Kirjoittaja Aihe: Mihin on kadonnut Linux vakaus?  (Luettu 26472 kertaa)

Tuomas_M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« : 04.09.08 - klo:14.14 »
Olen aina ollut Linux fani. Ubuntua 6.xx versiosta lähtien olen käyttänyt. Mutta nyt en voi edes itselleni valehdella että Linux olisi mitenkään vakaa ja varmatoiminen. Ääniajureiden kanssa on ollut säännöllisesti koneella kuin koneella ongelmia. Firefox kaatuilee jatkuvasti. Nyt uusimman Ubuntun myötä koko Gnome välillä kaatuu ja nollaa itsensä, tai sitten koko kone jäätyy. Ei mitenkään verrattavissa samalla koneella ja kovalevyllä olevan XP:n vakauteen. Kone on täysin testattu viallisten osien varalta ja on vakiokelloilla (Intel Core 2 Duo, ATI Radeon x1950, A-Data 2x1024MB DDR2, ASRock emo). Ja yhtä huonosti tämä toimii tuolla kakkoskoneella (AMD Athlon XP, NVidia Riva TNT2, 512MB Kingston DDR, MSI:n emo).

Siis mikä nyt mättää? Niin mielelläni käyttäisin Linuxia mutta siitä ei yksinkertaisesti tule mitään kun ei yhtään päivää ole milloin ei joko koko käyttis tai joku ohjelma kaatuisi useaan otteeseen. Eikö Linuxia aikanaan kehuttu Windowsia vakaammaksi? Sitä se ei juuri nyt ole, Vistakin on vakaampi kuin tämä ja muuta en voi enää uskotella itsellenikään.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #1 : 04.09.08 - klo:14.17 »
itsekin asensin operan koska firefox kaatuili vähän väliä
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #2 : 04.09.08 - klo:14.25 »
Ubuntussa kyllä ollut vakauden kanssa ongelmia viimeaikoina, nimen omaan firefoxin kanssa ja hiukan muutenkin.

Debian kyllä kehrää päivästä, viikosta, kuukaudesta toiseen sen kummemmin hötkyilemäti...

Eli jos vakautta haluaa niin kannattaa ehkä kokeilla jotain toista distroa, mihin ei kaikkea uutta tuupata... ehkä liian nopeasti ja keskeneräisenä.


SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #3 : 04.09.08 - klo:15.10 »
Eikö Linuxia aikanaan kehuttu Windowsia vakaammaksi? Sitä se ei juuri nyt ole, Vistakin on vakaampi kuin tämä ja muuta en voi enää uskotella itsellenikään.

Sekoitat nyt käyttöjärjestelmän vakauden ohjelmien vakauteen. Yleensä vaikka Linuxin päällä Firefox, Gnome/KDE, näyttöajurit, X tai ties mikä kaatuisi, itse ydin pysyy pystyssä, mikä on aika helposti kokeiltavissa SysRq-taikakikoilla.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #4 : 04.09.08 - klo:15.39 »
Ääniajureiden kanssa on ollut säännöllisesti koneella kuin koneella ongelmia.
Minulla ei koskaan. Kerro lisää.
Lainaus
Firefox kaatuilee jatkuvasti.
Pyörität flasheja jatkuvasti?
Lainaus
Kone on täysin testattu viallisten osien varalta
Miten? Mulla on ollu parikin puolirikkinäistä emoa, joissa XP ei toimi mutta Linux toimii.
Lainaus
siitä ei yksinkertaisesti tule mitään kun ei yhtään päivää ole milloin ei joko koko käyttis tai joku ohjelma kaatuisi useaan otteeseen.
Esiintyykö kaatuilut erityisen raskaassa käytössä vai ihan normi surffilautailua? Ei toi kyllä Hardylta kuulosta. Se on totta ja valitettavan tavallista, että FF voi mennä flashin kanssa nurin ja ehkä jäädyttää jotain muutakin sen yhteydessä, mutta muut ohjelmat ovat kyllä varsin vakaita minulla.

