Kirjoittaja Aihe: Sähkön säästäminen  (Luettu 6951 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Sähkön säästäminen
« : 10.12.22 - klo:10.49 »
Mitä toimenpiteitä olette tehneet sähkön säästämisen hyväksi?

Itse olen vähentänyt saunomista neljännekseen aikaisemmasta. Tänään ajattelin kokeilla, miltä tuntuisi käyttää pääkoneena Raspberry Pi, koska normaalisti en tee koneella muuta kuin selaan foorumeita, katselen videoita, ohjelmoin ja kuuntelen podcasteja.

Kun tämä Raspberry Pi 400 ole täysin mopo, niin ajattelin testata sitä pääkoneekseni, ja käyttää tehokonetta vain silloin, kun tarvitsen tehoja. Tosin olen käyttänyt Pi;tä vain tänään tunnin verran, niin en tiedä, kuinka pitkään tyydyn tähän tehoon, mutta ainakaan heti ei ole tarvinnut turvautua kovempaan rautaan.

Jos tästä tulee käytäntö, niin seuraava askel varmaan olisi käyttää vähemmän sähköä syövää näyttöä.

Mitään suurempaa henkilökohtaista tarvetta sähkön käytön vähentämiseen itselläni ei ole, kun vanhaa söhkösoppari on vielä voimassa. Sähkölasku on toki pienentynyt aiemmasta jo huomattavasti pelkällä saunomisen vähentämisellä.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #1 : 10.12.22 - klo:11.04 »
Minulle tuli tällä kuulla aika iso sähkölasku. Olen yrittänyt laittaa iltaisin valoja pienemmälle. Yöksi tietokoneet kiinni. Lyhyitä suihkuja. yms.

Minulla on suora sähkölämmitys. Kämpän lämpötilaa en ole vielä laskenut.  ???
Kahvi on väkevin juomani

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #2 : 10.12.22 - klo:11.18 »
Sähkösopimus on kiinteähintainen määräaikainen, joten säästö näkyy laskulla vain wattitunneissa, ei euroissa.

Koska asun kerrostalossa, säästökohteita ei edes ole montaa. Koska olen vasta hiljan muuttanut tähän asuntoon, olen muuton jäljeltä tehnyt ja tekemässä muutoksia, jotka samalla säästävät sähköä, mutta sodan takia en ole joutunut tekemään mitään. Lamput vaihdoin heti ledeiksi ja kylmäkaluston korvasin uudella. Aika vaikea on keksiä mitä muuta voisi tehdä. Ubuntu-konetta en saa horrostilaan, enkä halua mennä siihen, että joka ilta panisin koneen kylmäksi, joten se on valmiustilassa öisin.

Taloyhtiössä on lämpöpatterit niin kuumalla, että itse en pidä pattereita päällä olllenkaan, ja silti asunnnossa on jatkuvasti 21,5C. Patterit täytyy ottaa taas puheeksi yhtiökokouksessa. Täällä ei ole edes termostaatteja. Lämpö olisi asunnon eri osissa tasaisempi, jos patterin voisi pitää päällä, mutta nyt ei voi kun siellä kiertävä vesi on liian kuumaa.
« Viimeksi muokattu: 10.12.22 - klo:12.51 kirjoittanut AimoE »

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #3 : 10.12.22 - klo:12.32 »
Olen opetellut taas sammuttamaan valoja. LEDien myötä tuo taito hieman unohtui.

Tuhlauspuolella asensin 2,4W led-valot pihalle. Löysin laatikoista vanhan hämäräkytkimen ja asensin sen juuri ulos. Jos toimii, niin pihavalojen kulutus tipuu 58Wh - 29Wh/vrk. Aika nappikauppaa. :)

Kokonaiskulutus on 80-90 kWh kuussa, kaukolämpö.
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #4 : 10.12.22 - klo:12.51 »
Suora sähkölämmitys täälläkin ja uusi sopimus 1.11.2022 alkaen, joten eipä hymyilytä. 

Säästämiseen en oikein keksi muuta, kuin jättää viikon toinen saunominen väliin. Tai molemmat. En kylläkään ole laskenut, että paljonko siinä konkreettisesti säästäisi, mutta kun asunnon lämpötila on jo nyt n. 20C, eikä sähköä muutenkaan käytetä ylettömästi, joten hankala keksiä muutakaan.

