Kirjoittaja Aihe: Kiinnostunut Manjarosta  (Luettu 5436 kertaa)

noverix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
  • Se mikä tänään on opittu, on jo huomenna unohdettu
    • Profiili
    • Median ihmeellisyyksiä
Kiinnostunut Manjarosta
« : 10.12.22 - klo:13.21 »
Olen vuosia käyttänyt Debian pohjaisia käyttiksiä joten siltä saralta on kokemusta Linuxeista.
Nyt on mielenkiinto siirtynyt Manjaroon. Tarkoituksena olisi käyttää Manjaro XFCE työpöydällä, mutta mietityttää toi rolling juttu eli päivittyy usein.
Kysymys kuuluukin eli jos en ota tuota AUR repoa käyttöön lainkaan vaan pysyn Manjaro "stable" repoissa vaan, niin kuinka "vakaa" silloin se on?
Eli uskaltaako sen ottaa niin sanotusti joka päiväiseen käyttöön ilman että se "hajoaa" seuraavana päivänä?? Kiitoksia asiallista vastauksista jo etukäteen

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #1 : 10.12.22 - klo:14.01 »
Ei se Debian Stable- tai Ubuntu LTS -tason vakaa ole, mutta Manjaro on aika konservatiivinen Arch-distroksi, pidättelee paketteja yleensä jonkin aikaa, ennen kuin ne ajetaan systeemiin, joten eiköhän sillä pärjää. Periaatteessa Archia tai rolling-jakeluita käyttävän olisi kuitenkin hyvä osata toisinaan korjata juttuja itse, tai ainakin osata guuglata ratkaisut netistä.

AUR ei sinänsä vähennä vakautta, mutta se riippuu tietysti ihan siitä, että mitä sieltä asennellaan. Valvonta on vähäistä, mutta toisaalta sieltä löytyy melkein kaikki, mitä voi kuvitella tarvitsevansa.

« Viimeksi muokattu: 11.12.22 - klo:09.32 kirjoittanut Eesaurus »

maksim

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 253
  • Mikähän tässä nyt mättää?????
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #2 : 10.12.22 - klo:14.08 »
Minulla Manjaro on ollut sennettuna ja käytössä useita vuosia, eikä peruskäytössä (mitähän lienee se peruskäyttö)
ole ollut mitään ongelmia enempää käytön kuin päivitystenkään kanssa.
No joskus on päivitysten asennusjärjestystä joutunut säätämään, mutta harvemmin kuitenkaan.
Ja AUR -repo on ollut käytössä alusta alkaen, koska siellä on minulle tarpeelista tavaraa.
Yhden muun repon olen lisännyt saadakseni pari tarpeellista kirjastoa asennettua.
Asentaminen on aika simppeli, eipä olennaisesti poikkea Debianin tai Ubujen asennuksista, mutta tarkkana pitää olla.
Pacmanin käyttöön kannattaa tutustua kunnolla, ohjeita on Suomeksikin, muttä pääsääntöisesti Lontoon murteella.  :)
Eli hakukone on ystäväsi monessa asiassa.
Muuten kaikin puolin kelpo käyttis, ainakin minun mielestä, kunhan muistaa, että se on kuitenkin rolling -versio

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #3 : 11.12.22 - klo:00.20 »
Tumbleweed snapshotteineen on ilmeisesti kehutuin rullaavista distroista.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #4 : 11.12.22 - klo:00.57 »
Rullaavissa distroissa on mielestäni se ongelma, että päivityksiä tulee aivan liian paljon joka päivä.
Kahvi on väkevin juomani

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #5 : 11.12.22 - klo:09.22 »
Rullaavissa distroissa on mielestäni se ongelma, että päivityksiä tulee aivan liian paljon joka päivä.

Tumbleweedissä isompi vyöry tulee viikoittain. Mutta joo, olen samaa mieltä ja siksi mieluusti pitäytyisinkin vakaissa distroissa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

juhisi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #6 : 11.12.22 - klo:11.03 »
Rullaavissa distroissa on mielestäni se ongelma, että päivityksiä tulee aivan liian paljon joka päivä.

