Kirjoittaja Aihe: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille  (Luettu 88344 kertaa)

qtea

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
    • Qtea, Qsta ja muusta
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #140 : 15.05.07 - klo:14.40 »
Ehdotan "iskuryhmän" kasaamista hommien hoitoon. Muuten on pelkona, että jää foorumikeskusteluksi.
Hip, oon mukana!

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #141 : 19.05.07 - klo:22.37 »
Edellinen versio:
kansanedustajakirjeM.odt

Johon kajosin palautteen (palaute.txt) mukaan (ainakin osin...), tuloksena tämä:
kansanedustajakirjeJ.odt
(muutokset keltaisella, tosin unohdin merkata tuon lopun kursiivilla kirjoitetun, joka meni kokonaan uusiksi (kiitokset qtealle siitä). EDIT: oikolukijani auttoi hiukan ja J-versio on siis päivitetty.


Tuossa palaute-tiedostossa on muutakin juttua kuin saatteesta, kannattaa lukea.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 20.05.07 - klo:00.10 kirjoittanut Jussi Nykänen »

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #142 : 20.05.07 - klo:00.27 »
Mitähän fonttia satut käyttämään ?
... Ja mitenkähän ko. fontti asennetaan, ja mistä se löytyy.


Minulla toi näkyy Times New Roman, joka on tunnetuskin suljettu fontti.
Varmaan väärästä fontin takia se ei myöskään mahdu yhdelle sivulle. (Siis kyseessä on tiedosto:
KansanedustajakirjeJ.odt.)

- Edit Ja se tavutus ehdottomasti pois, koska se sotkee ulkoasun lopullisesti, eikä ole mukava poistella tavuja keskeltä tekstiä. ;)
« Viimeksi muokattu: 20.05.07 - klo:01.41 kirjoittanut peran »

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #143 : 20.05.07 - klo:00.53 »
Näyttää hyvältä  :)
Siinä kursiivi osassa vierastan sitä "tärkeää" sanontaa. Fiksut k.edustajat osaavat kyllä päätellä asian tärkeyden, kun se näin selvästi ilmaistaan. Tyhmemmät tuskin paneutuvat koko asiaan  ;D
Niin, kyllä se yhdelle sivulle pitäisi saada mahtumaan.
Poistuu taka vasemmalle - - -

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #144 : 20.05.07 - klo:01.22 »
Minulla toi näkyy Times New Roman, joka on tunnetuskin suljettu fontti.
Varmaan väärästä fontin takia se ei myöskään mahdu yhdelle sivulle. (Siis kyseessä on tiedosto:
KansanedustajakirjeJ.odt.)

Sama fontti kuin edellisessä, Mikon tekemässä versiossa. Times New Roman näyttää tosiaan olevan, ja sillä menee yhdelle sivulle. En ole typografiasta kovin kiinnostunut - typot ovat enemmän alaani - niin en tullut edes tarkistaneeksi. Hyvä, että huomasit mokkerin.

Siellä on nähdäkseni tilaa venyttää rivillä vielä sarakkeita alas (ja sitten lisää kun pienentää reunoja). Fontin voisi juu vaihtaa. peran, jos on joku hyvä mielessä, niin laitas KansanedustajakirjeP.odt ilmoille.

Edit: ei niissä taidakaan enää tyhjää olla alapuolella, mutta pikkusen kaventaa tyhjiä reunuksia, niin kyllähän se alkaa varmaan mahtumaan toisellakin fontilla.
« Viimeksi muokattu: 20.05.07 - klo:01.29 kirjoittanut Jussi Nykänen »

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #145 : 20.05.07 - klo:01.46 »
Mun tulostin tarvitsee ainakin 0,5 cm:n tyhjät tila. (Kyllä mä luulisin sen saavan mahtumaan yhdelle sivulle),

Times New Romanista nyt ihan periaatteessa pitää päästä pois.

Nop, mulla ei kuitenkaan mahtunut yhdelle sivulle, vaikka se käyttää myös mulla Times New Romania.

Se nyt ei sinänsä ole ongelma, kun kuitenkin Winukka lisenssin omistan. Tälläkin koneella.

Edit - mahtuu ihan kivasti sivulle, kun pienentää ylä- ja alamarginaaleja.

Huom! Pystyn lisäämään suurella todennäköisyydellä Kansanedustajan nimen perusmuodossa ko. OpenOffise-dokumenttiin. Siis ilman suurempaa työtä.
« Viimeksi muokattu: 20.05.07 - klo:02.05 kirjoittanut peran »

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #146 : 20.05.07 - klo:01.57 »
Mun tulostin tarvitsee ainakin 0,5 cm:n tyhjät tila. (Kyllä mä luulisin sen saavan mahtumaan yhdelle sivulle),
Noo, ei sieltä tarvitse ottaa kuin joku milli jostain, jos ei muuten mahdu - ei mennä lähellekään tuota 5 mm. Ja tekstiähän voi vielä muoksia miten lystää.

