Kirjoittaja Aihe: GUI-Gallup keskusteluketju  (Luettu 9749 kertaa)

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #20 : 21.02.21 - klo:14.40 »
...
 onneksi jokainen saa käyttää sitä soitinta mistä itse pitää.
...

Vahvasti samaa mieltä.
Minun soittimeni on mplayer, ihan komentoriviltä - en koe tarvitsevani minkäänlaista GUI-juttua kun soitto soi :)

PS. Windowsiin en pysty vertaamaan, en kai tarvinnut soitinta siihen aikaan?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #21 : 21.02.21 - klo:20.24 »
...
Eikö kannattaisi käyttää sellaista mikä miellyttää itseä niin ei turhautuisi niin paljoa ja ei tarvitsisi kokoajan olla valittamassa?
...

Olen nuo asiat kertonut kertaalleen tai kahteen kertaan jo. Kokemuksesta tiedän, että kolmanteen kertaan selittäminen ei auta. Sinänsä en tiedä mitä asia "fiktiivisessa kertomuksessa" on niin vaikeata ymmärtää.

Voit kyllä itse kirjoittaa oman fiktiivisen kertomuksesi, esimerkiksi: "Ubuntun rakkaustarina sovellettuna sodanjälkeisen Suomeen ja Shakespearen Romeoon ja Juliaan" tai sitten jollakin muulla juonikululla. Sijoita se tänne "Yleistä keskustelua" palstalle, jotta ei tule harhakäsityksiä sen luonteesta.

Vastauksesi faktisesti tarkoittavat sitä, että Ubuntun GUI:ta ei saa perustellusti EIKÄ fiktiivisenä kertomuksena kritisoida tällä Ubuntu-palstalla, mikä edustaa sellaista maailmankuvaa jonka kanssa en halua olla tekemisissä. Mahdollisesti vastauksesi tarkoittaa sitä, että saa kritisoida, mutta minä en saa. Joten tämä keskustelu on sitten tässä.

rs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #22 : 21.02.21 - klo:22.03 »
...
Eikö kannattaisi käyttää sellaista mikä miellyttää itseä niin ei turhautuisi niin paljoa ja ei tarvitsisi kokoajan olla valittamassa?
...

Olen nuo asiat kertonut kertaalleen tai kahteen kertaan jo. Kokemuksesta tiedän, että kolmanteen kertaan selittäminen ei auta. Sinänsä en tiedä mitä asia "fiktiivisessa kertomuksessa" on niin vaikeata ymmärtää.

Voit kyllä itse kirjoittaa oman fiktiivisen kertomuksesi, esimerkiksi: "Ubuntun rakkaustarina sovellettuna sodanjälkeisen Suomeen ja Shakespearen Romeoon ja Juliaan" tai sitten jollakin muulla juonikululla. Sijoita se tänne "Yleistä keskustelua" palstalle, jotta ei tule harhakäsityksiä sen luonteesta.

Vastauksesi faktisesti tarkoittavat sitä, että Ubuntun GUI:ta ei saa perustellusti EIKÄ fiktiivisenä kertomuksena kritisoida tällä Ubuntu-palstalla, mikä edustaa sellaista maailmankuvaa jonka kanssa en halua olla tekemisissä. Mahdollisesti vastauksesi tarkoittaa sitä, että saa kritisoida, mutta minä en saa. Joten tämä keskustelu on sitten tässä.

täällä foorumilla saa kaikki keskustella ja kritisoida, modeilla on oikeus estää jotain kirjoittamasta, ei minulla

kaikkeen keskusteluun kuitenkin kuuluu se että on valmis ottamaan vastaan kommentteja, vastakritiikkiä, selityksiä/perusteluita, korjauksia, mielipiteitä yms


Gallup on gallup. Kysymyksistä sinänsä on turha valittaa. Niiden oikeutus on jo kerrottu johdannon ensimmäisessä virkkeessä - sen vierestä kirjoittaminen tarkoittaa hylättyä esseetä. Jokainen voi tehdä tietysti oman ketjunsa, jossa kysytään jotain muuta.

eikö tämä ketju ollut nimenomaan eroteltu varsinaisesta gallupista sen tähden että voisi keskustella asiasta kun varsinaisessa ketjussa se kiellettiin?

Näistä virheistä:

Näitä on ihan turha selitellä. Selitys ei ole mikään syy.

selityksellähän nimenomaan pyritään kertomaan syy jollekin, miten muuten kritiikkiin voi vastata tai osallistua keskusteluun? https://fi.wikipedia.org/wiki/Selitt%C3%A4minen

mitä tulee itse fiktiiviseen tarinaan, niin olen yrittänyt vain osallistua omalta osaltani keskusteluun ja kommentoida kohtia joissa on mielestäni mahdollisesti asiavirhe mikäli sellaisia tarinassa voi olla. en nyt keksi parempaakaan sanaa, tarkoitan kuitenkin esimerkiksi kohtia missä puhutaan kuinka chromea ei löydy ubuntun sovelluskaupasta ja onpas se vaikeaa ubuntussa, kun samaan aikaan ihan sama tilanne on windowsissa jonka käyttäjään tarinaa on käsittääkseni peilattu. voit toki vedota että en ollut tarinassa mukana tai että koko juttu on fiktiivinen, mutta muiden on vaikea osallistua silloin keskusteluun

ja pahoittelut jos olen loukannut sinua jotenkin, ei ole ollut tarkoitus. jatketaan keskustelua jookos?

unityn taitaa muuten saada ubuntu 20.04 myös, en ole itse kokeillut mutta se voisi olla ihan kokeilun arvoinen vaihtoehto ainakin itselle (kunhan vain jaksaa)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #23 : 21.02.21 - klo:22.22 »
...
ja pahoittelut jos olen loukannut sinua jotenkin, ei ole ollut tarkoitus. jatketaan keskustelua jookos?
...

Kiitos, väärinkäsitykseni oikaisu hyväksytty  :)

Yep, tässä voi kaikin mokomin kritisoida Galluppia, mainitsemastasi syystä, mutta gallup=gallup. Ei se edusta mitään totuutta tai kokonaisuutta. Tottakai se alleviivasi ongelmia. Joku muu gallup tekee jotakin muuta.

