Olen hieman pohtinut tätä asiaa ja toivonkin saavani täällä hieman keskustelua aikaiseksi.
Linux on viime vuosina kasvattanut markkina-osuuttaan käyttöjärjestelmien keskuudessa, se on fakta. Tämän on tehnyt myös Mac OSX, kun puolestaan Windowsin asema on heikentynyt. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että Linux on näistä kolmesta yhä pienin siivu kakusta ja Windowsilla on selkeä dominoiva asema. Erityisesti Ubuntun ansiosta Linux on saanut suuremman siivun kakusta, mutta onhan muidenkin distrojen käyttäjämäärä kasvanut huomattavasti.
Vaikka Linux yleistyy, niin pelitarjonta on kuitenkin yhä hyvin laihaa. Päälle 99% tietokoneelle tehdyistä peleistä tehdään yhä Windowsille ja DirectX on yhä pelitalojen suosima ohjelmointirajapinta (vai mikä termi on oikea?) kaikilla käyttöjärjestelmillä toimivan avoimen OpenGL:n sijaan, vaikka laadun suhteen molemmat ovat lähes samalla viivalla. OpenGL ei ole osoittanut vieläkään suurempaa kiinnostusta pelinkehittäjien keskuudessa.
Pelejä on toki Linuxille. Avoimia pelejä on runsaasti. Mutta kaupallisella puolella, osaako kukaan sanoa muita selkeitä firmoja kuin FPS-jätti
id Software ja
Epic Games, jotka tekevät/ovat tehneet pelejä Linuxille? Lisäksi huomattavasti pienempi pulju
S2Games tekee pelinsä Linuxille. Lisäksi
muutama pilipalipelitalo, joiden pelejä en edes tiedä. Osaako kukaan muu sanoa muita pelitaloja? Aika vähiin jää. id:tä saamme kiittää semmoisista peleistä kuten Quake ja Doom, kun taas Epiccia Unreal Tournamentista. S2Games puolestaan on tehnyt Savaget (jotka ovat saatavilla myös osittain ilmaiseksi) sekä vielä beta-vaiheessa olevan DotA-kloonin Heroes of Newrethin.
id julkaisi hiljattain Quake Liven Linuxille. Hallelujah! Pitää kuitenkin muistaa, että Quake III, joka ilmestyi vuonna 1999, ilmestyi myös Linuxille. Sen takia porttaaminen oli tuskin kovin suuren vaivan takana. Viimeisin id:n suuri Linuxille ilmestynyt peli oli Enemy Territory: Quake Wars vuonna 2007. Se käytti heidän silloista pelimoottoria id Tech 4, joka luonnollisesti kehitettiin Linuxille. id:n moottorit ovat tunnetusti aina käyttäneet OpenGL:ää (myös Windowsilla), ja id onkin ollut semmoinen pelitalo, joka on henkeen ja vereen ennen vannonut OpenGL:n nimeen ja jättänyt DirectX:n sivuteille.
id julkaisee parin vuoden sisällä uuden pelinsä,
RAGEn. Se tulee käyttämään uutta id Tech 5-moottoria. Nyt tulee pelottavaa settiä: id:n mukaan se tulee mitä ilmeisimmin käyttämään OpenGL:ää
SEKÄ DirectX:ää. DirectX tulee olemaan Windowsilla, OpenGL Mac OSX:llä. Noni, OpenGL tuki, Linux turvattu. Vai onko? Eräs sähköpostiviesti (tai viestit) kertoo asian nykyisen tilanteen... (Lähde:
http://www.linuxgames.com/archives/14086 )
> Dear Mr Carmack, I am just wondering if the graphics renderer for
> Rage is still
> built using OpenGL 3.* as a target? Will id still port to Linux if
> user numbers are
> small or not as big as say Mac OS or Windows?
>
> Gratzi,
> naikon89
The PC and Mac versions are still OpenGL 2.x.
We are not currently scheduling native linux ports. It isn’t out of the
question, but I don’t think we will be able to justify the work. If
there are hundreds of thousands of linux users playing Quake Live when
we are done with Rage, that would certainly influence our decision…
John Carmack
--------------------------------------
> Ok, it must be alot more difficult to port
> than older id software games
Yes, it is. The codebase is much, much larger, and the graphics
technology pushes a lot of paths that are not usually optimized. It
probably wouldn’t be all that bad to get it running on the nvidia binary
drivers, but the chance of it working correctly and acceptably anywhere
else would be small. If you are restricted to it only working on the
closed source drivers, you might as well boot into windows and get the
fully tested and tuned experience…
John Carmack
Jos ette englantia ymmärrä, niin tässä tiivistelmä olennaisesta: Linux versiota ei poissuljeta, mutta sitä ei myöskään kehitetä ensisijaisesti. Ongelmat ovat teknisellä puolella: tietokanta on nykyään niin paljon laajempi, että Linuxin kohdalla kehittäminen on huomattavasti hankalampaa. Ennen kehittäminen oli simppelimpää. Peli olisi mahdollista kehittää nVidian suljetuille ajureille, mutta tämäkin vaihtoehto sulkisi ATI/AMD käyttäjät tai avoimien ajureiden käyttäjät pois. Kaiken lisäksi (ei sanota tässä uutisessa), John Carmack, eli siis id:n pääkoodaja on menettänyt mielenkiintoansa Linuxia kohtaan. Hän ei ole enää niin yhtä innostunut Linuxista kuin joskus ennen, mikä oli myös syy pelien porttaamiseen Linuxille.
