Kirjoittaja Aihe: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?  (Luettu 89951 kertaa)

ubuntunewbie

  • Vieras
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #260 : 19.12.10 - klo:12.23 »
Ilmaisuus tärkeimpänä. Huomasin myös että linuxit tarjoaa korttipelejä, backgammonia, shakkia yms. klassikkopelejä ilmaiseksi, Windowsiin noita saa yleensä vain maksamalla.

kpsaari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #261 : 19.12.10 - klo:14.11 »
Uteliaisuudesta. Eläköön uteliaisuus!

linukka

  • Vieras
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #262 : 19.12.10 - klo:15.00 »
Oli Vista ja siitä se sitten lähti. Sillä tiellä edelleen eikä takaisin haluta mennä.  :-*

janijokela87

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #263 : 19.12.10 - klo:16.09 »
Oli hidas vanha tietokone...

matt1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #264 : 19.12.10 - klo:22.02 »
Olin jo jonkin aikaa suunnitellut omaa, mahdollisimman halpaa konetta. Sain töistä ilmaiseksi poisto-compagin ja olin kai googletellut erilaisia Linux-pohjaisia ratkaisuja. PÄädyin Hardyyn, mutta en osannut asentaa WLANia. Kokeilin myöhemmin uudestaan ja kas,sehän toimi. Sittemmin kone on vaihtunut toiseen käytettyyn, jakelukin on vahitunut pari kertaa mutta Ubuntu on kyllä tullut jäädäkseen.

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #265 : 20.12.10 - klo:00.17 »
Ensimmäisellä kerralla käytin Red Hat Linux 6:sta ihan uteliaisuudesta, kun oli uusi kone, ja siinä samalla Windows 98 ennestään tutun Widows 3.11 lisäksi. Loppujen lopuksi Win98töötti veti silloin pitemmän korren - olihan se myös uusi tuttavuus muutenkin Wintoosiin tottuneena.

Mutta en ole koskaan oikein tullut toimeen Windowsien kanssa. Nyt kun on vielä uudempi kone - siinä Win XP Home omalla 40 Gt:n kovollaan, lisäksi toinen 200 Gt kovo. Ubuntu kiinnosti, eikun tilaamaan asennuslevy nimenomaan LTS-versiolle. (Sekin on aikaa myöten päivittynyt tähän 10.04.1:teen.)

Vaan tämä Linux ja siis työpöytädistro LTS-versiona onkin minun juttuni! Wintoosaan en aio tulevaisuudessa laittaa centtiäkään. Tuntuu kuin kaikki olisi tässä parempaa - ainakin itselleni sopivampaa. Kuka tykkää ja mistäkin.

(On tullut myös opiskeltua kaksi tietokonealan ammattitutkintoa, ja tullut tehtyä erinäisiä töitä alalla.)

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #266 : 20.12.10 - klo:01.35 »
Ihan sattumalta eräässä nettiradio - projetissa vuonna 2007 syksyllä, jossa ehtona oli jokin Linux versio. Ok. Googlea => Linux ja Ubuntu pomppas ruuttun ja vieläpä suomenkielellä. Silloiseen vistaan piti etsiä softaa jolla saa ISO-tiedoston poltettua levylle.

Sitä hetkeä en ole katunut kun käynnistin silloisen paz-kan koneeni Live-CD:ltä! Vuoden päivät pyöritin Windowssia ja Ubuntua rinnakkain. Ajan myötä Windowssin käyttäminen harveni harvenemistaan.  Vuosi sitten uskalsin jopa hävittää lähes kaiken Windows materiaalin.

Omaa kokemustani olen kertonut muillekkin sukulaisille/kavereille/tuttaville ja yllättävän moni on lähtenyt tutustumaan Linux maailmaan ja osa on jopa luopunut Windowssin käytöstä.

Suosittelen.

Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD

Tura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #267 : 20.12.10 - klo:23.57 »
Nyt kun tässä pitkästä aikaa olen lueskellut tämän foorumin kirjoituksia en voi kun ihmetellä, etten ole vastannut tähän aiemmin. Vai olenko. No tahtoo muistella.

