Kirjoittaja Aihe: Miksi Mac? [offtopic]  (Luettu 9672 kertaa)

peran

  • Vieras
Miksi Mac? [offtopic]
« : 31.07.09 - klo:23.52 »
Tämähän tekisi todella hyvää Applen myynnille, kaikkia suosittuja käyttiksiä voisi käyttää yhdessä ja samassa koneessa.

Eiköhän tämä ole yleisesti tiedossa. Suurin ongelma Applea ostamaan lähtijällä on kun kukkaron nyörejä joutuu avaamaan kolminkertaiseksi kaupan halpisläppäriin verrattuna. Tosin kyllä sitä käyttääkin sitten mukavasti kolminkertaisen ajan verrattuna kaupan halpisläppäriin, joka usein alkaa menettää voimiaan rajusti heti takuuajan jälkeen.

Edit - Nolona tunnustan aloittaneeni tämän OffTopicin.   :P
« Viimeksi muokattu: 02.08.09 - klo:16.57 kirjoittanut peran »

Storck

  • Vieras
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #1 : 01.08.09 - klo:00.00 »
Tämähän tekisi todella hyvää Applen myynnille, kaikkia suosittuja käyttiksiä voisi käyttää yhdessä ja samassa koneessa.

Eiköhän tämä ole yleisesti tiedossa. Suurin ongelma Applea ostamaan lähtijällä on kun kukkaron nyörejä joutuu avaamaan kolminkertaiseksi kaupan halpisläppäriin verrattuna. Tosin kyllä sitä käyttääkin sitten mukavasti kolminkertaisen ajan verrattuna kaupan halpisläppäriin, joka usein alkaa menettää voimiaan rajusti heti takuuajan jälkeen.

Erotuksena se että "tavallisiin" halpiksiin taitaa saada ilmaisia ohjelmia helpommin kuin omenoihin   ;)

peran

  • Vieras
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #2 : 01.08.09 - klo:00.42 »
Tämähän tekisi todella hyvää Applen myynnille, kaikkia suosittuja käyttiksiä voisi käyttää yhdessä ja samassa koneessa.

Eiköhän tämä ole yleisesti tiedossa. Suurin ongelma Applea ostamaan lähtijällä on kun kukkaron nyörejä joutuu avaamaan kolminkertaiseksi kaupan halpisläppäriin verrattuna. Tosin kyllä sitä käyttääkin sitten mukavasti kolminkertaisen ajan verrattuna kaupan halpisläppäriin, joka usein alkaa menettää voimiaan rajusti heti takuuajan jälkeen.

Erotuksena se että "tavallisiin" halpiksiin taitaa saada ilmaisia ohjelmia helpommin kuin omenoihin   ;)

Tässä säikeessä käsittääkseni on kyseessä 'Omenan raiskaus', jonka jälkeen siihen saa vähintään yhtä paljon ja helposti ilmaisia ohjelmia kuin niihin "tavallisiin" halpiksiin.

Storck

  • Vieras
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #3 : 01.08.09 - klo:00.45 »
Tässä säikeessä käsittääkseni on kyseessä 'Omenan raiskaus', jonka jälkeen siihen saa vähintään yhtä paljon ja helposti ilmaisia ohjelmia kuin niihin "tavallisiin" halpiksiin.

Ahaa, en harrasta laittomuuksia enkä VARSINKAAN "seksuaalisia" sellaisia joten ei tietoa      :D