En ole koskaan ymmärtänyt näitä puheita, että päivityksiä tulisi likaa oli kyse sitten mistä tahansa käyttöjärjestelmästä. Kaikilla päivityksillä kun on AINA tarkoituksensa ja nykypäivänä varsinkin, kun suurin osa päivityksistä on käyttöjärjestelmän ja tietenkin myös eri ohjelmien tietoturvaan liittyviä. Lisäksi päivityksillä parannetaan, puhdistetaan ja korjataan koodausta sieltä sun täältä  :) Myöskään ominaisuuksiin liittyvien päivitysten itkeminen on minusta kummallista.. Tosin niitä voidaan jostakin kummallisesta syystä viedä huonompaan suuntaan kehittäjien kummallisten päähänpistojen vuoksi, mutta itse en ole koskaan tuollaiseen törmännyt että järjestelmän uudet ominaisuudet olisi jokin ongelma. Esim. tässä KDE:ssä kaikki uudistukset ovat olleet isoja askelia parempaan käyttökokemukseen, ainakin minusta  :) Ja varsinkin kun nyt keväällä, kun KDE 5 tulee päivittymään kutos versioon, niin odotan tulevia isoja päivityksiä todella mielenkiinnolla  :) https://www.phoronix.com/news/KDE-Frameworks-6-Branch-Point

Lisäksi Kernel päivityksissä tapahtuu kanssa koko ajan uusia ja mielenkiintoisia asioita https://www.phoronix.com/news/Linux-6.2-Rust
Kun Rust alkaa paranemaan ja hivuttautumaan Kernel:iin pikkuhiljaa enemmän, niin muualla se on jo yleistynyt ja vallannut alaa.. https://www.tivi.fi/uutiset/tv/81bf38d9-d9b5-4a12-b17d-8a2df0a5899b
Tämä uutinen oli jo maaliskuussa ja on ikäväkyllä maksumuurin takana.. https://www.mikrobitti.fi/uutiset/rust-puolittaa-sahkonkulutuksen-ohjelmat-toimivat-jopa-10-kertaa-nopeammin/1616a8c9-7cf8-4a98-ba82-dae29e258610 
Asia meni kieltämättä vähän sivuraiteille  :) mutta pointti on siinä, että kaikki systeemit ja käyttöjärjestelmät tieskoista luureihin päivittyvät kokoajan, ja ainakin minusta on täysin absurdia itkeä ja valittaa sitä jos / kun päivityksiä tulee paljon..  :)

Itse olen käyttänyt päivittäin jo ties kuinka monta vuotta Manjaron unstable KDE:tä ja työpöytäkoneen toisella asemalla on ollut Windows 10:n ilmestymisestä lähtien insiders versio, joka on nyt luonnollisestikkin Windows 11 Pro insiders. Manjaroa ennen käytin vuosia Ubuntun kehitysversioita pelkillä Proposed päivityksillä. Enkä koskaan kokenut siinäkään, että päivityksiä olis tullut liikaa. Vuosien aikana Manjarossa on käynyt muutaman kerran, ettei systeemi olisi bootannut päivityksen jälkeen, mutta tuokin ongelma on korjaantunut seuraavissa tunnin tai kahden päästä tulevissa korjauspäivityksissä, nuo on joutunut tietenki tekeen tty:ssä mutta ei asia ole mitään rakettitiedettä. Windowsissa mulla ei ole ollut ikinä päivitys ongelmia, mutta onhan noista saanut vuosien varrella lukea paljonkin.

Anyways ja summa summarum  :) Vuosien aikana olen kokeillut ja pyöritellyt muitakin uusimpia päivityksiä tarjoavia distroja, mutta itse pidän eniten tästä Manjaron unstable KDE:stä. Tässä on minusta vähiten mitään ihmeellisiä kummallisuuksia  :) mutta kuin aina, niin nämä asiat on niitä kuuluisia tottumus ja makuasioita  :) Jos joku kokee jonkin distron stable version liian epävakaaksi päivittäiseen käyttöön, niin voihan sitä noinkin asiat kokea ja nähdä..  :) Minusta taas tässä unstable:ssa ei taas ole mitään ihmettelemisen arvoista, sen kun vain käytän tätä ja päivitän kun uusia päivityksiä tulee  :) 

En käytä tässä mitään AUR paketteja, koska en näe asialle mitään syytä / tarvetta  :) Olisi tässä tietenkin ok, että Firefoxista tulisi Nightly versio tarjolle vakio repoihin, mutta kyllä tällä Developer edition versiollakin pärjää  :) Windowsissa käytän pelkästään Firefox Nightly:a
« Viimeksi muokattu: 11.12.22 - klo:14.50 kirjoittanut juhisi »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #7 : 11.12.22 - klo:15.18 »
En ole koskaan ymmärtänyt näitä puheita, että päivityksiä tulisi likaa oli kyse sitten mistä tahansa käyttöjärjestelmästä. Kaikilla päivityksillä kun on AINA tarkoituksensa

Tämä on toki totta, mutta käyttäjän kannalta ne ovat turhaa ajankäyttöä. Juuri kun olisi alkamassa työt, jotka käytössä olevillakin versioilla sujuivat ongelmitta, järjestelmä tuputtaa parituhatta päivitystä, joiden asentamiseen menee mukavasti työaikaa ja -intoa.

