Kirjoittaja Aihe: Onnistumiskokemuksesi Ubuntun/Linuxin kanssa (vain iloa ja riemua)  (Luettu 286045 kertaa)

Merike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Mulle riitti onnistumisen elämykseksi ihan vaan se että Ubuntu(Gutsy)  asentui 6-7 vuotta vanhaan Compaq Armada E500:n tuosta noin vaan ja sain itse viritettyä GPRS-yhteyden kännykällä. Aloittelija on pienestä onnellinen :P

peran

  • Vieras
Intel D201GLY2 micro-ATX/mini-ITX-emolevy integroidulla Celeron 220 -prosessorilla + 1 GB muisti.  (yht. 73 €)

Mistä sait moisen?
EDIT0: Oho verkkokauppa.com:issa näkyy olevan: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=12813
Miten nopea suoritin tuossa on?
Tarvitseeko tuo muuta kuin asemat ja virtalähteen?

Tosiaan ko. lauta ei tartte muuta kuin muistin, asemat, ja virtalähteen, koska prosessori ja jäähy on valmiiksi asennettuna paketin mukana.

Tietenkin myös koppa on suositeltava lisävaruste.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Tuossa on siis 1.2 GHz Celeron juotettuna emolevylle ja passiivijäähdytys, joten prossu käy kyllä aika kuumana. Emolevystä on pitkä ketju mm. tuolla murobbs: mITX rakentelijat huomio!. Hinta oli tosin syksystä pudonnut, joten sain 1 gigan muistin samaan 73 € hintaan.

Onnistumiskokemuksen tuosta teki kyllä se täydellisesti onnistunut USB-buuttaus. Olin näet puoli vuotta turhaan yrittänyt saada vanhoja koneitani käynnistymään USB:ltä. Tuossa sain välittömästi toimimaan ideani täydellisestä Ubuntusta tikulta, ja mukaan mahtui jopa Windowskin pyörimään VirtualBoxin avulla.

Lisäksi tuon SiS Mirage 1 näytönohjaimen toimintaa oli haukuttu olan takaa mm. muropaketissa. Normaalikäynnistyksellä kuvassa onkin pahoja pystyviivoja, mutta safe grafical moodin xforcevesa-optiolla kuva on aivan hyvä ainakin minun vanhoilla monitoreilla (täytyy käydä testaamassa vielä naapurin laajakuvamonitorilla). Löytyi siihen kyllä pari ajurivaihtoehtoa Ubuntun foorumeilta, mutta tuo xforcevesa toimii paremmin USB-tikulla vakiovalintana eri koneissa buutatessa.

EDIT: Nyt vasta huomasin, että Intelin sivulta löytyykin ajuri tuolle SiS:in ohjaimelle Intel® Desktop Board D201GLY
« Viimeksi muokattu: 07.05.08 - klo:09.01 kirjoittanut salai »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Tarvitseeko tuo muuta kuin asemat ja virtalähteen?
Tosiaan ko. lauta ei tartte muuta kuin muistin, asemat, ja virtalähteen, koska prosessori ja jäähy on valmiiksi asennettuna paketin mukana.
Tietenkin myös koppa on suositeltava lisävaruste.
Niin, mutta sehän on vain lisävaruste. ;) No joo...
Tuossa on siis 1.2 GHz Celeron juotettuna emolevylle ja passiivijäähdytys, joten prossu käy kyllä aika kuumana.
Okei. Tuo kuulostaa aika hyvältä. Pitää harkita sen kannettavan (jota ajattelin alunperin palvelimeksi) tilalle tuota. Mutta saas nähdä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Sain läppäriin telakan (IBM T30). Kytkin isomman näytön  ja automaattisesti  meni 1280x1024 resoluutioon. IBM oma näyttö on 1024x768. PS2 rullahiiri ja täyspitkä USB näppis ovat herkkua. Hyvin pelittää! terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

timsku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Pulseaudio on pop  ;D Jopa skypellä pystyy puhumaan samalla kun kuuntelee musiikkia Audacious:lla ja katsoo töllöä VLC:llä...Aika lupaavalta vaikuttaa tuo Pulseaudio ! Tuo toimi siis Ubuntu 8.04:llä ja Asus K8N emolla. Toissapäivänä jyräsin XP:n Fedora 8 + KDE yhdistelmällä, siihen on vielä säädöt tekemäti... Enää ei haittaa niin paljoa vaikka joku soittaa kun simpsonit näkyy ;D

