää oikein kannata ja että tuleva tarjonta saattaa tulla huomattavasti aiemmin tarjolle konsoleilla ja pc kehitys jäisi siis täysin sekundaariseksi?
« Viimeksi muokattu: 08.09.09 - klo:23.30 kirjoittanut qwertyy »

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #9 : 09.09.09 - klo:10.13 »
onneksi en itse noista tietokonepeleistä paljoa välitä. konsolit on pelejä varten jne. toki jotain pelailen koneellakin mutta ainoastaa sellaisia joita voin helposti ohjata hiirellä :)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #10 : 09.09.09 - klo:14.12 »
En voi sietää ajatusta siitä, että PC-pelaaminen kuolisi. Yksi suuri syy on käyttäjien tekemät modit, moni vanha peli saa lisäarvoa kun joku vääntää siihen uusia toimintoja tai muuta sisältöä, konsolipelaajat ovat sen armoilla, että jos kehittäjä sattuu tekemään laajennuksen, ja sekin toki on maksullinen.
« Viimeksi muokattu: 09.09.09 - klo:19.27 kirjoittanut Lasse. »
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #11 : 09.09.09 - klo:15.05 »
Ja itse olen nojatuolistrategisti, en voisi kuvitella pelaavani strategiapelejä linuxilla.
Varmaankin unelmien täyttymys olisi saada Empire: Total Warista natiivi linux-versio.
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

Ciuu96

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
  • Arch pyörii.
    • Profiili
    • Fedora Suomi
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #12 : 09.09.09 - klo:19.21 »
Oma näkemys on että tietokonepelaaminen on ylipäätään jäämässä väistämättä jalkoihin, varsinkin kun nykyiset kaupalliset pelit vaatii niin hirvittävästi optimointia, että heidän kannaltaan on varmaan parempi, että pelit pitää saada vain toimimaan parilla hallitsevalla alustalla. Jostain Cell tai PPC optimoidusta koneesta (lue xbox360 ja ps3) on kait aika suuritöistä alkaa tekemään hyvin toimivaa porttausta nykyisille tietokoneille.

Tätä "PC-pelaaminen kuolee"-kakkaa on jauhettu sitten ensimmäisen playstationin. Ei tule tapahtumaan ennenkuin konsoleista tulee täysverisiä tietokoneita, joilla voi tehdä kaikkea mitä tietokoneilla voi tehdä. Esimerkiksi konsolit ovat edelleen kääpiöitä kun katsotaan suosittujen Online-pelien tarjontaa.

Ja kun konsolit ovat kuin PC:eitä, eihän tässä ole enään mitään ideaa. Sillä kokoajanhan konsolit kulkevat PC:tä kohti, ainoa ero on pian vain ohjain ja tv, eikä näyttö. Jolloin PC:t ovat uudelleensyntyneitä.

Tuohon alkuperäiseen viestiin palatakseni, sanon lyhyesti että (kaupallisten pelien) Linux pelaaminen on kuollutta, ellei itse Linux saa piristeruisketta jostakin. Esim. joku Googlen Chrome OS saattaisi nostaa Linux pelaamista, sillä kuitenkin osa ihmisistä on asenteella: "GOOGLE! Pakko vaihtaa!", ja vaihtaa Windozensa tuohon mahd. tulevaan Chrome OS:ssään, joka taas lisäisi pelien tekemisen kannattavuutta, sillä marginaalinen Linux pelaajat-ryhmä kasvaisi hieman.

(pohjautuuko Chrome OS edes muuten linukkaan, vai onko ihan uus juttu?)


Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #13 : 09.09.09 - klo:19.48 »
Ja kun konsolit ovat kuin PC:eitä, eihän tässä ole enään mitään ideaa. Sillä kokoajanhan konsolit kulkevat PC:tä kohti, ainoa ero on pian vain ohjain ja tv, eikä näyttö. Jolloin PC:t ovat uudelleensyntyneitä.
Voihan sen kytkeä näyttöönkin. ;)
No jos konsolit ovat kuin PCitä (sillä tavalla kuin tässä keskustelussa on ymmärtääkseni määritelty) niin niiden hyvä (ja ehkä huonokin) puoli on aina samanlainen rauta ja ohjelmisto.