Kokeile käyttää pari päivää ilman flashia.

Oletko tutkinut crash-logeja?

Jos silti epäilet, että huonous on Ubuntussa niin Debian stablea voisit kokeilla.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #5 : 05.09.08 - klo:00.15 »
...
Siis mikä nyt mättää? ...

Itselläni ei mikään. Mutta tätä foorumia aikani seuranneena pitää ikävä kyllä todeta Hardyn olevan bugisin versio tähän asti. Tai jos ei bugisin, niin ainakin IMHO se on saanut eniten karvasta kritiikkiä kokeneilta käyttäjiltä sekä aiheuttanut eniten aloittelijoiden epätoivoisia kysymyksiä. Minusta eniten tapetilla ovat olleet "vakaus" sekä näytönohjaimeen tai asennukseen liittyvät seikat.

(Foorumin jäsenmäärän kasvu ei riitä selittämään tätä. Ja vaikka linux olisi levinnyt ja entistä useampi alkaja kyselisi täällä neuvoja, ei tässä yhteydessä voida sivuuttaa useiden kokeneiden käyttäjien kommentteja Hardyn "laadusta".)



Pakko sanoa, että jos itselläni koululla hallinnoimissani koneissa olisi toistuvasti täällä kuvattuja ongelmia, vaihtaisin Debianiin tai keksisin jotain uutta. Kyllä hämmentää tämä Hardyn myötä syntynyt negatiivisten kommenttien "aalto". Toki osa niissä mainituista asioista on/olisi helpostikin korjattavissa, mutta kun useat kokeneetkin käyttäjät raportoivat ongelmia ja kertovat 7.10:n olleen paljon parempi  ???

Eikös lts-version kohdalla pitäisi vielä muita enemmän panostaa vakauteen  ??? 6.06 oli (ja on edelleen) vakaa kuin peruskallio.

(Se, että kerneli hörrää siellä jossain ei lohduta "tavista", mutta kertoohan se jotain ytimestä kuitenkin. Vielä vähemmän lohduttaa jokin reisub-kikka, hyödyt ovat mielestäni aika nolla. Mutta ehkä lokeihinkin tallentuu jotain hyödyllistä, kun koko systeemi ei kuitenkaan ole yleensä kaatunut.)




Storck

  • Vieras
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #6 : 05.09.08 - klo:00.34 »
Minulla ei kyllä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Varsinkaan vakauden suhteen. Toiset raudat pelaa ja toiset ei niin hyvin..   :-[

Carloh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #7 : 05.09.08 - klo:00.46 »
Joo on kyllä täysi susi tämä Hardy. Aikaisemmin versiopäivitysten mukana tuli uusia ominaisuuksia jotka toimivat paremmin tai huonommin, mutta vanhat jo toimivat ominaisuudet toimivat ihan yhtä hyvin. Hardyn kanssa on taas ollut ensikertaa ongelmia hyvin toimivien ominaisuuksien kanssa, esim. leffat näyttävät väliin artefakteja ja ääni jää jälkeen ja usb2 kiintolevyt toimivat välillä tuskaisen hitaasti (3mt/s). Onhan tästä tehty bugi-ilmoitus, mutta toistaiseksi edellämainittuja ei ole korjattu.

Tosin on tässä joitain aikaisempia versioita vaivanneita bugeja korjattu, joten ei pelkästään voi valittaa.  Toivottavasti seuraavassa versiossa keskitytään ominaisuuksien sijaan vakauden parantamiseen.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #8 : 05.09.08 - klo:08.48 »
Minun Ubuntujen vakausrankingini:

1:Dapper      vakain ja parhain, vaan softat jo vähän vanhenemassa olevia versioita. Käyttökelpoinen edelleen.