Tietokone on päällä vähintäänkin aamusta iltaan, eikä siihen ole tulossa muutoksia. ;)


jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 773
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #5 : 10.12.22 - klo:13.51 »
Napsautin kylpyhuoneen lattilämmityksen pois päältä. Näyttää se kuivuvan ilman lämmitystäkin. Näyttää säästävän n. 2 kWh päivässä.

Vielä pitäisi saada kylmiö pois päältä, mutta kun ei ole oikein muutakaan paikkaa juustojen kypsyttämiseen.

Pöytämallinen PC on jatkuvasti päällä ja sen ja näytön yhteisteho on keskimäärin 38 W eli 0,912 kWh päivässä. Tekee 333 kWh vuodessa. Sillekin voisi jotain keksiä...
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #6 : 10.12.22 - klo:17.40 »
Pöytämallinen PC on jatkuvasti päällä ja sen ja näytön yhteisteho on keskimäärin 38 W eli 0,912 kWh päivässä. Tekee 333 kWh vuodessa. Sillekin voisi jotain keksiä...

Minulla on kaksi konetta ja kaksi näyttöä, televisioita molemmat ja yleensä päällä 24/7.
Nyt täytyy ruveta laittamaan ne unille kun itse menen unille.
Muistelen aikaisemman TV (32") kulutuksen olleen 70-100W, nyt uuden television (43")
kulutusta en ole mitannut kun en löydä siihen tarkoitukseen tehtyä välitöpselimittaria mistään.
Järjestän huomenna etsintätilaisuuden. :D
Vesikiertoinen keskuslämmitys tms. kaukolämpö on onneksi,
sähkölasku olisi muuten järkyttävä. Sähkölasku lokakuulta oli 64€, odotin isompaa laskua...
Televisiot voin sammuttaa, tietokoneet saa luvan mennä nukkumaan.
« Viimeksi muokattu: 10.12.22 - klo:17.44 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #7 : 11.12.22 - klo:12.51 »
Napsautin kylpyhuoneen lattilämmityksen pois päältä. Näyttää se kuivuvan ilman lämmitystäkin.

En ole asiantuntija tässä(kään) asiassa, mutta kun lueskelin juttuja, niin saatoin tulla käsitykseen, että jotkut kylppärit olisi suunniteltu niin, että lattialämmitystä olisi hyvä pitää päällä ainakin välillä. Jonkun verran on ilmeisesti päässyt ihmisillä paikkoja homehtumaan, kun ne ei ole kuivaneet kunnolla.

Minullakin lattialämmitys kylppärissä, ajattelin jatkossa pitää sitä varmuuden vuoksi päällä suihkun aikana ja vähän aikaa sen jälkeen. Tuollakin kaavalla se on kuitenkin pois päältä 22-23h päivästä, joten säästöä syntyy. Aiemmin on ollut melkein aina päällä. 

juhisi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #8 : 11.12.22 - klo:14.01 »
Mitä toimenpiteitä olette tehneet sähkön säästämisen hyväksi?

Itse olen vähentänyt saunomista neljännekseen aikaisemmasta. Tänään ajattelin kokeilla, miltä tuntuisi käyttää pääkoneena Raspberry Pi, koska normaalisti en tee koneella muuta kuin selaan foorumeita, katselen videoita, ohjelmoin ja kuuntelen podcasteja.

Kun tämä Raspberry Pi 400 ole täysin mopo, niin ajattelin testata sitä pääkoneekseni, ja käyttää tehokonetta vain silloin, kun tarvitsen tehoja. Tosin olen käyttänyt Pi;tä vain tänään tunnin verran, niin en tiedä, kuinka pitkään tyydyn tähän tehoon, mutta ainakaan heti ei ole tarvinnut turvautua kovempaan rautaan.

Jos tästä tulee käytäntö, niin seuraava askel varmaan olisi käyttää vähemmän sähköä syövää näyttöä.

Mitään suurempaa henkilökohtaista tarvetta sähkön käytön vähentämiseen itselläni ei ole, kun vanhaa söhkösoppari on vielä voimassa. Sähkölasku on toki pienentynyt aiemmasta jo huomattavasti pelkällä saunomisen vähentämisellä.