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #4 : 01.08.09 - klo:19.03 »
Mikä vippa kaikilla on ostaa Applea??
Menkää ja ostakaa joku kunnon kone josta ei ole
vielä puraistu palaa pois. tehollisestihan nuo mac
koneet ei erityisemmin eroa muista koneista.
Suuret erot on Järjestelmä ja hinta.
Menkää käuppaan ja ostakaa Hewlett-Packard.
Paras merkki mitä olen nähnyt sitten Compaqn
oman ajan. Itse olen tilannut juuri HP Elite Pavilionin
kaikilla herkuilla. Hintaa silti huomattavasti vähemmän
kuin omenalla.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #5 : 01.08.09 - klo:19.18 »
Mikä vippa kaikilla on ostaa Applea??
Menkää ja ostakaa joku kunnon kone josta ei ole
vielä puraistu palaa pois. tehollisestihan nuo mac
koneet ei erityisemmin eroa muista koneista.
Suuret erot on Järjestelmä ja hinta.
Menkää käuppaan ja ostakaa Hewlett-Packard.
Paras merkki mitä olen nähnyt sitten Compaqn
oman ajan. Itse olen tilannut juuri HP Elite Pavilionin
kaikilla herkuilla. Hintaa silti huomattavasti vähemmän
kuin omenalla.
Miksi ylipäätänsä ostaa yhtään merkkikonetta? Kaikki ne ovat ylihinnoiteltua roskaa, paras ratkaisu on ostaa oikeasta ATK-liikkeestä kone, tai kasata itse (jos osaa) tai pyytää kaveri kasaamaan.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #6 : 01.08.09 - klo:20.55 »
Lainaus
Mikä vippa kaikilla on ostaa Applea??
Menkää ja ostakaa joku kunnon kone josta ei ole
vielä puraistu palaa pois. tehollisestihan nuo mac
koneet ei erityisemmin eroa muista koneista.
Suuret erot on Järjestelmä ja hinta.

Tässä on kyse harrastamisesta ja mielenkiinnosta, ei äärimmilleen viritetystä tehomyllystä. Minua itseäni kiinnostaa tutustua linuxiin (lähinnä ubuntu) ja Mac OS:ään, molemmathan perustuvat tosin Unixiin. Lisäksi vaikka kuinka ärsyttää, niin Windows pitää olla koneella muutaman ohjelman vuoksi.

Apple kiinnostaa minua koneena siksi että 300-500 eurolla saa käytetyn intel-pohjaisen Macbookin, johon yhteen ja samaan koneeseen voi asentaa 3 eri käyttistä - minusta se on hieno juttu.
« Viimeksi muokattu: 01.08.09 - klo:22.43 kirjoittanut fyndi »

Maula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #7 : 01.08.09 - klo:22.19 »
Mikä vippa kaikilla on ostaa Applea??

Ryhdyin joku vuosi takaperin yrittäjäksi ja tarvitsin toimivan ja simppelin ratkaisun. Windowsia en pääkäyttiksekseni kuitenkaan periaattesta huolinut. Realiteetit piti kuitenkin tunnustaa että on tilanteita joissa sitä on pakko käyttää. OSX ja windows vm-waren kautta tuntui turvallisimmalta.  En luottanut omiin Linux-taitoihini niin paljon, että olisin uskaltanut Linuxin päällä alkaa touhuta kun leipä on kiinni siitä. Niin mukavaa kuin onkin väliin säätää ja tutkia, yrittäjänä sellaiseen ylellisyyteen ei aina ole varaa. Maksoin ihan mielelläni muutaman satkun extraa siitä hyvästä ettei tarvitse ottaa windowsia vaivoikseen. Minulla on yksi tarpeellinen softa joka ei toimi kuin windowsissa, enkä tiennyt etukäteen kuinka paljon sitä tarvitsen. Nyt jälkikäteen ajatellen pelkäsin ihan turhaan "jotain määrittelemätöntä".

Tosin se yksi softa on edelleen aika-ajoin tarpeellinen, joten mikäli siirtyisin takaisin Linuxiin, pitäisi opiskella virtualisointia Linuxin puolella tai sitten asentaa windows natiivisti. (ei hyvä)

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #8 : 01.08.09 - klo:22.59 »
[Erotuksena se että "tavallisiin" halpiksiin taitaa saada ilmaisia ohjelmia helpommin kuin omenoihin   ;)

Linuxiin saa vielä helpommin.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #9 : 01.08.09 - klo:23.02 »
Mikä vippa kaikilla on ostaa Applea??
Menkää ja ostakaa joku kunnon kone josta ei ole
vielä puraistu palaa pois. tehollisestihan nuo mac
koneet ei erityisemmin eroa muista koneista.
Suuret erot on Järjestelmä ja hinta.
Menkää käuppaan ja ostakaa Hewlett-Packard.
Paras merkki mitä olen nähnyt sitten Compaqn
oman ajan. Itse olen tilannut juuri HP Elite Pavilionin
kaikilla herkuilla. Hintaa silti huomattavasti vähemmän
kuin omenalla.
Miksi ylipäätänsä ostaa yhtään merkkikonetta? Kaikki ne ovat ylihinnoiteltua roskaa, paras ratkaisu on ostaa oikeasta ATK-liikkeestä kone, tai kasata itse (jos osaa) tai pyytää kaveri kasaamaan.

