Kirjoittaja Aihe: Multimedian surkea toiminta  (Luettu 24259 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Multimedian surkea toiminta
« : 04.07.09 - klo:10.40 »
Alustana 3 GHz Intel P4 mobile ja giga muistia. Ubuntu 9.04. Näyttis Atin Mobile Radeon M345, siis vuosituhannen alun pro-läppäri HP:n tekemänä. Kun joskus katsoisi Youtubestakin jotain musiikkiin liittyvää, mutta eipä taida tulla mitään. Yritys Firefoxilla jysähti ensin siihen, ettei ollut tarvittavaa liitännäistä (MPEG4 AAC). Annoin hakea. Epälukuinen määrä Gstreamer Ugly -palikoita asentui, mutta yhtä kaikki, ei se video toistu eikä pätkääkään ääntä. Samassa läppärissä olevalla XP-puolella ilman mitään liitännäisten hakemista ko. video pyörii Firefoxin kautta nykimättä äänen kera loistavasti.

Kysymys kuulukin, millä ihmeen loitsuilla saisi videot toimimaan, vai onko Ubuntu  grafiikkapuoleltaan todella niin onneton, ettei tuollaisellakaan yhdistelmällä onnistu, ja jos niin MIKSI?

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #1 : 04.07.09 - klo:10.46 »
Ei taatusti toimi XP:n puolellakaan automaattisesti flashia sisältävillä sivustoilla, eikä myöskään .mp3:set.

esim youtube (flash sivusto) vaatii mielellään adoben kyseistä tarkoitusta varten tehdyn "kirjaston"
(flashplugin-nonfree / flashplugin-installer ) ((lataa ja asentaa adoben flash-kikkareen)) löytynee pakettivarastoista.
Tosin, tuo adoben flash ei ole linux-alustalla suorituskyvyltään se kaikkein paras, yhdistettynä
ATIn ajureihin... Mutta nuo vanhemmat kortit pitäisi toimia ihan kelvollisesti.

Tuen suljetuille formaateille saa helposti asentamalla (ubuntu-restricted-extras) metapaketin.

Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #2 : 04.07.09 - klo:11.47 »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #3 : 04.07.09 - klo:12.08 »
Tuen suljetuille formaateille saa helposti asentamalla (ubuntu-restricted-extras) metapaketin.

Mikä ajatus on taustalla siinä, ettei tuota pakettia ole Ubuntussa valmiina? 

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #4 : 04.07.09 - klo:12.19 »
Kai tuossa on se idea että Ubuntu koostuisi täysin vapaasta koodista joka olisi kaikkien muokattavissa, Flash ei sitä taida olla? Ymmärtääkseni tuo DVD-salauksenkin purku on joissain maissa laitonta ja siksi sitäkään ei ole mukana... vai pitäskö siihen oikeasti ostaa jokin lisenssi ja kun Ubuntu on ilmainen niin ymmärrettävästi tuota ei sillon mukana ole, en tiedä?
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

Storck

  • Vieras
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #5 : 04.07.09 - klo:12.28 »
Tuen suljetuille formaateille saa helposti asentamalla (ubuntu-restricted-extras) metapaketin.

Mikä ajatus on taustalla siinä, ettei tuota pakettia ole Ubuntussa valmiina? 

Kaikissa maissa kyseinen paketti ei ole sallittu.

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #6 : 04.07.09 - klo:13.32 »
vai onko Ubuntu  grafiikkapuoleltaan todella niin onneton, ettei tuollaisellakaan yhdistelmällä onnistu, ja jos niin MIKSI?

Ikävä sävy viestissäsi, huomaatko?

JTap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #7 : 04.07.09 - klo:14.01 »
Kas kummaa kun ohje löytyy ohjeista, outoa.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Suljetut_tiedostomuodot

Joka ainut linuxjakelu mitä olen käyttänyt pesee multimediassa windowsin 10-0. Ja kuten windowsissakin, pitää lukea ohjeita jotta osaa käyttöjärjestelmää käyttää. Käytän multimediaa molemmissa joten ei ole mutua. Minun mielipide minun mieltymyksistä, joku tykkää tehdä asiat toisin.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #8 : 04.07.09 - klo:14.23 »
Tuen suljetuille formaateille saa helposti asentamalla (ubuntu-restricted-extras) metapaketin.

Mikä ajatus on taustalla siinä, ettei tuota pakettia ole Ubuntussa valmiina? 

Kaikissa maissa kyseinen paketti ei ole sallittu.