Nyt sormet ristiin ja toivokaamme, että RAGE ilmestyy Linuxille. Windwsin lisäksi myös Mac OSX versio tullaan julkaisemaan.
Seuraava tapaus:
Epic Games. Äkäinen pelitalo, joka on tehnyt Unreal Tournamentit sekä vain XBoxilla nähdyt Gears of Warit. UT2003 ja UT2004 nähtiin natiivisti Linuxilla. Mutta uusin UT3, toimii vain Windowislla. Missä on Linux ja Mac OSX versiot, vaikka niitäkin luvattiin? Ja peli on ollut kaupan hyllyllä ja vuoden päivät? Noh, kyseisiä versioita on pyritty kehittämään (katso todisteet:
http://icculus.org/cgi-bin/finger/finger.pl?user=icculus&date=2008-09-18 ), mutta nämä eivät ole saaneet vielä virallista julkaisua. Miksi näin? Tekniset ongelmat? Ainakin joskus mainostettiin, että Linux ja Mac OSX versioiden julkaisussa olisi ollut joitakin lakiteknisiä ongelmia. Näistä en kuitenkaan tiedä.
Sitten vielä esimerkiksi avoimet tahi ilmaiset pelit. Nexuiz, Warsow, Tremulous jne. Hyviä pelejä. Mutta hei, nehän ovat FPS-pelejä! Ja pitkälti Quaken ja UT:n kaltaisia! Ja ne käyttävät pelimoottoreinaan id:n vanhoja pelimoottoreita, jotka ovat julkaistu GPL-lisenssin alaisena ja joita on muokattu eteenpäin nykyaikaisemmaksi. Ja nämä ovat vain moninpelejä. Linuxin puolella sinkkohippapelejä siis riittää, mutta entäs muut genret? MMORPG, onko semmoisia Linuxille? PlanetShift tai joku vastaava taisi olla, mutta tämäkin pitkälti nevahööd. RTS? Joitakin palikkapelejä löytyy ehkä, ei mitään Warcraftin tai C&C:n tasoisia. Ja entäs nämä ns. taktiset räiskinnät, eivät sinkohipat? Eli Call of Dutyn ja CS:n tapaiset pelit? Tietoni rajoittuvat tässä tapauksessa Urban Terroriin, Wolfenstein: Enemy Territoryyn ja True Combat: Eliteen. Mutta katsos mokomaa, nekin perustuvat id:n moottoriin! Ja ET on jopa itse id:n peli! Ja missäs on pelit, joissa on eeppinen yksinpeli? Kaikki eivät ole nettifrägittäjiä, yksinpelejäkin on kiva pelata. Aika laihaksi jää tarjonta.
Selvä, joitakin Windowsille tehtyjä pelejä voi pelata Winellä. Mutta, Wine ei ole Windowsin täydellinen korvike. Ja lisäksi, kyseessä on
WINDOWS-PELI. Se on kehitetty, suunniteltu ja toteutettu WINDOWSILLE. Käytännössä Wine tekee myös hallaa natiiveille peleille, sillä jos se toimii Linxuilla, niin aitojen natiivien pelien tekeminen jää sivuraiteille. "Kyllä niistä Linux-käyttäjistä saadaan asiakkaita, käyttäkööt Wineä." Onko hyvä juttu? Ei ainakaan minusta. Yksi loistava tapaus on jo olemassa, mutta ei Linux-maailmassa. Mac OSX:lle on ilmestynyt useita EA:n pelejä viime aikoina, eikö totta? Todellisuudessa nämä eivät ole natiiveja pelejä. Nämä käyttävät
WINE-TEKNOLOGIAA. Tarkemmin sanottuna Cideriä, joka on Transgamingin tuote (Trangaming on kehittänyt myös Cedegan). Esimerkiksi Spore on kehitetty tällä tavalla. Sitä mainostetaan, että se toimii Macilla, mutta teknisesti se on Windows-peli joka pyörii winettämisellä. Se on vain sujautettu mukaan levyn kansiin. Mac OSX:n pelinkehittäjille myös paskaa niskaan, eipä ole natiivi peli.
Nonnih... Sainpas suurimman osan ajatuksistani vuodatettua. Mitäs mieltä te olette, mikä on Linux pelaamisen asema nyt ja tulevaisuudessa? Olemmeko "kusessa", vai parantaako Linuxin yleistyminen pelitarjontaamme?