Kirjoittaja Aihe: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille  (Luettu 88340 kertaa)

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #160 : 23.05.07 - klo:20.03 »
Joo-o. Aika paljon menee toiselle sivulle.

Jaa, minulla tuo Jussin liitetiedosto näkyy yhdellä sivulla, mutta tekstissä näkyy paljon ylimääräisiä tavu-viivoja...

Kuvakaappaus ohessa.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #161 : 23.05.07 - klo:20.12 »
Se on hieno  :) Mulla on varmaan jokin asetus OO.ssa eri lailla kun näkyy noin. Outoja hajurakoja sanojen välissä ja siitä ehkä myös johtuu tuo yhden sivun brobleema.
Poistuu taka vasemmalle - - -

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #162 : 23.05.07 - klo:20.30 »
Outoja hajurakoja sanojen välissä ja siitä ehkä myös johtuu tuo yhden sivun brobleema.

Kuka tuon sitten tekikään lopullisesti, niin tehkää siitä pdf. Sen peedeeäffän voi sitten lähettää kenelle tahansa tulostettavaksi - riippumatonta käyttöjärjestelmästä ja tulostimesta. Siihen pdf:ään jää tieto, että se on tehty OOo:lla.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

kasleht

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #163 : 23.05.07 - klo:20.41 »
Ilmeisesti johtuu, kun touta fonttia ei löydy oletuksena OO. Ja kun koitin asentaa niin eipä löydy enään niitä sieltä linkistä, mikä oli ohjeessa.

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #164 : 23.05.07 - klo:20.47 »
https://www.redhat.com/promo/fonts/
ylläolevasta linkistä löytyy ne fontit, tarkemmin tästä:
https://www.redhat.com/f/fonts/liberation-fonts-ttf-2.tar.gz

ja asennus sitten Asmon ohjeen mukaan.

Mahtumattomuus sivulle siis johtuu ilmeisesti tosiaan fontin puutteesta - jotensakin loogista.

Tavuviivoja en käsitä. Töissä kun katsoin, niin ne näkyivät, mutta kotona ei. Ilmeisesti joku asetus (writing aid:ssa varmaan) on vielä eri tavalla. Kikkailin kyllä hiukan tavutuksen kanssa kun se ei meinannut ensin kaikkea tavuttaa tyydyttävällä tavalla, mutta luulin, että on ok kun näkyy ok.


Ja tosiaan, kuten Asmo sanoi - aina kannattais tehdä .pdf, jos toivoo, ettei tarvi veikkailla miten käy. Tässä tapauksessa se ei käynyt kun peran lisää ne nimet 'Etunimi Sukunimi' tilalle tulostaessaan. Tietty olisin voinut laittaa sen .pdf:n tänne ihmeteltäväksi ja oikoluettavaksi.
« Viimeksi muokattu: 23.05.07 - klo:20.54 kirjoittanut Jussi Nykänen »

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #165 : 23.05.07 - klo:21.05 »
Ja tosiaan, kuten Asmo sanoi - aina kannattais tehdä .pdf, jos toivoo, ettei tarvi veikkailla miten käy.

Tuota noin, uskalsin muokata tuota hieman. Nyt se on tasapalstaa, aiemmin vasenta suoraa. Nyt siinä on myös automaattinen tavutus käytössä ja poistin käsin tehdyt tavutukset.

Asiatekstissä tasapalsta ja Voikko on aika asiallista, IMHO. Luottakaa Voikkoon, se on tavuttaa paremmin kuin, öö, ihminen  :D

Muokkaukset liitteessä (odt ja pdf).

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 23.05.07 - klo:21.08 kirjoittanut Asmo Koskinen »

kasleht

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #166 : 23.05.07 - klo:21.32 »
Dodii fontit sain asennettua. mutta vieläkin kaksi riviä toisella sivulla, miks mulla on toi teksti niin paksua kun noita kuvia kun kattoo niin se on ohuempi. Milläs OO toi on tehty?

Hieno tulee.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #167 : 23.05.07 - klo:21.58 »
Milläs OO toi on tehty?

Minulla OOo 2.2.0, löytyy Feistystä myös.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

kasleht

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #168 : 23.05.07 - klo:22.08 »
Voisko toi johtua siitä, minulla on dapperin OOo 2.0.2.