Oikeastaan se mitä tässä olen kirjoittanut liittyy siihen, että en pidä Ubuntun kehityksestä siten kuin se liittyy vasta-alkajan tekemisiin. Nythän Windows on vaikeuksissa ja Ubuntu nousussa - tätä nostetta ei kannattaisi pilata huonolla GUIlla. Chrome OS:n nousun myötä itse Linux on jo toiseksi yleisin työpöytäkäyttis, ajoi Applen ohi, hyvin nopeasti vieläpä.

... siinä mielessä olet heitossasi oikeassa, että mitähän apua tästäkään kirjoittelusta on ... ja mitä tämä parantaa?

Henkilökohtaisesti MITKÄÄN tässä esitetyt asiat eivät ole ongelmia - osaan ne kaikki kiertää jotenkin ja yleensä nopeasti. Varsinainen herätys tuli siitä, kun eräs ihminen, joka hylkäsi Windowsin epäloogisena ja trojalaisen takia joka tuhosi koneen, on käyttänyt Ubuntua 10+ vuotta tyytyväisenä, käytti järjettömän määrän tunteja yrittäessään asentaa Chromiumia. En pystynyt häntä neuvomaan tehokkaasti puhelimessa, koska hänellä on ohjelma suomenkielisenä ja itse tunnen vain englanninkielisen. Ei saisi mitenkään olla näin vaikeaa eikä ennen Snap Storea sitä ollutkaan.

Minulla on tällä hetkellä 8 ERI käyttöjärjestelmää testeissä ja tilapäiskäytön läppäreissä vielä muutama erilainen ja siihen sitten virtuaalikoneet päälle. Pärjään niiden kanssa kyllä ihan hyvin - mutta pystyn kyllä asettumaan myös vasta-alkajan asemaan varsin helposti.

rs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #24 : 21.02.21 - klo:22.22 »
Oma suosikkini Amarok on kadonnut Ubuntun valikoimista. Kehitys kai pysähdyksissä. Itse pidän sen tilastoista ja laajoista tietokantaominaisuuksista. Sopii laajempaankin kokoelmaan. Foobar oli Windows suosikkini, mutta koko systeemin käyttö jäi Windows 7. Seuraavia versioita en ole viitsinyt käyttää.

tätä ketjua tuossa uudelleen lukiessa tuli googlailtua myös amarokia (käytin tai ainakin testasin sitä itsekin joskus ubuntu 12.04 aikaan) ja sen kehitys on nähtävästi taas käynnissä, sitä en tiedä tuleeko palaamaan repoihin https://amarok.kde.org/en/node/890

samalla selvisi että tuo clementine on amarokin fork kymmenen vuoden takaa

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #25 : 21.02.21 - klo:22.49 »

tätä ketjua tuossa uudelleen lukiessa tuli googlailtua myös amarokia (käytin tai ainakin testasin sitä itsekin joskus ubuntu 12.04 aikaan) ja sen kehitys on nähtävästi taas käynnissä, sitä en tiedä tuleeko palaamaan repoihin https://amarok.kde.org/en/node/890

samalla selvisi että tuo clementine on amarokin fork kymmenen vuoden takaa
Exaile muistuttaa myös Amarokkia, mutta ei tarvitse Qt-kirjastoja ja voisi olla yksi vaihtoehto. Itsellä on tagit kunnossa musiikkitiedostoissa ja yleensä soitin osaa ne hakea kun vain kertoo sijainnin. Raahaamista en ole ikinä kokeillut kun musat omalla levyllä ja vielä kirjoitussuojattu ettei mikään soitin kirjoittele niihin mitään ylimääräistä.

Jokainen työpöytä vaatii opettelunsa. Kun ekaa kertaa käytin Unitya oli vaikeuksia löytää edes pääte. Kun älysi kirjoittaa hakuun terminaali niin löytyi. Editori löytyi helposti. Toki oletuksena päällä oleva näytön lukitus ja virransäästö harmittaa. Gnomesta en itsekään pidä, mutta on aikomus opetella kun Ubuntu 16 tuki loppuu. Ubuntu 18 ei sopinut itselle, mutta Ubuntu 20 on moni pikku vika korjaantunut. Tarkoitan laitteiden toimintaa. Itseä ei haittaa saako tyhjän asiakirjan valikosta vai käynnistämällä editorin. Siitä enempi harmia kun joku laite ei toimi. Ohjelmat asennan komentorillä . En ole ikinä hakenut niitä kaupoista. Chromium on ollut vähän käytössä. Etuna on, että osaa pistää äänen suoraan ALSAlle. Firefox osaa vain Pulsen. Yksinkertaisin työpöytä on OpenBox. Silläkin pärjää hyvin ja tehoja ei katoa työpöydän hienouksiin.

rs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #26 : 21.02.21 - klo:23.14 »
myönnettäköön että mulla ei tosiaan ole edes uusimmasta ubuntusta gnome3:lla kokemusta eilisen virtuaalikonekokeiluita lukuunottamatta, juuri siitä syystä että vieroksun koko gnome3. esim tuo ettei työpöydälle voi raahata tiedostoja tuli uutena ja on mielestäni typerää. ei tule usein käytettyä koko työpöytää, mutta silloinkun tulisi ihmettelisi varmaan miksei tiedosto siirry työpöydälle. toki tiedostoselaimessa tiedoston raahaaminen tai copypasteaminen työpöytä kansioon onnistuu. töissä on tullut käytettyä ubuntu 18.04 gnome3:lla muutamia kertoja, siinä en kyseistä "ominaisuutta" muista, onkohan se muuttunut uusimpaan? mutta kuten sanoin niin harvoin itsellä tulee työpöytää käytettyä tai sitten olen käyttänyt tiedostoselaimen Työpöytä kansiota, joten en ole ehkä vain huomannut

