Unohdin, että läppärit on nykyään samanlaisia kuin Nokian kännykät. Sammutin koneen, otin akun ja virtajohdon irti, pidin hetken aikaa virtanappia pohjassa, (luin jostain googletuksen tuloksesta, että tämä tyhjentäisi vielä viimeisetkin virrat laitteesta) laitoin virtajohdon kiinni, kiinnitin akun ja kone käyntiin. Nyt ainakin vaikuttaisi lataavan ja ilmoittaa, että 50 minuutin päästä pitäisi olla täysi latinki. Seuraamme tilannetta!
Otetaankin komento takas. Näköjään tuo akku latautuu tasan 77,2 %:iin, eikä liiku siitä mihinkään. Olisikohan jotain komentoa, jolla näkisi tuon akun varauksen tason? Ajattelin, jos akku olisikin täysi, mutta Ubuntu näyttäisi sen esim. rikkinäisen acpin takia vajaana. Muutenhan tuolla ei olisi väliä, mutta punainen akkuvalo koneen etureunassa välkkyy nyt koko ajan.
Täytyy pitkin hampain myöntää, että siellä akun sisällä taitaa sittenkin olla jokin regulaattori tai hakkuri. yritin mitata volttipuntarilla akun napajännitettä sen liittimistä, mutta eihän siitä mitään järkevää tule. Parin nastan (5 nastaa) välillä oli 2,5 V, joten se ei ole mikään oikea arvo. Enkä suosittele muutenkaan sen liittimen ronkkimista. Oikosulun ja akun poksahtamisen vaara on aivan ilmeinen. Jollain ohjelmallisella konstilla se täytyy selvittää. Tällaisella koodilla sain näkymään akun jännitteet ja latausvirrat, mutta nehän on juuri sen acpin mielipiteitä, joten jos se on kupeellansa...
~$ cat /proc/acpi/battery/BAT0/state
present: yes
capacity state: ok
charging state: charging
present rate: 2349 mA
remaining capacity: 4069 mAh
present voltage: 7992 mV
Ja 68,2% oli tuolloin akun varaus siitä kuvakkeesta hiirellä katsoen. Näyttäisi olevan ainakin tuo latausvirran arvo 2,349 A ja sen verran laturi tuntuisi lämpenevän. Laturin nimellis maksimivirta on sen pohjaan leimattu 3 A. Lieneekö tuo present rate aina sama jostain tiedostosta saatu, vai tosiaan mittausarvo?
~$ cat /proc/acpi/battery/BAT0/state
present: yes
capacity state: ok
charging state: charging
present rate: 2302 mA
remaining capacity: 4715 mAh
present voltage: 8120 mV
Ja tuossa 83%. Ainakin ne arvot muuttuvat varauksen kasvaessa.
Lisäys:
~$ cat /proc/acpi/battery/BAT0/state
present: yes
capacity state: ok
charging state: charged
present rate: 0 mA
remaining capacity: 6054 mAh
present voltage: 8288 mV
Tässä verrokiksi 100% varauksen tiedot.
Lisäksi opettelin asiaa Wikipedian ja sen monien lähteiden kautta. Oppimani mukaan tässä koneessa (eee 901) näyttäisi olevan kaksi kennoinen lithium-ioni akku, joka on sellaista tyyppiä, että elektrodit ovat grafiitti ja koboltti ja varauksenkuljettajina lithium-ionit. Tämän päättelin siitä, että eri akkutyypeillä on hyvin erilaiset napajännitteet ja tähän näyttäisi sopivan tuo mainittu. Wikipedian monista lähteistä, joiden oikeellisuutta ei ole mitään syytä epäillä, tein seuraavan tiivistelmän:
Lithium - ioni akkujen jännitteet/kenno (grafiitti - koboltti kennoilla)
Eri elektrodi materiaaleilla on aivan erilaiset napajännitteet. Lithium - ioni akkuja ei saa sekoittaa lithiumakkuihin, joka on eri asia.
Lämpötila noustessaan alentaa napajännitettä.
nimellinen 4,20 V (+/- 0,05 V).
50% varaus on yleensä 3,8 V.
varaus enintään 4,1 V:iin vähentää kapasiteettia vain 10 %, mutta lisää elinikää paljon.
vaarallinen ylilataus 4,3 V aiheuttaa hapen vapautumista ja mahdollisen räjähdyksen.
paras ylärajajännite on 3,92 V
vahingoittuu alle 2,5 V varauksessa.
laite yleensä katkaisee purkauksen 2,7-3 V:iin.
kupari siltoja muodostuu ja oikosulkee kennon 1,5 V:n alivarauksessa muutamassa päivässä.
Jos haluaa akun kestävän pitkään käyttöä:
Ei saa pitää täyttä akkua aina latauksessa kiinni.
Tyhjentynyt akku on heti ladattava.
Ei saa pitää akkua kuumassa.
Näin menetellen akku kestää tuhansia lataus/purkaus kertoja.
Jos akku on pitkään tyhjänä, sen omapurkaus syväpurkaa sen ja joku kennoista saattaa oikosulkeutua pelkäksi kuparijohtimeksi (tämä on oma päätelmäni Wikipediasta rivien välistä) Tällöin akun kokonais napajännite laskee sen kennon 4,1 voltin verran täyteen ladatusta mitattuna.