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #169 : 23.05.07 - klo:23.28 »
Tuota noin, uskalsin muokata tuota hieman. Nyt se on tasapalstaa, aiemmin vasenta suoraa. Nyt siinä on myös automaattinen tavutus käytössä ja poistin käsin tehdyt tavutukset.
Kiitos säästit minulta sen vaivan.

Asiatekstissä tasapalsta ja Voikko on aika asiallista, IMHO. Luottakaa Voikkoon, se on tavuttaa paremmin kuin, öö, ihminen  :D

Muokkaukset liitteessä (odt ja pdf).

Nyt tosiaan tavutukset ovat kunnossa, mutta minulla ei mahtunut yhdelle sivulle ilman, että pienensin ylä-ja alamarginaaleja. Tosin enään tarvitsi pienentää vaivaisen millin.

Valitettavasti pdf:ffää ei voida nyt käyttää, kun tarkoitus on laittaa kansanedustajien nimet scriptillä Etunimi ja sukunimi:n kohdalle. ;)

Edit - siis mullakin on Feisty, joten siitä se ei ole kiinni. Tosin se on Kubuntussa.
« Viimeksi muokattu: 23.05.07 - klo:23.30 kirjoittanut peran »

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #170 : 23.05.07 - klo:23.34 »
Tuota noin, uskalsin muokata tuota hieman. Nyt se on tasapalstaa, aiemmin vasenta suoraa. Nyt siinä on myös automaattinen tavutus käytössä ja poistin käsin tehdyt tavutukset.

Palsta on tasaa RC2:ssakin kyllä, vai puhutaanko eri käsitteistä (ks. ruutukaappaus)? Ja käsin en ole tavuttanut - tosin en pahemmin kajonnut Mikon teksteihin, niiden tavutuksesta en sano mitään, mutta luulisin automaatilla tehdyn. Voikolla siis on tavutettu tähänkin mennessä. Ok, on siellä yksi, jonka käsin muutin. Voikko teki mielestäni hassusti sen: Linu-xia. Vaihdoin siis Li-nuxia, jottei tuntunut niin oudolta. Nyt se on näköjään RC3:ssa taan voikon jäljiltä Linu-xia.

Listasta ovat muuten pallurat hävinneet - eivätkös ne olleet ihan hyvät?

Yksi typerä pakotettu rivinvaihto sieltä kylläkin löytyi RC2:sta.

Asmo tai kuka tuota haluaa jatkaakaan, siellä on vielä ylimääräinen välilyonti: "otteisiin.  EU-mai".


Tuossa tavutuksessa on muuten jotain outoa tässä minulla. Se tekee siitä tavallisen väliviivan - kun taas nuo Mikon tekemät eivät näy samalla tapaa merkkeinä. Käsin niitä ei kuitenkaan ole tehty, mutta näköjään tuo ei aina toimi oikein. Ilmeisesti olen asettanut tuon voikon tavutuksen jotainkin pieleen. Sain toimimaan muutaman kerran, mutta yleensä ei tunnu toimivan. Siitä siis ne haamut vissiin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 24.05.07 - klo:00.04 kirjoittanut Jussi Nykänen »

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #171 : 24.05.07 - klo:01.10 »
Palsta on tasaa RC2:ssakin kyllä, vai puhutaanko eri käsitteistä (ks. ruutukaappaus)? Ja käsin en ole tavuttanut - tosin en pahemmin kajonnut Mikon teksteihin, niiden tavutuksesta en sano mitään, mutta luulisin automaatilla tehdyn. Voikolla siis on tavutettu tähänkin mennessä. Ok, on siellä yksi, jonka käsin muutin. Voikko teki mielestäni hassusti sen: Linu-xia. Vaihdoin siis Li-nuxia, jottei tuntunut niin oudolta. Nyt se on näköjään RC3:ssa taan voikon jäljiltä Linu-xia.

Listasta ovat muuten pallurat hävinneet - eivätkös ne olleet ihan hyvät?

Yksi typerä pakotettu rivinvaihto sieltä kylläkin löytyi RC2:sta.

Asmo tai kuka tuota haluaa jatkaakaan, siellä on vielä ylimääräinen välilyonti: "otteisiin.  EU-mai".