Muistelen, etten ole ikinä pitänyt Windowsista. Käytönestojärjestelmä kuvaa sitä kyllä hyvin. Windows on epämääräinen eikä vaan "toimi". Myös pakkosyöttö ja kaupallisuus ärsyttää. Ubuntu on ollut käyttöjärjestelmänäni kauan, ja vaikka ongelmiakin on ollut, en ikinä vaihtaisi mihinkään windoh'siin. Winen valikotkin jo nostaa niskakarvat pystyyn.

Parhainta on tunne koneen hallinnasta ja ymmärtämisestä (vaikka meikkiksen kohdalla siitä ei kait ihan rehellisesti voisikaan puhua  ;D) Ubuntu on myös ulkoasultaan hieno. Erilaisia käyttöjärjestelmiä (Xubuntu, Netbook Remix) ja ohjelmia voi kokeilla ja säätää ja ihan ilmaiseksi. Se on upeaa.

Haluaisin muuten aloittaa Linuxin käytön myös puhelimessa. Androidhan ei vissiin ihan ole sitä.
Satanan Tura!

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #268 : 21.12.10 - klo:08.37 »
Haluaisin muuten aloittaa Linuxin käytön myös puhelimessa. Androidhan ei vissiin ihan ole sitä.

Miksei ???
Linuxhan sieläkin on alla piilossa...

Onkos MeeGo sitten jos Android ei? En ole oikein käsittänyt miksi Androidia ei lueta "linuxiksi".
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Storck

  • Vieras
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #269 : 21.12.10 - klo:09.00 »
Haluaisin muuten aloittaa Linuxin käytön myös puhelimessa. Androidhan ei vissiin ihan ole sitä.


Lainaus
Android on mobiililaitteille suunniteltu ohjelmistopino, jossa käytetään Linux-ydintä käyttöjärjestelmänä.

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Android

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #270 : 21.12.10 - klo:09.32 »
...
Haluaisin muuten aloittaa Linuxin käytön myös puhelimessa. Androidhan ei vissiin ihan ole sitä.

Onhan se Android ihan samanlainen Linux kuin kaikki muutkin - kernel 2.6.32.9 lukee minulla (2.2 versio Samsung Galaxy S Androidista). Siinä mielessä: Hyvä Suomi!

Päälle rakennetut ohjelmistot ja käyttöliittymät eivät ole samanlaisia kuin vaikkapa tässä Ubuntu pöytäkoneessa - onneksi. Joten Android ei ole samantyyppinen ohjelmistojärjestelmä kuin mitä pöytäkoneiden Linux-jakelut tyypillisesti ovat, esim. Ubuntu ja Fedora. Mutta Linux-jakeluna se on sinänsä "yhtä paljon Linux" kuin kaikki muutkin.
« Viimeksi muokattu: 21.12.10 - klo:09.35 kirjoittanut Ganymedes »

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #271 : 21.12.10 - klo:10.21 »
Haluaisin muuten aloittaa Linuxin käytön myös puhelimessa. Androidhan ei vissiin ihan ole sitä.


Lainaus
Android on mobiililaitteille suunniteltu ohjelmistopino, jossa käytetään Linux-ydintä käyttöjärjestelmänä.

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Android
Tässähän se vastaus tulikin, miksi Android ei ole täysverinen linux. Androidissa kaikki ohjelmat ajetaan Dalvikin päällä. Eikä siinä voi ajaa (ainakaan ilman roottausta) tavallisia linux-sovelluksia.
« Viimeksi muokattu: 21.12.10 - klo:10.32 kirjoittanut mrl586 »

Mute

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #272 : 25.12.10 - klo:14.55 »
Oletteko muuten panneet merkille kuinka vähän läppäreitä lopultakin käytetään itse päätarkoitukseen (siirrot paikasta toiseen). Hämmästyttävän monet käyttävät sitä kuten tavallista PC:tä (desktop), vakaasti yhdessä ja samassa paikassa. Juuri siksi Linus Torvaldskin on kritisoinut koko laptoppia ja pitää vasta netbookia varsinaisena "läppärinä".

Täysin samaa mieltä. Tosin itse raahasin vielä pari vuotta sitten pari kilon HP Pavillonia mukana, päivittäisillä junamatkoilla. Nyt se istuu kotona ja mukana kulkee huomaamattoman kevyt HP mini.