Pitää sanoa, etten ole tehnyt mitään  :) Just maksoin marraskuun sähkölaskun ja se oli 30 egeä ja sähkönsiirto maksoi 28 egeä. Saunon joka ilta ja sauna on sen tunnin ajan päällä ja kylppärin lattialämmitys on koko ajan kakkosteholla päällä. Tietokone on myöskin koko ajan päällä aamusta iltaan, eli sammutan sen yöksi  :) Telkku on 50 tuumainen, mutta sitä katselen vain iltaisin. Marraskuun hinta oli 10,20 snt/KWh ja se nousi nyt joulukuun alusta 15,30 snt/kWh. Lisäksi.. marraskuun perusmaksu oli 3 €/kk ja nyt joulukuun alusta se nousi 4 €/kk
« Viimeksi muokattu: 11.12.22 - klo:14.06 kirjoittanut juhisi »

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #9 : 11.12.22 - klo:15.41 »
Läppäri kuluttaa luokkaa 50W. Itsellä noita 2kpl + 24" ulkoinennäyttö näille yhteisenä. Katselupaikka melko hämärä, jolloin ei tarvitse täyttä kirkkautta. Olisiko max 150W tuo kulutus, eli luokkaa 1kWh per vrk.
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #10 : 11.12.22 - klo:16.12 »
Napsautin kylpyhuoneen lattilämmityksen pois päältä. Näyttää se kuivuvan ilman lämmitystäkin.

En ole asiantuntija tässä(kään) asiassa, mutta kun lueskelin juttuja, niin saatoin tulla käsitykseen, että jotkut kylppärit olisi suunniteltu niin, että lattialämmitystä olisi hyvä pitää päällä ainakin välillä. Jonkun verran on ilmeisesti päässyt ihmisillä paikkoja homehtumaan, kun ne ei ole kuivaneet kunnolla.

Minullakin lattialämmitys kylppärissä, ajattelin jatkossa pitää sitä varmuuden vuoksi päällä suihkun aikana ja vähän aikaa sen jälkeen. Tuollakin kaavalla se on kuitenkin pois päältä 22-23h päivästä, joten säästöä syntyy. Aiemmin on ollut melkein aina päällä.
Tuo riippuu lämmitystavasta. Päälämmityksen mukaan mennään. Eli jos esimerkiksi asunnossa on vesikieroinen lämmitys (kylppärissä patteri) ja  lisäksi  ns. sähköinen mukavuuslämpö niin tämän voi huoletta sammuttaa. Mutta jos sähkö on päälämmitysmuoto niin ei kannata kytkeä pois myöskään kylpyhuoneen lattialämmitystä. Pääasia, että kylpyhuoneessa on hiukan lämpimämpää kuin muualla asunnossa näin kosteus ei pääse rakenteisiin. Lisäsi muistetaan ilmanvaihto. 


qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #11 : 11.12.22 - klo:18.03 »
Pöytäkone vaihtui M-sarjalaiseen Mac:n jo onneksi jo aiemmin kesällä. Aika merkittävä virrankulutuksen väheneminen tietokoneiden suhteen sitä kautta. Samoin vaihdoin 24/7 serverin Raspberry Pi4:n perään. Tosin aiempikaan ei juurikaan vienyt, lähinnä järjestelmäpäivityksen takia päivitin.

Sitten se isompi on saunomisen vähentäminen ja lämpötilaa kauttaaltaan torpasta pari astetta pienemmälle kun suorasähkölämmitteinen omakotitalo. Tietysti myös puuta palaa aiempia talvia enemmän. Ilmalämpöpumppua suhteessa enemmän päälle. Samoin kuumanveden käyttöä yrittänyt vähentää.

Mutta eipä tuo tietokoneen tai telkkarin käyttö nyt paljoa tällä hetkellä kiinnosta. Suurin osa energiasta kuitenkin menee lämmöksi ja kun se on se lämmityksen lähde muutenkin, niin ei isompaa merkitystä itselle.

Valaistus on muutenkin ollut Philips Hue älyllä tunnistimien ja älyn kautta jo vuosia, eli sen suhteen en ole, enkä tee mitään.

Tuli kyllä laskeskeltua, että jos kaikki pahimmat toteutuu, niin sähkölasku tulee olemaan siellä 1000-1700e/kk.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #12 : 11.12.22 - klo:18.05 »
Napsautin kylpyhuoneen lattilämmityksen pois päältä. Näyttää se kuivuvan ilman lämmitystäkin.