Lisäksi ainakin TeXissä minulla on kokemusta siitä, että päivitys kesken pari–kolme kuukautta kestävän taittoprosessin saattaa aiheuttaa ongelmia. Asiat, jotka toimivat ennen, eivät enää toimikaan; pitää tehdä muutoksia omiin tyyleihin tai pahimmillaan keksiä kiertotie, kun vanha tapa ei enää suostukaan toimimaan.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #8 : 11.12.22 - klo:18.08 »
Tämä on toki totta, mutta käyttäjän kannalta ne ovat turhaa ajankäyttöä. Juuri kun olisi alkamassa työt, jotka käytössä olevillakin versioilla sujuivat ongelmitta, järjestelmä tuputtaa parituhatta päivitystä, joiden asentamiseen menee mukavasti työaikaa ja -intoa.
Juurikin tämä. Jos harrastaa sitä käyttistä yms. niin eipä siinä sitten mitään, mutta jos koneella tehdään ns. oikeita töitä, niin aika iso jarru tuo liiallinen päivittely on. Mikään ei tympäise enempää kun meinaa alkaa oikeasti tekemään jotain ja pakollisiin päivityksiin menee sitten 15-30min.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #9 : 11.12.22 - klo:23.49 »
  Mikään ei tympäise enempää kun meinaa alkaa oikeasti tekemään jotain ja pakollisiin päivityksiin menee sitten 15-30min.
Käytän Fedora-jakelua, joka tarjoaa hyvin uusia ohjelmistoja, kirjastoja ja myös tarvittaessa tuoreen kernel-version. Automaattiset päivityksen ovat turhia.
Päivitän järjestelmän, kun sille on koneaikaa. Ei missään jakelussa ole _pakko_ päivittää, jos haluaa tehdä töitä.
Ei tosin päivityksien asentaminenkaan yleensä haittaa laitteen käyttöä. Esim. uusi kernel otetaan käyttöön seuraavalla käynnistyskerralla.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #10 : 12.12.22 - klo:00.37 »
Monet sovellukset on nimenomaan pakko päivittää ennen käyttöä.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #11 : 12.12.22 - klo:00.59 »
Monet sovellukset on nimenomaan pakko päivittää ennen käyttöä.
Ihanko oikeasti? Monet? Riippunee merkittävästi ohjelmasta - ja tarvittavasta tietoturvasta - tunnetut tietoturvareiät toki on hyödyllistä/välttämätöntä päivittää.
Tietoturvapäivitykset eivät ole kuitenkaan päivityksistä yleisimpiä.
Aina on toki tarkistettavissa, mitä päivityksiä järjestelmä tarjoaa, ja sen perusteella selvittää, mitkä päivitykset ovat akuutteja.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #12 : 12.12.22 - klo:07.15 »
3D CAD ohjelmat ja melkeinpä kaikki aktivoidut softat. Fusion on mm. yksi sellainen, joka "toimii" ilman niitä päivityksiä, mutta välttämättä et saa kuitenkaan ladattua pilvestä mitään, jonne yllätys yllätys käytännössä kaikki tallentaa tiedostonsa, koska tavallinen tallentaminen on tehty kankeaksi.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #13 : 12.12.22 - klo:09.01 »
Tämä nyt ei liity suoranaisesti Manjaroon, mutta päivittämiseen kylläkin.

Ainakin itsellä menisi hermot rollig riliisin kanssa. Katselin taannoin jotain tuubin videota, jossa eräs arcin pitkäaikainen käyttäjä valitteli, että sen kanssa pärjää kun päivittää säännöllisesti eikä ole niin nogo nuukaa, vaikka välillä on vähän rikkinäisiä ohjelmia. Hänen koneensa oli sitten jäänyt käyttämättä jonkin matkan takia pidemmäksi ajaksi ja kun sen pisti tulille, niin päivityksiä oli jonossa satoja. Kun päivitys oli pyörinyt hyvän tovin, se jämähti ja siihen jäi, eikä lähtenyt enää toimimaan ainakaan kertojan taidoilla.