ubuntu on ehkä tunnetuin linux jakelu, mutta mint on ainakin muistaakseni ollut kauan "windowsmaisen" maineessa, ja siten helppo windowsista siirtyjälle. sitä en tiedä kuinka hyvin kokematon siirtyjä osaa löytää tuon. se on totta että noita eri työpöytiä ja distroja on todella paljon ja aloittelija hukkuu valikoimaan. en ota kantaa mikä työpöytä pitäisi ubuntussa olla defaulttina, mutta ainakin eri vaihtoehtojen eroja voisi yrittää kertoa nykyistä enemmän, jotta käyttäjä voisi paremmin tietää mikä työpöytäympäristö sopisi juuri hänelle parhaiten. toisaalta, koko termi työpöytäympäristö on vieras uudelle käyttäjälle ja voi olla että eri vaihtoehtojen tyrkyttäminen ison "Download" painikkeen sijaan sekottaisi vain enemmän. onneksi ei tarvitse itse tehdä noita päätöksiä  ;D

itsekin vuosia käyttänyt linuxia ja ei tuota ongelmia kiertää erilaisia puutteita, mutta on myös kokemusta täysin uusien käyttäjien auttamisesta. joillekin gnome3 on varmasti täysi kauhistus eikä ymmärrä mitään, joillekin taas helppo (ei kokemusta gnome3 auttamisesta). riippuu varmasti myös tarpeista: selaimen ja libreofficen avaaminen onnistunee varmasti jokaiselta. toisaalta näyttää siltä että eri sovellusten yläpalkin yhdistämisestä itse järjestelmän tilapalkkiin? (en tiedä oikeita nimiä) on luovuttu. unityssa se oli monille tuskaa että vaikka libreofficen "Tiedosto", "Muokkaa" yms valikot oli "piilossa" samassa palkissa missä näkyy kellonaika, internetyhteys yms. itse olin käyttänyt mac koneita joissa myös ohjelman yläpalkki ja järjestelmän tilapalkki oli yhdistetty, niin oli tuttua mutta kyllä siihen silti itselläkin meni jonkin aikaa tottua ubuntua käyttäessä. aloittelevalle käyttäjälle tuo 20.04 tapa lienee helpompi

8 (+) eri käyttistä on jo ihan hyvin, itsekin haluaisin testailla eri työpöytäympäristöjä ja myös distroja (muitakin kuin debian pohjaisia) mutta aikaa ei tunnu oikein riittävän. ehkä sitten kun joskus tulevaisuudessa päivittää tietokonetta ja pitää asentaa järjestelmä uudestaan

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #27 : 21.02.21 - klo:23.46 »
Oikeastaan se mitä tässä olen kirjoittanut liittyy siihen, että en pidä Ubuntun kehityksestä siten kuin se liittyy vasta-alkajan tekemisiin. Nythän Windows on vaikeuksissa ja Ubuntu nousussa

Millaisia vaikeuksia Windowsilla on?

Yrityspuolella Ubuntu voi saada hieman tuulta purjeisiin CentOSin pitkän tuen versioiden poistumisen myötä, mutta kotikäytön osalta en ole havainnut nousutrendiä.

Varsinainen herätys tuli siitä, kun eräs ihminen, joka hylkäsi Windowsin epäloogisena ja trojalaisen takia joka tuhosi koneen, on käyttänyt Ubuntua 10+ vuotta tyytyväisenä, käytti järjettömän määrän tunteja yrittäessään asentaa Chromiumia. En pystynyt häntä neuvomaan tehokkaasti puhelimessa, koska hänellä on ohjelma suomenkielisenä ja itse tunnen vain englanninkielisen. Ei saisi mitenkään olla näin vaikeaa eikä ennen Snap Storea sitä ollutkaan.

Tällaisessa tapauksessa yksi vaihtoehto olisi lähettää autettavalle henkilölle linkki sovelluksen snap-paketin sivulle: https://snapcraft.io/chromium
Siellä on asennuspainike, jolla paketin saa avattua Ubuntu Softwareen. Edellyttää tietysti, että jokin selain (Firefox) toimii normaalisti käyttäjän järjestelmässä.


Minulla Ubuntu Software näyttää 20.04:ssä chrom-hakusanalla Chromiumin hakutulosten kärjessä. Text-haulla se puolestaan ehdottaa Sublime Textiä, joka on oikein mainio vaihtoehto. Kannattaa kokeilla, jos editorin kaupallisuus ja maksullisuus ei pelota. :)

Samat tulokset saan myös snapcraft.io:n hakusivulla:

https://snapcraft.io/search?q=chrom
https://snapcraft.io/search?q=text

Toki Ubuntu Software / Snap Store voisi painottaa hakutuloksissa sovelluksia, jotka on jo asennettu järjestelmään, mutta sellainen ei ole tyypillistä muissakaan sovelluskaupoissa. Yleensä ehdotukset perustuvat suoraan siihen, kuinka paljon sovellusta on ladattu ja asennettu, tai kuinka hyviä arvioita se on saanut käyttäjiltä. Esimerkiksi geditiä ei juuri kukaan lataa Snap Storesta, koska se on jo valmiiksi asennettu järjestelmään. Siksi se on myös hakutuloksissa kaukana kärjestä.

« Viimeksi muokattu: 21.02.21 - klo:23.55 kirjoittanut nm »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #28 : 22.02.21 - klo:11.03 »
ubuntu on ehkä tunnetuin linux jakelu, mutta mint on ainakin muistaakseni ollut kauan "windowsmaisen" maineessa, ja siten helppo windowsista siirtyjälle.

...

unityssa se oli monille tuskaa että vaikka libreofficen "Tiedosto", "Muokkaa" yms valikot oli "piilossa" samassa palkissa missä näkyy kellonaika, internetyhteys yms.
...

8 (+) eri käyttistä on jo ihan hyvin
...

Jos puhutaan tässä henkilökohtaisista asioista ... mikä ei oikeastaan ollut tämän topicin tarkoitus, ainakaan minulle ... näiden asioiden pitäminen erillään on keskustelussa joskus toivottoman hankalaa, koska esim. ilmoitetut GUIn virheet koetaan kirjoittajan ongelmaksi, mitä ne eivät välttämättä ole ollenkaan.