Läppäri taitaa olla monelle kotikäyttöön helpompi valinta työpöytäversioon verrattuna mm. hinnan ja käytön (fb) puolesta.

IceQueen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #273 : 25.12.10 - klo:18.32 »
Mulla meni melkein vuosi sitten hermot Vistaan, joka vajaan vuoden käytön jälkeen oli todella tahmea ja tökki niin maan perusteellisesti... Muutenkin Windowsin uudelleen asennus sapetti, ja ajattelin kokeilla Ubuntua, kun kuulin että se ois helppo asentaa ja käyttää.

Ja sillä tiellä olen, ja muitakin olen onnistunut ylipuhumaan hylkäämään Windowsin. ;D

linukka

  • Vieras
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #274 : 26.12.10 - klo:11.42 »
Ja sillä tiellä olen, ja muitakin olen onnistunut ylipuhumaan hylkäämään Windowsin. ;D
Sama juttu ja olen laittanu kuuteen koneeseen Ubuntun. Kukaan ei ole valittanut eikä ole tarvinnut käydä huoltamassa koneita. Jos huoltaa pc-koneita työkseen, ei kannata asentaa asiakkaille ubuntua ettei työt lopu. :D

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #275 : 26.12.10 - klo:11.45 »
Ja sillä tiellä olen, ja muitakin olen onnistunut ylipuhumaan hylkäämään Windowsin. ;D
Sama juttu ja olen laittanu kuuteen koneeseen Ubuntun. Kukaan ei ole valittanut eikä ole tarvinnut käydä huoltamassa koneita. Jos huoltaa pc-koneita työkseen, ei kannata asentaa asiakkaille ubuntua ettei työt lopu. :D
Minä vaihdoin mummille Xubuntun ja isoin ongelma on ollut se ettei päässyt nettiin. Syyksi paljastui ettei hän ollut muistanut laittaa ADSL-johtoa seinään. :D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #276 : 08.02.11 - klo:23.14 »
Haluaisin muuten aloittaa Linuxin käytön myös puhelimessa. Androidhan ei vissiin ihan ole sitä.

Miksei ???
Linuxhan sieläkin on alla piilossa...

Onkos MeeGo sitten jos Android ei? En ole oikein käsittänyt miksi Androidia ei lueta "linuxiksi".

Jäädään sitä MeeGoa odottelemaan, mutta sillä välin kuitenkin on jo tarjolla kovasti kehuttu linux pohjainen Android ja Maemo (N900 luurissa). Molemmille on runsaasti ohjelmia tarjolla ja kuulema toimivat ihan mukavasti. Maemo on tosin hieman keskeneräisen tuntuinen, joten jollei halua ollenkaan asennella ohjelmia ja twiikkailla juttuja, kannattaa maemo ohittaa suosiolla.

Maemo on kuitenkin enemmän linuxmainen kuin android siinä mielessä, että tälle on ainakin teoriassa mahdollista asentaa mitä hyvänsä debianille tarkoitettuja ohjelmia. Esim näppärä pikkuinen taulukkolaskin gnumeric, pdf-ohjelma Evince tekstiohjelma Abiword huippulaskin Qalculate ja hyvin teknillinen tilastomatematiikkaalaskentaympäristö R on jo tullut asennettua tähän. Muitakin pöytäkoneista tuttuja ohjelmia on tarjolla, mutten ole vain tarvinnut niitä vielä. Ai niin ja mainittakoon vielä, että nämä ohjelmat oli syytä asentaa, koska Maemon tekijöillä ei ollut aikaa miettiä käyttäjän tarpeita edes tämän vertaa. Toivottavasti androidilla on paremmin homma hallussa.
« Viimeksi muokattu: 08.02.11 - klo:23.20 kirjoittanut tetrafuran »
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #277 : 09.02.11 - klo:21.13 »
Tuli ostettua pari vuotta sitten tämä Acer -miniläppäri, missä oli ostaessa Linpus Linux Fedora variantti.

Sitten yksi perheen vanha XP-kone ei suostunut enää käynnistymään Windowsillaan ja asensin siihen Ubuntun, taisi olla 8.04. Sitä ajettiin kunnes se kone hiipui rautansa osalta ja Ubuntu tuli hieman tutuksi.

