Kirjoittaja Aihe: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua  (Luettu 83640 kertaa)

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #200 : 13.12.06 - klo:06.49 »
Jatketaas höpinöintiä.

Laskuri on ollut blogissa vasta reilun vuorokauden ja 500 osumaa on tullut, joista reilut 200 eri IP-osoitteista. Ei nyt ihan huonosti. Kiitos kaikille, jotka ovat projektiin tähän mennessä osallistuneet!

Hyviä uutisia lisäksi sen verran, että blogin uutismestari Risto H. Kurppa on liittynyt blogin ylläpitoon täysin valtuuksin. Heikki on toki kanssa kunniamainittava tässä uutisista puhuttaessa. Uutistiimi on toki myös kiinnostunut uusista jäsenistä, joten jos kutinaa hommaan olisi, niin ei muuta kuin yhteyttä tänne päin.


Tämänkertaiseen asiaan. Voisi olla pikkuhiljaa aika käynnistellä keskustelua mahdollisesta ääni- ja kuvamateriaalista. Eli halutaanko sitä - jos sitä tulee - mieluummin blogiin vai johonkin muualle. Minä olisin taipuvainen aiemmista typeristä mölinöistäni (jotka eivät minua tietenkään enää tänään kiinnosta) poiketen näkemään sitä mielellään blogissa.

Näin saataisiin olemassa olevaa mediaa vahvistettua uusilla tekijöillä. Lisäksi en näe kovin luultavana, että materiaalia on tulossa yhtäkkiä niin paljon, että se oikeasti tarvitsee oman kanavansa. Tietty on toinen asia, jos materiaalin tuottaja(t) haluavat oman kanavan sille. Asmohan on tähän mennessä tuosta äänimateriaalista puhunut, joten ilmoittele, jos olet kiinnostunut sulautumaan blogiin jos materiaalia tuotat. Käyttäjäoikeudet eivät tule olemaan ongelma. Tekniset valmiudet voidaan hoitaa erikseen kuntoon ja päivittäinen ylläpitohan hoituu samoin kun se hoituu nytkin.

Tietty sitten voidaan keskustella siitä, onko blogi sitten enää hyvä termi jos soppaan lisätään aineksia. Sanoisin itse, että ei kai sillä niin väliä ole minkälaista mediaa blogissa on. Ääni ja kuva (still- tai liikkuva-) ovat sisältöä siinä missä kirjoituskin.

Toki tulee muistaa, että minä nyt tässä koitan vain herätellä keskustelua nyt kun sitä materiaalia ei vielä ole, jotta voidaan varautua tilanteeseen, että sinä onkin. Teknisesti kaikki on melko simppeliä, mutta konsepteista sinänsä olisi hyvä keskustella.
« Viimeksi muokattu: 13.12.06 - klo:06.53 kirjoittanut Jussi Nykänen »

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #201 : 13.12.06 - klo:10.47 »
Jussille runsaat kiitokset työstä mitä blogin eteen olet tehnyt ja myös muille tekijöille, niin kirjoittelijoille kuin ylläpidolle!

Kyllä maar, jos joku on kiinnostunut tulemaan mukaan kokoilemaan viikottaisia uutisia niin ottakaa yhteyttä meihin päin. Taas on uusi uutispaketti suunnitteilla.

Ääni/kuva - materiaali on mielestäni ihan ok laittaa tuohon samaan blogiin ja onhan noita videoblogeja ja vaikka mitä niin kyllä tuo blogi sen kattaa ja edelleen olen mieltä että parempi on koota yksiin kansiin kuin ruveta hajottamaan sisältöä useaam paikkaan.

Asmo on tehnyt upeaa juttua tutkiskellessaan noita nauhoitus ja podcastausvaihtoehtoja, Asmo olisi hieno saada tekemään äänimateriaalia aina silloin tällöin.

Ja käsitin että joku täällä oli ripauksen verran kiinnostunut tuon WP:n puukottamisesta, jotain juttuja on mitä Jussin kanssa siihen kaipailtaisiin lisää (tai no, haluttaisiin joistain jutuista eroon). Eli jos täällä on joku jolla WP pysyy näpeissä ja PHP sujuu niin ottakaa toki yhteyttä!

Lukijamäärät ovat yllättävän kovia, ei tuota ilmeisesti ihan turhaan tehdä. Vaikka lisääkin sitä toki saa mainostaa, kustannuksia ei sitä meille lisää tule vaikka kävijämäärät moninkertaistuisivat..

