Kirjoittaja Aihe: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?  (Luettu 90397 kertaa)

Balthamaisteri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #200 : 16.10.08 - klo:21.21 »
En muista tarkalleen missä vaiheessa minusta tuli linux ihminen, mutta ennen kuin olin varsinaisesti kertaakaan asentanut linuxia koneelleni, tajusin että en enää koskaan ole tyytyväinen Windowssiin.

Oloni on paljon parempi kun alla on Linux, etenkin kun Ubuntu astui kuvaan.
.asus a6ja.
.ubuntu 8.04.

LeP.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #201 : 18.10.08 - klo:15.18 »
Itse aloitin Linuxin käytön joskus kolme tai neljä vuotta sitten. Käytössä oli joku fujitsu siemensin kone, 500MHz P3, 8 tai 20g kovo ja 256mb. Koneessa oli win98 eikä melkeinpä mitään ajureita yms. eikä niitä mistään löytynytkään, resoluutio oli 800x600, värejä 16 ja äänet ei toiminu ja muutenkin kone oli järkyttävän hidas. Luettuani Mikrobitistä jonkun Linux jutun jossa kokeiltiin ubuntua ja joitain muita distroja, ei tarvinnut kauan miettiä kumman valitsen, win98:n vai Ubuntun. parin viikon käytön jälkeen tunnelma oli jotain aivan uskomatonta, resoluutio oli jo käytettävä ja värejä oli "muutama" enemmän kuin ennen ja äänet toimivat. Kaikki tämä asentui automaattisesti. Ja koneen käyttökin oli "hivenen" nopeampaa :D
Eli aloitin Linuxin käytön koska oli kyllästynyt win98:n kauheuteen enkä halunnut XP:tä hankkia.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #202 : 18.10.08 - klo:17.13 »
Käytössä oli joku fujitsu siemensin kone, 500MHz P3, 8 tai 20g kovo ja 256mb. Eli aloitin Linuxin käytön koska oli kyllästynyt win98:n kauheuteen enkä halunnut XP:tä hankkia.
Tiedän yhden tuollaisen (siis tuon tasoisen koneen (Pomi, P3 500 MHz, 320 MB ja 10 GB) jossa on XP ja se ei ole kyllä kovin nopea. Jos minä saisin valita niin siinä pyörisi Xubuntu. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #203 : 18.10.08 - klo:17.46 »
Käytössä oli joku fujitsu siemensin kone, 500MHz P3, 8 tai 20g kovo ja 256mb. Eli aloitin Linuxin käytön koska oli kyllästynyt win98:n kauheuteen enkä halunnut XP:tä hankkia.
Tiedän yhden tuollaisen (siis tuon tasoisen koneen (Pomi, P3 500 MHz, 320 MB ja 10 GB) jossa on XP ja se ei ole kyllä kovin nopea. Jos minä saisin valita niin siinä pyörisi Xubuntu. :)
Itse ajelin Linuxia (ja XP:tä) puolitoista vuotta tuollaisessa koneessa (Dell P3 533Mhz, 256Mt ja 15Gt), kunnes hankin nykyisen koneen, viimeisen puoli vuotta koneessa pyöri PCLOS, sen jälkeen asensin siihen susen ja käytin aika harvakseen.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #204 : 22.10.08 - klo:16.34 »
Halusin vanhan läppärimme omaan käyttööni, mutta siinä ei xp oikein reilusti pyörinyt, piti etsiä kevyempi systeemi. TM:n artikkelissa taisin ekan kerran törmätä ubuntuun, ja myöhemmin hakukone löysi aktiivisen tukifoorumin.

Knoppix oli kuitenkin ensimmäinen kokeilu linuxilla, sen jälkeen Xubuntu, pikkuvikoja tuntui kuitenkin aika paljon olevan. Asensin gnomen, full operating, sain täyden tyytyväisyyden, muistia piti vain hankkia lisää että pyörii.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #205 : 22.10.08 - klo:16.47 »
olevan. Asensin gnomen, full operating, sain täyden tyytyväisyyden, muistia piti vain hankkia lisää että pyörii.
Vielä tuosta kun tuplaat muistin, niin swappaus lakkaa kokonaan peruskäytössä Gnomella. Minä en ole tällä Amilolla kyllä huomannut mitään puutetta Xubuntussakaan, jota ei käymällä repoloissa olisi saanut korjattua(pl.OOo3).