Nyt kun tuli 10.04 viime vuonna, niin asensin sen miniläppäriini Linpus Linux:in tilalle.

Sid

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
  • Voimakasta lähetystyötä Ubuntun hyväksi
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #278 : 22.02.11 - klo:01.21 »
Kukaan ei ole valittanut eikä ole tarvinnut käydä huoltamassa koneita. Jos huoltaa pc-koneita työkseen, ei kannata asentaa asiakkaille ubuntua ettei työt lopu. :D

Tämä on varmaan aivan totta. Itse tykästyin Linuxin keveyteen sekä ideologiaan avoimesta ja ilmaisesta softasta, mutta näin nelihenkisen perheen isänä, jolla on ylläpidettävänä jo omassa taloudessa viisi konetta, on nimenomaan tämä ylläpidon helppous todellinen taivas Windowseihin verrattuna! Keveys tuo sitten taloudellisen hyödyn, kun ostin nettikoneiksi kaksi vanhaa Ibaria yhteishintaan 90 € ja siinä tarkoituksessaan toimivat mainiosti. Eikä nuo meidän pöytäkoneetkaan ole mitään hitechia - molemmat Athlon 64 3200+ prosessorilla. On muuten mahtavuutta uuden järjestelmän asentamisen jälkeen kopioida käyttäjien kotihakemistot tikulta, mikä mahdollistaa nopean käyttöönoton, kun ei tarvitse käyttäjä kerrallaan alkaa säätämään.
Lenovo Ideapad 330S aina uusimmalla julkaistulla Ubuntun versiolla.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #279 : 22.02.11 - klo:08.22 »
Oma tieni oli vähän monivaiheinen, kokeilin Ubuntua kakkoskoneessa (muistaakseni jotain kasiversiota) mutten silloin siitä innostunut. No kuinkas ollakaan ykköskoneesta järjestelmälevy otti ja hajosi, kun sitten konetta korjailin asentelin (totaalisen hölmönä) hyvin palvelleen XP pron sijaan Vistan (jota temppua olen katunut siitä lähtien), kas kummaa ennen kohtuu nopsasti toiminut kone alkoi tahmailemaan ja käyttis huudattaa kovalevyä koko ajan aivan perustyöpöytä kuormallakin mikä on sangen kummaa, koskapa muistia pitäisi olla riittävästi jottei turhaa swappailua tarvittaisi. No jonkun aikaa Vistaa kärsittyäni mieleeni juolahti, että millainen Ubuntu mahtaa olla nykyään. Ja ei kun tuumasta toimeen, lataamaan ja asentamaan. Homma meni yllättävän tuskattomasti ja yllätyin erittäin positiivisesti. Systeemi toimii sulavammin kuin Xp tässä, Vistasta nyt puhumattakaan. Nyt käytännössä käynnistän Vistaa lähinnä pelaamiseen, muu käyttö tapahtuu Linux puolelta, ja joka kerran kun Vistan käynnistän Windowsin metkut saavat ärräpäät esiin.  Ubuntu nyt vaan vaikuttaa joka suhteessa paremmalta ja miellyttävämmältä.

Itseäni ei oikein windows vihaajana yleisesti ottaen ole voinut pitää, vanha 9x sarja oli ihan asiallinen kun niiden puutteet vain huomioi (ja vanhana amigistina ei oikein voinut valittaa edes epävakaudesta), windows ME:tä vihasin kyllä (omissa tietokoneissani sitä abominaatiota ei koskaan ollut), XP pro:sta pidin kovasti, mutta Vista tuo ikävällä tavalla ME:n mieleen. Tietoturvapuolikaan ei hirveästi huolestuttanut, kun vältteli Exploreria ja Outlook Expressiä ja ei suorittanut joka ikistä epämääräistä tiedostoa välttyi aika pitkälti kaikensortin haittatöhkältä. (Lisäksi ajoin XP:tä rajoitetulla käyttäjätunnuksella, ylläpito tunnusta käytettiin vain ylläpitoon, vaati pientä kikkailua mutta onnistui kyllä)
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.