Tuolla nano esimerkillä lähinnä tarkoitinkin aika täydellistä vendor lockia. Yleensä ottaen tuollaiset laitteet kuitenkin toimii massamuistitilassa ilman minkäänlaisia ajureita ja eikös noiden firmware päivityksiä ole tullut vain ja sen takia, että niillä on saatu blokattua 3rd party hallintaohjelmat esim. Linuxille.
ei sonynkään soittimet toimi yhtään sen paremmin massamusititilassa, saati sitten useammat creativen viritykset. ikävää tuo tietysti aina on, tarpeetonta kuluttajan kampittamista.
Itse nostan mikkisoftan imagonkin paljon korkeammalle kuin Applen. Microsofthan juuri julkaisi koodia yhteensopivuuden parantamiseksi (eikä edes ensimmäinen kerta) kun Apple ei ole vastaavaa tekoa tietääkseni tehnyt koskaan.
minä rankkaan ne jotakuinkin samalle viivalle. MS puhuu aktiivisesti paskaa ja yrittää kampittaa kilpailijoita valehtelemalla ja uhkailemalla siinä missä apple yrittää puolustaa linnakettaan tekemällä siitä mahdollisimman kontrolloidun ja pitämällä piuhat omissa käsissään.
mutta... tuo MS:n koodijulkaisu oli muistaakseni jonkinmoinen julkisuustemppu. siis jos kyse on samasta GPL-rikoksesta jonka vuoksi MS:n oli pakko julkaista koodia linuxin kerneliin. toisaalta apple puolestaan on lahjoittanut käyttiksensä ja selaimensa tiimoilta aika hiton paljon koodia jonka päälle on nyt sitten tehty vaikka googlen tuorein selain ja onpa niitä parannuksia valunut KDE:n puolellekin.
Seuraavassa artikkelissa on mielestäni todella hyviä pointteja Applen vendor lock politiikasta. Jostain ihmeen syystä silti MS tuntuu olevan Linux käyttäjän pyhä paholainen ja Apple, se on edelleen ihan "hip". En oikein käsitä
tuo nyt vaan johtuu siitä, että MS:n vihaajilla on aika harvoin argumentteja MS:ääkään vastaan, sitä on vaan niin muodikasta haukkua kun se on iso ja itse käyttää/kokeilee parhaillaan viileää linuxia. eipä noissa isoissa firmoissa kamalan montaa hyvikseksi luettavaa ole.
minua kyllä nyppii applen tapa uhkailla käyttäjiä ja haastaa webbisivuja oikeuteen vain koska ne ovat uutisoineet jotain. lisäksi applen tapa rakentaa laitteet siten, että akku ei ole käyttäjän vaihdettavissa on vaan typerää. tästä huolimatta macbook on mielestäni parasta läppärirautaa tonnin hintaluokassa
tosin näkisin applen saavutusten listaan kuuluvan myös sen, että he taivuttelivat isot levy-yhtiöt luopumaan DRM:stä itunesissa. he olivat kyllin iso painostaakseen levy-yhtiöitä tuollaiseen toimintaan jota moni ei edes yrittänyt, vaikka kaikki tiesivät DRM:n olevan kuolleena syntynyt ajatus.
Tällainen käytös laite/softavalmistajalta on ihan hyväksyttyä ja silti on olemassa vain yksi iso paha mitä kohtaan sormi tuntuu kääntyvän Linux käyttäjien keskuudessa, joka ei siis ole Apple?
tämä johtuu siitä, että ihmiset tykkäävät osoitella, mielellään vielä samaan suuntaan kuin kaikki muutkin. turvallista nääs, ei tarvitse olla oikeita mielipiteitä eikä tarvitse perustella niitä.
Siksi että ossi perustuu unixiin, vai?
<nörttinipo>
OsX ei perustu UNIX®:iin vaan se
on UNIX®
</nörttinipo>