(pohjautuuko Chrome OS edes muuten linukkaan, vai onko ihan uus juttu?)
Niin ainakin minulle on väitetty.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #14 : 09.09.09 - klo:20.37 »
Sitä pientä marginaaliryhmää? :D Ehkäpä näin voi ajatella jos pelitarjonnan rajoittaa niihin lajeihin mitä konsolit tarjoavat eli käytännössä tasohyppely, urheilu ja seikkailupelit. PC:llä tarjonnan spektri on paljon laajempi ja monipuolisempi, mikä ei ehkä näy sinne lokoisalle soffalle olkkarissa. Konsolit ovat yhä edelleen ravintoloiden mäkkäreitä eikä PC-pelaaminen ole mihinkään katoamassa niin kauan kun väki haluaa muutakin kuin hampurilaisia.
No uutisista ainakin saa tuon marginaalikäsityksen, vai miksi sitten jokainen pelitalo kertoilee, että pc pelaaminen tekee kuolemaa kuten mm. id-software?

Lainaus
Ja kun konsolit ovat kuin PC:eitä, eihän tässä ole enään mitään ideaa. Sillä kokoajanhan konsolit kulkevat PC:tä kohti, ainoa ero on pian vain ohjain ja tv, eikä näyttö. Jolloin PC:t ovat uudelleensyntyneitä.
Ei se nyt vain ihan noinkaan ole, vaan se rauta ero on silti ja pysyy eikä muuta tuota porttausta ja sen ongelmia mielestäni mitenkään.

Lainaus
Esimerkiksi konsolit ovat edelleen kääpiöitä kun katsotaan suosittujen Online-pelien tarjontaa.
Juu niin kait on, mutta niitäkin tulee koko ajan enemmän ja samoin strategioita. Oikeastaan eniten puuttuu simulaattoreita, vaan esim. simbin on tuonut ja ilmeisesti aikoo tuoda tarjontaansa lisää konsoleille.

Lainaus
Tätä "PC-pelaaminen kuolee"-kakkaa on jauhettu sitten ensimmäisen playstationin.
On toki ja kauemminkin, mutta tilastot käsittääkseni on kertonut jatkuvasti että suunta on edelleen sama.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #15 : 09.09.09 - klo:21.05 »
Noni, saatiinhan sitä keskustelua aikaiseksi. :) Vaikka meni jo hieman offtopiciksi yleiseksi PC pelaamisen kannalta ajatellen. :D

Tuohon alkuperäiseen viestiin palatakseni, sanon lyhyesti että (kaupallisten pelien) Linux pelaaminen on kuollutta, ellei itse Linux saa piristeruisketta jostakin. Esim. joku Googlen Chrome OS saattaisi nostaa Linux pelaamista, sillä kuitenkin osa ihmisistä on asenteella: "GOOGLE! Pakko vaihtaa!", ja vaihtaa Windozensa tuohon mahd. tulevaan Chrome OS:ssään, joka taas lisäisi pelien tekemisen kannattavuutta, sillä marginaalinen Linux pelaajat-ryhmä kasvaisi hieman.

(pohjautuuko Chrome OS edes muuten linukkaan, vai onko ihan uus juttu?)
Totta. Lisäksi Nokian Maemo vai muuttua vaikka miksi, vaikka nyt onkin vain kännykkäalusta (ottakaa huomioon Nokian Netbook-julkaisu). Tämä tosin vaatisi sen, että kaikki Linux-pohjaiset käyttikset (Chrome OS, Maemo + "normaalit" Linuxit + mahdollisesti muut tulevat) olisivat jossakin määrin yhteensopivia toistensa kanssa (X11 jne.). Toisaalta, Chrome OS tulee käyttämään Linux-ydintä, mutta muuten se tulee eroamaan aika selvästi näistä perinteisistä Linuxeista. Joten tiedä häntä onko ohjelmat yhteensopivia, toivottavasti ovat, sillä se olisi erittäin olennainen tekijä.