Minulle Windows ja Mint eivät ole mikään referenssi enkä suosittelisi Mintiä niitä kenellekään, kysymättä ensin haluaako varmasti XP-tyyppisen. Minulle XP on täysin aivokuollut käyttöympäristö, Windows 7 vähän parempi ja Win 10 järjestelmä missä toivotonta sekamelskaa on vain lisätty. Siis GUIssa. Olen ammattimaisesti tukenut ja käyttänyt Windows-järjestelmiä, laajojen mutta monimutkaisten tai hyvin monimutkaisten ohjelmistojen kanssa, vuodesta 1995 lähtien joten enköhän niiden kanssa itse jotenkin pärjää :) . Tämä tarkoittaa Windows NT 3.1:n ilmestymisestä lähtien (vuosiluku riippuen miten laskee), minun ympyröissäni Dos-Windowsit olivat vain huonoja vitsejä ammattikäytössä - jossain (naurettavan) pienimuotoisessa niitä jotkut käyttivät, mutta me emme.

---

Asensin sen kahdelle Linux ensikertalaisella ja yhdelle, joka ei tietokoneista tiennyt käytännössä yhtään mitään. Pienen esittelyn jälkeen kenellekään ei ollut MITÄÄN vaikeuksia ymmärtää sitä. Ymmärrän kyllä, että asentaja saa omilla puheillaan HYVIN HELPOSTI vasta-alkajan luulemaan että se on vaikea. Jos ajattelee esim. sumean logiikan DASH-hakua, niin ohjelman nimeä ei todellakaan tarvinnut tietää, saati sitten kirjoittaa KOSKAAN sitä kokonaan (esim. terminal). "Te" todennäköisesti riittäisi ja seuraavalla kerralla pelkkä "T" ja useimmiten ei tarvinnut kirjoittaa yhtään mitään koska ne olivat viimeisen käytetyn listalla joka aukesi samalla. Jos halusi katsella videoita, riitti että alkoi kirjoittamaan videota ja DASH haki kaikki ohjelmat jotka olivat video playereita. Samalla se haki myös joitakin videoita listalle samantien. Jos halusi muuttaa screensaverin asetuksia, niin alkamalla kirjoittaa monitor sanaa, sai tämän esille. Jos jotakin ohjelmaa ei ollut asennettuna, niin saattoi poimia listasta ja mennä automaattisesti ohjelmien asennukseen. Jos käytti suomenkielistä Ubuntua, niin haku toimi myös englanninkielisillä termeillä yhtä hyvin. Olivathan nämä ihan helmee käyttäjälle joka ymmärtää yleiset konseptit sumeasta logiikasta - joka lopulta on käyttäjälle sinänsä helpompaa ymmärtää kuin tiukka string-pohjainen Boolean logiikka.

Niin, tämä yläreunan menut ... ne säästivät tilaa juuri korkeussuunnassa, josta on tilanpuutetta, koska näytöt ovat aiempaa matalampia (1080 versus 1200) ja leveyttä kyllä riittää.

Mielestäni Unity oli lähinnä helmien heittämistä sioille. Tämä vain henkilökohtaisena mielipiteenä keskustelujen perusteella. Se, että onko se paras järjestelmä vasta-alkajalle, on sitten ihan toinen kysymys.

Jos Unitystä ei pidä, se on sinänsä jokaisen oma asia.

---

Näitä eri käyttiksiä olen tarvinnut, siis yksinomaan jo tänä vuonna, erinäisten ongelmien testaamiseen ja verifiointiin (mukana ollut XP, Win7, Fedora, Mint, Mate, 5 Ubuntu versiota, Win10, Ubuntu Studio). Määrä varmaan vakiintuu muutamaan fyysisillä koneilla + vanhentuneet läppäreillä jotka ovat vain harvinaisessa käytössä. Virtuaalikoneiden lukumäärää en yleensä laske :) Luvussa eivät myöskään ole Raspberryt ja niiden distrot.

Olisin mieluiten ajanut peruskoneella uusinta Ubuntu LTS:ää ilman kommervenkkejä, mutta lukuisien GUI virheiden vuoksi en ole siitä enää varma. Ehkä se muuttuu vain virtuaaliseksi referenssiksi ja poimin jonkun muun työpöydän. Tähän asti löytämäni ovat ehkä aloittajalle ongelmattomampia, mutta en ole vielä löytänyt aidosti parempaa kuin perustyöpöytä. Onhan niissä paljon karkkia, mutta se nyt ei sinänsä kiinnosta.

Kommenttisi siitä, että Unityn saisi jotenkin Ubuntuun, oli mielenkiintoinen. En tiedä kuitenkaan, ainakaan vielä, miten ja miten ongelmattomasti. Läppärillä säilyy joka tapauksessa Ubuntu Studio, jossa on xfce, joka toimii, mutta ei siinä mitään helmee ole. Dellin dokkari ei siinä toimi (=hiiressä on järkyttävä viive), mutta ulkoinen näyttö toimii, joten ihan OK siinäkin mielessä.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #29 : 22.02.21 - klo:11.44 »
Itse täytyy todeta, että eniten pidän käyttöliittymänä KDE:stä, sen saa kyllä melko pitkälti säädettyä haluamakseen ja ei se nykyään ole sen raskaampi kuin Gnome3. Eikä toisaalta pääasiallinen tietokoneeni kärsi tehopulasta.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #30 : 22.02.21 - klo:12.21 »
Millaisia vaikeuksia Windowsilla on?

Yrityspuolella Ubuntu voi saada hieman tuulta purjeisiin CentOSin pitkän tuen versioiden poistumisen myötä, mutta kotikäytön osalta en ole havainnut nousutrendiä.

Windows vaikeuksissa voin viitata vain kahteen asiaan: teknisiin ja uutisissa raportoiduihin asioihin. Kysehän ei jälkimmäisessä ole Suomesta vaan kansainvälisistä trendeistä. Ei Suomella ole tässä mitään merkitystä.

Sinänsä, en osaa sanoa mitä tapahtuu, voin vain viitaten menneisiin tapahtumiin.