Times New Romanista nyt ihan periaatteessa pitää päästä pois.
Sopii hyvin, laittaisitko ehdotuksen mihin vaihdetaan. Rohkeasti vain uusi versio saatteesta tänne.

Nop, mulla ei kuitenkaan mahtunut yhdelle sivulle, vaikka se käyttää myös mulla Times New Romania.
Hassu juttu, että näkyy eri tavoin. Mutta sellaista kai se sitten vain on.

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #147 : 20.05.07 - klo:02.25 »
Miltähän tämä näyttää teidän silmissä, mutta minun silmä kyllä tästä tykkää.

Nimbus Roman - fontilla: http://peran.kapsi.fi/kansanedustajakirjeJ-NimbusRomanNo9L.odt

- Edit tosin jouduin pienentämään marginaaleja aika paljon.

Tarkemmin ehdotukseni on:
http://peran.kapsi.fi/kansanedustajakirjeJ-NimbusRomanNo9L-nimella.odt

- Edit Tietääköhän kukaan ko. fontista True Type Font-versiota ilmaiseksi, sillä saattaa huonossa tapauksessa joutua tulostamaan Windows:n puolella. Virheettömämmän tulosteen takia.
« Viimeksi muokattu: 20.05.07 - klo:02.51 kirjoittanut peran »

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #148 : 20.05.07 - klo:10.13 »
Miltähän tämä näyttää teidän silmissä, mutta minun silmä kyllä tästä tykkää.
Hyvä tuo on.

- Edit tosin jouduin pienentämään marginaaleja aika paljon.
Pienensitkö vain ylhäältä? Vain näkyyköhän taas minulla eri tavoin... meinaan, nyt olis alhaalla taas reilusti tilaa kun ylhäältä jo ottaa melkein pää kattoon. Näitä vois tasata.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #149 : 20.05.07 - klo:10.26 »
Tietääköhän kukaan ko. fontista True Type Font-versiota ilmaiseksi, sillä saattaa huonossa tapauksessa joutua tulostamaan Windows:n puolella. Virheettömämmän tulosteen takia.

Liberation Sans - päätteetön otsikoihin
Liberation Serif - päätteellinen leipätekstiin

"On May 9, 2007, Red Hat announced the public release of these fonts under the trademark LIBERATION at the Red Hat Summit. There are three sets: Sans (a substitute for Arial, Albany, Helvetica, Nimbus Sans L, and Bitstream Vera Sans), Serif (a substitute for Times New Roman, Thorndale, Nimbus Roman, and Bitstream Vera Serif) and Mono (a substitute for Courier New, Cumberland, Courier, Nimbus Mono L, and Bitstream Vera Sans Mono). The fonts are now available for you to install."

Asennusohje - http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=10291.0

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #150 : 20.05.07 - klo:14.34 »
Toi Asmon ehdottama liberation fonttien käyttö on parempi, koska silloin ei tarvitse sorkkia sivunasetuksia.

http://peran.kapsi.fi/kansanedustajakirjeJ-Liberation-nimella.odt

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #151 : 20.05.07 - klo:19.39 »
Nyt, kun on keskusteltu jo lillukanvarsista, niin palatakseni aiheeseen.

Kirjeen sisältö on ihan hyvä. Sallitteko minun lisäykseni, että alkuun laittaisimme etunime ja sukunimen perusmuodossa, kuten ehdotelmassani on ?

Teknisesti siihen ei ole mitään esteitä.

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #152 : 20.05.07 - klo:19.56 »
Sallitteko minun lisäykseni, että alkuun laittaisimme etunime ja sukunimen perusmuodossa, kuten ehdotelmassani on ?

Teknisesti siihen ei ole mitään esteitä.

Kannatan tätä, mielestäni hyvä idea.

Tehdäänkö muuten kaksipuolinen vai yksipuolinen ja ruotsia suosiville oma. Kun nimet kuitenkin laitetaan, niin voisi sitten säästää sen toisen puolen tulostamisen. Voisin huomenna soitella tuonne eduskuntaan ja kysellä kieliprefereinsseistä - eli miten saan ne helposti selville. Yksi vaihtoehto on RKP ruotsi, muut suomi - muttei varmaankaan mene täysin oikein.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #153 : 20.05.07 - klo:20.17 »
Tehdäänkö muuten kaksipuolinen vai yksipuolinen ja ruotsia suosiville oma.

Eikö se, että Suomi on kaksikielinen maa, tarkoita, että se kirje on kaksikielinen, kaksipuolinen. Toisella puolella lukee alhaalla, että "Käännä". Toisella puolella "Vänd"  :)

Jotenkin tähän tyyliin: http://www.stat.fi/keruu/maj/majoitusliikkeen_kuukausitiedot_sivu1.pdf

Vastaanottaja ratkaisee, kummalla kotimaisella hän sen lukee. Ja sitähän ei tehdä kolmannelle kotimaiselle, eihän?