T:Jallu59
« Viimeksi muokattu: 25.10.08 - klo:09.04 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Niilo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #206 : 22.10.08 - klo:19.21 »
Kaikkia mahdollisia Linux-versioita kokeiltiin matkan varrella laihoin tuloksin ja siirtyminen takaisin Windowsiin oli ajankohtainen kunnes törmäsin Ubuntuun. Sain tämän käyttiksen jopa toimimaan...

Itseä otti pattiin Windowsissa ne tyypilliset ongelmat ja oheisohjelmien raskaus. Huomasin vain tietokoneen käytössä energian menevän haittaohjelmien tarkkailuun Windowsin puolella.  Kukapa Linuxin käyttäjä ei kaiken jälkeen olisi tyytyväinen ratkaisuun.

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #207 : 24.10.08 - klo:10.23 »
Linux käyttöjärjestelmään tuli tutustuttua Windows 98 julkistuksen myötä S.U.S.E 6.1 distron myötä. Tuolloin koneena oli upouusi P3 500Mhz 64RAM ja syynä oli kokeilunhalu kun DOSE pelikaupann hyllyssä oli paketti. Sitä aikaisemmin oli kuullut Linus Torvaldsin kehittämästä Linux käyttöjärjestelmästä ja kuinka se oli nörttien juttu. Sitä ei meinannut mistään saada ja opettelu ei tuolloin kiinnostanut, joten paketin ottaminen hyllystä oli paljon mukavempi vaihtoehto kun sai käyttöjärjestelmän lisäksi kaikki kehitystyökalut, perusohjelmat, työpöytäympäristöt ja muut hyötyohjelmat, paksun englanninkielisen yli 700 sivuisen ohjekirjan kanssa ja 12 CD levyn.

Tuohon aikaan Linux käyttis vielä asennettiin usein hakemalla lähdekoodit www.kernel.org sivustolta ja lataamalla vielä kaikki GNU kehitystyökalut esimerkiksi yliopiston palvelimelta ja pari iltaa tapellen saatiin käyttöjärjestelmä käännettyä että pystyi asentamaan sen ja alkamaan asentelemaan ohjelmia. Tuolloin distrojen merkitys oli todellakin suuri hyöty tavalliselle käyttäjälle kun koko järjestelmä tuli CD levyillä. Sen jälkeen on Linux käyttöjärjestelmän kehitystä tullut seurattua aina suurien julkaisujen myötä ja samoin käynyt koko open source maailmalle.

Windows XP kun ilmestyi ja sen asensin ystävän koneelle, asensin itselleni Mandrake 10.0 distron ja tuolloin LInuxista tuli minun pääsääntöinen käyttöjärjestelmä. Edut huomasi nopeasti kun Windows NT käyttikselle alkoi viruksia ja matoja ilmestymään, koko XP järjestelmä tarttui helpommin kuin kissaa ehti sanoa ja ihmiset alkoivat oppimaan vähitellen mikä oli se mystinen "palomuuri". Virustorjunta oli monelle tuttu mutta palomuurista ei niinkään tietoa vielä. Ja tuolloin itsekkin vasta tajusi sen miksi kirjoissakin oli sitä hehkutettu että Linux käyttöjärjestelmä sisältää itsessään palomuurin joten verkkokäyttö on turvallista.

Nyt käytössä on Mandriva 2009 ja Ubuntu 8.10 (RC) Vistan (NT6) ja XPn (NT5.1) kanssa ja MS on saanut Vistan myötä niin käyttöjärjestelmän kuin koko järjestelmän tietoturvalliseksi. Joten tavalliselle käyttäjälle ei tietoturvan osalta ole mitään syytä vaihtaa käyttöjärjestelmää. Mutta ne hirveät käytettävyysongelmat. Laitteet tietenkin toimivat uusissa koneissa mutta ne ensimmäisen vuoden koneet jotka oli "Vista yhteensopivia" niin vieläkin on ongelmia. XP käyttäjät kyselevät että mikä on se mystinen "Linux" ja monesti jakeluksi valitsevat Live CD versioiden käyttämisen jälkeen Mandrivan Ubuntun sijaan.
Monet heistä ovat tyytyväisiä Linux käyttöjärjestelmään ja ovat ihmetelleet että miksi siitä on sanottu sen olevan niin hankala? Tosin ymmärtävät vähän kun joutuvat Ubuntulla sudoa käyttämään komentorivillä mutta heillä ei ole siihen niinkään asiaa joten ei haittaa paljoa. Nyt siis monet ihmiset käyttävät järjestelmiä joita tukee Linux käyttöjärjestelmä eikä heillä välttämättä ole edes tietoa Linuxista ja ovat onnellisia sen vuoksi. Käyttö on heille vielä helpompaa kuin mulle alussa.