1.
Forbes.com, joka nyt on jollakin tavalla arvovaltainen lähde, on jo pari vuotta kehottanut, siis aika avoimesti, ihmisiä harkitsemaan Linuxin käyttöä Windowsin sijasta. Kymmenen vuotta sitten amerikkalaiset eivät edes tienneet, tuolla tasolla, onko Linux syötävää vai mitä se on.

2.
Chrome OS on ajanut Macin ohi, erittäin lyhyessä ajassa. Tuo on ilmeisesti täysin Windowsin markkinaosuudesta pois. Käsittääkseni kyseessä on pitkälle koululaisten trendi. Lopputuloksena, ei kovin merkittävä, mutta trendinä huikea.

3.
Linuxin näkyvyys mediassa on nykyään aivan jotain muuta kuin mitä se oli 5 vuotta sitten. Torvalsin juttuja lainataan mediassa jatkuvasti. Hehkutus siitä, että helikopteri Marsissa toimii Linuxin varassa, on vasta alkamassa. Tällaiset OIKEASTI merkitsevät amerikassa, en nyt viitsi antaa vastaavia TV-esimerkkejä.

4. Teknisesti:

Windows 10 on jatkuva ongelmien lähde. Tuessa, hyvin usein, ensimmäinen kysymys on se, että mikä Windows 10 versio on kyseessä, joku laski 11 kpl, niillä kaikilla on omat ongelmansa. Tällaista ei ole koskaan ollut aiemmin samassa mittakaavassa, yksittäisten KB-pakettien kanssa on ollut ongelmia, mutta ne on voitu keskitetyn IT:n toimesta eliminoida ja niiden vaikutukset ovat kuitenkin olleet harvinaisia. Win 10 ongelmat ovat kahdenlaisia:

- versio sinänsä. Esim. parissa paljon käytetyssä systeemin .dll'ssä oli Microsoftin luoma regressio, joka esti ohjelmaa toimimasta. Se ilmeni monella eri tavalla ohjelmien eri versioissa eli ongelma oli moniulotteinen matriisi (ottaen huomioon kiertokonstit tai niiden puutteen). Muistaakseni se oli 4 (5?)-ulotteinen matriisi - josta johtuen sähköpostikeskustelu oli yhtä pitkää kuin leveätä, koska ei oltu ymmärretty, että elettiin The Matrixissä - eli suomeksi, keskustelu oli aina harhaanjohtavaa. Tällaista ei ole ollut ennen. Microsoftin korjaus kesti ainakin yli puoli vuotta. Tämä näin lyhyesti ja yksilöimättä tapausta.
- version päivitys. Esim. Feature Upgrade 1803 -> 1809 rikkoi järjestelmän joka kerta.

- tämä on käytännössä paljon pahempaa koska kehitys/testaus ei ole tällaiseen varautunut, vaan saattavat käyttää ns. virallisia koneita näiden testaamiseen. Pitäisi käyttää uusia, puhtaita Microsoft-asennuksia, jotta saa käyttöönsä viimeisimmät Feature-versiot, koska niissä on aivan omat ongelmansa. Samoin näiden testaus vaatii käyttöjärjestelmäpäivityksiä. Tällöin, yhtäkkiä, testaajien pitääkin hallita käyttöjärjestelmäasiat, mikä ei ollenkaan pidä paikkaansa. Trendihän on kaikessa entistä suppeampi ja tehokkaampi osaaminen, jolloin testaajat käyttävät ehkä pilvessä olevaan virtuaalikonetta murehtimatta mistään muusta kuin ohjelmiston testaamisesta sinänsä. Korporaation manipuloimassa koneessa ei välttämättä ongelmia olekaan - Windows-koneethan eivät lopulta koskaan ole samanlaisia, koska keskitetty ohjelmien hallinta puuttuu, puhumattakaan korporaation koneista versus vanilla Windows-asennus

Eli Windows 10:n sinänsä hirveät ongelmat, ovat saaneet monet yritykset varpailleen ja miettimään muita vaihtoehtoja ... mm. pilvipalveluita, joissa "asiat vain toimivat". Tällöin jonain päivänä työpöydällä voi olla jokin Linux distro tai Chrome OS (joka sekin on Linux).

5. Päinvastoin
Kuten edellä sanoin, en ennusta mitään. Tässä on myös vastavoimia:

- Teams on oikeasti hyvä ja luulisin, että käyttäjien prosentuaalinen kasvu on ollut varsin huimaa. Tämä poikii varmasti MS Office -lisenssien kasvua entisestään
- Skypen suosittelijat eivät vielä kaikki ole ymmärtäneet että se lopetetaan (onko siihen 5 kk vai mitä). Ei sitä kukaan järkevä aloita nyt käyttämään. Puhun siis business-versiosta - ilmaisella Skypellä ei tässä yhteydessä tee mitään.
- en tiedä miten Azure-liiketoiminta oikeasti menee, mutta tähän voi ennustaa menestystä
- se, että Teamsia voi käyttää muillakin alustoilla ... no siitähän on täällä pitkä ketju ja testasin sen kyllä alusta loppuun Ubuntulla. Toimii, mutta vaikeaa oli ... aika harva osasi sen ottaa käyttöön. Huomasin, että Channel - ei toimi ilmaisympyröissä (tai missä, en tiedä varmasti?). Eri Teamsit toimivat kyllä Linuxiin ja muualle, mutta koska ohjelman konseptit on esitetty väärin GUIssa, se on ehkä vaikeata ymmärtää. Tällä tavalla sain sen joka tapauksessa toimimaan
- lopulta Teams luultavasti kasvaa yritysten kautta ... ja sitähän ei pysäytetä helposti mitenkään. Ja jos heiltä kysytään, Teams pyörii Windowissa koska Windowsissa on nykyisten IT-henkilöiden osaaminen ja elinkeino

Ubuntu:

Se, että Ubuntulla ei ole nostetta, en ihmettele yhtään. 18.04 ja 20.04 versioiden perusteella en näe että kukaan vasta-alkaja suosittelisi Ubuntua muille. Kehittäjänörtit eivät koskaan ymmärrä miten tärkeä työpöytä ja sen virheettömyys ja vaikutelma ovat vasta-alkajalle.