Ei siinä paketissa mitään vikaa ole, vaan paketeissa mitä se asentaa.
tosiaan joidenkin maiden lainsäädäntö saattaa hanata vastaan, ja harvalla on varaa pullikoida vastaan haasteen saapuessa. Tokkopa edes Mintin takana olevalla taholla...
Ennemmin tai myöhemmin näin tulee käymään...
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #9 : 04.07.09 - klo:14.46 »
Kas kummaa kun ohje löytyy ohjeista, outoa.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Suljetut_tiedostomuodot

Joka ainut linuxjakelu mitä olen käyttänyt pesee multimediassa windowsin 10-0. Ja kuten windowsissakin, pitää lukea ohjeita jotta osaa käyttöjärjestelmää käyttää. Käytän multimediaa molemmissa joten ei ole mutua. Minun mielipide minun mieltymyksistä, joku tykkää tehdä asiat toisin.

Että ihan 10-0 pesee. Joo. Olen käyttänyt tietokoneitan 80-luvun alusta saakka, on ollut Commodore 64:ää, CP/M-systeemeitä, VAX/VMS:ää, sittemmin PC-mikroja Dos- ja Windows puolella. Ohjelmoinut assemblerilla jo Commodoreakin. Tänä päivänä me elämme aikaa, jolloin maailma on kuvaa ja ääntä, ja jos aikoo käyttöjärjestelmänä pärjätä, ne asiat on vaan oltava kunnossa. Olen nyt kokeillut tätä Ubuntua 7.04:sta saakka, ja täytyy sanoa, että edistystä tuolla sektorilla ei ole juurikaan tapahtunut. Jos kuva/äänipuolella saa jonkin asian tappelemalla toimimaan edes horjuvasti, se on seuraavassa versiossa taatusti rikki. Tämä näin yleisenä peruskäyttäjän havaintona, eikä se mielipide siitä mihinkään muutu, ennen kuin jotain perusasennuksessa toimivaa alkaa tulla.

Ja jos mennään tuohon flässiin, niin olen sen jo uusimpana versiona ladannut jo parikin kertaa, toisen kerran Adoben sivuilta deb-pakettina, toisen kerran synapticilla. Olen buutannut ja buutannut, ja silti Firefox sanoo lisäosien hallinnassaan, että käytössä on edelleen 9.0.999. Mitä tässä peruskäyttäjä voi tehdä, eipä juuri mitään muuta kuin siirtyä katsomaan musavideot sinne missä ne toimivat. Sääli ja valitettavaa, sillä esim. Open Officella olen tehnyt hommia paljonkin. Hyvää kesää.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #10 : 04.07.09 - klo:14.54 »
Tuen suljetuille formaateille saa helposti asentamalla (ubuntu-restricted-extras) metapaketin.

Mikä ajatus on taustalla siinä, ettei tuota pakettia ole Ubuntussa valmiina? 

Kaikissa maissa kyseinen paketti ei ole sallittu.

En muistanut, että siinä on mukana sekin dvd:n purkuhommeli. No kuitenkin, itse näen niin, että perusmediakilkkeet pitäisi olla käyttiksessä valmiina. Saahan ne sitten siitä pois, jos joku sellaista haluaa. Mieluummin niin päin, kuin että niitä pitää ruveta lisäilemään.

Miksei ole mediakilkepakettia ilman sitä joissakin maissa laitonta dvd:n purkua?

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #11 : 04.07.09 - klo:15.05 »
Ihan hyvä tuo ei ole oletuksena asennettu.
« Viimeksi muokattu: 04.07.09 - klo:16.06 kirjoittanut Karvameduusa »

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #12 : 04.07.09 - klo:15.16 »
Eihän XP:kään soita juuri mitään ilman kodekkien ja/tai playerien asentamista. Ihme itkemistä.

Linuxista on erikseen ne jakelut, jotka tarjoavat avoimia ohjelmia ja ne, jotka sisällyttävät jakeluun kaikki poropietari-kilkkeet. On valinnan vapautta ja vaihtoehtoja. Ubuntu kuuluu niihin, jotka haluaa turvata selustansa ja tarjoaa vain paketteja, joista voi olla varma ettei joudu lisenssihankaluuksiin.

Storck

  • Vieras
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #13 : 04.07.09 - klo:15.20 »
Kas kummaa kun ohje löytyy ohjeista, outoa.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Suljetut_tiedostomuodot

Opetelkaa etsimään ja lukemaan. Auttaa monessa asiassa.

UGH

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #14 : 04.07.09 - klo:15.21 »
Olen buutannut ja buutannut, ja silti Firefox sanoo lisäosien hallinnassaan, että käytössä on edelleen 9.0.999. Mitä tässä peruskäyttäjä voi tehdä, eipä juuri mitään muuta kuin siirtyä katsomaan musavideot sinne missä ne toimivat.

Ota lusikka käteen, tutki missä vanha versio majailee ja missä uusi. Poista vanha ja linkitä uus siihen vanhan sijaintiin.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #15 : 04.07.09 - klo:15.34 »
Ja jos mennään tuohon flässiin, niin olen sen jo uusimpana versiona ladannut jo parikin kertaa, toisen kerran Adoben sivuilta deb-pakettina, toisen kerran synapticilla. Olen buutannut ja buutannut, ja silti Firefox sanoo lisäosien hallinnassaan, että käytössä on edelleen 9.0.999. Mitä tässä peruskäyttäjä voi tehdä, eipä juuri mitään muuta kuin siirtyä katsomaan musavideot sinne missä ne toimivat. Sääli ja valitettavaa, sillä esim. Open Officella olen tehnyt hommia paljonkin. Hyvää kesää.

