Olen kokeillut muutamia päiviä Ubuntu Gnomea virtuaalisena. Se toimii hyvin niin Ubuntu kuin Windows puolella. Voin sanoa että pidän Gnome työpöydästä, vaikka en ole vieläkään saanut sitä täysin hallintaani. Opetus- ja tutustumisvideoita löytyy hyvin netistä. Dynaamiset työpöydät on hyvä ratkaisu. Niiden esiintulo tapahtuu tosin vähän viiveellä minun virtuaaliversiossani. Unityn sivupalkkia muistuttava palkki on ruudun vasemmassa laidassa ja sen voi muokata itselleen sopivaksi. Asensin lisäasetuksien kautta myös pudotusvalikon, joka lataa asentamani ohjelmat aihepiireittäin. Videolla olen nähnyt, että sen voisi saada myös ohjelmaikonien viereen, kun avaa ne sivupalkista. Sivupalkin saa ja samoin työpöydät esiin helposti painamalla ikkunanäppäintä. Evolution asentui erittäin helposti ja näin heti google-kalenteriin tekemäni tapahtumat. Päivän menoista tuli myös ilmoitus yläpaneeliin. Pidin oikeastaan Evolutionista enemmän kuin Thunderbirdistä.
Lisäosia ja teemoja voi asentaa lisää, mutta siinä suhteessa en oikein onnistunut. Sain kyllä näkyviin kaikki tweaktooliin jo asennetut, mutta uusien hakeminen ja asentaminen oli mielestäni hankalaa. Vaikka opintoni Gnome 3:n suhteen ovat vielä aika alussa, ajattelin asentaa sen toiseen läppäriini Ubuntun sijaan. Jos joku muukin on kokeillut Ubuntu Gnomea, olisi kiva kuulla siitä lisää. Samoin ja erityisesti lisäosien asentamisesta.