Kirjoittaja Aihe: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua  (Luettu 83633 kertaa)

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #20 : 23.10.06 - klo:10.34 »
Tämä keskustelu vaikuttaa tosi hienolle :-) Itse uskon, että blogi ja podcast eivät syö toisiaan, vaan pikemminkin toimivat toisiaan täydentävinä. Podcastien tekeminen on toki työlästä, mutta olisihan se upeaa, jos Ubuntu ja Linux -aiheisia podcasteja olisi saatavilla suomeksi! Blogin kirjoittaminen onkin paljon helpompaa, mutta senkin tomiminen edellyttää riittävän isoa porukkaa. Ainakin, jos halutaan, että sinne tulee säännöllisesti uusia artikkeleita.

Ajattelen, että blogin kohdalla ei kannata liikaa murehtia sitä, että osa jutuista on suunnattu eri ihmisille. Dr G.  ehdotti artikkeleille luokittelua ja niin tuo varmaan kannattaakin toteuttaa. Sopivia kategorioita voisi olla esimerkiksi:

  • Aloittelija
  • Edistyneet
  • Gnome
  • KDE
  • Ohjeita
  • Muut distrot
  • Ohjelmaesittelyt
  • Uutiset
  • Muut työpöytäympäristöt
  • Muu open source

Blogi pitäisi toteuttaa sellaisella ohjelmalla, joka sallii artikkeleiden lajittelun usempaankin kategoriaan. Tämä olisi tärkeää juttujen löydättevyyden kannalta myös myöhemmin. Onnistuuko Wordpressillä?

muep kyseli, että pitääkö aiheet rajata vain Ubuntuun. Minun mielestäni ei. Voisi varmaan lähteä siitä, että blogin yhdistävänä teemana on Ubuntu ja kirjoittajat ovat Ubuntun suomalaisia käyttäjiä, jotka kirjoittavat omasta näkökulmastaan open sourceen liittyvistä asioista. Sekaan varmaan mahtuu juttuja käyttökokemuksista myös muista distroista. Ja kaiken kaikkiaan kokemukset eri ohjelmistoista on varmastikin saman tyyppisiä kaikissa distroissa.

Timo ehdotti useita blogeja koostavan "planeetan" tekemistä. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että parempi olisi yksi blogi, jossa olisi useampi kirjoittaja. Tällöin artikkelien jakaminen eri kategorioihin onnistuisi paremmin ja jokaisen kirjoittajan ei tarvitsisi perustaa omaa blogia. Mitä luulet Timo, onnistuuko esim. wordpressiin asentaminen tälle palvelimelle? Vai olisiko parempi käynnistää blogi jossain muualla?


Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #21 : 23.10.06 - klo:10.49 »
Timo ehdotti useita blogeja koostavan "planeetan" tekemistä. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että parempi olisi yksi blogi, jossa olisi useampi kirjoittaja. Tällöin artikkelien jakaminen eri kategorioihin onnistuisi paremmin ja jokaisen kirjoittajan ei tarvitsisi perustaa omaa blogia. Mitä luulet Timo, onnistuuko esim. wordpressiin asentaminen tälle palvelimelle? Vai olisiko parempi käynnistää blogi jossain muualla?

Tuolla tuli esille, että entäs sitten sellaiset joilla on jo blogi ja haluavat välillä osallistua Ubuntu-blogiin? Ubuntu Ranska käyttää Dotclear-ohjelmistoa, jolla pitäisi onnistua sekä muiden blogeista feedaaminen että suoraan kirjoittaminen. Näyttä tuolta, tosin kuulemma ja epäilemättä paljon säätöä tarvittu että se taas sulautuu muuhun sivuun. Onko kellään muulla kokemusta tuosta ohjelmasta?

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #22 : 23.10.06 - klo:11.07 »
Tuolla tuli esille, että entäs sitten sellaiset joilla on jo blogi ja haluavat välillä osallistua Ubuntu-blogiin?