Tuorein Ubuntu Weekly Newsletter ilmestyi äskettäin (kts. https://wiki.ubuntu.com/UbuntuWeeklyNewsletter/Issue24 ). Siellä on perinteisesti LoCo - osio ja olenkin tässä jo vähän yrittänyt ottaa yhteyttä tekijöihin jotta joku kerta saataisiin pätkä tätä ubuntu-fi.orgiakin mukaan. Ei se tietysti paljoa ulkomaalaisia lämmitä kun mistään ei mitään tajua mutta näyttää että millä tavalla hommaa täällä Pohjolassa tehdään. Wikikirja olisi ainakin hyvä saada mainittua esimerkkinä (mikon ja) yhteisön väännöstä. Ubuntu-kieli on niin kansainvälistä että kyllä sieltä kuitenin hajun saa mistä on kyse, kun pakettien ja ohjelmien nimet, vilistää silmissä. Jee jee.



r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #202 : 15.01.07 - klo:18.29 »
Terrmos kaikille!

Blogiin kaipailtaisiin uutta verta pikkuhiljaa. Risto on urheasti painanut menemaan uutisrintamalla ja etenkin sinne (jos mielitaan jatkaa nykyisella linjalla), tarvitaan uusia tekijoita. Tukea ja apua saa toki nykyisilta tekijoilta ja kannattaakin kysella, jos epailyttaa, etta uskaltaako hommaan ryhtya. Ilman lisaapua uutiskooste tullee ilmestymaan jatkossa harvemmin tai ei lainkaan, Risto voinee kommentoida tata paremmin.

Minulla ei itsellani ole tietokonetta ollenkaan talla hetkella, joten oma toimintani on siitakin syysta (toinen syy olisi joka tapauksessa muuttojarjestelyt, muutan pian takaisin Suomeen) ollut hiukan hiljaista. Yllapidossa toimivat talla hetkella:

Risto H. Kurppa
Heikki Mantysaari
allekirjoittanut

Taman lisaksi kirjoittajaoikeuksia on seuraavilla:
Mikko Huovila
Miia Ranta


Antakaas kuulua itsestanne te, joilla on sanottavaa!

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Blogi kaipaa lisävoimaa!
« Vastaus #203 : 16.01.07 - klo:10.51 »
Joo, blogi on tosiaan muutaman kuukauden pyörinyt ja lisävoimaa ylläpitoon ja kirjoitteluun huolitaan.

Itse olen lähinnä keskittynyt noiden uutisten kokoiluun, muutama muukin juttu pullahti esiin ja tarkoitus olisi vielä lisääkin toki äkistää..

Uutisista sen verran voin mainostaa että kokoaminen on varsin mielenkiintoista hommaa; siinä oppii itse kaikenlaista uutta kun selailee viikon tapahtumia. Itse seurailen aKregatorilla lukuisia feedejä mutta käytännössä kahdella-kolmella 'täsmäfeedillä' saa kaikki tärkeimmät uutiset kokoon, lähinnä ulkomaisista lähteistä sillä suomenkielisiin (esim. digitoday, tietokone, itviikko jne..) päätyy vain kuumimmat artikkelit. Ja koska uutiset keskittyvät OS- ja Ubuntu-rintamaan (myös 'vihollisen' liikkeisiin), jää paljon hyvää uutisoitavaa näistä lähteistä pois.

Eli itse viikon varrella merkkailen mielenkiintoisia 'uutisehdokkaita' akregatorin 'tärkeä' - tagilla. Sunnuntaina sitten katselen mitä sieltä kertyi, valitsen noin viisi mielenkiintoisinta tms. aihetta ja tutustun niihin syvällisemmin, mielellään yritän päästä uutisten lähteille. Palveluista tulevat uutiset ovat kuitenkin vain tietoa tiedosta.. Kopio lehdistötiedotteesta tms.. Eli alkulähteille.. välillä se kaipaa hieman salapoliisityötäkin mutta mielenkiintoista se on.

Mutta muutakin materiaalia toki blogiin huolitaan, melkein mitä vain mikä Ubuntua tai avointa koodia liippaa. Ottakaa reilusti yhteyttä vaikka yksityisviestein vaikka minuun tai Jussiin. Kovia esitietovaatimuksia ei ole sillä kaikki tarvittava tieto on netissä saatavilla (heh, kuten Einsteinin suhteellisuusteoria ja muut.. ;) eli ripaus kykyä arvioida mikä voisi kiinnostaa muita riittää. Ja tilastoista katsellen kaikki artikkelit saavat useampia satoja lukijoita, vähän riippuen julkaisuajankohdasta jne.

Mukaan huolittaisiin myös joku joka osaisi ja olisi halukas puukottamaan tuota wordpressia.. Siinä on kaikenlaisia äärettömän tyhmiä 'ominaisuuksia' jotka eivät lämmitä, mm. tuohon ulkoasuun liittyen. Eli jos WP:n ulkoasun puukottaminen onnistuu niin ota yhteyttä!
(WP:n tekijöiltä on muuten tainnut tulla uutta blogisoftaa nimellä habiri.. oliko se nyt sitten jotain namibiaa tai jotain ja tarkoitti uutista.. )

Rohkeasti remmiin vaan!


r
« Viimeksi muokattu: 16.01.07 - klo:10.53 kirjoittanut Risto H. Kurppa »
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #204 : 22.01.07 - klo:02.37 »
Kaipailisin blogiin kirjoitusta killer apeista eli tappaja-apinoista! Ekana tulee mieleen amaroK, sitten on toki gimp ja enempää en luettele. Löytyisiköhän joku amaroKista innostunut ja osaava kirjoittelemaan johdatusta, esittelyä siitä mihin se pystyy ja jotain hyviä vinkkejä käyttöön... tai jotain semmosta. Ja muista kanssa.