Sama koskee vähän itseä. Käyttämättömänä minulla on kone lepotilassa kaikki tarvittavat ohjelma auki, tiedostot auki, ja tilanne on ikään kuin päällä heti kun koneen käynnistää. Joskus uptime voi olla parikin kuukautta, ennen kun tulee jokin boottia kaipaava päivitys, joka taas putsaa pöydän ja saa alkaa alusta.

Jos tosiaan harrastaa käyttöjärjestelmiä ja ohjelmia, niin silloin varmaankin jatkuva boottailu kuuluu kuvaan, mutta jos koneella on tarkoitus tehdä jotain hommia, niin tilanne on toinen. Siksi rolling release ei käy ainakaan itselle, eikä oikein Ubuntukaan, joka sekin on aika levoton alusta.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #14 : 12.12.22 - klo:10.31 »
Käytän koneella Ubuntun kehitysversioita. Se aina välillä hukkaa verkkoajurit, mutta Kubuntu päästää aina pälkähästä samalla koneella.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #15 : 12.12.22 - klo:12.40 »
Ei missään jakelussa ole _pakko_ päivittää, jos haluaa tehdä töitä.

Tämä lienee luonnekysymys. Minä ainakaan en tahdo mitenkään pystyä keskittymään omaan työntekooni, kun järjestelmä tuntuu kaiken aikaa kyttäävän selkäni takana, koska pidän taukoa, jotta päästäisiin päivittämään. Tästä syystä minulle esim. windowsmainen ”viivytä päivityksen asennusta n tuntia” on täysin mahdoton. Päivitys roikkuisi kuin Damokleen miekka pääni päällä ja estäisi tehokkaasti minua tekemästä mitään.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #16 : 12.12.22 - klo:18.22 »
Yksi este itsellä rullaavissa on myös kaistan tarve. Mikäs siinä jos koneessa on sopivasti ruutia, että päivitykset onnistuu sen suhteen nopeasti, mutta kun olisi hyvä olla samalla myös kuituliittymä kun saatetaan puhua gigoista per päivitys. Pakko myöntää, että itsekään en oikein osaa tehdä päivitystä käytön jälkeen. Tuntuu typerältä jättää kone lataamaan ja asentamaan kun kaikki onnistuisi samaan aikaan. Vaan tuo päivittäminen samalla meinaa ärsyttää sitten kun lataukset on hitaita jne.

noverix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
  • Se mikä tänään on opittu, on jo huomenna unohdettu
    • Profiili
    • Median ihmeellisyyksiä
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #17 : 13.12.22 - klo:12.23 »
Kiitoksia kommenteista. Katsotaan miten mennäänkö ojasta allikkoon vai räpiköidäänkö reunalla. Asentelin sitten kuitenkin Manjaron kde-työpöydällä. Piti ensiksi xfce-työpöydällä, mutta mieli muuttui. Asennus oli virtaviiainen eli ei mitään ongelmia sen suhteen.  Asentelun jälkeen päivittämään ja siinä rupesi "hiki" tulemaan kun päivityspaketti oli 2.2gigaa. Päivitys meni nappiin. Ei ongelmia sen suhteen (ainakaan vielä).  Mitään tuotannollista en tällä koneella tee. Pääasiallinen on netissä surffailu, videoiden ja musiikin kuuntelu yms..

Samanta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #18 : 13.12.22 - klo:20.21 »
@noveris Mulla on ollut  Manjaro Gnome Stable (kovassakin) käytössä yli 2 v. ja hyvin se on jaksanut vääntää. Nyt Gnome on 43.1. Manjaro jakelun voi asentaa 3:een eri  tasoon: Test, Unstable ja Stable. Kukin Manjaron paketti pääsee Stable versioon käytyään ensin läpi 2 sitä edeltävää tasoa. Työpöydän viritys mieleiseksi on helppoa.

