Itse olen käyttänyt viimeiset 4 vuotta tätä KDE unstable versiota ja ehkä 5 - 6 kertaa on käynyt, että systeemi on hajonnut päivityksen jälkeen. Tosin, korjauspäivitys on tullu sitten nopeimmillaan jo tunnin päästä ja kun tuon on tehnyt TTY:llä on systeemi toiminut taas ongelmitta. Eli itselle tämä unstable kanava on ollut tosi hyvä ja vakaa käyttää, eli vaihdokseen ei ole mitään syytä kun parempaa ei ole tarjolla
En ole myöskään koskaan törmännyt minkäänlaisiin grubin ongelmiin.. Koneessa on toisella asemalla ollut jo vuosia ensin Win 10 Pro insider ja perään jo ties kuin kauan Win 11 Pro insider versio ja boottaukset kumpaan tahansa järjestelmään menevät aina ongelmitta. Eilen illalla Microsoft julkaisi vuoden ensimmäisen dev-kanavan ison versiopäivityksen ja tuokin meni kuin aina, ilman mitään ongelmia.
Itselle taas Gnome on järjestelmä johon en tule enään koskemaan
KDE tulee nyt kevään aikana päivittymään kutos versioon ja systeemiin tulee kokoajan muutakin uutta, eli Gnome on nähty ja osaltani taakse jäänyttä elämää
Enkä oikeasti ymmärrä sitä, että mistä ihmisillä päivitysongelmat johtuvat.. Päivittävätkö he systeemiään pitkään ilman boottauksia ja sitten kun pitkän ajan päästä koneen boottaa onkin bittiä mennyt poikittain ja onko jokin tekijä sekin, ettei välimuisteja puhdisteta päivitysten jälkeen..
Itse boottaan koneen välittömästi joka ikisen päivityksen jälkeen ja teen päälle välimuistin puhdistuksen Octopi cachecleanerillä. itsellä kone boottaa 10 sekunnissa takas työpöydälle ja en todellakaan elä niin kiireistä elämää ettenkö ehtisi tuota tehdä ihan rauhassa
Eikä todellakaan ole mitään ongelmia ollut. Winukassa on sama homma, joka ikisen päivitylksen jälkeen boottaan koneen ja teen ccleanerillä puhdistuksen.
Toki on varmastikkin kone kohtaisia asioita jotka aiheuttavat päivitysongelmia, mutta silti.. Jouluna pistin mimmin mutsin vanhaan Asus Pentium läppäriin uuden ssd-aseman, lisäsin 4 gigaa muistia ja tööttäsin puhtaan KDE unstable asennuksen eikä tuossakaan koneessa ole mitään ongelmia. Viime vuonna tein aika monta muutakin vastaavaa asennusta kavereille, kun halusivat saada jatkoaikaa vanhoille läppäreilleen.
Ja tuosta Manjaron foorumin toksisuudesta mulla ei ole hajuakaan
käyn täältä
https://forum.manjaro.org/c/announcements/11 aina väliin vilkaiseen vain unstable haaran keskustelua, mutta ei siellä ole nyt viikkoon tapahtunut mitään
eli ihmisillä ei ole mitään valitettavaa ja ongelmia systeemin kanssa..
Ja vielä tuohon, että miksi pitää olla graafinen asentaja.. No, ihan vain siksi että tässä eletään vuotta 2023 eikä mitään v***n 80-lukua
Calamares asentaja tekee täydellisesti ja nopeaa sen mitä asentajan pitääkin tehdä, ilman mitään kikkailuja ja homma todellakin toimii
Ja minusta on todellista idiootin touhua alkaa tekemään ja säätämään itse nuo kaikki samat asiat.. ihan vain hifistelyn vuoksi
Yhteenväliin vuosia sitten Ubuntun installeri ubiquity oli yhtenään hajallaan ja ainoa tapa tehdä uusi puhdas daily-live asennus oli tehdä se tekstipohjaisena kuin Arch on edelleenkin täysin absurdista syystä.. eli asia on todellakin hanskassa mutta tuolloin sain tuosta tyylistä tarpeekseni