Ilmeisesti et halua maksaa designista mitään.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #10 : 01.08.09 - klo:23.19 »
Designiä saa kun ostaa sellaisen kopan joka miellyttää. Käsittääkseni tietokoneet on tehty sitä varten että niillä tehdään töitä tai muuta mitä nyt halutaankaan tehdä, eikä sitä varten että niitä katsellaan että "Ohhoh, onpas hieno tietokone."  ;) Itse en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka ostavat tietyn tietokoneen koska se on hienoa designiä, varsinkin kun Applet tosiaan maksavat huomattavasti enemmän kuin vastaavan tehoiset normaalit PC:t. Noh, jokaisella oikeus ostaa mitä tahtoo, eikä kenenkään mielipide ole se oikea.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

~unknown

  • Vieras
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #11 : 02.08.09 - klo:00.21 »
Oletteko muuten ihmiset huomanneet että keskustelunne meni osittain off-topiciksi?

...Macit ovat useimmiten hienoja ja suht tehokkaita, vaikkakin kalliita.
Ja läppäriä voi olla hankala koota itse.
Ps. Ja muuten niitä omenoita ei kannata raiskailla, voivat kaupan hedelmäosastolle samaan aikaan eksyneet asiakkaat ihmetellä miehen puuhia... o_O

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #12 : 02.08.09 - klo:00.49 »
Itse en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka ostavat tietyn tietokoneen koska se on hienoa designiä, varsinkin kun Applet tosiaan maksavat huomattavasti enemmän kuin vastaavan tehoiset normaalit PC:t. Noh, jokaisella oikeus ostaa mitä tahtoo, eikä kenenkään mielipide ole se oikea.

Offtopikkia on, mutta kuitenkin: minä en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka ostavat koneita tehon perusteella :-)

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #13 : 02.08.09 - klo:00.57 »
Itse en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka ostavat tietyn tietokoneen koska se on hienoa designiä, varsinkin kun Applet tosiaan maksavat huomattavasti enemmän kuin vastaavan tehoiset normaalit PC:t. Noh, jokaisella oikeus ostaa mitä tahtoo, eikä kenenkään mielipide ole se oikea.

Offtopikkia on, mutta kuitenkin: minä en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka ostavat koneita tehon perusteella :-)
Millä perusteella niitä koneita sitten ostetaan  ???

Linux user # 406601

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #14 : 02.08.09 - klo:01.22 »
Itse en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka ostavat tietyn tietokoneen koska se on hienoa designiä, varsinkin kun Applet tosiaan maksavat huomattavasti enemmän kuin vastaavan tehoiset normaalit PC:t. Noh, jokaisella oikeus ostaa mitä tahtoo, eikä kenenkään mielipide ole se oikea.

Offtopikkia on, mutta kuitenkin: minä en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka ostavat koneita tehon perusteella :-)
Millä perusteella niitä koneita sitten ostetaan  ???

Olohuoneeseen en välttämättä ottais sitä tehokkainta harmaata lootaa, joka puhisis koko ajan. Ottaisin jonkin sisustukseen sopivan ja tekisin sillä niitä hommia, joihin raudan suorituskyky antaa myöten.

