Tämä keskustelu vaikuttaa tosi hienolle :-) Itse uskon, että blogi ja podcast eivät syö toisiaan, vaan pikemminkin toimivat toisiaan täydentävinä. Podcastien tekeminen on toki työlästä, mutta olisihan se upeaa, jos Ubuntu ja Linux -aiheisia podcasteja olisi saatavilla suomeksi! Blogin kirjoittaminen onkin paljon helpompaa, mutta senkin tomiminen edellyttää riittävän isoa porukkaa. Ainakin, jos halutaan, että sinne tulee säännöllisesti uusia artikkeleita.
Ajattelen, että blogin kohdalla ei kannata liikaa murehtia sitä, että osa jutuista on suunnattu eri ihmisille. Dr G. ehdotti artikkeleille luokittelua ja niin tuo varmaan kannattaakin toteuttaa. Sopivia kategorioita voisi olla esimerkiksi:
- Aloittelija
- Edistyneet
- Gnome
- KDE
- Ohjeita
- Muut distrot
- Ohjelmaesittelyt
- Uutiset
- Muut työpöytäympäristöt
- Muu open source
Blogi pitäisi toteuttaa sellaisella ohjelmalla, joka sallii artikkeleiden lajittelun usempaankin kategoriaan. Tämä olisi tärkeää juttujen löydättevyyden kannalta myös myöhemmin. Onnistuuko Wordpressillä?
muep kyseli, että pitääkö aiheet rajata vain Ubuntuun. Minun mielestäni ei. Voisi varmaan lähteä siitä, että blogin yhdistävänä teemana on Ubuntu ja kirjoittajat ovat Ubuntun suomalaisia käyttäjiä, jotka kirjoittavat omasta näkökulmastaan open sourceen liittyvistä asioista. Sekaan varmaan mahtuu juttuja käyttökokemuksista myös muista distroista. Ja kaiken kaikkiaan kokemukset eri ohjelmistoista on varmastikin saman tyyppisiä kaikissa distroissa.
Timo ehdotti useita blogeja koostavan "planeetan" tekemistä. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että parempi olisi yksi blogi, jossa olisi useampi kirjoittaja. Tällöin artikkelien jakaminen eri kategorioihin onnistuisi paremmin ja jokaisen kirjoittajan ei tarvitsisi perustaa omaa blogia. Mitä luulet Timo, onnistuuko esim. wordpressiin asentaminen tälle palvelimelle? Vai olisiko parempi käynnistää blogi jossain muualla?