Kirjoittaja Aihe: Linux käyttäjien moottoriajoneuvojen viestiketju. (Eli millä ajat ja miksi?)  (Luettu 25489 kertaa)

DJ Tsvetkoff 4ever

  • Vieras
"Ajelee ladalla ja hinkkaa linuxua, jollekkin voisi tulla mieleen että tuo jätkä on "kommari". Tulkoon! Sama se minulle."

Ite omistin kans latuskan (Punainen 1200S). Käytän Linuxia ja levyhylly notkuu Venäläisistä CD-levyistä (54kpl)  :)
Latuskaa ei enään ole, mutta muut ovat säilyneet.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vastustan autoilua: olen ajokortiton ja kuljen jalan tai TKL:n onnikalla.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Käyttötiheyden perusteella paremmuusjärjestykseen laitettuna käytän jalkoja, ratikkaa, Citycarclubin yhteiskäyttöautoja, bussia, junaa ja lentokonetta liikkumiseeni. Jaa ja polkupyörää niin harvakseen että joka kerta on tyhjentynyt rengas pumpattava lähtiessä.

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vastustan autoilua: olen ajokortiton ja kuljen jalan tai TKL:n onnikalla.

Vastustaisin myös, mutta minkäs teet kun paikallisliikennettä ei täällä ole.
Tällä hetkellä autoa ei minulla ole, mutta valitettavasti se on pakkohankinta kun ihmiset ei liftariakaan kyytiin ota (olen seissyt tienlaidassa peukalo pystyssä paljon).

Otatteko liftarin kyytiin jos sellaisen näette? Itse otan aina.

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Ihanteellinen tilannehan se olis jossei ainakaan yksityisesti autoa tarviis.
Itse sain pitkitettyä 25-vuotiaaksi, ennen kuin duunit pakotti hankkimaan ensimmäisen.
Siihen sitten tottuu äkkiäkin...
Viime talvi meni ilman omaa kumijalkaa, ja toista kertaa en kyllä "talvehdi" ilman... oli sen verran rankka kokemus.

Rahtipuolella jotkut asiakkaat, vakuutusyhtiöt ja työnantajat rajoittaa, jopa kieltää liftareiden kyytiin ottamisen,
eikä joka hytissä oo edes apumiehen jakkaraakaan enää.  :(
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Otatteko liftarin kyytiin jos sellaisen näette? Itse otan aina.
Kerran olen ottanut, sai n.40km ilmaista kyytiä, eikä pihi tarjonnut vastapalveluksena mitään. Sen verran töykeä liftari, että seuraavan kerran liftarin nähdessä tuskin pysähdyn :)

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Otatteko liftarin kyytiin jos sellaisen näette? Itse otan aina.
Kerran olen ottanut, sai n.40km ilmaista kyytiä, eikä pihi tarjonnut vastapalveluksena mitään. Sen verran töykeä liftari, että seuraavan kerran liftarin nähdessä tuskin pysähdyn :)

Ja mitähän liftarin kuuluisi maksaa? Mistä moinen oletus sinulle on edes tullut?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Ja mitähän liftarin kuuluisi maksaa? Mistä moinen oletus sinulle on edes tullut?
Ei tietysti mistään, mutta tiettyjä tapoja olisi hyvä noudattaa. Varsinkin kun kyseinen heppu moitti täälläpäin olevien julkistenkulkuneuvojen aikatauluja, valitti kokoajan matkustamisen hintaa. Silti heitin hepun sellaiseen paikkaan, mistä tiesin tämän pääsevän parhaiten jatkamaan matkaa liftaamalla.

Lyhyesti. Itse en kehtaisi valittaa ed.mainituista asioista kyllä yhtään ja ihan 100% varmasti tarjoaisin edes jotain kiitokseksi kyydistä, niin kuin täälläpäin on tapana.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Onhan se ymmärettävää jos ei halua kuunnella kitinää, mutta olisikohan sekään tyyppi kitissyt jos ohi olisi ajellut reilusti lähes ilmaisia busseja.  :)
Liftatessa on paha alkaa tarjoamaan korvausta koska matkan edistymisestä ei ole minkäänlaista varmuutta, pian lyhytkin matka voi tulla kalliiksi jos rahojaan jakelee. Lämmin kiitos on se mikä palkitsee ja on kohteliaisuus.