Jos Linux käyttistä ei olisi koskaan Linus luonut, ei voi tietää millainen Windows järjestelmä olisi nyt.
Ite olen iloinen kun käyttis on vakaa ja turvallinen, mikä tarkoittaa että koko järjestelmä on vakaampi. Ohjelmat tietenkin voivat vielä kaatuilla eikä ole outoa että koko desktop environment kaatuu alta mutta sillä ei ole väliä kun ei näe sitä kuuluisaa käyttiksen kernel panic virhettä, Windowsissa kun se olis BSOD! :D

gnome+kde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #208 : 25.10.08 - klo:07.51 »
hyvin sanottu edellä. lyhyesti itse siksi linux, että on:
a) suhteellisen turvallinen muihin käyttiksiin verrattuna.
b) avoin
c) ilmainen
d) itselle juuri sopivaksi räätälöitävissä
e) helppo käyttää
f) erilainen kuin muut
g) toimintavarmempi kuin toiset
h) mahdollisimman epäkaupallinen


meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #209 : 25.10.08 - klo:11.32 »
hyvin sanottu edellä. lyhyesti itse siksi linux, että on:
a) suhteellisen turvallinen muihin käyttiksiin verrattuna.
b) avoin
c) ilmainen
d) itselle juuri sopivaksi räätälöitävissä
e) helppo käyttää
f) erilainen kuin muut
g) toimintavarmempi kuin toiset
h) mahdollisimman epäkaupallinen



Tuohon ei kyllä ole paljoa lisättävää :)
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #210 : 25.10.08 - klo:14.18 »
hyvin sanottu edellä. lyhyesti itse siksi linux, että on:
a) suhteellisen turvallinen muihin käyttiksiin verrattuna.
b) avoin
c) ilmainen
d) itselle juuri sopivaksi räätälöitävissä
e) helppo käyttää
f) erilainen kuin muut
g) toimintavarmempi kuin toiset
h) mahdollisimman epäkaupallinen



Tuohon ei kyllä ole paljoa lisättävää :)
Onpas!

i) mahdollisimman nörtti käyttöjärjestelmäkokonaisuus GNU -ohjelmien kanssa.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Rantarosvo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #211 : 25.10.08 - klo:14.40 »
Haluan harrastaa asioita tietokoneella, mutta en halua harrastaa tietokoneita. Käyttöjärjestelmä on huomaamaton apuri koneella harrastaessa.

windows tuntui käyttöajalla mitaten olevan se harrastuksen pääasia. Kun puolet ajasta meni windowsin säätämiseen ja puhtaanapitoon, päätin valita eri tien.

Nykyään ajasta menee 3% tietokoneelle ja 97% niihin muihin asioihin joita koneella haluan harrastaa.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #212 : 25.10.08 - klo:16.24 »

Onpas!

i) mahdollisimman nörtti käyttöjärjestelmäkokonaisuus GNU -ohjelmien kanssa.

Just tän takia sanoin "tuohon ei ole paljoa lisättävää"
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Nico

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #213 : 28.10.08 - klo:23.28 »
W2000 takkusi ja siinä katosi verkkoyhteys vähän väliä. Siksi ajattelin, että ilmainen linux koneella on kätevä, että pääsee nettiin jos Windowsin verkkoyhteys jälleen katoaa ja siksi asensin Ubuntu 5.04 version. Mutta hiljalleen Ubuntu alkoi miellyttämään enemmän ja enemmän ja Windows jäi ihan käyttöä vaille ja siitä lähtien olen Ubuntua käyttänyt.

Voin sanoa, että mielenkiintoa tietokoneita kohtaan ei aiemmin ollu, Windowsia jotenkin käyttelin ja surfailin mutta muuten ei kiinnostanut. Vasta Ubuntun kanssa puuhailessa uteliaisuus heräsi kun siinä pystyi itse vaikuttamaan moneen asiaan ja sepä ei ollutkaan siten niin tylsä kuin winukka. Nyt tuli itse koottua uusi kone jne. jos olisin pysynyt Windowsissa olisin vieläkin ihan sunnuntaikäyttäjä vaan linuxin takia tietokoneet kiinnostavat nykyisin pelottavankin paljon. Aiemmin olin oikeastaan tietotekniikka vastainen.