Manjaron tarjoaman OnlyOffice paketin olen vaihtanut LibreOffice pakettiin (uusin version libreoffice-fresh ja se on Manjaron pakettivarastossa). LO:n suomenkielen oikolukua ja oikeinkirjoitusta varten olen joutunut asentamaan Manjaron varastosta libreoffice-fresh-fi paketin sekä 4 pakettia AUR:sta: voikko-fi, hfstospell-git, voikko-libreoffice ja malaga. Aluksi voikko-fi piti koota ja portata erikseen itse ja sen jälkeen loput 3 pakettia. Nyt ne näyttävät asentuvan automaattisesti, kunhan asentaa ensin voikko-fi pakettin ja sitten loput 3 pakettia 1 ajolla sen jälkeen.

Manjaron oma pakettivarasto on laaja, mutta siihen on helppo liittää Ohjelmistot- toiminnon lisäosina AUR, snap ja flatpak pakettivarastot. Manjaro vastaa vain omista paketeistaan. Manjaro:n orpopaketit tulee poistaa aika ajoin itse, Manjarossa ei ole 'sudo apt autoremove' - vastaavaa yhtä komentoa. Forum toimii myös suomen kielellä.

Manjaron Stable version isompia (muutama sataa megaa) päivityksiä tulee noin 4-6 viikon välein, pienepiä - lähinnä tietoturvaan liittyviä -  voi tulla useammin, mutta niiden lataus ja asennus sujuu helposti ja seuranta helppoa Ohjelmistot/historia - toiminnon kautta. Ja nehän ovat kaikki hyödyllisiä.

Eli, jos etsit helppoutta -> jatka Ubuntussa; jos toivot pientä näpertelyä ja sen vaatimaa uuden opiskelua, kokeile Manjaroa. Mutta nämä käyttikset ovat erilaisia, perustuvat eri lähtökohtiin (Debian / Arch) eivät ne muutu samanlaisiksi.






juhisi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: Kiinnostunut Manjarosta
« Vastaus #19 : 13.12.22 - klo:21.18 »
Yksi este itsellä rullaavissa on myös kaistan tarve. Mikäs siinä jos koneessa on sopivasti ruutia, että päivitykset onnistuu sen suhteen nopeasti, mutta kun olisi hyvä olla samalla myös kuituliittymä kun saatetaan puhua gigoista per päivitys. Pakko myöntää, että itsekään en oikein osaa tehdä päivitystä käytön jälkeen. Tuntuu typerältä jättää kone lataamaan ja asentamaan kun kaikki onnistuisi samaan aikaan. Vaan tuo päivittäminen samalla meinaa ärsyttää sitten kun lataukset on hitaita jne.
Tässä Manjaro unstable:ssa ei todellakaan puhuta gigoista per päivitys. Esim. tänään on ollut todella hiljainen päivityspäivä ja hyvä jos on 30 megan edestä tullut päivitettävää. itse päivitän koneen moneen kertaan päivän / illan aikana. Kernel + Firefox päivitys on yhteensä n. 230 megaa. Toissa päivänä tuli iso KDE päivitys jossa oli 75 pakettia ja oli jotain samaa luokkaa..
Itsellä on suht. tehokas Ryzen mylly 32 gigalla muistia, emo on Asus PRIME X570-PRO ja Manjaro on asennettu 500 gigan Samsung nvme 980 Pro asemalle, ja netti on 600 megan kiinteä kuituyhteys. Noidenkaan suhteen päivittelyt ei todellakaan kestä ikuisuuksia ja onpahan mylly aina viimisessä tikissä  ;D itse asiassa en edes muista milloin päivitysten koko olisi tässä vuosien aikana ollut yli gigan..  ??? Ja tuohon taas tietenkin vaikuttaa oleellisesti se kuinka usein systeemin päivittää  :)
Nämä ovat Arch:in päivityksiä mutta valuvat todella nopeaa Manjaroon kuten esim. nyt tuo uusi Firefox Developer edition päivitys.. https://archlinux.org/packages/?sort=-last_update Tuolta käyn toisinaan katsomassa tulevia päivityksiä. Tuo Firefox päivitys tuli samantein ja nyt tehtynä  :)  Ja tästä seurailen Manjaron forumia.. https://forum.manjaro.org/c/announcements/11

Päivitykset teen aina Octopi:lla joka on aika lähellä Ubuntun Synaptic:ia, tuossa on erinomainen ominaisuus eli Octopi cachecleaner jolla puhdistan välimuistit jokaisen päivityksen jälkeen. Ubuntussa käytin tuohon Bleachbitiä. On Bleachbitille aina kuiten sen verran käyttöä, että sillä pitää Firefoxin puhtaana  :)
« Viimeksi muokattu: 13.12.22 - klo:22.33 kirjoittanut juhisi »