2:Feisty         myös vakaa ja hyvä hardistunnistus, uudempia softia, valitettavan lyhyt tuki

3:Hardy        Alkuhorjunnan jälkeen 8.04.1 vakaa, hardistunnistuksessa ontuu vielä vanhoilla näytön komponenteilla

4:Gutsy        Hardistunnistus pahiten metsässä, ei oikein pärjännyt uuden, eikä vanhankaan raudan kanssa, buginen

Hardy on ollut vakaa siitä lähtien, kun alistuin käyttämään FIrefoxin kanssa propietary java- ja flash-plugineita

Tavallaan harmi, että Hardy on tuo LTS, Intepidin julkaisuhetkellä olisi tuoreemmat palikat tarjolla valmiina, OO3, FF3, KDE4,... Toivottavasti nuo ilmestyvät FF3:n kavereiksi myös Hardyn repoihin :)


T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

harrykaa

  • Vieras
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #9 : 05.09.08 - klo:11.28 »
Tässä kommentteja omasta kokemuksestani akselilla ATI (proprietary drivers) - Compiz-Fusion - Firefox - Flash tai wmv-video.

Alkaa tuntua siltä, että selaimen kaatuilu tai videoiden nykiminen ja välkkyminen ei suinkaan johdu itse Ubuntu 8.04:stä.
Enemmänkin kyseessä on näytönohjainajurin bugisuus. Itse käytän EnvyNG:llä asennettua ATI:n omaa suljettua ajuria.

1. Ensinnäkin, suljetut ajurit eivät toimi kovinkaan hyvin Compiz-Fusion päällä. Selain on silloin yliherkkä kaatumaan, vaikka ohjaimeni ei olekaan mitenkään vanha tai hidas (Radeon HD 2600Pro). Eivät vaan toimi.
Lisäksi kaatumisherkkyyttä lisäävät olennaisesti, jos samanaikaisesti selaa flash-pitoisia sivuja. Näin siitäkin huolimatta, että käytän Adoben flash-plugin nonfree -versiota.
Jos poistan Compizin käytöstä, en saa FF3:a millään kaatumaan. Vaikka kuinka katsoisin YouTuben videoita.

2. Toiseksi, vähänkin korkealaatuisemmat windows wmv-videot nykivät pahasti näytön XVideo -asetuksilla (no tämä bugi on kai poistettu uusimmassa ATI 8.8 -ajurissa). Itselläni on käytössä 8.6 -versio. Sitten taas NoXV-asetuksilla ja etenkin käyttämällä Totem-gstreameriä tai VLC-playeriä nykiminen ja vilkkuminen häviävät.

t. harrykaa

moonstone

  • Vieras
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #10 : 05.09.08 - klo:22.58 »
Omien kokemuksien mukaan Ubuntu 8.04 on ollut paras julkaisu.

Ainut ongelma on ollut M-Audio Audiophile 24/96 äänikortin ja pulseaudion yhteensopimattomuus. (Vika ilmeisesti alsa-ajureissa)
Tosin musamiehelle ei tuota ongelmaa käyttää jack ääniserveriä, varsinkin kun m-audiolla se pelaa hienosti :)

Senior

  • Vieras
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #11 : 12.09.08 - klo:07.57 »
Mielenkiintoisaa, sillä itselläni on Ubuntun vakaus ollut pikemminkin viime viikkoina ja oikeastaan jo heinäkuusta lähtien parempi kuin vielä kesäkuussa. Johtunee varmaan siitä, ettei Firefox jämähdä videoissa. Ainoa joka potkii nilkkaan on Pidgin, jota taas en itse edes käytä.

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #12 : 13.09.08 - klo:00.10 »
Minulla ei kyllä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Varsinkaan vakauden suhteen. Toiset raudat pelaa ja toiset ei niin hyvin..   :-[

Sanotaan että kenellä onni on se onnen kätkekööt! Mutta:

1. Läppärissä Ubuntu porskuttaa kybällä!
2. Pöytäkoneessa Zenwalk nopea! ja varma!
3. Pöytäkoneessa XP toimii suht nopesti, vaikka nuoriso rääkkää sitä käymällä missä milloinkin  ja imuroimalla milloin mitäkin...
4. Pöytäkoneessa Vistakin toimii, joskus pienen kovorutinan saattelemana (näin kylläkin harvoin) mutta kuitenkin.