Uusia potentiaalisia käyttäjiä kuitenkin luultavasti kiinnostaa, että mihin se pirun Linux sitten oikein taipuu, mitä softaa on, onko jotain hyvääkin muka? Antakaas kuulua!

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Vs: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #205 : 23.01.07 - klo:18.18 »
Mun mielestäni blogin ongelmana on se, että sinne kirjoittamisen kynnys on liian korkealla. Tällä hetkellä meillä on täällä foorumilla paljon ketjuja, jotka olisi ihan yhtä hyvin heittää blogiin. Esim. seuraavia on tullut vastaan:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8082.0
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8009.0
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8007.0
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=7676.0
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=7839.0
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=7751.0

Nuo on kaikki hyviä juttuja. Jos ne olisi laitettu alunperin blogiin, niin huomio olisi varmasti suurempi, blogi saisi hyvää materiaalia ja keskustelu olisi edelleen mahdollista.

Miksipä ei siis yhtä hyvin voisi heittää tämän tyyppisiä juttuja blogiin?

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #206 : 26.01.07 - klo:18.22 »
Blogitiimi on aanestanyt nimimerkilla kirjoittamisesta ja aanestys paattyi aanin 3-1 nimimerkkien puolesta. Kyseessa on yhteison blogi, niin ilmoittelen nyt taalla paatoksesta, jotta voitte kommentoida, jos on tarvetta.

Annestys oli hiukan epavirallinen, aktiiveilta kysyttiin mielipidetta, joten ilmoitelkaa Heikki, Mikko ja Risto, jos olen tulkinnut asioita vaarin. Lisaksi koko blogitiimia ei ole viela missaan julkisella kartalla, mutta asia korjaantunee Riston tiimiprojektin myota. Ja Timohan jo lisasi tiimisivun Ubuntu Suomeen.

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #207 : 17.03.07 - klo:11.20 »
10 000 kävijää! Tarkemmin, 10 000 eri IP:tä rekisteröity laskuriin, joka tosin otettiin käyttöön (muistaakseni) vasta reilu kuukausi blogin aloituksen jälkeen.

Roskaa tulee paljon, mutta akismet on pitänyt sivut melko puhtaina, vissiin 2-3 kertaa olen joutunut käsin poistamaan spämmikommentin. Hiukan enemmän on sitten mennyt asiallisia viestejä roskaksi, jotka olemme toki palauttaneet mitå olemme huomanneet, mutta nyt tilanne on jo se, ettei aika riitä roskan läpikäyntiin, joten joku muu esto tarvitaan, täytynee ihmetellä, josko löytyisi lisäosa, joka pyytää kommentoijaa tulkkaamaan merkkejä kuvasta ja kirjoittamaan ne sitten ennenkuin viesti otetaan vastaan.

Ja uusia kirjoittajia ja juttuja otetaan mielellään mukaan.

Heikki Mäntysaari

  • Käyttäjä / tiedottaja
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Vs: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #208 : 17.03.07 - klo:21.50 »
Aika hyvin tuntuu kyllä tuo Askimet toimivan. Itse olen kerran poistanut roskaviestin, jota se ei tunnistanut, enkä ole törmännyt yhteenkään turhaan poistettuun viestiin (en ole kyllä kovinkaan aktiivisesti tarkistellut noita poistoja).

Jos jonkun kommentti ei jostain syystä ilmestykään näkyviin, niin voi ottaa yhteyttä minuun (tai varmaan myös Jussiin / Ristoon) pikaviestillä/maililla/irkitse #ubuntu-fi-kanavalla, niin turhaan poistunut kommentti voidaan palauttaa näkyviin.
Suomenkielinen Linux-wiki: Linux.fi - katso myös http://linux.fi/foorumi

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #209 : 17.03.07 - klo:22.09 »
Jos jonkun kommentti ei jostain syystä ilmestykään näkyviin, niin voi ottaa yhteyttä minuun (tai varmaan myös Jussiin / Ristoon) pikaviestillä/maililla/irkitse #ubuntu-fi-kanavalla, niin turhaan poistunut kommentti voidaan palauttaa näkyviin.

Juuri näin. Tai siis ainakin minuun voi Heikin lisäksi aina toki ottaa yhteyttä mikäli kommentti ei tullutkaan julki. Ne tulevat heti näkyviin onnistuessaan, joten jos näin ei käy, niin meiliä tai yksityisviestiä ja katson jos se on mennyt roskiin. Posti löytyy blogista ohjesivulta, tiimisivulta ja profiilistani.