Tämä on tietysti aiheellinen kysymys, mutta en tiedä yhtään suomalaista Ubuntuun keskittynyttä blogia. Jos viestejä luetaan johonkin koosteeseen, niin silloin niiden kaikkien on oltava Ubuntu- tai Linux-aiheisia. Luulen, että paljon helpommalla päästään, jos nykäistään käyntiin yksi blogi, johon on usealla kirjoittajalla tunnukset. Yksi vaihtoehto sen pystyttämiselle on esimerkiksi joku open sourceen pohjautuva blogipalvelu, johon voisi olla ohjaus Ubuntu Suomen sivuilta (esim. www.ubuntu-fi.org/blogi tai blogi.ubuntu-fi.org). Blogipalvelu voisi olla esimerkiksi wordpress.com.

ZenX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #23 : 23.10.06 - klo:14.38 »
Itseänikin kiinnostaisi ehkäpä tuo blogi, mutta en ole varma siitä, kuinka paljon panostamista kys. toiminta vaatisi, kun on koulut ja kaikki vielä. Kokemusta löytyy Linuxista ja Ubuntusta jo jonkin verran, kaikki perusasiat on hallussa jne. Olisin halukas ainakin kokeilemaan, mutta halutahan aina saa :)

Heikki Mäntysaari

  • Käyttäjä / tiedottaja
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #24 : 23.10.06 - klo:15.14 »
Hyviä ideoita sekä blogi että podcasti.

Podcastin tekeminen vaatii kyllä työtä, mutta hieno palveluhan se olisi.

Blogi ja podcastit toimisivat hyvin rinnakkain, podcasteihin sopivat hyvin esimerkiksi haastattelut kun taas blogeihin vaikkapa käyttökokemukset eri ohjelmista, syvällisemmät analyysit tai koodinpuukotusraportit

Eli olen sekä blogin että podcastin perustamisen kannalla. Blogiin kirjoittelusta voisin itsekin olla kiinnostunut, riippuen vähän siitä millaiseksi se muotoutuu (kuinka paljon siihen pitäisi panostaa, paljonko kirjoittajia olisi jne.). Minusta erilliselle blogipalvelulle (=kaikille halukkaille oma blogi) ei ole ubuntu-fi.orgissa tarvetta, sellaisiahan on netti väärällään. Sen sijaan tuollainen n. 5-10 kirjoittajan yhteistyöblogi voisi olla mielenkiintoinen ainakin kokeiluna, sopivalla luokittelulla siitä saataisiin mielenkiintoinen luettava niin aloittelijoille kuin kokeneille käyttäjille. Jos 10 kirjoittajaa kirjoittaisi vähintään joka toinen viikko jotain, materiaalia tulisi sopivasti eikä homma olisi kirjoittajille liian raskas. Ja toisaalta muutamankaan kirjoittajan kyllästyminen ei tappaisi blogia.
« Viimeksi muokattu: 23.10.06 - klo:15.20 kirjoittanut heikki_m »
Suomenkielinen Linux-wiki: Linux.fi - katso myös http://linux.fi/foorumi

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #25 : 23.10.06 - klo:15.38 »
Eli olen sekä blogin että podcastin perustamisen kannalla. Blogiin kirjoittelusta voisin itsekin olla kiinnostunut, riippuen vähän siitä millaiseksi se muotoutuu (kuinka paljon siihen pitäisi panostaa, paljonko kirjoittajia olisi jne.). Minusta erilliselle blogipalvelulle (=kaikille halukkaille oma blogi) ei ole ubuntu-fi.orgissa tarvetta, sellaisiahan on netti väärällään. Sen sijaan tuollainen n. 5-10 kirjoittajan yhteistyöblogi voisi olla mielenkiintoinen ainakin kokeiluna, sopivalla luokittelulla siitä saataisiin mielenkiintoinen luettava niin aloittelijoille kuin kokeneille käyttäjille. Jos 10 kirjoittajaa kirjoittaisi vähintään joka toinen viikko jotain, materiaalia tulisi sopivasti eikä homma olisi kirjoittajille liian raskas. Ja toisaalta muutamankaan kirjoittajan kyllästyminen ei tappaisi blogia.