Lainaus
Rahtipuolella jotkut asiakkaat, vakuutusyhtiöt ja työnantajat rajoittaa, jopa kieltää liftareiden kyytiin ottamisen,
eikä joka hytissä oo edes apumiehen jakkaraakaan enää.  Sad
Enpä tuotakaan tiennyt. Ei toisaalta ihme nykymaailman aikaan.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Liftatessa on paha alkaa tarjoamaan korvausta koska matkan edistymisestä ei ole minkäänlaista varmuutta, pian lyhytkin matka voi tulla kalliiksi jos rahojaan jakelee. Lämmin kiitos on se mikä palkitsee ja on kohteliaisuus.
Juu ymmärrän kyllä tuon, mutta 40km kyytiä on mielestäni suhteellisen pitkä matka ja tosiaan tältä etelän jee-jee mieheltä ei herunut mitään kohteliaisuutta. Ei siinä, varmasti ihan asiallisia liftaajia, mutta tämä jannu ei kyllä heidän mainettaan kasvattanut. Tosiaan ei hirveästi kiinnosta kuunnella toisen marinaa raskaan työpäivän jälkeen, varsinkaan mitään moralisointia haja-asutusalueella töissäkulkemisesta jne. Varmaan luuli, että meikäläisellä on mahdollisuus kulkea töihin polkupyörällä tai bussilla. En sinänsä ihmettele että liftaajia on joskus ryöstetty. Tuollaisella asenteella lähes kerjää sitä  ::)

jumbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Itse ajan Saab 9000 CS 2,3 tomaatti vm.-92. Tärkeimmät syyt: turvallisuus ja tila. Kaksosten rattaat menee konttiin "heittämällä" ja pari Toyotaa ja Pösö on yrittänyt kestääkö Saappi ja tähän asti on nämä kokeilut kestänyt. Ja se mukavuus...

s0r05000

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
    • kapsi
Itse ajan Saab 9000 CS 2,3 tomaatti vm.-92. Tärkeimmät syyt: turvallisuus ja tila. Kaksosten rattaat menee konttiin "heittämällä" ja pari Toyotaa ja Pösö on yrittänyt kestääkö Saappi ja tähän asti on nämä kokeilut kestänyt. Ja se mukavuus...

Löytyi oikein tallikaveri! Itse listaan samat syyt, vaikkei jälkikasvua olekkaan. Tulee kuitenkin kaiken maailman pikkutöitten perässä ravattua ympäri eteläsuomea, niin turvallisuus tulee kyllä ensimmäiseksi syyksi. Olen nähnyt eläessäni läheltä kaksi pahaa onnettomuutta. Kun näkee Toyota Carina 3:n siinä tilassa, että sisään on kuollut yksi ja toinen puhuu sekavia, niin jostain syystä sitä alkaa itseäänkin kiinnostaa tuo turvallisuus. En toki suunnittele ajavani kolaria... [koputtaa päätään, (puuta...)]

Mukavuus on myös kova juttu. Kaikki värkit toimii omassa vuoden 94 mallissa, cruisea lukuunottamatta moitteettomasti.

Onhan noita autoja ollut. Ensin Opelit, -82 Kadett ja -87 Ascona, sitten -87 Volvo 340, tämän jälkeen ensimmäinen Saabini, -85 vuoden 900. Sen jälkeen en ole ollut entiseni. :) Sen lahottua pohjasta jo 21 vuoden iässä, kokeilin 405 Peugeotia vuodelta 1990, jonka jälkeen oli vielä Fiat Marea -99, ennen tätä nykyistä "laivaa".

Harrim: Juu. Se alkolukko saisi olla ainakin meikäläisellä jokaiselle foorumille, sähköposti-softaan, web2.0-sovelluksiin ja irkkiin. Ja sitä ihmettelen, miksei näitä ole laitettu jo aikoja sitten kännyköihin. Sellaiselle lukolle olisi ollut tarvetta moneen otteeseen villeinä nuoruusvuosina...

Ja vielä sangen surkuhupaisaa itse-ironiaa... Tämän ketjun siis aloitti juovuspäissään äärettömän humalaisella verbaliikalla minä, joka vasta viikko tai kaksi sitten aloitin keskustelun keskustelualueiden kielenkäytön laadusta. Hyvä minä! No. Ei ollut ensimmäinen kerta kun tulee jotain tyhmää tehtyä. Toivottavasti osaan jatkossa olla toistamatta ... Puolustukseksi sanon siis: Olin aivan tolkuttomassa humalassa.