Tuossa tavutuksessa on muuten jotain outoa tässä minulla. Se tekee siitä tavallisen väliviivan - kun taas nuo Mikon tekemät eivät näy samalla tapaa merkkeinä. Käsin niitä ei kuitenkaan ole tehty, mutta näköjään tuo ei aina toimi oikein. Ilmeisesti olen asettanut tuon voikon tavutuksen jotainkin pieleen. Sain toimimaan muutaman kerran, mutta yleensä ei tunnu toimivan. Siitä siis ne haamut vissiin.

No hämmennän minäkin vähän soppaa tavutusten osalta.
http://peran.kapsi.fi/kansanedustajakirje-RC4.odt


Kyllä Jussin tekemät tavut näkyivät mulla automaattisesti luotuina, mutta ne vain ilmestyivät vääriin paikkoihin. Siis keskelle palstaa eikä palstan reunoille.

Tämä nyt tekemäni tavutukset näkyvät oikein linukassani, mutta jännityksellä katson miten ne näkyvät Winukka-puolella, jolla meinasin tulostella nämä paremman resoluution takia.

- Edit poistin siis automaattisesti luodut tavuviivat, ja sen jälkeen tein tavuviivat uudestaan.

Saapikos winukkaan Voikkoa? - Soikon nyt ainakin saa.

« Viimeksi muokattu: 24.05.07 - klo:01.12 kirjoittanut peran »

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #172 : 24.05.07 - klo:08.21 »
No hämmennän minäkin vähän soppaa tavutusten osalta.
http://peran.kapsi.fi/kansanedustajakirje-RC4.odt

Tämä näkyy ainakin minulla kuten pitääkin.

Kaksi pientä juttua. Se ylimääräinen välilyönti: "otteisiin.  EU-mai".

Ja sitten Linu-xia. Tämä voi olla ihan oikeinkin, minä vain ihmettelin tuota kotona ja vaimo, jolla on enemmän kompetenssia kuin minulla, käski muuttaa tavutuksen toisaalle sanaan.


Koitin vähän hakea ja ei taida Voikkoa olla Windowsille saatavilla - Asmo korjannee, jos meni väärin.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #173 : 24.05.07 - klo:08.49 »
Tämä näkyy ainakin minulla kuten pitääkin.

Kaksi pientä juttua. Se ylimääräinen välilyönti: "otteisiin.  EU-mai".

Ja sitten Linu-xia.

Oikein näkyy minullakin. Se välilyönti tulee tasapalstasta, siinä venytetään sanavälejä, jolloin jossain kohtaa tulee vähän pitkiä sanavälejä. Sen voi mielestäni jättää siihen.

Itsekin tavuttaisin Linux-ia, vaikka Voikkoa kehunkin.

Voikkoa ei vielä löydy Windowsille:

http://hunspell-fi.org/pipermail/devel_hunspell-fi.org/2006-September/000945.html

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #174 : 24.05.07 - klo:09.38 »
Se välilyönti tulee tasapalstasta, siinä venytetään sanavälejä, jolloin jossain kohtaa tulee vähän pitkiä sanavälejä. Sen voi mielestäni jättää siihen.

Ei kyllä siellä on yksi ylimääräinen space painettu (kaksi pistettä sanojen välissä, jos laitat tulostumattomat merkit (nonprinting characters) näkyviin). Eli nyt siinä on vielä enemmän väliä kuin on tasapalstan takia tarpeellista.


Ja tosiaan

"toimisto-ohjelmisto
OpenOffice"

tulee kopioituna tähänkin näin, koska siellä on se pakotettu rivinvaihto edelleen: "toimisto-ohjelmisto[pakotettu rivinvaihto]". Eli se vielä pois, tiedä miten senkin olen onnistunut sinne sähläämään :)
« Viimeksi muokattu: 24.05.07 - klo:09.44 kirjoittanut Jussi Nykänen »

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #175 : 24.05.07 - klo:13.05 »
Nop, tässä sitten pitäisi kaiken olla kunnossa.

http://peran.kapsi.fi/kansanedustajakirje-RC5.odt

On siis lisätty rivinvaihto, poistettu välilyönti ja muutettu tavutusta.