Intoa blogiin tuntuu riittävän, hieno homma. Mietin tuota "jäsentelyä ja sisällön hallintaa". Ajattelin, että pitäisikö blogilla olla "toimittaja", joka valitsee kulloinkin julkaistavan kirjoituksen, mutta se voi olla liian kankea systeemi ja lisäksi vapaus siinä kirjoittajilla hiukan kärsii. Kuitenkin olisi hyvä, että hommassa säilyisi tolkku ja aihealueet vuorottelisivat niin, että tulisi vähän kaikenlaista ja erilaisten ihmisten mielenkiinto blogia kohtaan säilyisi.

Kirjoittajapörssiä voisi lähestyä ainakin kahdella eri tavalla:

1) noin 5 innokasta ja hyvää kirjoittajaa, jolloin blogin seuraamisessa henkilöiden persoonat ja tietyn kirjoittajan seuraaminen voisivat tuoda yhden ulottuvuuden lisää hommaan

2) parinkymmenen kirjoittajan joukko (periaattella vaikka, että kaikki halukkaat yhteisön jäsenet saavat mahdollisuuden), josta juttua riittäisi helpohkosti valitulle julkaisunopeudelle - tässä mielestäni voisi sitten olla jo joku toimitustiimi tai joku seula, että homma pysyy raiteilla. Tosin vapautta taas rajoitetaan, mitä mieltä olette?


Mikäs se uusien kirjoitusten sykli pitäisi olla? Tai sanotaan, että pitäisi varmaan jotkut väljät rajat sopia? Tai joku tavoite?

Toisaalta, yksi vaihtoehto on vain polkaista homma käyntiin ja katsoa mihin se menee?

Heikki Mäntysaari

  • Käyttäjä / tiedottaja
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #26 : 23.10.06 - klo:16.48 »
Kirjoittajapörssiä voisi lähestyä ainakin kahdella eri tavalla:

1) noin 5 innokasta ja hyvää kirjoittajaa, jolloin blogin seuraamisessa henkilöiden persoonat ja tietyn kirjoittajan seuraaminen voisivat tuoda yhden ulottuvuuden lisää hommaan

2) parinkymmenen kirjoittajan joukko (periaattella vaikka, että kaikki halukkaat yhteisön jäsenet saavat mahdollisuuden), josta juttua riittäisi helpohkosti valitulle julkaisunopeudelle - tässä mielestäni voisi sitten olla jo joku toimitustiimi tai joku seula, että homma pysyy raiteilla. Tosin vapautta taas rajoitetaan, mitä mieltä olette?
Itse kannattaisin vaihtoehtoa 2, koska veikkaanpa sen johtavan jossain määrin vaihtoehtoon 1 :) Tällä tarkoitan sitä, että luultavasti kirjoittajajoukosta erottuisi muutaman hengen aktiivinen tiimi ja loput jäisivät vähemmän aktiivisiksi "freelancereiksi" joka voisi olla ihan toimiva järjestelmä (tai sitten ei...)

Jos nyt vaihtoehdon 2 mukaisesti lähdetään liikkeelle, voitaisiin alussa ottaa suhteellisen väljin kriteerein kirjoittajia mukaan, blogilla olisi kuitenkin muutama ylläpitäjä jotka poistaisivat tunnukset jos merkintöjä ei synny vaikkapa muutaman kuukauden aikana (tai merkinnät ovat tasoa "moi, ajoin tänään apt-get upgraden").

Rajoista:
En ole lainkaan varma, että tiukkoja rajoja kirjoittajille tarvitaan. Minusta blogien hyvä puoli on se että ne ovat "eläviä": kun jotain kirjoitettavaa juolahtaa mieleen, voi avata editorin ja kirjoittaa sen jutun eikä tarvitse miettiä mitään rajoja tai julkaisuaikatauluja. Tietysti mahdollisimman monipuolisiin juttuihin pitää pyrkiä...

