Yast:a muistelen lämmöllä siitä pidin erityisesti, kun kaikki säädettiin yhdestä paikasta ja mielestäni selkeästi.
Yast2 on edelleen hieno softa. Sillä hoituu graafisesti monta sellasta asiaa mikä Ubuntussa vaatii tekstitiedostojen haḱkeroimista tai komentoriviloitsuja. Ei sillä ettäkö siinä olis jotain pahaa, mutta jos kerran puhutaan aloittelijaystävällisyydestä, niin GUIn (eli nyt siis Yast2) avulla systeemin säätäminen on aloittelijalle taatusti helpompaa kun komentorivin käyttö, johon esim Windowssin käyttäjät ei ole tottuneet. OpenSUSEssa ei komentoriviä tarvitse juuri ollenkaan jos ei sitä halua käyttää. Toki sitä voi käyttää halutessaan, mutta ei ole pakko. Ja Yast on Yast, oli käytössä sitten KDE tai Gnome, eli pakettienhallinta toimii tismalleen samalla tavalla molemmin puolin.
Kubuntun KDEsta vielä. Graafinen oletuspakettienhallinta on huono ja sekava. Lisäksi se mikä eniten ärsytti Kubuntussa, oli se että siinä noudatetaan Gnomelaista filosofiaa eli säätöjä on piilotettu oikein urakalla. Muistaakseni koko Kcontrol on oletuksena piilossa, tilalla Kubuntun oma riisuttu versio siitä jossa vain murto-osa niistä toiminnoista. Jos haluasin vähän säätövaraa, valitsisin Gnomen. Mutta kun en halua
Lisäksi KDE:n oudot kaatuilut loppuivat kuin seinään kun otin alustaksi openSUSEn.
openSUSE+Gnome yhdistelmästä mulla ei o kokemusta joten siitä en osaa sanoa mitään. KDEtä haluan käyttää ja nyt on kokemusta sekä Kubuntusta että openSUSEsta KDEn alustana ja tällä yhdistelmällä valintani on selvä. Molemmat on hemmetin hyviä distroja, ja molemmilla tulee toimeen. Toinen vaan on mulle parempi. Jos olis pakko valita Ubuntudistroista, ottasin Gnome pohjaisen Ubuntun, se toimi mulla huomattavasti paremmin kuin Kubuntu. Kubuntu pilaa koko KDE:n
Tämä nyt siis vain mun mielipiteenä
onhan se totta että vaihtoehtoja on paljon ja varmasti ubuntu ei ole oikea kaikille, mutta jos sillä saadaan ihmiset kokeilemaan linuxia niin eikös se ole ihan hyvä.
On, se on hemmetin hyvä. Ja kelpo distro se Ubuntukin on. Mutta hyviä vaihtoehtojakin on