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vaimo kehuu suosittelee Ubuntua muillekin... sen on pakko olla hyvä kun sillä on hurja vaatimustaso.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

tobotti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 136
    • Profiili
Sain lahjoituksena romun läppärin - näyttö pimeenä ( taskulampun kans näkee vaaleimmat kohdat ), ei kovalevyä, DVD-asemasta puuttuu 'kansi' ja siis se nappi myös jolla levyn saa ulos.
FS Amilo A1645, AMD M3300+, muistia ruhtinaalliset 512MB... :D

Siis testaileen live-levyillä, UltimateUbuntu käynnistyi ulkoisella näytöllä ja osasi pistää kuvan oikein ruudulle ( 19" 4:3 TFT, 1280x1024 ) muttei asentunut USB-kovolle.
Seuraavana pari muuta kunnes kokeilin Ubu 7.10 alternativea joka uppos kuin vanhaan ihmiseen. WLAN aiheutti hetken harmaita hiuksia mutta ohjeet löytyi lopulta. Ainoa harmitus on resoluutio joka ei tunnu löytyvän tuolle ulkoiselle näytölle.
Seuraavaksihan tätä kokeilenkin sitten telkkariin kiinni, jospa siihen sais sopivat asetukset toimimaan  ;D

Taas olen tyytyväinen että on olemassa vaihtoehto joka osaa asentua ulkoiselle medialle ja vielä toimii.

/edit - typoja...
« Viimeksi muokattu: 19.05.08 - klo:17.44 kirjoittanut tobotti »
One man alone can be pretty dumb sometimes, but for real bona fide stupidity, there ain't nothin' that can beat teamwork.

Make1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Mun paras onnistuminen oli, että sain oman peliserverin toimimaan Linuxilla  8)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Sain virheettömän asennus CD:n ja vihdoin viimein mamman NX7300 läppärin WLAN (Broadcom 4311) pelittää nikottelematta. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
No, mä nyt sitten teen näköjään työni Ubuntulla, Gimp ja Inkscape työkaluina  ;D

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Petri Järvisalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Kotisivut
kotiserveri toimii vihdoin kokonaisuudessaan:

LAMP + sähköposti, screen & irssi

mahtavuutta!
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.

Viper7

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Mitään hirveää määrää ei kokemuksia ole mutta täytyy sanoa että kyllä siinä lähes voitontanssit tallustettiin kun sai vihdoin resoluution haluaamaani 1280x768.
Ei ehkä vaikeaa, ammattilaisille mutta täysin aloittelialle. Hd-tv:n ja geforcen sopusoinnussa yhteistyöhön kävi kyllä työstä. 3 päivää opettelua ja ihmettelyä kunnes ratkaisu saatiin muodostettua kiitos auttavan foorumi jengin.

Xnewbie

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 126
  • Britney
    • Profiili
Tervehdys kaikille!

Olen siirtynyt Linux käyttäjien joukkoon ja täytyihän sitä tänne heti rekisteröityä "jos" vaikka tulee jotain kysyttävää.  :)

Niin ja voi sitä onnistumisen riemua kun sain asennettua läppäriini tämän Xubuntun ja hirveän säätämisen/arpomisen jälkeen langattoman verkon toimimaan, oli meinaan aloittelijalle kohtuu haastavaa saada ton USB-verkkokortti hässäkän windows ajurit tähän toimimaan!  8)

Tästä on hyvä jatkaa tutustumista Linuxien ihmeelliseen maailmaan.

yottabyte

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
  • software is like sex, it's better when it's free
    • Profiili
se oli kaunis hetki kun tokana päivänä linuxin käytön aloittamisen jälkeen sain dri-ajurit toimimaan ja kuution pyörimään ibarin t30:sellä :)
Ubuntu & Peppermint & Debian