Voi tätä iloa, Higg



Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #13 : 13.09.08 - klo:12.53 »
Onhan tuosta ennenkin ollut puhetta, mutta tuntuisi että useimmat ongelmat juontuvat aina lopulta niihin muutamaan suljettuun softaan joita monet käyttävät: Adoben Flash-liitännäinen ja ATI:n tai NVIDIAn suljetut ajurit. Joten ei se Linuxin / Linux-jakeluiden itsensä vakaus ole tainnut mihinkään hävitä, päin vastoin lisääntymään päin kun bugikorjauksia tehdään ja AMD:kin julkaissut speksit graffapiireistään ja avoimia ajureita on saatu sitä kautta parannettua. Edes ne NVIDIAn suljetut ajurit eivät vaikuta oikeasti ihan niin hyviltä kuin niitä kehutaan - sitten kun ongelmia tulee niin ne ovat pahoja, eikä korjauksia juuri voi toivoa. Jotain kertoo sekin että eri korteille pitää käyttää eri ajurisarjoja, joista vanhempia ei enää päivitetä. Ubuntu 8.10:ssä on nyt _neljä_ suljettua NVIDIA-ajuria... arvopa niistä sitten toimiva jollain rajatapauskortilla.

Itselläni ei ole ollut 8.04:n kanssa mitään epävakausongelmia, mutta toisaalta en käytä Adoben Flashia ja käytän pelkästään avoimia näytönohjainajureitakin. Ei sillä etteikö niissäkin ajureissa voisi olla ongelmia, mutta ainakin itse käyttämien piirien (ATI Radeon X800, Intel GMA X3100, Intel GMA X3000) kohdalla avoimet ajurit ovat toimineet moitteetta nykyään.

Ja sitten vielä kysytään miksi vängätä suljetuista softista "kunhan ne vaan toimii"... oma kokemus pitkien fglrx-ajurien taisteluiden kanssa johti lopulta siihen, että päätin selvittää avoimessa ajurissa oman Radeon-korttini kanssa jäljellä olleet ongelmat ja käyttää sitä, vaikka hitaammallakin 3D-nopeudella. Tämä tapahtui joskus breezy/dapper-aikoihin. Ja sitten tuli ostettua vain Inteliä, ehkä pikkuhiljaa voisi AMD:ta taas kunhan 3D-tuki uudemmille korteille jossain määrin kehittyy. Kaikki Firefox-kaatumiset mistä lukee ovat taas tuntuneet johtuvan Adoben Flashista. Gnash kyllä on heikossa hapessa vielä sekin, mutta mieluummin sitä kuitenkin käyttää niiden harvojen Youtubejen katsomiseen ym.

Mutta kuitenkin juuri se miten Adoben Flashin versio sattuu toimimaan, vaikuttaa ihmisten kuvaan "Linuxista", mikä on ikävää. Ei voi kuin toivoa että swfdec tai Gnash kehittyvät sille tasolle että keskimääräinen ihminen ei joudu Adobeen luottamaan. Adobe ei kuitenkaan ole saanut koodiaan hyvään kuntoon vieläkään, eikä pysy Linuxin muutosten vauhdissa ainakaan sen enempää kuin AMD/NVIDIA:n suljetut ajurit X:n muutosten perässä.

Toinen juttu on sitten että on aina kokoonpanoja joilla ilmenee joku ongelma uudemman Ubuntun kanssa, ja jokaisella Ubuntulla on aina enemmän käyttäjiä kuin edeltäjällä - on kauhean vaikea päätellä mikä on ollut onnistuneempi julkaisu kuin toinen. Yleisesti on hyväksytty että 6.10 oli kehnohko, ja silti löytyy niitä joiden mielestä juuri sen jälkeen on ollut vain huonompaan päin :) 8.04.1 on kuitenkin varmaan melkoisen hyvä, jo pitkäaikaisen tukensa ansiosta.
« Viimeksi muokattu: 13.09.08 - klo:12.56 kirjoittanut Timo Jyrinki »