Canonicalin markkinointiosastolle olisi tässä tekemistä, jotta tilaisuutta ei hukata pelkkään taitamattomuuteen. Kyse on esimerkiksi muiden työpöytien positioinnista ei niiden olemassaolosta. Ei kukaan Ubuntua harkitseva pidä vastauksesta: "Tässä on 8 vaihtoehtoa, kokeile ne kaikki läpi ja valitse niistä." Tai voi ensin pitääkin vastauksesta, mutta lopulta ei kokeile yhtään mitään ja ostaa Macin tai ChromeOs:n tai pysyy Windowsissa ... "ei niistä Linux nörteistä saanut mitään selvää."

Lainaus
Tällaisessa tapauksessa yksi vaihtoehto olisi lähettää autettavalle henkilölle linkki sovelluksen snap-paketin sivulle: https://snapcraft.io/chromium
Siellä on asennuspainike, jolla paketin saa avattua Ubuntu Softwareen. Edellyttää tietysti, että jokin selain (Firefox) toimii normaalisti käyttäjän järjestelmässä.

Kiitos vinkistä, mutta luultavasti kerron että lataa Gnome Software, sininen ikoni jossa lukee Software äläkä koskaan käytä Ubuntu Software ikonia. Tämähän toimii myös.

Käyttäjä oli kuitenkin tässä vaiheessa - unohtanut kaiken Ubuntusta - ja mennyt Interwebsiin, hakenut sieltä Chromen eikä saanut asennusta toimimaan. Käsittääkseni mennyt Interwebistä sitä hakemaan kun Ubuntusta ei enää löytynyt - kuten se löytyi Ubuntusta erittäin helposti versioissa 14.04 ja 16.04, jotka olivat olleet käytössä eri koneilla.


Lainaus
Minulla Ubuntu Software näyttää 20.04:ssä chrom-hakusanalla Chromiumin hakutulosten kärjessä. Text-haulla se puolestaan ehdottaa Sublime Textiä, joka on oikein mainio vaihtoehto. Kannattaa kokeilla, jos editorin kaupallisuus ja maksullisuus ei pelota. :)

Liitteessä on kuva mitä minulla näyttää. Kertomuksesta puuttuu vielä se, että eihän kuvasta edes näe, että listaa voi rullata alaspäin - tai riippuu missä kohdassa hiiri on ... voi p...le niiden kanssa :) . Kone on suht. koht. vähän käytetty 20.04. - oletan että hakutulokset muuttuvat ajanmittaan. Jotkut aiemmat ruutukuvat olivat käyttämättömästä 20.04:stä.

"text" stringilla haku Softwaresta on oikeastaan jonkinlainen aivopieru - eihän Ubuntussa mitään älykästä Unityä ole. Haku pitäisi tehdä Activities painikkeesta jos sen painikkeen olisi löytänyt, vaikka se ei mitenkään hakuun viittaakaan. No suo siellä vetelä täällä. Kuten sanottua, jopa Windowsissa hakukenttä on näkyvillä. Activities kyllä löytää asennetun Text Editorin. Software sen löytää myös jo älyää rullata alaspäin eikä hämmästy idiootimaisesta hakutuloksesta (yhden tähden Text Editor on ensimmäisenä, mutta haussa kaikki näyttäisivät sentään liittyvän tekstin editointiin, jotakin plussaakin). Onhan siinä Installed vaihtoehtokin ... joka pitäisi huomata.
« Viimeksi muokattu: 22.02.21 - klo:12.34 kirjoittanut Ganymedes »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #31 : 22.02.21 - klo:12.26 »
Itse täytyy todeta, että eniten pidän käyttöliittymänä KDE:stä, sen saa kyllä melko pitkälti säädettyä haluamakseen ja ei se nykyään ole sen raskaampi kuin Gnome3. Eikä toisaalta pääasiallinen tietokoneeni kärsi tehopulasta.

Kiitos!

Tuota täytyy kokeilla, en ole sitä pitkään aikaan nähnyt, mutta joskus takavuosina näytti hienolta.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #32 : 22.02.21 - klo:20.49 »
Jos ajattelee esim. sumean logiikan DASH-hakua, niin ohjelman nimeä ei todellakaan tarvinnut tietää, saati sitten kirjoittaa KOSKAAN sitä kokonaan (esim. terminal). "Te" todennäköisesti riittäisi ja seuraavalla kerralla pelkkä "T" ja useimmiten ei tarvinnut kirjoittaa yhtään mitään koska ne olivat viimeisen käytetyn listalla joka aukesi samalla. Jos halusi katsella videoita, riitti että alkoi kirjoittamaan videota ja DASH haki kaikki ohjelmat jotka olivat video playereita. Samalla se haki myös joitakin videoita listalle samantien. Jos halusi muuttaa screensaverin asetuksia, niin alkamalla kirjoittaa monitor sanaa, sai tämän esille.

Nykyinen GNOME Shellin haku toimii kyllä ihan samalla tavalla. Englanninkielisellä työpöydällä terminaali ja tekstieditori (sekä Libreoffice Writer) löytyvät hakusanalla "te". Näytön ja virransäästön asetukset pomppaavat esiin hakusanalla "moni". Videosoitin ja videot löytyvät hakusanalla "vid".


Jos jotakin ohjelmaa ei ollut asennettuna, niin saattoi poimia listasta ja mennä automaattisesti ohjelmien asennukseen.

Kuten todettu, tämä työpöytäintegraatio on rikki 20.04:n Snap-pohjaisessa Ubuntu Softwaressa. Voisin kuvitella, että vika korjataan seuraavaan LTS-jakeluun mennessä. Ubuntu 18.04:ssä (samoin kuin muissa GNOME-työpöytää käyttävissä jakeluissa, kuten Debianissa ja Fedorassa) sovellusvalikoima on perinteisemmin paketoitu GNOME Software, jossa kyseinen integraatio toimii ongelmitta.


Jos käytti suomenkielistä Ubuntua, niin haku toimi myös englanninkielisillä termeillä yhtä hyvin.

Toimii samalla tavalla GNOME:n haussa.


