...
Käytännössä SSD:n tuoma nopeusetu on niin järkyttävän iso, että sitä on näkemättä miltei mahdoton uskoa. Kone on kuin ihan eri laite verrattuna samaan laitteeseen HDD:ltä käytettynä
Tuntuu olevan vahvasti riippuvainen siitä mitä koneella tekee?
Muutamassa koneessani on ssd, ainoat erot olen huomannut käyttiksen latautumisessa ja sammutuksessa.
Surffaillessa, taulukkolaskinta ja editoreja käyttäessä en juurikaan eroa huomaa.
Suunnileen näin. Käyttöjärjestelmän asentaminen ssd:lle nopeuttaa periaatteessa aina konetta, mutta taulukkolaskennalle ja tekstieditoreille riittää RAM, joka on nopeaa. Kovalevyn nopeudella on merkitystä vain tulosta tallennettaessa ja tekstit ja taulukot ovat niin pieniä tiedostokooltaan ettei nopeuseroa huomaa (eikä sillä ole siis merkitystä käyttäjälle).
Sitten ovat nämä dataintensiiviset ohjelmat: kuvankäsittely, videoeditointi, musiikinteko, mallinnus. Niissä työn aikana luetaan ja kirjoitetaan paljon dataa kovalevyltä ja kovalevylle, ja tallennetaan valtavia tiedostoja, jolloin eron erityyppisten levyjen välillä kyllä huomaa. Ja silläkin on merkitystä onko noihin työtiedostoihin (cache) käytetty ssd-levy pcie- vai sata- väylässä.
Mä en oikein ymmärrä mikä pointti on kinata tuosta "normaalin käytön" määritelmästä, kun ei sellaista ole?
Kaikki eivät selaa Facebookia tai katso netflixiä, toiset tarvitsevat raskaan työaseman tai pelikoneen, yksin elävä vanhus pärjää luultavati aika vaatimattomalla koneella, jossa toimii sähköposti ja nettiselain. Ei tässä ole mitään normaalia, tai jos on niin on vain typerä tilastollinen keskiarvo.
Muuten olen ihan samaa mieltä, mutta tästä kommentista voin arvata kirjoittajan iän tai ainakin, ettei sitä vielä kovin paljoa ole. "Normaalia käyttöä ei voi määritellä, mutta yksin elävän vanhuksen tietotekniset tarpeet voidaan määritellä vaatimattomiksi".
Kun itse lähestyn "yksielävän vanhuksen" määritelmää ainakin iän puolesta, sanoisin omasta kokemuksestani ja siitä, mitä tiedän itseäni vanhemmista ihmisistä, että sama mahdottomuus määritellä "normaalia" tarvittavaa konetehoa koskee myös ikäihmisiä. Monet heistä harrastavat tietokoneen käyttöä vaativiin tehtäviin, toiset taas eivät, aivan kuten "normaalitkin ihmiset"
Itse olen katsonut neuvoa nimenomaan tarvittavan konetehon määrittämiseksi ja sopivien palikoiden valitsemiseksi Pugetsystemsin blogeista ja testeistä. Ne tekevät ja myyvät tietokoneita erityisesti ajatellen noita raskaita käyttöjä. Pugetsystems ei myy Usan ulkopuolelle, joten tämä linkki ei ole mainos. Mielenkiintoisia juttuja, jos tarvitsee mahdollisimman hyvän koneen vaikka Lightroomin tai daVinci Resolverin käyttöön, suosittelen lukemista:
https://www.pugetsystems.com/all_articles.phpSitäpaitsi kone, joka testattiin hyväksi Lightroomille, tuntuu toimivan mainiosti myös RawTherapeella, kuten etukäteen arvelinkin.