Ja sen verran rajoituksia täytyy tietysti olla, että jutut pysyvät Ubuntu/Linux/OpenSource-akselilla.
Suomenkielinen Linux-wiki: Linux.fi - katso myös http://linux.fi/foorumi

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #27 : 23.10.06 - klo:17.11 »
Itse kannattaisin vaihtoehtoa 2, koska veikkaanpa sen johtavan jossain määrin vaihtoehtoon 1 :) Tällä tarkoitan sitä, että luultavasti kirjoittajajoukosta erottuisi muutaman hengen aktiivinen tiimi ja loput jäisivät vähemmän aktiivisiksi "freelancereiksi" joka voisi olla ihan toimiva järjestelmä (tai sitten ei...)

Jos nyt vaihtoehdon 2 mukaisesti lähdetään liikkeelle, voitaisiin alussa ottaa suhteellisen väljin kriteerein kirjoittajia mukaan, blogilla olisi kuitenkin muutama ylläpitäjä jotka poistaisivat tunnukset jos merkintöjä ei synny vaikkapa muutaman kuukauden aikana (tai merkinnät ovat tasoa "moi, ajoin tänään apt-get upgraden").
Kompataan tata, kuulostaa hyvalta.

Rajoista:
En ole lainkaan varma, että tiukkoja rajoja kirjoittajille tarvitaan. Minusta blogien hyvä puoli on se että ne ovat "eläviä": kun jotain kirjoitettavaa juolahtaa mieleen, voi avata editorin ja kirjoittaa sen jutun eikä tarvitse miettiä mitään rajoja tai julkaisuaikatauluja. Tietysti mahdollisimman monipuolisiin juttuihin pitää pyrkiä...
Kompataan nyt tatakin kun asiaa kirjoitat :) Tuota juuri mietin, etta jos rajoja aletaan laittaa ja liikaa hommaa "toimittamaan", niin vapaus karsii ja onko se sitten enaa edes blogi.

Ja sen verran rajoituksia täytyy tietysti olla, että jutut pysyvät Ubuntu/Linux/OpenSource-akselilla.
Tuo mikkohuon laittama aihealuelista voisi olla sellaisenaan hyva:

    * Aloittelijat
    * Edistyneet
    * Gnome
    * KDE
    * Ohjeita
    * Muut distrot
    * Ohjelmaesittelyt
    * Uutiset
    * Muut työpöytäympäristöt
    * Muu open source

Eli siis jos tuosta listalta olisi ainakin alkuun aihe valittava, niin pysyttaisiin tontilla ja samalla tulisi tuo aiheiden luokittelu tehtya. Ja listaanhan voinee sitten ehdottaa muutoksia, jos tarvetta ilmenee.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #28 : 23.10.06 - klo:17.16 »
Blogin julkaisunopeus voisi olla sellainen, että jokainen kirjoittaja tekisi jutun kerran kahdessa viikossa (tai useammin) ja joku päätoimittaja julkaisee juttuja tasaiseen tahtiin. Kirjoittajia voisi olla 10-20.
alias vililikku

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #29 : 23.10.06 - klo:17.41 »
Tuo vaihtoehto 2 kuulostaa hyvältä myös minusta.

Itse olisin valmis myös kirjoittamaan juttuja. Ehkä voisin vielä ehdottaa yhtä aluetta tyyliin open-source filosofia/ideologia yms (tai ehkä se menee tuon muu open-source -kohdan alle). Itse olen pitkätukkaidealisti, jolle tämä open-source -ajatusmalli on itsessään tärkeä. Eli että sen ei tarvitsisi olla läpeensä tekninen blogi, koska FOSS:iin liittyy paljon ei-teknisiä, mutta mielenkiintoisia ilmiöitä.