Mielestäni Unity oli lähinnä helmien heittämistä sioille. Tämä vain henkilökohtaisena mielipiteenä keskustelujen perusteella. Se, että onko se paras järjestelmä vasta-alkajalle, on sitten ihan toinen kysymys.

Jos Unitystä ei pidä, se on sinänsä jokaisen oma asia.

Minusta taas Unity ja GNOME Shell ovat niin samanlaisia, etten edes noteeraa työpöydän vaihtumista, jos käytän Ubuntu 18.04:ää tai 20.04:ää ja välillä vaihdan 16.04:ään, jossa on edelleen Unity.


Käyttäjä oli kuitenkin tässä vaiheessa - unohtanut kaiken Ubuntusta - ja mennyt Interwebsiin, hakenut sieltä Chromen eikä saanut asennusta toimimaan.Käsittääkseni mennyt Interwebistä sitä hakemaan kun Ubuntusta ei enää löytynyt - kuten se löytyi Ubuntusta erittäin helposti versioissa 14.04 ja 16.04, jotka olivat olleet käytössä eri koneilla.

Google Chrome ei ole koskaan ollut Ubuntun sovellusvalikoimassa, vaan paketti täytyy itse hakea Chromen nettisivulta. Asennus toimii täsmälleen samalla tavalla Ubuntu 20.04:ssä kuin 18.04:ssä ja 16.04:ssä.


Liitteessä on kuva mitä minulla näyttää. Kertomuksesta puuttuu vielä se, että eihän kuvasta edes näe, että listaa voi rullata alaspäin - tai riippuu missä kohdassa hiiri on ... voi p...le niiden kanssa :)

Niin, vierityspalkki on ohut ja ilmaantuu tarpeen mukaan samoin kuin vaikkapa macOS:ssä on ollut jo viimeiset 10 vuotta. Keskimäärin ihmiset ovat jo tottuneet puhelimiin ja tabletteihin, joissa vieritettävää sisältöä ei indikoida voimakkaasti.


Haku pitäisi tehdä Activities painikkeesta jos sen painikkeen olisi löytänyt, vaikka se ei mitenkään hakuun viittaakaan.

Viittaako Unityn Ubuntu-kuvake hakutoimintoon paremmin kuin GNOME Shellin Toiminnot/Activities?


Canonicalin markkinointiosastolle olisi tässä tekemistä, jotta tilaisuutta ei hukata pelkkään taitamattomuuteen. Kyse on esimerkiksi muiden työpöytien positioinnista ei niiden olemassaolosta. Ei kukaan Ubuntua harkitseva pidä vastauksesta: "Tässä on 8 vaihtoehtoa, kokeile ne kaikki läpi ja valitse niistä."

Canonical ei erityisemmin mainosta tai tyrkytä Ubuntun "flavoreita". Ne on mainittu lataussivun oikeassa alakulmassa aika pienellä tekstillä: https://ubuntu.com/#download

Tuo ei siis ole Canonicalin markkinointiosaston tai muun viestinnän ongelma. Käyttäjäyhteisön puolella taas kaikilla on omat mielipiteensä, jotka eivät liity mitenkään Canonicalin pyrkimyksiin. Tällä hetkellä Canonical ei edes yritä tarjota Ubuntua kotikäyttäjille tai aloittelijoille.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #33 : 22.02.21 - klo:20.53 »
Itse täytyy todeta, että eniten pidän käyttöliittymänä KDE:stä, sen saa kyllä melko pitkälti säädettyä haluamakseen ja ei se nykyään ole sen raskaampi kuin Gnome3. Eikä toisaalta pääasiallinen tietokoneeni kärsi tehopulasta.

Kiitos!

Tuota täytyy kokeilla, en ole sitä pitkään aikaan nähnyt, mutta joskus takavuosina näytti hienolta.

Varoituksen sanana jos ei varsinaisesti pidä siitä Windowsmaisesta oletusasusta niin joutuu sitten säätämään, mutta no tuossa on se puoli että myös PYSTYY säätämään hyvinkin radikaalisti jos niikseen tulee.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #34 : 23.02.21 - klo:00.22 »
...
Tällä hetkellä Canonical ei edes yritä tarjota Ubuntua kotikäyttäjille tai aloittelijoille.

No sittenhän tästä on ihan turha edes keskustella jos ohjelmiston kaupallista toimittajaa ei kiinnosta ohjelman tekeminen sopivammaksi aloittajalle.

Noin muuten:

A.
Proosallinen keskustelu asiasta joka on melko monimutkainen tai ainakin monipuolinen keskustelu ja johon liittyy suuri määrä ei-intuitiivisiä piirteitä - tiedän kokemuksesta että sähköpostikeskustelu tällaisesta ei johda mihinkään ja vain johtaa kaikkia harhaan. Olen ratkaissut tällaiset tilanteet cheat sheetillä eli ohjeella, johon on dokumentoitu pääasiallinen käyttötapa ja asiat joita ei pidä tehdä tai ei pidä olettaa ja miten asiat voi tehdä sujuvasti. Sen lisäksi voi olla sitten vaihtoehtoisia käyttötapoja niin paljon kuin viitsii kirjoittaa liitteitä. Tällainen ohje on yleensä tehnyt kaiken lisäkeskustelun tarpeettomaksi ja on ollut käyttökelpoinen vähintäinkin vuosia eteenpäin.

Ehkä toimisi tässä, ehkä ei. Ei ole oikeastaan minun murheeni.


B.
Jos ohjelmaa haluaisi parantaa, niin yksi vaihtoehto on tehdä aluksi 10 erilaista käyttötilanne skenariota. Näihin voi sitten miettiä ohjeet ja kiertokonstit. Sen jälkeen voi miettiä, että miksi näitä ohjeita ja kiertokonsteja yleensäkään tarvitaan ja muuttaa ohjelmaa siten, että niitä ei tarvita.

Näitä kiertokonsteja on jo tässäkin keskustelussa esitelty useita, vaikka ei ole vielä edes tosissaan yritetty.

