Naureskelin itse kun historiateemaista peliä pelaillut, ostin alesta taannoin Kingdom Come Deliverancen edullisesti. Siihen on jatko-osa tulossa. Ja nyt oli sitten jo jotkut itkemässä miten ei alkuperäisessä ollut riittävästi etnistä ja uskonnollista "moninaisuutta"...jota ilmeisesti jatko-osaan tarttisi saada. Tekijätiimillä tosin ei ilmeisesti ole vähintäkään aikomusta toimia näin.
Niin no, jos on tarkoitus tehdä historiallisesti tarkka esitys tietystä ajasta ja paikasta eikä mitään modernia netflix "historiaa", niin se on mitä on. Ja tuskinpa 1400-luvun alun Böömissä ihan kauheasti oli vaikkapa afrikkalaisperäistä porukkaa, tai muita uskontoja kuin roomalaiskatolinen kristinusko. Ja aikakauden asenteetkin nykyihmiselle voisivat vaikuttaa aika vanhakantaisilta
Just. Olen pelannut tätä ensimmäistä ja sehän pyrkii olemaan historiallisesti tarkka monessa suhteessa. Tosiaan tuon pelin teemaan ei varmasti halua nämä vähemmistöt aikakaudelle tarkkaa asenteellista käsittelyä. Tuo uskontokin on ollut hitusen ns. erilaista siihen aikaan
Hiukan tuohon liittyen olen kyllä useampaan otteeseen ihmetellyt, että mikä fetissi nykyään on, että historiaakin pitäisi vääristellä tai haudata monet asiat kokonaan. Jotenkin itse suhtautunut asiaan niin, että siellä on tapahtunut vaikka mitä erikoista ja julmaa, mutta eikö ne juuri sen takia olisi hyvä pitää mielessä ja yrittää vältellä tapahtumien toistoa? No uskonnot on kyllä tuossa epäonnistuneet käytännössä kaikki ja tappaminen sen nimissä jatkunee hamaan tulevaisuuteen.
Historiaa on aina vääristelty. Ei ole mitään oikeaa historiaa. Vain enemmän tai vähemmän vääristeltyä historiaa.
Esimerkkeinä suomenkielen käyttö kaikissa rajanaapureissa. Tässä kohtaa unohdetaan tarkoituksella itänaapuri ja puhutaan vain Ruotsista ja Norjasta: metsäsuomalaisista Norjan ja Ruotsin rajaseudulla., mäen-kielisistä (ei siis suomenkielisistä) Tornionjoki-laakson länsirannalla ja Ruijan suomalaisista, Norja ja Ruotsi ovat siis parhaita kavereitamme.
Historiassa on ollut myös muitakin orjia kuin Länsi-Afrikasta Atlantin yli kuljetetut miljoonat ja matkalla kuolleet miljoonat.
Tätä voisi jatkaa vaikka kuinka kauan, mutta se ei muuta tapahtunutta.
Mutta pitääkö tämä kaikki ottaa huomioon koko ajan ja hyvitellä kaikkia vääryyksiä kohdanneita tasapuolisesti.
Eikö kannattaisi keskittyä nykyhetkeen eikä menneisyyteen. Ei jatkuva anteeksipyyntely ja hyvittely tapettuja takaisin tuo.
Pitää lisätä, että en historian vääryyksien unohduksia, peitteilyitä halua unohtaa/peitellä, mutta mennyttä ei voi korjata tai muuttaa. Vain nykyhetkeen voi vaikuttaa ja se saattaa vaikuttaa positiivisesti tulevaisuuteen
Ugh! Olen puhunut
Perutaan edellinen , viimeinen rivi, ettei vaan syyllistytä kultuurelliseen omimiseen. Vain valkoista amerkkalaisuutta saa omia ja myydä vapaasti.