Se hyvin yleinen tarina: kyllästynyt Windowsin hitauteen & epävakauteen. Ubuntun myötä pienellä aikaisemmalla linux shell-osaamisella kokeilemaan Dapperia. Tykästyin siihen ja jäin vähän koukkuun. Nyt puolen vuotta käyttänyt. Juuri päivitin ekaksi Edgyyn ja siitä saman tien Feistyyn. Feistystä on pakko sanoa, että mielestäni toimii silmämääräisesti arvioiden huomattavasti jouhevammin kuin Dapper (ainakin mun koneella, jossa 512mb ram, AMD Athlon 64 3200+ prossu). Lisäksi havaitsin, että varsinkin videoiden toistossa kuvanlaatu on parempi ja divx:n katsominen kuormittaa vähemmän cpu:ta kuin aiemmin. So far, so good.
Näin hyvinkin uutena linux käyttäjänä, mutta kehittyneemmät rutiinit hallitsevana ex-m$-käyttäjänä, on pakko todeta, että ei ubuntun hallinta ole vaikeaa jos on enemmän koneiden kanssa toiminut. Pientä totuttelua aluksi, mutta kyllä se siitä. Kyllä tätä vähitellen voi alkaa jo vakavasti suositella kaikille niille, joiden ei tarvitse pelata. Varsinkin tuntuu suorastaan hulluudelta, etteivät yritykset laajemmin ole siirtyneet avoimen & ilmaisen lähdekoodin maailmaan. Mitä säästöjä se toisikaan.
Tietoturvan suhteen on pakko sanoa, että loppu se F-Securen järjestelmän kuormittaminen & kaatuilu.
USB-lisälaitteet, joita tarvitsen, niin Dapper kuin Feisty on tunnistanut ongelmitta. Ainoastaan Nokia communicatorin käyttäminen taitaa olla vähän hankalaa jos haluaisi läppäriltä pyörittää ubuntua ja käyttää kommua nettimodeemina. Mutta siihenkin on kuulemma olemassa ratkaisu.
Oikeastaan mulla ainoat haasteet tuli joidenkin softien kanssa, joita tarvitsen. Winellä yritin pyörittää, mutta ei se oikein ottanut tuulta alleen. Varmaankin johtuu kokemattomuudesta. Ja ubuntun omista kirjastoista ei löytynyt ihan yhtä hyviä. Mutta loppujen lopuksi pieni miinus. Mun käyttötarpeelle, annan kouluarvosanan 8+. Ei kai sitä ihan vielä kymppiä voi
Ehkä sitten kun vielä hiotaan parempaan tätä.