En ole asiantuntija tässä(kään) asiassa, mutta kun lueskelin juttuja, niin saatoin tulla käsitykseen, että jotkut kylppärit olisi suunniteltu niin, että lattialämmitystä olisi hyvä pitää päällä ainakin välillä. Jonkun verran on ilmeisesti päässyt ihmisillä paikkoja homehtumaan, kun ne ei ole kuivaneet kunnolla.

Minullakin lattialämmitys kylppärissä, ajattelin jatkossa pitää sitä varmuuden vuoksi päällä suihkun aikana ja vähän aikaa sen jälkeen. Tuollakin kaavalla se on kuitenkin pois päältä 22-23h päivästä, joten säästöä syntyy. Aiemmin on ollut melkein aina päällä.
Oma mielipide on, että kylppärin lattialämmityksen poistaminen on paha virhe. Pienentää voi, mutta ei ottaa pois päältä. Pinnoitteille yms. kaikelle parempi jos lämpötila pysyy suht vakiona.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #13 : 11.12.22 - klo:18.13 »
Mitä toimenpiteitä olette tehneet sähkön säästämisen hyväksi?

Itse olen vähentänyt saunomista neljännekseen aikaisemmasta. Tänään ajattelin kokeilla, miltä tuntuisi käyttää pääkoneena Raspberry Pi, koska normaalisti en tee koneella muuta kuin selaan foorumeita, katselen videoita, ohjelmoin ja kuuntelen podcasteja.

Kun tämä Raspberry Pi 400 ole täysin mopo, niin ajattelin testata sitä pääkoneekseni, ja käyttää tehokonetta vain silloin, kun tarvitsen tehoja. Tosin olen käyttänyt Pi;tä vain tänään tunnin verran, niin en tiedä, kuinka pitkään tyydyn tähän tehoon, mutta ainakaan heti ei ole tarvinnut turvautua kovempaan rautaan.

Jos tästä tulee käytäntö, niin seuraava askel varmaan olisi käyttää vähemmän sähköä syövää näyttöä.

Mitään suurempaa henkilökohtaista tarvetta sähkön käytön vähentämiseen itselläni ei ole, kun vanhaa söhkösoppari on vielä voimassa. Sähkölasku on toki pienentynyt aiemmasta jo huomattavasti pelkällä saunomisen vähentämisellä.

Pitää sanoa, etten ole tehnyt mitään  :) Just maksoin marraskuun sähkölaskun ja se oli 30 egeä ja sähkönsiirto maksoi 28 egeä. Saunon joka ilta ja sauna on sen tunnin ajan päällä ja kylppärin lattialämmitys on koko ajan kakkosteholla päällä. Tietokone on myöskin koko ajan päällä aamusta iltaan, eli sammutan sen yöksi  :) Telkku on 50 tuumainen, mutta sitä katselen vain iltaisin. Marraskuun hinta oli 10,20 snt/KWh ja se nousi nyt joulukuun alusta 15,30 snt/kWh. Lisäksi.. marraskuun perusmaksu oli 3 €/kk ja nyt joulukuun alusta se nousi 4 €/kk
Niin...Tuo vain sitten vaikuttaa kuitenkin kaikkien tilanteeseen kun osa käyttäjistä ei välitä energiankulutuksesta mitään. Juuri tällä viikolla oli tullut jo työpaikalle varoitusta, että 15min. varoajalla voi räpsähtää sähköt pois pariksi tunniksi jos pahimmat ennusteet toteutuu  ::)

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 721
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #14 : 11.12.22 - klo:19.41 »
Itseäni ja vähän alas vetää tämän hetkinen maailmantilanne ja mitä itse olen minimitoimeentuloilla Suomessa työkyvyttömyyseläkkeellä päätoiminen tulonlähteeni, niin mitä tuon sodan takia nyt noussut 30€ sähkölasku, ja mitä oli tuossa edellispäivänä Iltasanomissa, että Suomen Olkiluoto3 ja Ruotsin ydinvoimalat vaikeuksissa, ja joku asiantuntijan kommentti, että sähkön hinta voi nousta Suomessa jopa 1€/kilowatti, niin nehän on jo sitten tällaisessa kaupungin vuokrakämpässä minimituloilla Turku Energiaan erikseen sähkö kun on pakko maksaa, niin hurjia laskuja tässä sitten tulee.