Legoman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #14 : 13.09.08 - klo:15.34 »
Vika on ubuntu, itellä oli sama ongelma, mutta vaihoin Kubuntuun ja toimii paljon paremmin, tosin välillä tökkii, kun on vain 256mt ramia ja käytössä gprs ::)
Läppäri: Ibm thinkpad t30 [Pena4M 1,8ghz, 512mt ram][linux mint KDE/XFCE+windows xp+windows 7 RC]
Pöytäkone: bakcard bell [celereon 3,33ghz, 1.5gt ram][Windows xp]
Äitini kone: CompaQ [celereon 1,7ghz, 1gt ram][linux mint KDE+windows xp]

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #15 : 13.09.08 - klo:19.43 »
Syksyinen tervehdys!

Ilolla ja riemulla Hardya käytän 64bittistä vielä ja Dapperia käytin siihen asti (en päivittänyt siinä välillä uuteen kehitysversioon)

Mulla molemmat on olleet vakaita ja Hardyssakin pienen normaalin säätelyn jälkeen kaikki ohjelmat toimivat hyvin ja vakaasti!

Olen kyllä huomannut että jotkut eivät ole olleet Hardyyn tyytyväisiä, itse olen ja täysin! Ei kaatuilua. ;D

Ainut mitä en pääse tekemään vaikka haluaisin on Runescapen pelaaminen hd-versiolla, jostain syystä se ei aukee kun valkoiseen ikkunaan, musa kyllä kuuluu ja kun palautan takaisin kotisivulle niin swiftweasel 32 bit kaatuu! :(

Vaan en kyllä laske sitä käyttiksen viaksi! :D Enkä sen takia ole kyllä Hardysta luopumassa! 8)

lämpimin terveisin ja Hardy-iloa! junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #16 : 13.09.08 - klo:20.12 »
Itselläni ainut asia johon en ole tyytyväinen on dvd-poltto. Se ei tunnu onnistuvan ikinä (ohjelmat joita olen käyttänyt: Brasero, Gnomen kirjoita levylle juttu ja K3B)...tänään yhden levyn olen saanut poltettua... Vika tosin voi olla levyssäkin...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #17 : 13.09.08 - klo:20.15 »
Itselläni ainut asia johon en ole tyytyväinen on dvd-poltto. Se ei tunnu onnistuvan ikinä (ohjelmat joita olen käyttänyt: Brasero, Gnomen kirjoita levylle juttu ja K3B)...tänään yhden levyn olen saanut poltettua... Vika tosin voi olla levyssäkin...
Ohhoh. Minulla taas on aina toiminut Ubuntussa levyjen poltto paremmin kuin Windowsissa *kopkop*.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #18 : 13.09.08 - klo:20.20 »
Itselläni ainut asia johon en ole tyytyväinen on dvd-poltto. Se ei tunnu onnistuvan ikinä (ohjelmat joita olen käyttänyt: Brasero, Gnomen kirjoita levylle juttu ja K3B)...tänään yhden levyn olen saanut poltettua... Vika tosin voi olla levyssäkin...
Ohhoh. Minulla taas on aina toiminut Ubuntussa levyjen poltto paremmin kuin Windowsissa *kopkop*.

Cd, dvd vai molemmat?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Mihin on kadonnut Linux vakaus?
« Vastaus #19 : 13.09.08 - klo:21.37 »
Itselläni ainut asia johon en ole tyytyväinen on dvd-poltto. Se ei tunnu onnistuvan ikinä (ohjelmat joita olen käyttänyt: Brasero, Gnomen kirjoita levylle juttu ja K3B)...tänään yhden levyn olen saanut poltettua... Vika tosin voi olla levyssäkin...
Ohhoh. Minulla taas on aina toiminut Ubuntussa levyjen poltto paremmin kuin Windowsissa *kopkop*.

Cd, dvd vai molemmat?
Molemmat. Milloin olen käyttänyt Braseroa, milloin K3B:ä, milloin Gnomen polttajaa. Voisiko olla sinulla huono asema?
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B