Tämä on suhteellisen yksinkertainen tapa hoitaa asia. Mutta jos ohjelmiston kehittäjää ei kiinnosta, niin tästä keskustelukin on täysin turhaa.

...

Parempi olisi siis keskustella eri työasemavaihtoehtojen puolista, jos haluaa pysyä Ubuntu-perheessä.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #35 : 23.02.21 - klo:00.30 »
Itse täytyy todeta, että eniten pidän käyttöliittymänä KDE:stä, sen saa kyllä melko pitkälti säädettyä haluamakseen ja ei se nykyään ole sen raskaampi kuin Gnome3. Eikä toisaalta pääasiallinen tietokoneeni kärsi tehopulasta.

Kiitos!

Tuota täytyy kokeilla, en ole sitä pitkään aikaan nähnyt, mutta joskus takavuosina näytti hienolta.

Varoituksen sanana jos ei varsinaisesti pidä siitä Windowsmaisesta oletusasusta niin joutuu sitten säätämään, mutta no tuossa on se puoli että myös PYSTYY säätämään hyvinkin radikaalisti jos niikseen tulee.

Asensin virtuaalikoneelle ja hyvältähän se näytti. On toki jossakin määrin windowsmainen, mutta vaikutti kuitenkin jollain tapaa hyvältä.

Valitettavasti on kuitenkin jotakin muutakin kuin eri työpöytä - toisessa ketjussa olen tiedustellut mitä pitää tehdä kun ei boottaa, siis tein jo oikean asennuksen - musta ruutu. Valitettavasti ei nyt ole tähän hätään toista sopivaa näytönohjainta - ei ehkä tarpeenkaan, jos tietäisi mitä tehdä ... ehkä joku Grub parametrijuttu vai vaatiiko tämä bioksen levytyypistä jotakin ... vastaatko toiseen ketjuun jos tulee jotain mieleen.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #36 : 23.02.21 - klo:14.50 »
Näemmä sait pelaamaan kaikesta huolimatta. Mitä työpöytään tulee niin siinä on sellainen metka piirre että kaikki osat ovat oikeastaan muokattavissa olevia elementtejä. Jos et vaikka pidä windowsmaisesta tehtävänhallintapaneelista, niin pystyy pienellä väännöllä tekemään Gnome/Unitymaisen sivupaneelin. Samoin ruudun yläosaan voi lisätä otsikkopalkin jne...plus lisäosia löytyy verkosta työpöydän omalla lisäosien hakutyökalulla vaikka muille jakaa. Se on aika lailla säätäjän unelma.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #37 : 23.02.21 - klo:16.53 »
Näemmä sait pelaamaan kaikesta huolimatta. Mitä työpöytään tulee niin siinä on sellainen metka piirre että kaikki osat ovat oikeastaan muokattavissa olevia elementtejä. Jos et vaikka pidä windowsmaisesta tehtävänhallintapaneelista, niin pystyy pienellä väännöllä tekemään Gnome/Unitymaisen sivupaneelin. Samoin ruudun yläosaan voi lisätä otsikkopalkin jne...plus lisäosia löytyy verkosta työpöydän omalla lisäosien hakutyökalulla vaikka muille jakaa. Se on aika lailla säätäjän unelma.

Yep, tuon sivupaneelin osalta luit kyllä ajatuksia :) . Hyvä tietää, että se on tehtävissä. Ovat nuo tehtävänhallinnan ikonit kuitenkin järkevän kokoisia ja siksi palkki on käyttökelpoinen. Hienoa, että työpöytien hallinta toimii mukavasti - sitä tarvitaan.

Sellainen tuli periaatteellisena kysymyksenä, että uskaltaako "disks" sovellusta ladata ja käyttää? Nimittäin, VMware ei tässä järjestelmässä jostain syystä näytä lennosta avattuja ja siten mountattuja levyjä käyttökelpoisesti, jotenkin sekoilee niiden kanssa. Disks-sovelluksella saisi fstabin tehtyä helposti kuntoon ja onhan siinä muutakin käyttökelpoista. Tiedän kyllä miten fstab editioidaan käsin - eihän ennen muuta ollutkaan. VMware sinänsä toimii.

Jotain erojahan tässä on muutenkin levyjen käsittelyssä - verkkolevyltä (samba) ei voi raahata musaa Clementinessä soitettavaksi. No, ei nyt sinänsä niin tarpeellistakaan aiottuun käyttötarkoitukseen. Nopeastihan niitä kopioi tarpeen mukaan. (Siis tämä kyllä toimii esim. Ubuntu Studiossa).

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #38 : 23.02.21 - klo:17.26 »
Jaa-a tuon disksin osalta on vaikea sanoa mitään, itse olen silloin harvoin kun täytynyt jotain jälkikäteen pysyvämmin liittää editoinut suoraan fstabia.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: GUI-Gallup keskusteluketju
« Vastaus #39 : 23.02.21 - klo:18.56 »
Sellainen tuli periaatteellisena kysymyksenä, että uskaltaako "disks" sovellusta ladata ja käyttää?

Ubuntun oletusohjelma levyhommiin, miksei uskaltaisi.

Tuohon otsikon aiheeseen... En saa täysin kiinni, että miksi Gnome on saanut niin paljon kuraa. Minulle esim. Ubuntu on hyvin samanlainen kokemus niin Gnomella kuin Unityllakin. Saatan tosin nykyään tykätä puhtaasta Gnomesta enemmän, koska koko ajan näkyvillä olevalle käynnistimelle ei ole käyttöä, kun käynnistän eniten käyttämäni ohjelmat joka tapauksessa näppäinyhdistelmillä. On ihan sama, missä ne harvemmin käytettävien ohjelmien käynnistimet ovat.

Saihan Unitykin tosin tolkuttomat kurat aikoinaan, kunnes se lopetettiin, jonka jälkeen se oli parasta ikinä, eikä sitä olisi saanut lopettaa.

Gnomea voisi tietysti parantaa, voisin esim. mielelläni ottaa global menun, kevyemmät ikkunakehykset, ehkä pari juttua sisäänrakennettuina, jotka on nykyään hoidettava lisäosilla, mutta eivät nuo kynnyskysymyksiä ole.