Mitä Suomi on pahemmassa taantumassa, mitä 1990-luvun suurlama, mitä aloitin peruskoulun ensimmäisen luokan, niin mitä ensi eduskuntavaalit on maaliskuussa, ja sitten uusi istuva hallitus aloittaa jätti-korjausryhtiliikkeen valtion velkaannuttamisen estämiseen ja talouden tasapainoon joillain vuosien aikavälin perspektiivillä kohdistaen asumistukiin, eläkkeisiin ja näihin minimitoimeentulolla elävien meidän köyhien arkeen se vaikuttaa eniten, vaikka elintaso ei ole korkea koskaan ollutkaan, mitä joka puolue puhuu, että kaikkia tarvitaan talkoisiin.

Mitä vuokratoimistosta tuli, että 25€ nousee vuokra, ja saman verran vuokran oma-vastuu, mitä se asumistuki ei nouse, niin sitten kun siitä vielä leikataan, niin entistä vähemmän on ostovoimaa ja ravintoa saa nyt jo kaupasta vähemmän, mitä muutama vuosi takaperin, kun ruoan ja muiden hyödykkeiden hinta on noussut tuon sodan takia, ei ainoastaan nyt korkealla laukkaavan inflaatioprosentin takia, mutta mitä viljatoimiuskatkoja yms. noiden elintarvikeyhtiöiden raaka-ainehommissa no kaiken kaikkiaan tuota sodan yhä jatkuminen, eikä loppua ole näkyvissä, jos se elinaikani mitenkään loppuukaan siitä, niin ei hyvältä näytä.

Varmaan sitten jossain kohtaa menee seuraavan 1,5 vuoden ajan kuluessa on se reaalielämän tilanne, että enemmän menee elämän jatkumisen ylläpitämisen pakollisiin kustannuksiin enemmän rahaa, mitä Suomessa on minimitulot köyhyysrajan alapuolella elävillä. Aivan mahdotonta löytää lainkaan mitään positiivista asiaa tästä, että mieliala nousisi vähän edes.

Palataan tähän aiheeseen.

Vuokratoimistosta tuli kyllä sähkönsäästökampanjan tiimoilta lista asioista, joita voisi harkita mutta se on sitten tässä yksin kämpällä ollessa aika vaikea sitten lopulta noudattaa niitä ohjeistuksia sitten kuitenkin, enkä ole kiinnittänyt mitään juuri huomiota sähköni säästämisen suhteen.

On ihan totta, että jos ei käytä sähköä, tai sähkökatkoja on, niin on se lopulta aika vähissä ne asiat, mitä tässä yksinkään ollessa voi sitten tehdä lopulta siten, että ainakaan kovinkaan pitkiä ajanjaksoja ei pysty elämään ilman että mielenterveysongelmat lisääntyisi. Ei se nyt ihan nollassa ole tieenkään se aktiviteetit, mutta kyllä se rajoittaa valta-osan itse elintärkeinä pitämiäni asioita pois luvuista.

En lukenut artikkelin sisältöä, mutta jotkut keskusta-puolueen naiset ovat esittäneet, että "Kansalaisten pitäisi viettää perinteinen romanttinen lämmin talvi", mitä sähköä säästyisi, ja mitä sähkökatkoja on varmaan joka kaupungissa täällä Turussakin en tiedä varmaan niistä olisi hyvä, jos joku viranomainen niistä tiedottaisi etukäteen, mutta se on sitten yksinasvun 40-miessukupuolen edustajan vähän vaikeaa sitten mitään yksin mitään ilman sähköä mitään romanttista perinteistä lämmintä talvea viettää kuitenkaan, kun siihen tarvitaan osanottajaksi fyysisesti samassa tilassa oleva naissukupuolen edustaja myös ja mitä olen täälläkin palstalla todennut pariin otteeseen, että mahdotonta tässä iässä mitään naisia löytää työkyvyttömyyseläkeläisenä köyhyysrajan alapuolella elävänä miessukupuolen edustajana.

Se on just, ko naiset puhuu, kenellä itsellä mitään tajua vieraantuneita noi kansanedustajat täysin tavallisen kansan yksilötason ongelmista, niin noi puheet voi jo senkin takia jättää omaan arvoonsa.

