Itseäni ja vähän alas vetää tämän hetkinen maailmantilanne ja mitä itse olen minimitoimeentuloilla Suomessa työkyvyttömyyseläkkeellä päätoiminen tulonlähteeni, niin mitä tuon sodan takia nyt noussut 30€ sähkölasku, ja mitä oli tuossa edellispäivänä Iltasanomissa, että Suomen Olkiluoto3 ja Ruotsin ydinvoimalat vaikeuksissa, ja joku asiantuntijan kommentti, että sähkön hinta voi nousta Suomessa jopa 1€/kilowatti, niin nehän on jo sitten tällaisessa kaupungin vuokrakämpässä minimituloilla Turku Energiaan erikseen sähkö kun on pakko maksaa, niin hurjia laskuja tässä sitten tulee.
Mitä Suomi on pahemmassa taantumassa, mitä 1990-luvun suurlama, mitä aloitin peruskoulun ensimmäisen luokan, niin mitä ensi eduskuntavaalit on maaliskuussa, ja sitten uusi istuva hallitus aloittaa jätti-korjausryhtiliikkeen valtion velkaannuttamisen estämiseen ja talouden tasapainoon joillain vuosien aikavälin perspektiivillä kohdistaen asumistukiin, eläkkeisiin ja näihin minimitoimeentulolla elävien meidän köyhien arkeen se vaikuttaa eniten, vaikka elintaso ei ole korkea koskaan ollutkaan, mitä joka puolue puhuu, että kaikkia tarvitaan talkoisiin.
Mitä vuokratoimistosta tuli, että 25€ nousee vuokra, ja saman verran vuokran oma-vastuu, mitä se asumistuki ei nouse, niin sitten kun siitä vielä leikataan, niin entistä vähemmän on ostovoimaa ja ravintoa saa nyt jo kaupasta vähemmän, mitä muutama vuosi takaperin, kun ruoan ja muiden hyödykkeiden hinta on noussut tuon sodan takia, ei ainoastaan nyt korkealla laukkaavan inflaatioprosentin takia, mutta mitä viljatoimiuskatkoja yms. noiden elintarvikeyhtiöiden raaka-ainehommissa no kaiken kaikkiaan tuota sodan yhä jatkuminen, eikä loppua ole näkyvissä, jos se elinaikani mitenkään loppuukaan siitä, niin ei hyvältä näytä.
Varmaan sitten jossain kohtaa menee seuraavan 1,5 vuoden ajan kuluessa on se reaalielämän tilanne, että enemmän menee elämän jatkumisen ylläpitämisen pakollisiin kustannuksiin enemmän rahaa, mitä Suomessa on minimitulot köyhyysrajan alapuolella elävillä. Aivan mahdotonta löytää lainkaan mitään positiivista asiaa tästä, että mieliala nousisi vähän edes.
Palataan tähän aiheeseen.
Vuokratoimistosta tuli kyllä sähkönsäästökampanjan tiimoilta lista asioista, joita voisi harkita mutta se on sitten tässä yksin kämpällä ollessa aika vaikea sitten lopulta noudattaa niitä ohjeistuksia sitten kuitenkin, enkä ole kiinnittänyt mitään juuri huomiota sähköni säästämisen suhteen.
On ihan totta, että jos ei käytä sähköä, tai sähkökatkoja on, niin on se lopulta aika vähissä ne asiat, mitä tässä yksinkään ollessa voi sitten tehdä lopulta siten, että ainakaan kovinkaan pitkiä ajanjaksoja ei pysty elämään ilman että mielenterveysongelmat lisääntyisi. Ei se nyt ihan nollassa ole tieenkään se aktiviteetit, mutta kyllä se rajoittaa valta-osan itse elintärkeinä pitämiäni asioita pois luvuista.