Mielipiteitä?
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

moonstone

  • Vieras
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #30 : 23.10.06 - klo:18.09 »
Itse olen pitkätukkaidealisti, jolle tämä open-source -ajatusmalli on itsessään tärkeä. Eli että sen ei tarvitsisi olla läpeensä tekninen blogi, koska FOSS:iin liittyy paljon ei-teknisiä, mutta mielenkiintoisia ilmiöitä.

Itsekin olen tälläinen. Ajatusmalli on erittäin tärkeä :) Ubuntumuslimit...

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #31 : 23.10.06 - klo:18.18 »
Itsekin olen tälläinen. Ajatusmalli on erittäin tärkeä :) Ubuntumuslimit...
Mehan voisimme muuten vaikka kayttaakin tuota Ubuntumuslimit-termia (Tonyn kiusaksi... tai iloksi... :) ), mutta uskontojen kyseessa ollessa on parempi olla hiukan liian varovainen ja olla loukkaamatta ketaan. Musta olisi kuitenkin ihan hauska idea kaantaa muiden hiukan negatiivisessa savyssa sanotut asiat positiivisiksi ja ottaa omaan kayttoon. Siis olla provosoitumatta ajattelemattomista heitoista, vaan heittaa homma mieluummin leikiksi kuin sodaksi. Tassa mielessa Ubuntufoorumi on mielestani mainio - taalla ei ole paljoa kinattu ja kaunoja kayttajien kesken ei taida pahemmin olla.

Mutta meni jo minulla nyt aiheen viereen, ilmeisesti laajempi kirjoittajakunta ja mahdollisesti joku "toimitustiimi" saa taalla kannatusta.

moonstone

  • Vieras
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #32 : 23.10.06 - klo:18.31 »
Musta olisi kuitenkin ihan hauska idea kaantaa muiden hiukan negatiivisessa savyssa sanotut asiat positiivisiksi ja ottaa omaan kayttoon. Siis olla provosoitumatta ajattelemattomista heitoista, vaan heittaa homma mieluummin leikiksi kuin sodaksi.

Niin, totta tuo "Ubuntumuslimit" on kyllä sopimaton, koska se yhdistää kaksi toisiinsa kuulumatonta asiaa. Ehkä "Kiihkoubuntistit" olisi osuvampi :)

DtW

  • Vieras
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #33 : 23.10.06 - klo:18.57 »
Niin, totta tuo "Ubuntumuslimit" on kyllä sopimaton, koska se yhdistää kaksi toisiinsa kuulumatonta asiaa.

Se on erittäin huono, koska jo tässä ketjussa muslimi-sanaa on tarkoituksella käytetty merkityksessä ’fundamentalistinen’ – tai hyvin lähellä sitä. Jos open source -fundamentalismia tarkoitetaan, niin sanotaan se suoraan eikä ilmaista asiaa väärien konnotaatioiden kautta.

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #34 : 23.10.06 - klo:19.58 »
Jep, taysin oikeassa olette. Pointtina siis kuitenkin, etta olisi hienoa, jos voimme pysya moisten heittojen ylapuolella ja ottaa ne huumorimielella. Liian paljon nakee turhaa kinaa ympari nettia ja maailmaa. Muistuttakaa minua sitten puheistani kun syyllistyn siihen itse :)

Takaisin blogiasiaan:
Eli ollaanko kohta jo siina pisteessa, etta kirjoittajia alkaisi ilmoittautua tuonne Wikiin?
http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Wiki

Itsellani on pari ajatusta juttujen juurista, mutta en uskalla sanoa, etta menisiko viikko vai kaksi ja mita sisainen tarkastus (itsekritiikki, joka tosin tuntuu valilla olevan melko loyhaa) niille tekee. En siis ole uskaltautunut viela laittamaan nimeani listaan. Varmaankin aloitusjuttu voisi olla mieluummin jonkun pidempaan mukana olleen kirjoittama, vaikka pieni katsaus Suomen Ubuntuyhteison syntyyn ja alkuvaiheisiin?

