Näkisin lisäksi, että tässä on mahdollisuus heräämiseen myös meille itsellemme, ottakaamme yhteyttä äänestämäämme kansanedustajaan (jos pääsi läpi) tai alueemme tai aatteemme edustajaan. Tai vielä parempaa, johonkin ihan muita mietteitä edustavaan - tutustukaamme näihin aatteisiin, hänen kotisivujensa kautta vaikka. Mukaan voi sitten laittaa vaikka muutamia kysymyksiä, kutsun johonkin oman alueensa tapahtumaan, mitä vain mieleen tulee.
Politiikan ei kuulu olla mitään poliittisen eliitin ja sen kasvattamien yksilöiden touhua vaan meidän kaikkien asia - tavalla tai toisella. Vähintään sen äänestämisen kautta.
-- Levyt voidaan lähettää keskitetysti ja porukka voi aktivoitua ottamaan yhteyttä kirjeitse (tai miten vain, meili on mahdollisesti vähän huono, koska niitä tulee niin paljon - etenkin joku valmis meilipohja on melko turhake - persoonallista otetta kehiin!) sitten samoihin aikoihin - tai milloin vain.
Näihin aiempiin höpötyksiini viitaten - tässä olisi seuraava askel. Helppo homma on tehty ja levyt on toimitettu jakoon. Ja itse asiassa hiukan vaativampikin homma on tehty ja mediassa saatu hiukan näkyvyyttä - toivottavasti ei jää vain sektoriin ja ITviikko/digitodayhin.
Nyt sitten olisi aika itse kunkin herätä huomaamaan, että elämme demokratiassa ja meillä on kaikilla mahdollisuus vaikuttaa asioihin, jos vain niin haluamme - ja HEI - kyynisyys pois! Ottakaa yhteyttä vaikkapa äänestämäänne edustajaan tai muuten vain teitä kiinnostavaan edustajaan ja kertokaa mielipiteitänne asioista. Eikä todellakaan tarvitse rajoittua avoimen koodin tai avoimien stardardien ympärille (enkä nyt ole sanomassa, että niistä kenekään täytyisi edes kirjoittaa - mitäs se minulle kuuluu), politiikka on yhteisten asioiden hoitoa ja me olemme valinneet kansanedustajat asioitamme hoitamaan.
Täytyy toki muistaa olla asiallinen (älä "spämmää") ja kirjoittaa niin, että asia käy hyvin ilmi ja riittävän nopeasti. Tärkeintä on ymmärtää, että politiikka ei ole jotain mikä ei koske juuri minua, vaan se koskee nimenomaan kaikkia, jokainen mielipide on tärkeä -ja viimeistään vaaleissa ne sitten lasketaan.
Kannattaa tietty muistaa myös kunnallispolitiikka. Se taitaa meiltä suomalaisilta jäädä monesti melko vähälle huomiolle. Minä ainakin huomaan tietäväni varsin vähän siitä.
Ja jatkotoimiksi nuo Sorkkaraudan mainitsemat toimet olisivat varmasti paikallaan myös:
Miksipä toimintaa ei voisi kehittää edelleen järjestelmällä tilaisuuksia tietoyhteiskuntaa koskien?