En lukenut artikkelin sisältöä, mutta jotkut keskusta-puolueen naiset ovat esittäneet, että "Kansalaisten pitäisi viettää perinteinen romanttinen lämmin talvi", mitä sähköä säästyisi, ja mitä sähkökatkoja on varmaan joka kaupungissa täällä Turussakin en tiedä varmaan niistä olisi hyvä, jos joku viranomainen niistä tiedottaisi etukäteen, mutta se on sitten yksinasvun 40-miessukupuolen edustajan vähän vaikeaa sitten mitään yksin mitään ilman sähköä mitään romanttista perinteistä lämmintä talvea viettää kuitenkaan, kun siihen tarvitaan osanottajaksi fyysisesti samassa tilassa oleva naissukupuolen edustaja myös ja mitä olen täälläkin palstalla todennut pariin otteeseen, että mahdotonta tässä iässä mitään naisia löytää työkyvyttömyyseläkeläisenä köyhyysrajan alapuolella elävänä miessukupuolen edustajana.
Se on just, ko naiset puhuu, kenellä itsellä mitään tajua vieraantuneita noi kansanedustajat täysin tavallisen kansan yksilötason ongelmista, niin noi puheet voi jo senkin takia jättää omaan arvoonsa.
Se nyt lähinnä lämmikettä, mikä ei vaadi sähköä että varautuu siihen talvella, ja jo tässä joulukuun puolella, että viinakaapissa riittää kirkasta, niin se on nyt ihan ykkönen varautumiskeino yksi ensi talven kylmiin sähkökatkohetkiin.
Sähkökitaran soitto omaehtoisena musiikkiterapiana on ollut tärkeä läpi elämäni ajan vaikeissa hetkissä, erityisesti Korona-Lockdownin aikana siitä muodostui erityisen tärkeä, mutta toi Fenderin sähkökitaravahvistin, jota käytän pakosta siinä, niin se on kanssa yksi sähkökulutuksen kannalta itse piru. Siinä voi säästää siten niin, että soittaa akustisella klassisella instrumentilla, siinähän ei kulu sähköä lainkaan eikä kilowatti-laskuri pyöri, ja sähkölaskuni ei ainakaan nouse kilowatti-kulutuksen osalta sitten myöskään euromääräisesti.
Printtilehdet, ja itselläni on paljon fyysisistä kirjoista pidän lukemisesta, niin taskulampun valossa voi lukea, jonkinlainen paristokäyttöinen matkaradio-systeemi, mahdollisesti CD-soittimella, niin voi kuunella musiikkia tai radiota, mikä on ja minulle tärkeää, niin sitäkin voi sitten tehdä ilman sähköjä. En tiedä vain, vähän kokemus että noissa CD/Radio paristokäyttöisissä rakkineissa on tolkuton virrankulutus, niin paristoja täytyy ostaa varastoon runsaasti.
Hukkalämpöä ei synny, kun tuuletta pitää ikkunoita auki vain lyhyen ajan, mitä vuokratoimisto laskenut huoneistojen lämpötilaa juuri tämän tilanteen takia, mikä maailmalla vallitsee. Itsekin nyt olen vähentänyt ikkunoiden tuuletustarkoituksissa aukio-olo aikaa, ja pidän pitkähihaista paitaa ja villasukkia tässä kämpällä jalassa, ja sitten voisi ottaa pitkät kalsarit taas käyttöön, niin siinäkin lämpimäpi olo siten on läsnä.
Tässä ne nyt omat valintani, miten ajattelin edistää sähkölaskun pysymistä omilla toimillani ettei se nyt aivan yli maksukykyni nousisisi, mutta kaikkihan sitten ei ole itsestä riippuvia hinnan nousuun johtavia tekijöitä. Lisäksi tässä nyt tuli oma näkemykseni seuraavan 1,5-2,0 Suomessa minimituloilla elävien osalta, että ei hyvältä näytä, älkää nyt takertuko tuohon "taas syrjitään naissukupuolta", no, tällä palstalla ei taida olla feminisejä lainkaan, mikä on hyvä, mutta asiahan on näin, mitä itse katson oman tilanteeni näkökulmasta oman elämänhistoriani valossa miessukupuolen edustajan 40-ikävuoden saavuttaneena tätä asiaa yksinasuvana sinkkumiehenä. Että ottakaa tämä huomioon, ennen kuin tai jos tuotte jotain ulos tulkintanne jälkeen mielipiteestäni erään keskusta-naiskansanedustajan sähkönsäästö-vinkistä.