Tekninen puoli sitten pitaa tietty saada kuntoon, mutta sisaltoahan voisi jo kukin alkaa miettimaan tahoillaan, jotta saadaan sitten homma polkaistua kayntiin kun tekniset edellytykset ovat valmiina. Kukas osaa laittaa tuon teknisen puolen kuntoon? Valitettavasti en taida osata olla hyodyksi, mutta jos testausapua tai muuta vastaavaa tarvitaan, niin ei muuta kuin pyytakaa mukaan.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #35 : 23.10.06 - klo:21.21 »
Tekninen puoli sitten pitaa tietty saada kuntoon, mutta sisaltoahan voisi jo kukin alkaa miettimaan tahoillaan, jotta saadaan sitten homma polkaistua kayntiin kun tekniset edellytykset ovat valmiina. Kukas osaa laittaa tuon teknisen puolen kuntoon?

Suosittelen Worpressiä blogille ja Loudblogia podcasteille.

Wordpressiin voi "admin"-käyttäjä asettaa varsin monipuolisesti käyttäjärooleja:

http://www.arkki.info/howto/radioubuntu/Wordpress_01.png

Lisäksi Gnomeen saa mukavan ja helpon appletin, löytyy pakettivarastoista:

http://www.gnome.org/~seth/gnome-blog/

---

Voin ottaa vastuulleni kehittää podcast-puolta omalla domainillani.

Mutta joku muu voisi ottaa vastuulleen blog-puolen.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #36 : 23.10.06 - klo:22.50 »
Voin ottaa vastuulleni kehittää podcast-puolta omalla domainillani.

Mutta joku muu voisi ottaa vastuulleen blog-puolen.

Olen valmis kokeilemaan :) Mikon kanssa tuossa jo juteltiin, että homman voisi aloittaa rekisteröimällä wordpressistä ubuntu-fi tunnuksen ja lisäämällä sitten (kun jotain julkaistavaa on) linkin tuonne ylös välilehtiin (Etusivu, Opi Ubuntusta, Kuvia... seuraksi).

Toinen vaihtoehto on asentaa wordpress ubuntu-fi.org -palvelimelle (jos moinen onnistuu) ja alkaa konffata hommaa sinne. Minä en ole Wordpressiin koskaan aiemmin kajonnut, joten tuntuisi ehkä helpommalta tuo wordpressiin rekisteröityminen. Mutta heittäkääs mielipiteitä. Myös siitä, että alanko minä tekemään vai haluatteko ehdottaa jotakuta toista hommaan. Rohkeasti sitten vain mielipidettä kehiin! Hommaan täytynee joka tapauksessa saada ainakin toinen moderaattori mukaan, jotta on backup-plan pahan päivän varalle.

Lisäksi minä elän hiukan eri ajassa, GMT-5 kun teillä on GMT+2 (listasin standardiajat, nythän noissa on molemmissa +1). Seitsemän tunnin aikaerosta on hyötyäkin toki etenkin jos moderaattoreita on kaksi.

Jatketaan toki keskustelua sisällöstäkin, mutta ajatuksenani olisi saada "platta pystyyn", jotta ei sitten jää aloitus siitä kiinni kun sitä sisältöä alkaa paukkua.

EDIT: 'ubuntu-fi' ei ole mahdollinen käyttäjänimi wordpressiin, vain numerot ja kirjaimet sallitaan. Ubuntublogi (väliviiva pitäisi tässäkin olla oikeinkirjoituksen takia, mutta...)? Muita ideoita? ubuntu on jo käytössä.

-Jussi
« Viimeksi muokattu: 23.10.06 - klo:23.05 kirjoittanut Dr. G. »

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #37 : 23.10.06 - klo:23.18 »
Meillä on jo ubuntu-fi.org, forum.ubuntu-fi.org, joten toisaalta olisi luontevaa saada blogi tänne tyyliin blogi.ubuntu-fi.org, etenkin mikäli ubuntu-wikikin on tulossa "kotiin" kuten välillä ollut puhetta (tosin en ole nyt seurannut sen kehitystä, miten tulee käymään / on käynyt). Toisaalta sama kai noilla osoitteilla on (onhan ubuntu radiokin ainakin tällähetkellä toisaalla), kunhan saadaan kasattua tänne "saman katon alle" linkit.