Se nyt lähinnä lämmikettä, mikä ei vaadi sähköä että varautuu siihen talvella, ja jo tässä joulukuun puolella, että viinakaapissa riittää kirkasta, niin se on nyt ihan ykkönen varautumiskeino yksi ensi talven kylmiin sähkökatkohetkiin.

Sähkökitaran soitto omaehtoisena musiikkiterapiana on ollut tärkeä läpi elämäni ajan vaikeissa hetkissä, erityisesti Korona-Lockdownin aikana siitä muodostui erityisen tärkeä, mutta toi Fenderin sähkökitaravahvistin, jota käytän pakosta siinä, niin se on kanssa yksi sähkökulutuksen kannalta itse piru. Siinä voi säästää siten niin, että soittaa akustisella klassisella instrumentilla, siinähän ei kulu sähköä lainkaan eikä kilowatti-laskuri pyöri, ja sähkölaskuni ei ainakaan nouse kilowatti-kulutuksen osalta sitten myöskään euromääräisesti.

Printtilehdet, ja itselläni on paljon fyysisistä kirjoista pidän lukemisesta, niin taskulampun valossa voi lukea, jonkinlainen paristokäyttöinen matkaradio-systeemi, mahdollisesti CD-soittimella, niin voi kuunella musiikkia tai radiota, mikä on ja minulle tärkeää, niin sitäkin voi sitten tehdä ilman sähköjä. En tiedä vain, vähän kokemus että noissa CD/Radio paristokäyttöisissä rakkineissa on tolkuton virrankulutus, niin paristoja täytyy ostaa varastoon runsaasti.

Hukkalämpöä ei synny, kun tuuletta pitää ikkunoita auki vain lyhyen ajan, mitä vuokratoimisto laskenut huoneistojen lämpötilaa juuri tämän tilanteen takia, mikä maailmalla vallitsee. Itsekin nyt olen vähentänyt ikkunoiden tuuletustarkoituksissa aukio-olo aikaa, ja pidän pitkähihaista paitaa ja villasukkia tässä kämpällä jalassa, ja sitten voisi ottaa pitkät kalsarit taas käyttöön, niin siinäkin lämpimäpi olo siten on läsnä.

Tässä ne nyt omat valintani, miten ajattelin edistää sähkölaskun pysymistä omilla toimillani ettei se nyt aivan yli maksukykyni nousisisi, mutta kaikkihan sitten ei ole itsestä riippuvia hinnan nousuun johtavia tekijöitä. Lisäksi  tässä nyt tuli oma näkemykseni seuraavan 1,5-2,0 Suomessa minimituloilla elävien osalta, että ei hyvältä näytä, älkää nyt takertuko tuohon "taas syrjitään naissukupuolta", no, tällä palstalla ei taida olla feminisejä lainkaan, mikä on hyvä, mutta asiahan on näin, mitä itse katson oman tilanteeni näkökulmasta oman elämänhistoriani valossa miessukupuolen edustajan 40-ikävuoden saavuttaneena tätä asiaa yksinasuvana sinkkumiehenä. Että ottakaa tämä huomioon, ennen kuin tai jos tuotte jotain ulos tulkintanne jälkeen mielipiteestäni erään keskusta-naiskansanedustajan sähkönsäästö-vinkistä.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #15 : 11.12.22 - klo:20.44 »
No sähkön hintatasoa ei liikaa kannata murehtia. Tilanne on nyt niin kriittinen, että se korjataan varmasti ensi vuoden aikana jo pitkälti, puhumattakaan muutamasta vuodesta. Seuraava isompi ongelma kuitenkin kolkuttelee jo nyt mistä ei vielä juurikaan ole puhuttu ja se on kaukolämmön ensi vuodeksi käytännössä varmasti radikaalisti nousevat hinnat kun nyt kaikki palava yritetään muuttaa sähköksi ja puute alkaa vaivaamaan jo nyt. Kaikessa viisaudessaan vihreät teki turpeestakin ei-uusiutuvan ja nyt puunhalaajat itkee itsekin, että eikö sitä turvetta kuitenkin voisi vielä hetken, vaikka kalustot on jo hävitetty  :D

"Mikään ei ole niin turha kuin poliitikko" on kyllä hyvä sanonta. Kovia puheita, sitten käännetään takkia ja loppuviimein todetaan, että emme kerkeä ja tämä jää seuraavan kauden väelle käsiin.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #16 : 11.12.22 - klo:22.20 »
Napsautin kylpyhuoneen lattilämmityksen pois päältä. Näyttää se kuivuvan ilman lämmitystäkin.