Eikö kannattaisi urputtamisen ja Commodore-käytön kehumisen sijaan toimia systemaattisemmin ja ensimmäiseksi poistaa tuo Flash 9.0.999-versio, jota ei kyllä minun asennukseni 9.04 repoista löydy?

Firefoxin pluginien polut saa näkyviin, kun laittaa about:config asetuksista plugin.expose_full_path arvoksi true
Tämän jälkeen kirjoittamalla about:plugins osoitekenttään näkee kaikkien pluginien täsmälliset polut.

Ongelmaasi neuvoa kysyessäsi olisit voinut edes antaa yhden toimimattoman Youtube-videon osoitteen. Siellä on näet niitä miljoonia, eikä kenenkään aika riitä testaamaan jokaista niistä.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #16 : 04.07.09 - klo:15.56 »
En muistanut, että siinä on mukana sekin dvd:n purkuhommeli. No kuitenkin, itse näen niin, että perusmediakilkkeet pitäisi olla käyttiksessä valmiina. Saahan ne sitten siitä pois, jos joku sellaista haluaa. Mieluummin niin päin, kuin että niitä pitää ruveta lisäilemään.

Miksei ole mediakilkepakettia ilman sitä joissakin maissa laitonta dvd:n purkua?

ensinnäkin, se salauksenpurku ei tule ubuntu-restricted-extras paketin mukana, mahdollisuus sen asentamiseen kuitenkin libdvdread* paketin kanssa.

Siinä paketissa on muitakin paketteja jotka voi olla lainsäädännön vastaisia.

Seuraava argumentti kait on: " miksi ei ole joka maalle omaa levykuvaa, koska miksi minun pitäisi joutua kärsimään siitä mikä Nigaraguassa on laitonta/laillista?!"

Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #17 : 04.07.09 - klo:16.10 »
Seuraava argumentti kait on: " miksi ei ole joka maalle omaa levykuvaa, koska miksi minun pitäisi joutua kärsimään siitä mikä Nigaraguassa on laitonta/laillista?!"

Ihan niitä mediakilkkeitä minä vaan... Ota rauhallisesti.

Joku siellä puhui XP:stä. Minä en ainakaan verrannut XP:hen, enkä sinänsä mihinkään. Olen vain sitä mieltä, että Linuxin suosituimmassa jakelussa pitäisi olla palikat valmiina tyypillisten mediatiedostojen toistamiseen. Ja muissakin massoille suunnatuissa käyttiksissä/jakeluissa.

Myönnän, olen Mintin pilalle hemmottelema.  ;)
« Viimeksi muokattu: 04.07.09 - klo:16.26 kirjoittanut Eesaurus »

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #18 : 04.07.09 - klo:16.40 »
Myönnän, olen Mintin pilalle hemmottelema.  ;)

Siis tarkoitatko todella, että Mintin edelleen oletuksena tyrkyttämä "gecko-mediaplayer, plug-in for Gecko browsers" on jollakin tavalla toimiva ratkaisu?
Eihän siinä ole toimivaa koko sivun näyttötilaa, ainakaan minun systeemissäni (nVidia 8400 + suljetut ajurit), eikä edes Elävä arkisto toiminut testi: Mint 7 Gloria.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Multimedian surkea toiminta
« Vastaus #19 : 04.07.09 - klo:17.36 »
Myönnän, olen Mintin pilalle hemmottelema.  ;)

Siis tarkoitatko todella, että Mintin edelleen oletuksena tyrkyttämä "gecko-mediaplayer, plug-in for Gecko browsers" on jollakin tavalla toimiva ratkaisu?
Eihän siinä ole toimivaa koko sivun näyttötilaa, ainakaan minun systeemissäni (nVidia 8400 + suljetut ajurit), eikä edes Elävä arkisto toiminut testi: Mint 7 Gloria.

Tämä meinaa nyt lähteä jotenkin väärille raiteille tämä juna. En tarkoittanut olla hyökkäävä tai provosoiva. Tai olevani sitä mieltä, että tämä hyvä, tuo huono. Pahoittelen, jos niin annoin ymmärtää.

Minä vain yksinkertaisesti pidän sitä hyvänä asiana, että käyttöjärjestelmä osaa oletuksena perusjuttuja, esim. mp3:a ja flashia. 90% käyttäjistä (ei empiirisen tutkimuksen tulos! :D) kun kuitenkin haluaa ne heti tai viimeistään nyt toimimaan.

Toimiiko Elävä Arkisto Ubuntussa ilman jälkikäteen lisättyjä paketteja?

Peace!