Tuossa nyt oma mielipiteeni, mihin tahansa päädyttekään, täällä odotellaan mielenkiinnolla ja nostetaan hattua.
Linux: Be root
Windows: Reboot

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #38 : 23.10.06 - klo:23.25 »
Itse pitäisin myös ratkaisusta laittaa blogi (ja podcast, ainakin sitä ylläpitävä sivu vaikkei välttis tiedostoja) tänne ubuntu-fi.org - saitin alle.

En usko että wordpressin pystyttäminen voi olla paha rasti (on sen muutkin pystyttäneet.. ja hei, netissä on paljon helppisivuja moneen aiheeseen, jos sitä ei vielä täällä tiedetty ja varmaan joku wordpress - foorumikin löytyy jos ongelmat iskee ;!!). Sijainti täällä sopisi linjaan vetää keskustelu, wiki, blogi ja kaikki muu keskitettyyn paikkaan. Ja antaisi 'wirallisen leiman' sillä jonkun ubuntu-fi.blogger.com - bloginhan voi laittaa pystyyn kuka vaan (öö... nopeesti.. kuka kerkee eka... ääää...:) mutta sijainti täällä olisi selvä merkki että tää on nyt se juttu.

Ja myös ajatusmallilla että joku näkee blogin osoitteen ja haluaa vilkaista 'taakse' (pelkkää osoitetta riisumalla) niin enemmän ubuntusta löytyy domainista ubuntu-fi.org kuin wordpress.com..

Jos vaan canonicalin (ja timon joka sinne on yhteyksissä..) puolesta ok ja palvelimen tekniikka pelaa.


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #39 : 24.10.06 - klo:04.40 »
Demo ulkona!

Itse pitäisin myös ratkaisusta laittaa blogi (ja podcast, ainakin sitä ylläpitävä sivu vaikkei välttis tiedostoja) tänne ubuntu-fi.org - saitin alle.

...

Ja myös ajatusmallilla että joku näkee blogin osoitteen ja haluaa vilkaista 'taakse' (pelkkää osoitetta riisumalla) niin enemmän ubuntusta löytyy domainista ubuntu-fi.org kuin wordpress.com..

Jos vaan canonicalin (ja timon joka sinne on yhteyksissä..) puolesta ok ja palvelimen tekniikka pelaa.

uggeli ja rhk, olen samaa mieltä, mutta laitoin nyt kuitenkin blogin käyntiin (demo vasta) wordpress.com:iin:

http://ubuntublogi.wordpress.com

Blogi on tosiaan vasta melko pikainen demo - eihän minulla ollut oikeastaan edes yhteisön hyväksyntää hommalle, joten kommentoikaa asiaa ja katsotaan sitten jatko. Ihannetilanne olisi varmaankin juuri se, että blogi olisi samalla palvelimella foorumin kanssa, mutta kun nyt Radio Ubuntu ehti jo aloittaa koelähetyksensä muualla, niin ajattelin, että tämäkään pieni demo maailmaa kaada. Saadaan vähän kuvaa siitä mitä olisi tulossa ja voidaan samalla jatkaa keskustelua ja vähän kokeilla juttuja.

Tuosta ilmeestä sen verran, että omasta mielestäni yksinkertainen on kaunista ja itse olisin melko lailla tuon demon ilmeen kannalla - parannettavaa toki on. Voitaisiin toki sitten tehdä yhteistyötä graafisen ilmeen (lue: "otsikkokuva") osalta Radio Ubuntun kanssa, jotta saadaan mukava yhtenäinen linja.

Tämmöstä, pahoittelut, että tuli tämmönen sissihyökkäys tehtyä, mutta kun oli innostusta, niin ajattelin hyödyntää sen. Annan tuon olla nyt näkyvillä ainakin sen aikaa, että saadaan hiukan kommenttia.