En ole asiantuntija tässä(kään) asiassa, mutta kun lueskelin juttuja, niin saatoin tulla käsitykseen, että jotkut kylppärit olisi suunniteltu niin, että lattialämmitystä olisi hyvä pitää päällä ainakin välillä. Jonkun verran on ilmeisesti päässyt ihmisillä paikkoja homehtumaan, kun ne ei ole kuivaneet kunnolla.

Minullakin lattialämmitys kylppärissä, ajattelin jatkossa pitää sitä varmuuden vuoksi päällä suihkun aikana ja vähän aikaa sen jälkeen. Tuollakin kaavalla se on kuitenkin pois päältä 22-23h päivästä, joten säästöä syntyy. Aiemmin on ollut melkein aina päällä.
Tuo riippuu lämmitystavasta. Päälämmityksen mukaan mennään. Eli jos esimerkiksi asunnossa on vesikieroinen lämmitys (kylppärissä patteri) ja  lisäksi  ns. sähköinen mukavuuslämpö niin tämän voi huoletta sammuttaa. Mutta jos sähkö on päälämmitysmuoto niin ei kannata kytkeä pois myöskään kylpyhuoneen lattialämmitystä.

Kyllä, oikeassa olet. Noinhan siellä löytämässäni artikkelissa sanottiinkin, kun nyt muistelen.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #17 : 12.12.22 - klo:21.54 »
Taloyhtiöön ollaan suunittelemassa linjasaneerausta. Kylpyhuoneet uusitaan ja lattialämmitys tulee sähköllä. Sähkö niihin otetaan taloyhtiön puolesta, koska oletetaan muuten asukkaiden pihistävän liikaa ja tulevan kosteusongelmia ja kylpyhuoneiden homehtuvan, jos jokainen maksaa sen itse. Nytkin lämmmitys tulee taloyhtiön patteriverkostosta.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #18 : 12.12.22 - klo:23.01 »
Tekisin ihan samoin. Tulee muuten kaikille pitkässä juoksussa kuitenkin vastikkeiden muodossa takaisin.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Sähkön säästäminen
« Vastaus #19 : 13.12.22 - klo:10.40 »
Näin kerrostaloasukkaana eniten kuluttaa jääkaappipakastin 80-lukulainen tokkonen kun on. Suurin piirtein 3/4 sähkölaskusta syntyy sen kapistuksen myötä. Loppu on sitten vasta sitä "valinnanvaraista" kulutusta. Tuli asia joskus testattua olemalla kämpästä poissa laskutuskauden yli niin että ainoa päällä oleva kapistus oli em. kylmälaite.

Sitten taas huvittavasti kesämökillä oleillessa talvikaudella saa sen paikan sähkönkulutusta pienenemään roimasti. Siellä kun peruslämmitys (ilmalämpöpumppu ja suora sähkö) muodostavat kulutuksen leijonanosan. Vaan kun sattuu paikan päällä olemaan niin, iso varaava takka ja saunan kiuas pystyvät lämmitysasiat hoitamaan kokonaan ilman sähkön käyttöä. Siinä ei sitten paljon enää paina lämminvesivaraaja ja valaistus. (Ei ainakaan omalla lämpimän veden käytöllä, kylpyvesi lämpeää puulämmitteisellä padalla, boilerivesi on lähinnä tiskaamiseen.) Ja juu puut tulevat omalta metsäläntiltä joten niistäkään tarvi maksaa juuri muuta kuin moottorisahan bensiinit.

Sinänsä hupaisaa sen metsän kanssa, se ilmeisesti on istutettu joskus 1930-luvulla. Oli alunperin valtion maata. Valtiolla oli siihen aikaan sellainen ihme ohjelma, että mäntyä joka paikkaan. Ihmettelin asiaa joskus kun luontotyyppi on sorttia rehevä lehto, että miksi ihmeessä siinä mäntyä kasvaa. Mutta vanha sukulaismies syyn selitti. No tuon paikan osalta homma ei mennyt ihan putkeen, ne männyt on kyllä korkeita, mutta järeys on luokkaa riuku. Eivät luultavasti ihan viihdy väärän sortin maapohjassa.
« Viimeksi muokattu: 13.12.22 - klo:10.50 kirjoittanut JaniAlander »
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.