Ja palatakseni tuohon esitettyyn ofttopicciin...
Lainaus
runsaasti mussunmussu siitä kuinka pc pelaaminen kuolee
PC pelaaminen ei tule kuolemaan. Tosiasia on, että konsolit vievät suurempaa kakunsiivua pelimarkkinoilla, mutta PC on kuitenkin olennaisesti hyvin erilainen kuin konsoli ja täten sillä on omat etulyöntiasemansa pelimaailmassa. Esimerkiksi modaaminen ja vastaavat temput eivät tule onnistumaan konsolilla. Lisäksi kuten sanottiin, valtaosa online-peleistä on yhä PC pelaajien herkkua. Muistakaa myös, että maailman pelatuimmat pelit ovat PC-pelejä. Tuo "PC pelaaminen kuolee" on vain tyhmän sexbottifanipojan mussutusta, joka ei ole ottanut kaikkia tosiasioita huomioon. Vaikka PC pelaaminen vähenisi, tai jopa muuttuisi pienemmäksi osapuoleksi "vastakkainasettelussa", niin se ei missään nimessä tule kuolemaan.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #16 : 09.09.09 - klo:22.05 »
Tuosta OpenGL:stä ja DirectX:stä, niin sehän on nimenomaan DirectX, millä on uhkana hävitä peleistä. DirectX:ää käytetään ainoastaan Windowsissa ja Xbox 360:ssa, muiden pelilaitteiden käyttäessä avoimen lähdekoodin ohjelmistoa.

PC-pelaaminen ei toki ole loppumassa, mutta se on siirtymässä flash-pohjaisiin selainpeleihin.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #17 : 09.09.09 - klo:22.12 »
Tuosta OpenGL:stä ja DirectX:stä, niin sehän on nimenomaan DirectX, millä on uhkana hävitä peleistä. DirectX:ää käytetään ainoastaan Windowsissa ja Xbox 360:ssa, muiden pelilaitteiden käyttäessä avoimen lähdekoodin ohjelmistoa.

PC-pelaaminen ei toki ole loppumassa, mutta se on siirtymässä flash-pohjaisiin selainpeleihin.
Ja PC peleistä yhä se 99% on vain Windowsille. Joten...?

Ja miten niin flash-pohjaisiin? Ei missää nimessä. Hyi saakeli. Sano joku KUNNON PC peli joka on tehty flashilla. Quake Live tai BF:Heroes ei ole tehty flashilla, jos sitä mietit. Flashista ei ole vielä kunnon pelialustaksi moneen vuoteen ja silloinkin muut ympäristöt ovat yhä enemmän edellä.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

walterboy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #18 : 09.09.09 - klo:22.21 »
Tässä Linux -pelaamisessa on kysymys jatkuvasta loopista: pelitalot eivät tee pelejään Linuxille koska sillä ei oo tarpeeksi käyttäjiä. Käyttäjät ei laita Linuxia koska siihen ei oo pelejä. Tähän ei auta muu kuin se että joku iso pelitalo julkaisee jonkuin isomman pelin Linuxille, vaikkei saisikaan siitä voittoa. Tietysti silloin sillä pelitalolla pitäisi olla joku muu tavoite..

Kunnollinen tullimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
Vs: Linux-pelaamisen tulevaisuus - suuri kysymysmerkki
« Vastaus #19 : 09.09.09 - klo:22.32 »
Ja PC peleistä yhä se 99% on vain Windowsille. Joten...?

Ja miten niin flash-pohjaisiin? Ei missää nimessä. Hyi saakeli. Sano joku KUNNON PC peli joka on tehty flashilla. Quake Live tai BF:Heroes ei ole tehty flashilla, jos sitä mietit. Flashista ei ole vielä kunnon pelialustaksi moneen vuoteen ja silloinkin muut ympäristöt ovat yhä enemmän edellä.

Niin sitä, että pelien kehityksessä suunta on poispäin PC:ltä. Konsoleiden kanssa OpenGL:n tulevaisuus näyttää varsin hyvältä ja jos Mikki$ofta ei saa omien konsoleidensa osalta kannattavuutta parannettua ja roimasti, ei DX konsoleissa ole kovin pitkäikäinen.

Kunnon flash-peleistä en tiedä, mutta PC-pelaamisesta suurin osa tapahtuu juuri flash-pelejä pelaamalla ja toiset pelinkehittäjät jopa näkevät tulevaisuuden PC:llä flash-peleissä. Ihan riippumatta siitä, että mitkä pelit sinä näet kunnon peleinä.
Kyseessä on kuitenkin kustannustehokkuus ja pelien tuotto-odotukset. Jos joku klaani pelaa 24/7 jotain tiettyä peliä, ei se kymmeniä miljoonia peliin satsannutta kehittäjää paljoa lämmitä, jos vaihtoehtoina on vähemmän per henkilö pelaavat, jotka kuitenkin ostavat enemmän pelejä. Logiikka on aivan sama kuin siinä, että Linuxille on niin vähän pelejä.