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #15 : 02.08.09 - klo:10.17 »
Minä ostan koneita laadun ja suorituskyvyn haaremissa.
Koska HP ja Compaq ovat olleet  Kestävimpiä merkkejä
Ostan lähes aina HP tai Compaq tietokoneen. Nyt olen
todennut ettei kannata ostaa tulevaisuudessa fujitsuja
koska niissä ei toimi Linux kunnolla eikä Acereita kannata
ostaa sillä ne hajoaa hyvällä tuurilla viikon käytön jälkeen.
(Tästä on ihan kokemuksia.) Macciä olen joskus kokeillut
ja todennut että se on totaalinen pottu merkki.
Tässä vielä pieni hinta vertailu:
Tilasin verkkokauppa.comista HP Pavilion Elite pöytäkoneen
jolla hintaa oli 700€. Jos katsomme saman tehoista konetta
Applelta sen hinta on taatusti 2000€. HP on kuitenkin kestävämpi
Kuin APPLE. Vanha Compaq deskpro pöytäkoneeni kesti 10
vuotta kokoaikaista käyttöä ennenkuin emo hajosi. Nyt ollut
käytössä vuoden 2003 Compaq EVO D510 johon olen lisännyt
RAMmia ja laittanut joskus sisään Radeon 9250. Koneen tuuletin
pitää kovaa ääntä mutta muuten siinä ei ole mitään vikaa.
Kysyms kuuluu mitävikaa on Compaqn ja HPn merkkikoneissa??

Storck

  • Vieras
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #16 : 02.08.09 - klo:10.19 »
Minulla on melko monta F-S:iä ollut Linuxin kanssa käytössä eikä mitään ongelmia - kukin näkee asiat miten itse haluaa.  8)

edit. tuo kirjoitus on muutenkin täyttä potaskaa. Tuo Hertsin viimeisin.
« Viimeksi muokattu: 02.08.09 - klo:10.21 kirjoittanut Storck »

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #17 : 02.08.09 - klo:11.05 »
Jos puhutaanyrityskäyttöön tarkoitetuista laatukannettavista PC puolella - ei ole kuin yksi merkki IBM Thinkpad. Nyt en puhu enää Lenovosta vaan ihan aidosta IBM Thinkpadista. Harmi vaan että niitä ei enää saa... Yritykset kautta maailman ovat siitä pahoillaan.

Lainaus
Tässä vielä pieni hinta vertailu:
Tilasin verkkokauppa.comista HP Pavilion Elite pöytäkoneen
jolla hintaa oli 700€. Jos katsomme saman tehoista konetta
Applelta sen hinta on taatusti 2000€.

Tähän haluan tuoda myös yhden pointin lisää. Mitä saat tuosta 700€ pöytäkoneestasi 3-5 vuoden kuluttua ja mitä saat 2000€ macistä 3-5 vuoden kuluttua? Vuoden 2006 MacBookit maksavat noin 450-550 euroa tänä päivänä.

Tässä yksi laskuri Macin arvon selvittämiseksi: http://www.mac2sell.net/index.fi.php

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #18 : 02.08.09 - klo:11.22 »
tottakai korkea hintaisent koneet ovat parin vuodenkuluttua kovemmassa hinnassa kun halvempihintaset.
tässä vielä eräs erittäin oleellinen (omastamielestäni) lainaus wikipediasta. Se on yksi syy miksi tuen Hewlett-Packardia:
Hewlett-Packard on johtava avoimen lähdekoodin kaupallinen tukija. Monet HP:n työntekijät osallistuvat toimintaan aktiivisesti; joillakin on virallisia avoimen lähdekoodin työvastuita ja toiset osallistuvat vapaaehtoisina avoimen lähdekoodin yhteisön töihin.

Nyt voisimme palata kyllä tuohon oikeaan aiheeseen.
Perustakaa joku tälle asialle oma aihe.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Miksi Mac? [offtopic]
« Vastaus #19 : 02.08.09 - klo:15.20 »
Sori nyt jos sekotin jotain mutta näitä oli kaksi täysin samanlaista jossa toisessa oli alussa vain "vs: " eli vastaus toiseen aiheeseen, joten yhdistin ne yhdeksi. En lukenut koko threadia kokonaan läpi joten jos nyt menin sekottamaan jonkin tärkeän viestien erottelun niin pilkkokaa uudestaan kahdeksi aiheeksi :P. Asentaminen, laitealue tai yleistä, tiedä sitten mihin alueelle tämä oikeasti kuuluisi :)