Aito Kylähullu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #214 : 01.11.08 - klo:02.18 »
Tässä järjestyksessä abaut:

1) Oli suhteellisen käyttökelpoinen kakkos-pc, johon ei käyttistä
2) Yleinen uteliaisuus ja kuulopuheet siitä, että Linukka olisi nopea, upea ja kaikkea...
3) Ei oikein halua ja kykyäkään maksaa kaikista tarvitsemistani ohjelmista sikahintoja
4) Tiettyä (ei niin suurta) vastuuta ylläpidosta firmassa
5) Oppiiko tässä iässä enää mitään...
6) Änkyröinti ja myös vastustamisen vastustaminen sekä systeemin ja pahan maailman nilkkaan pureminen (maalina Gates, siat, porvarit, rökäleet...)

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #215 : 01.11.08 - klo:09.46 »
Tässä muutamia keskeisimpiä syitä:

1. Kiinnostus eri käyttöjärjestelmiin
2. Kiinnostus Linux-yhteisöön
3. Web-palvelimen asennus demoilukäyttöön + siihen kaikki mahdolliset kilkkeet
4. Viruksettomuus
5. Mahdollisuus säätää ja säätää
6. Ruudunsäästäjät (!)
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

Antsa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
    • Profiili
    • anteroriihimaki.org
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #216 : 06.11.08 - klo:00.04 »
Hyvinkin pitkälti täysin mielenkiinnosta/säätämisen halusta... Ensimmäinen distro oli RedHat 7.2 jolla onnistuin formatoimaan kaikki tiedostoni, kun en tajunnut osioista mitään :D Alku siis todellakin oli kivikkoista, mutta nykyään sujuu jo paremmin ;) Distroja on tullut kokeiltua monenlaisia, mutta nykyään olen jämähtänyt ubuntu/suse/debian akselille.

Olen kyllä erittäin tykästynyt Linuxin näppäryyteen, varsinkin komentorivi on pienen harjoittelun jälkeen tullut erittäin läheiseksi :D Pitää kyllä myöntää, että nykyään tulee eniten käytettyä OS X:ää ja Linux on jäänyt pääasiassa serverin käyttöjärjestelmäksi. OS X:ssä on jotenkin Linuxin ja Windowsin parhaat puolet yhdistettynä... :)

Antifilatelisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #217 : 08.11.08 - klo:22.22 »
Olin kuullut, että unix on huomattavasti tehokkaampi käyttis verrattaessa windowsiin. Minua kiinnosti komentorivin voiman näkeminen, josta pienen palasen nähtyäni, olin sanaton. Ja nykyisin ykkösasiana on se, että ohjelmien jökätessä ei ole vilä joutunut painamaan virtanappulaa.

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #218 : 08.11.08 - klo:22.56 »
Olin jo aivan turhautunut Windows XP:n jatkuvaan kaatuiluun ja siihen että olin jo miljardi kertaa asentanut sen uudestaan jonkun viruskökköjutun tullessa koneelle. Tutkiskelin nettiä eräänä iltana pari vuotta sitten ja etsin parempaa vaihtoehtoa koneelle asennettavaksi. Siispä törmäsin Ubuntuun ja sydän oli jo viety. Alussa oli toki hankalaa pitkään Windowsia käyttäneenä opetella komentoriviä ja muutenkin systeemin toimintaa. Mutta kun alkuvaikeudet voitti. Vuoden päästä ei enää kaipaillut muuta käyttistä koneelle. Nykyään en harkitsisi edes muuta koneelle. Kaverit pitivät kieroon kasvaneena mutta itse uskon että kehitys menee nyt tätä rataa ja on mukavaa olla mukana!  ;D
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11

eraggo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #219 : 09.11.08 - klo:13.41 »
Kuulin Ubuntusta ensimmäisen kerran noin 3 vuotta sitten. Testattuani Ubuntua aikanaan niin huomasin, että Ubuntuun joidenkin, ei niin avoimien, ohjelmien asentaminen oli hankalaa ko. aikana. (Olin ihan ulkona koko järjestelmästä)

Siirryin sen jälkeen XP:een ja pysyin siinä jonku 2,5 vuotta. Viimeinen niitti meni XP:hen, kun en saanut poltettua tärkeitä tiedostojani varmuuskopioiksi CD:lle. Kavereillani oli ASUS EEE:llä Ubuntu ja nämä pyysivät apua jatkuvasti koneen vikojen korjaukseen (oma tuntemus ei ollut vielä kovin korkea, mutta apupyyntöjä tuli; nettiin katsomaan ohjeita ja kone kuntoon).
Tästä alkoi nopea siirtyminen Ubuntun maailmaan. Pitihän minunkin oppia jotakin Ubuntusta ilman, että joutuisin joka nippelin asentamiseen käyttää nettitutoriaalia. Tällä polulla jatkan ja joka päivä oppii jotakin; kiitokset Ubuntu-foorumi ja IRC.

Eraggo