Kirjoittaja Aihe: Aloittelijalle neuvoja kubuntun kanssa.  (Luettu 2347 kertaa)

nhombre

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Aloittelijalle neuvoja kubuntun kanssa.
« : 28.09.09 - klo:22.21 »
Käytin jo searchia ja kokeilin omin päin saada vikoja korjattua, mutta ei onnistunut.

Eli asiaan:

-Äänet ei toimi VLC:ssä, youtubessa ym palveluissa.
-Restricted-extras ei suostu asentumaan
-flashplugin-installer on asennettuna
-äänet toimii amarokissa ja dragonissa
-Kubuntusta on versio 9.04

Apua kiitos :)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Aloittelijalle neuvoja kubuntun kanssa.
« Vastaus #1 : 28.09.09 - klo:22.33 »
Restricted-extras vaatii pariin kertaan hyväksymään kaikenlaista, ja ainakin KDE3:n aikaan GUI-paketinhallinta saattoi tuntua jäävän jumiin siinä vaiheessa. Komentoriviltä asennettuna nuo kohdat sai esille. Oletko siis kokeillut komentoriviltä?

Tämä asentaa paketit:
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude install kubuntu-restricted-extras
Ja jos taas kyse on siitä, että jotain on jäänyt paketinhallinnalta vielä tekemättä, kokeile:
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg --configure -a
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nhombre

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Aloittelijalle neuvoja kubuntun kanssa.
« Vastaus #2 : 28.09.09 - klo:23.05 »
Kokeilin komentoriviltä asentaa ja hirveä määrä paketteja sieltä tulikin. Nyt youtubessa ei näy enää videotkaan, pelkkää mustaa ja vlc:ssä ei toimi edelleenkään äänet.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Aloittelijalle neuvoja kubuntun kanssa.
« Vastaus #3 : 29.09.09 - klo:00.45 »
Jaahas, olet törmännyt samaan kuin minä...

Jossakin aiemmassa ketjussa, jossa joku myös valitti Flashien äänettömyyttä, väitin sivumennen, että uusimmassa (9.04) Ubuntussa, tai ainakin Kubuntussa, on ääneen liittyviä ongelmia. Sen jälkeen vaikutelma on vain vahvistunut. Vaikka läppärissäni kaikki pelittää hyvin, tässä pöytäkoneessa eivät ainakaan viime viikolla toimineet äänet kuin KDE-ohjelmissa – ts. myös minulla Flash, VLC jne. olivat äänettömiä. (Nyt on liian myöhä enää kokeilla nykytilannetta, täytyy palata huomenna astialle.)

Sitten katsoin tuota mainitsemaani ketjua ja huomasin, että jotenkin säheltämällä olen joskus onnistunut asian ratkaisemaan.

Kokeilepa sinäkin tätä: Mene järjestelmän asetuksiin (K-valikko -> Tietokone -> Järjestelmän asetukset). Valitse Multimedia. Valitse Musiikki. Nosta PulseAudio ylimmäksi. Toista sama Video-kohdassa. Älä paina Kokeile-painiketta, ainakin minulla se jumittaa järjestelmän asetukset, jonka jälkeen se on pakko tappaa niin, etteivät asetukset ole tallentuneet.

Varmimmaksi vakuudeksi kokeile vielä tuon tehtyäsi kirjautua ulos ja sisään, jotta uudet asetukset varmasti astuvat kaikille sovelluksille voimaan.

En takaa, että tämä toimii, mutta joskus nimenomaan noiden laitteiden suositummuusjärjestyksellä näpertely eestaas auttoi yhtäkkiä Flasheistä äänet ulos.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nhombre

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Aloittelijalle neuvoja kubuntun kanssa.
« Vastaus #4 : 29.09.09 - klo:09.16 »
No ei auttanu sekään :D Kaiuttimista kuuluu nyt rätinää, jos kattoo videoita youtubesta tai vlc:stä..

Jeijje

  • Vieras
Vs: Aloittelijalle neuvoja kubuntun kanssa.
« Vastaus #5 : 29.09.09 - klo:12.35 »
No ei auttanu sekään :D Kaiuttimista kuuluu nyt rätinää, jos kattoo videoita youtubesta tai vlc:stä..
Jos sinäkin Firefoxilla taistelet tuulimyllyjä vastaan, niin kokeile Opera 10 versiota selaimena. Minulla ainakin toimii sillä ;)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Aloittelijalle neuvoja kubuntun kanssa.
« Vastaus #6 : 29.09.09 - klo:12.39 »
Jos sinäkin Firefoxilla taistelet tuulimyllyjä vastaan, niin kokeile Opera 10 versiota selaimena. Minulla ainakin toimii sillä ;)

Nyt ei vain ole kyse selaimesta vaan äänistä ::)

Mutta asiaan palatakseni:

No ei auttanu sekään :D Kaiuttimista kuuluu nyt rätinää, jos kattoo videoita youtubesta tai vlc:stä..

Harmin paikka. Kokeilin juuri pöytäkoneessa, ja minulla tuo PulseAudion nostaminen suosituksi riitti: nyt kuuluvat äänet niin VLC:stä kuin Flasheistäkin.

Tosin edelleenhän Flash toimii 64-bittisessä Linuxissa vähän sään mukaan: joskus lähtee pyörimään, joskus ei. Joskus auttaa Firefoxin Vaihto+Päivitä avoin sivu, joskus täytyy selain sulkea ja avata uudelleen. 32-bittisessä Flashissä näitä ongelmia ei kuulemma ole ilmennyt.
« Viimeksi muokattu: 29.09.09 - klo:12.53 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11