Edit - ilmeisesti OpenDocument:ttiakaan ei voi tavuttaa..
OpenDo-cument
« Viimeksi muokattu: 24.05.07 - klo:13.25 kirjoittanut peran »

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #176 : 24.05.07 - klo:13.30 »
Äh, anteeksi. Minä ilmaisin itseäni huonosti. Siis piti ottaa pois se rivinvaihto tästä:

"...mainitut toimisto-ohjelmisto
OpenOffice ja internetselain Firefox"

ja nyt vielä tästäkin:

"...siirtymässä toimisto-ohjelmisto
OpenOfficen..."

Edit: tässäkin näköjään:
"...siirtyä EU-komission suosittelemaan
OpenDocument..."


keskellä kappalettahan ei ole kai mitään tekoa pakotetulla rivinvaihdolla. Ellei sitten halua vaikuttaa tavutukseen, en minä tiedä onko tuo paha tapa vai ei, ehkä joku typografiaa tunteva henkilö voi sen kertoa. Lopputuloksessahan noilla ei mitään väliä, jos vain näyttää hyvältä, joten ei näistä nyt kannata ottaa ressiä.

Vaimo sanoi, että OpenDocument voidaan tavuttaa OpenDo-cument. Mutta minä en ota muuta kantaa kuin, että omasta mielestäni tuo on ok.
« Viimeksi muokattu: 24.05.07 - klo:13.42 kirjoittanut Jussi Nykänen »

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #177 : 24.05.07 - klo:14.22 »
Äh, anteeksi. Minä ilmaisin itseäni huonosti. Siis piti ottaa pois se rivinvaihto tästä:

"...mainitut toimisto-ohjelmisto
OpenOffice ja internetselain Firefox"

ja nyt vielä tästäkin:

"...siirtymässä toimisto-ohjelmisto
OpenOfficen..."

Edit: tässäkin näköjään:
"...siirtyä EU-komission suosittelemaan
OpenDocument..."


keskellä kappalettahan ei ole kai mitään tekoa pakotetulla rivinvaihdolla. Ellei sitten halua vaikuttaa tavutukseen, en minä tiedä onko tuo paha tapa vai ei, ehkä joku typografiaa tunteva henkilö voi sen kertoa. Lopputuloksessahan noilla ei mitään väliä, jos vain näyttää hyvältä, joten ei näistä nyt kannata ottaa ressiä.

Vaimo sanoi, että OpenDocument voidaan tavuttaa OpenDo-cument. Mutta minä en ota muuta kantaa kuin, että omasta mielestäni tuo on ok.

Joops, mä luulin, että juuri siihen haluttiin vaikuttaa, ja siksi laittelin niitä pakotettuja rivinvaihtoja. No nyt typot on lieneen korjattu.
http://peran.kapsi.fi/kansanedustajakirje-RC5.odt

En huomannut sitä ylimääräistä rivinvaihtoa, kun ei ollut 'näytä tulostumattomat merkit' päällä, ja se rivitti ko. kohdan ihan hyvin.

- Edit onkohan ruotsinnos jo aloitettu?
« Viimeksi muokattu: 24.05.07 - klo:14.24 kirjoittanut peran »

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #178 : 24.05.07 - klo:14.41 »
- Edit onkohan ruotsinnos jo aloitettu?

petri0 ilmoitti valmiutensa aloittaa samana iltana kun laitoin foorumille RC2:n. Lähetin hänelle siihen linkin. Laitan yksityisviestiä vielä menemään hänelle.

petri0, jos luet, niin kertoilisitko täällä edistymisestäsi? Lisäresursseja ruotsinnoksen oikolukuun otetaan ilolla vastaan.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #179 : 24.05.07 - klo:14.55 »
höh, yksikään tämän xxxxxxxxx xxxxxxxxxxkeskuksen XP wintoosista ei pysty .odt filua avaamaan eikä näihin saa asentaa edes winzippiä "#%¤"#¤#.
Odottanut soneran avaavan netin jo 8 viikkoa. Itkeäkö vai nauraa...kas mullapa pulma :D
« Viimeksi muokattu: 24.05.07 - klo:14.58 kirjoittanut E.K.Virtanen »