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #154 : 20.05.07 - klo:20.19 »
Molempi kyllä onnistuu. Tuskin kuitenkaan enään viitsii suunnitella ytimetikästä sanottavaa sivun verran, vaikka aiheesta kyllä varmasti löytyisi.  ;)

Minun mielestäni ruotsintajat voisivat ryhtyä toimintaan. Noilla Liberate-fonteilla saattaa saada vähän lisää tilaa yhdellekin sivulle.

Raa-assa versiossa tosiaan voisi olla rkp+ahvenanmaa ruotsinkielisenä, muuten suomenkielisenä.

Tarroja en vielä ole tulostanut - enkä miettinyt miten olisi kätevä tulostaa. Tarrapohjiakaan en ole löytänyt OpenOfficesta.

Pitäisikö ne tulostaa muodossa: Kansanedustaja Etunimi Sukunimi

Kova sana olisi tietenkin ruotsinkielisille tulostastaa ruotsinkielellä!
(i:n ruotsilla se ei oikein taivu, vaikka sen tiedän että folk on kansa).

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #155 : 20.05.07 - klo:20.58 »
Asmo on kyllä oikeassa. Ja jos kerran peranille tulostajana on käytännössä sama tehdäänkö 1-vai 2-puolinen tulostus, niin tehdään sitten 2-puolinen, puoli per kieli. Ok?

Ja sitten, alkaa olla korkea aika heittää kommentteja saatteesta - löytyykö sieltä kirjoitusvirheitä, huonoja lauseita, asiavirheitä, jne... koitan vielä itsekin käydä sitä läpi jossain välissä ajatuksen kanssa, mutta mitä enemmän silmäpareja, sen paremmin se tulee tarkastettua.

***

Ne tarrat: olisko näin:

Kansanedustaja      Etunimi Sukunimi
Riksdagsledamot

Ja nuo Etunimi Sukumini sitten vain hiukan alemmas, jotta tulee pystysuunnassa keskelle.
« Viimeksi muokattu: 20.05.07 - klo:21.02 kirjoittanut Jussi Nykänen »

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #156 : 20.05.07 - klo:21.22 »
***

Ne tarrat: olisko näin:

Kansanedustaja      Etunimi Sukunimi
Riksdagsledamot

Toikin sopii, ja on mahdollista toteuttaa. Toinen vaihtoehto on laittaa Etunimi Sukunimi suuremmalla fontilla.
(Ei ehkä kaksinkertaisella kuitenkaan).

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #157 : 22.05.07 - klo:22.46 »
No niin, tässä olisi viimeisin versio. Lukekaas nyt vielä tätä läpi ja ilmoittakaa mahdollisista virheistä.

Kääntäminen voi alkaa ja printataan (ne kaksipuolisina, suomi+ruotsi) kun on käännetty ja kommentoitu vielä viimeisetkin jutut. Laitetaanko päiväykseksi tulostuspäivä vai joku myöhäisempi? Eipä liene isompaa väliä?

Edit: versionhallinta petti  :-[ odottakaas vielä hetki...
Edit2: no, niin kansanedustajakirje-RC1.odt luettavissa.

Edit2: vielä löytyi virhe, joten nyt siis kansanedustajakirje-RC2.odt luettavissa.

Edit: kuten peran minulle ystävällisesti kertoi, eihän tuo viimeisin mahdu edes yhdelle sivulle. Minä en enää kajoa kirjeeseen tällä setupilla kun kerran tässä on jotain mätää. No, eipä toisaalta tarvitsekaan kajota.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 23.05.07 - klo:20.25 kirjoittanut Jussi Nykänen »

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #158 : 23.05.07 - klo:19.55 »
Joo-o. Aika paljon menee toiselle sivulle. Jos pienentää leipätekstin kokoa 12 > 10, mahtuu yhdelle sivulle. Meneekö liian pieneksi?
Muutenhan tuo näyttää hyvältä (paitsi se kursiivin sanamuoto, josta jo olen maininnut, mutta sehän onkin aika lailla maku asia  ;) ).
Poistuu taka vasemmalle - - -

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu-levyjen jakaminen kansanedustajille
« Vastaus #159 : 23.05.07 - klo:20.01 »
On se samalla sivulla, en ole siis tulossa hulluksi... No minulla on jotain asetusta eritavalla tässä OOo writerissa kotosalla. Tämmöistä näkyy kuin forumilta klikkaan tuon RC2:n auki. Täytynee muistaa tämä jatkossa.

No, eipä mitään, on tuossa tilaa saada se mahtumaan yhdelle sivulle, joten peran sen saanee helposti tehtyä. Peran, onhan sinulla tulostimessa musta erikseen, jottei pala värejä kovin paljoa? Väriähän tuossa on minimaalisesti, joten siinä mielessä ei tule kovin isoa lovea värien jauheisiin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 23.05.07 - klo:20.24 kirjoittanut Jussi Nykänen »