Aiss1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Kyllä se on tämä kun on useamman päivän rämplännyt F5sta ja säätänyt serveriä siinä samalla ja kun se oma serveri sieltä osoitteesta vihdoinkin vastaa niin kyllä siinä meinasi tippa tulla linssiin. :)

Senior

  • Vieras
Aika vähissä probleemat (ainakin toistaiseksi). Niin kauan kuin rauta kestää niin tuskinpa niitä kovin paljon on nykymenolla edes tulossa. En tältä istuimelta aio edes harkita esim. 8.04.1. Jos järjestelmä toimii niin miksi vain uutuuden viehätyksestä siirtyä pois tästä nykyisestä 8.04:stä. Sitäpaitsi minulla suuria ongelmia kuukausi sitten uudelleenasennetun Xp:n kanssa, joten jo laskujen maksut, sähköpostit, pojan ajokorttikoulu ohjelman pyöriminen Winen alla aika tärkeitä.

Jos olisi kakkoskone saattaisin sählätä ja harjoitella tuota asennusta, kun siinä on ollut kahteen otteeseen ongelmia. En vieläkään tajua miksi sössin niin ettei asentaminen Live-CD:ltä mene koskaan kertapaukulla läpi vaan aina täytyy ottaa pakkia ja käydä kaikki uudelleen. Kunpa joskus edes tajuaisi miksi jokin on mennyt aluksi pieleen.

Mutta kuten sanoin - olen todella tyytyväinen Ubuntun pelittämiseen varsinkin kun vertaan sitä täysin säälittävässä tilassa olevaan XP-osiooni.

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Ubuntu toi tietokoneen käyttöön uutta sisältöä. Samoja fiiliksiä, kuin amiga aikaan.

Toisaalta yhtä asiaa olen harmitellut. Miksi en aikaisemmin siirtynyt pois mä$ä-tuotteiden käytöstä? Tuntuu, että meni monta vuotta hukkaan.

Suurin ilon ja riemun aihe oli aikoinaan, kun keksin miten linuxissa tiedostojärjestelmä toimii...



Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

yottabyte

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
  • software is like sex, it's better when it's free
    • Profiili
Aika vähissä probleemat (ainakin toistaiseksi). Niin kauan kuin rauta kestää niin tuskinpa niitä kovin paljon on nykymenolla edes tulossa. En tältä istuimelta aio edes harkita esim. 8.04.1. Jos järjestelmä toimii niin miksi vain uutuuden viehätyksestä siirtyä pois tästä nykyisestä 8.04:stä. Sitäpaitsi minulla suuria ongelmia kuukausi sitten uudelleenasennetun Xp:n kanssa, joten jo laskujen maksut, sähköpostit, pojan ajokorttikoulu ohjelman pyöriminen Winen alla aika tärkeitä.

Jos olisi kakkoskone saattaisin sählätä ja harjoitella tuota asennusta, kun siinä on ollut kahteen otteeseen ongelmia. En vieläkään tajua miksi sössin niin ettei asentaminen Live-CD:ltä mene koskaan kertapaukulla läpi vaan aina täytyy ottaa pakkia ja käydä kaikki uudelleen. Kunpa joskus edes tajuaisi miksi jokin on mennyt aluksi pieleen.

Mutta kuten sanoin - olen todella tyytyväinen Ubuntun pelittämiseen varsinkin kun vertaan sitä täysin säälittävässä tilassa olevaan XP-osiooni.

niin no windows on yleensä parin vuoden päästä asennuksesta ihan hirveässä kunnossa (koko tämä rekisteri-systeemi on yksi iso vitsi), CCleaner voisi auttaa
Ubuntu & Peppermint & Debian

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Ei siihen mene kuin pari kuukautta, varovaisellakaan käytöllä, jos ei säätele(tee peruskorjauksia).
Kai se onnistumiselämys tuli siinä asennuksen onnistuessa 4 tunnin kokeilun jälkeen. En vaan osaa.