Mutta se alkolukkohomma olisi kyllä aika kova juttu koneeseen... Saisikohan sellaisen alkon perus alkometrin kytkettyä usb:llä tai sarja-/rinnakkais-kaapelilla koneeseen...
"a combination of bad and sad luck, and it's definitely not fair." Grace (or The Importance of being impermanent) - Armalite
HP Pavilion tx2020 & Ubuntu 8.04 mirosol.kapsi.fi

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Nautin mukavuudesta :) siksi ei Saab eikä Volvo sovi. Niissähän on rautajousetkin! ...vai nauttiiko joku traktorilla ajosta? ;)
Citroën sen olla pitää! Mulla vasta viides.
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

s0r05000

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
    • kapsi
..vai nauttiiko joku traktorilla ajosta? ;)
Citroën sen olla pitää! Mulla vasta viides.

On huomattavasti kestävämmät nuo rautaiset... Enkä kyllä allekirjoita tuota traktoria.. Voisiko olla, ettet ole ajanut 80-luvun jälkeisillä ruotsin lentokonetehtaan tuotoksilla...

Ei mielestäni noissa Citikoissakaan mitään vikaa ole. Isäni ajelee parhaillaan uudenkarhealla Xsara Picassolla. Ja ainoa mitä eräs tuttavani jutteli pari viikkoa sitten omastaan, oli manaus jatkuvasta kaasujousien korjaamisesta. Mutta se hänen oli muistaakseni -94...
"a combination of bad and sad luck, and it's definitely not fair." Grace (or The Importance of being impermanent) - Armalite
HP Pavilion tx2020 & Ubuntu 8.04 mirosol.kapsi.fi

suomirokki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Heh! Saab 900c, vm. -89 ja "Made in Finland".
RokänRol Nevö Dai!

Petri Kari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Itse ajelen vm 91 WV Golf kärryllä. Loistopeli kyllä omasta mielestä, vastakkaisia mielipiteitä kyllä löytyy sitten monia. Lommoilla onpi, mutta itselle ne on vaa plussaa, niin ei tarvitse rosmo-roopeja peljätä (jos joku varastaa, niin tarpeeseen  kyllä menee  ::)). Löystyvä pakoputken kiinnitys on ainut mikä toisinaan harmittaa, sen kun saa korjata 4 kertaa vuodessa. Tällä hetkellä pärinä on jo niin voimakasta että ääni kuuluu jo paljon ennen kun autoa edes näkyy :) .
"Internet on ehdottoman hyvä asia ja käyttäköön sitä rauhassa ne, jotka sitä tuntevat tarvitsevansa. On kuitenkin hölmöä vaahdota siitä niin hirmuisesti, aivan kuin olisi syntynyt jokin ihmeellinen tiedon vallankumous, josta jokainen hyötyy tavattomasti" @ MB -95

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
vm 93 Mitsubishi lanser stw. Kyseisen auton ostin koska oli halpa. ja autolla ajelen kun ei ole muutakaan vaihtoehtoa olemassa, kun en viihdy kaupungin keskustassa ja ei myöskään kiinnosta talonkokoiset ja todella kalliit tontit, joten hiukan syrjempää piti mökki etsiä. :)

uudempaa ja isompaa pitäisi kohta puoliin hommailla, kun lastenistuimet ei kovin hyvin sovi autoon... ja nokka kolari 90-luvun autolla tiettää aika varmaa hengenlähtöä.
Pieni maasturi tai isompi farmari olisi varmaan vaihtoehdot, mutta joskus syssymmällä sitten... jos raskii... :)

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vastustan autoilua: olen ajokortiton ja kuljen jalan tai TKL:n onnikalla.

Eikö onnikka muka ole auto?

Nimim. "Vastustan lihansyöntiä, kesällä grillaan porsasta..."

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
eiks noissa ruotsalaisissa 'traktoreissa' oo sellaset takomalla taivutettavat rautatangot jousen paikalla? ;)

Menkääs kokeileen C5:a, niin huomaatte kuin Suomen tiet on nykyään upeessa kunnossa.  :P
On se niin mukavan tasaista menoo :) ja varmaa tekniikkaa. Mökkitielläkin voi auton ikäänkuin nostaa kannon yli
ja talvella voi polun tampata vaikka kuntourheilu-liikuntavammaisille hiihtäjille...
« Viimeksi muokattu: 11.08.08 - klo:23.37 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Minulla on Saab 9-3 SC -vm07. Lähinnä kait siksi, että se on hyvännäköinen ja työsuhteen kautta saatuna. Autoista mielimerkkejä ovat muuten Fiat, Alfa, Saab (nyttemmin heränneenä) ja Honda.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.