Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 16.04 päivitysongelma / sovellusvalikoima  (Luettu 6094 kertaa)

julio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 94
    • Profiili
Moi!

Ongelmani koskee sellaista kummallisuutta, että minulla Kubuntu 16.04 ei olevinaan hae päivityksiä automaattisesti ollenkaan. Yleensä joudun nämä manuaalisti hakeman päätteen kautta, jonka jälkeen järjestelmä vasta ilmoittaa saapuneista päivityksistä.

Tuo Kubuntun sovellusvalikoima tuntuu myös toimivan jotenkin puutteellisesti. Siinä ei esimerkiksi hakutoiminto toimi ollenkaan, eli siis käytännössä saatavilla olevat sovellukset täytyy selata läpi jos jotakin haluaa sitä kautta asentaa. Onko joku törmännyt tällaisiin ongelmiin? Äkkiä en löytänyt foorumilta ainakaan vastauksia.
Ubuntu 18.04
Intel Core i5-6600K 3.5GHz
16Gb DDR3
GeForce GTX970

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 päivitysongelma / sovellusvalikoima
« Vastaus #1 : 28.01.17 - klo:09.48 »
Olikos Kubuntussa sama Sovellusvalikoima, kuin Ubuntussakin... Se ei toimi hyvin, suosittelen asentamaan tilalle/rinnalle Synapticin. Ei ole ihan niin helppo ja yksinkertainen, mutta toimii tosi hyvin.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install synaptic
« Viimeksi muokattu: 28.01.17 - klo:10.04 kirjoittanut Eesaurus »

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 päivitysongelma / sovellusvalikoima
« Vastaus #2 : 28.01.17 - klo:09.50 »
On ollut sellainen tunne, että (Kubuntu 16.04.1) kaikista päivityksistä ei ole tullut ilmoitusta samalla tavalla kuin aiemmin. En ole vielä tullut pohtineeksi asiaa sen tarkemmin.

julio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 94
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 päivitysongelma / sovellusvalikoima
« Vastaus #3 : 28.01.17 - klo:11.22 »
Synapticin asensinkin, ja sitä em. syistä pääasiassa käyttänytkin. Lähinnä kummastuttaa tuo varsinaisen sovellusvalikoiman toiminta. Suurempi ongelma onkin tuo päivitysjuttu. Täytyy muistaa aina itse päätteellä hakea päivitykset säännöllisesti, kun järjestelmä ei niistä jostain syystä ilmoita.
Ubuntu 18.04
Intel Core i5-6600K 3.5GHz
16Gb DDR3
GeForce GTX970

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 päivitysongelma / sovellusvalikoima
« Vastaus #4 : 28.01.17 - klo:12.18 »
Itselläni on Ubuntu, ja mulla on tapana ajaa päivitykset joka kerta kun avaan läppärin eka kertaa sinä päivänä. En jää siis odottamaan että ikkuna pomppaisi silmille itsekseen. Olen huomannut että silti käy joskus niin että komentorivillä kohta perään ajettu apt-get dist-upgrade löytää lisää päivitettävää. Nämä lisäpäivitykset eivät koskaan ole tietoturvapäivityksiä, siis kiireellisiä, tai ainakin näin olen tulkinnut.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 päivitysongelma / sovellusvalikoima
« Vastaus #5 : 28.01.17 - klo:13.32 »
Itselläni on Ubuntu, ja mulla on tapana ajaa päivitykset joka kerta kun avaan läppärin eka kertaa sinä päivänä. En jää siis odottamaan että ikkuna pomppaisi silmille itsekseen. Olen huomannut että silti käy joskus niin että komentorivillä kohta perään ajettu apt-get dist-upgrade löytää lisää päivitettävää. Nämä lisäpäivitykset eivät koskaan ole tietoturvapäivityksiä, siis kiireellisiä, tai ainakin näin olen tulkinnut.

Jep. Tietoturvapäivitykset asennetaan oletuksena päivittäin, ja muut päivitykset kerran viikossa.


Kubuntun päivitysongelmista on raportoitu ainakin täällä: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/plasma-discover/+bug/1571417
Asiasta pitäisi tehdä uusi bugiraportti, kun tuo on merkattu jo korjatuksi, mutta porukalla on ilmeisesti edelleen ongelmia.

Kubuntun kehitystyö alkaa kyllä olla sen verran heikoissa kantimissa, että kannattanee harkita KDE neon -jakelua. Sekin perustuu Ubuntu LTS:ään.

julio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 94
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 päivitysongelma / sovellusvalikoima
« Vastaus #6 : 28.04.17 - klo:13.12 »
Hieman tätä aihetta nostan taas. Tätä ongelmaa en sinänsä ole tullut ajatelleeksi ollenkaan viime aikoina, kun lähinnä Synapticia käyttänyt, mutta kokeilin taas Discoveria pitkästä aikaa, ja tämä toimii tällä hetkellä entistä huonommin. Se ei näytä edes asennettuja sovelluksia. Tämähän luonnollisesti hieman aiheuttaa epäuskoa Kubuntu 16.04:ää kohtaan.

Tästä päästäänkin siihen, että olisiko suositeltavampaa käyttää jotain muuta työpöytää ubuntussa jatkossa? Jos Kubuntun kehitystyö on huonoilla kantimilla (viitaten edelliseen kommenttiin), niin mihin työpöytään kannattaisi kääntyä? Gnomesta ilmeisesti muodostuu oletustyöpöytä ainakin nyt Unityn tipahdettua pois. Lähinnä haen vakaata ja sulavaa toimivuutta, jota tietenkin Kubuntu on tarjonnut, vaikkakin nämä päivitysongelmat ja Discoveryn toimimattomuus hieman hiertää.
Ubuntu 18.04
Intel Core i5-6600K 3.5GHz
16Gb DDR3
GeForce GTX970

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 päivitysongelma / sovellusvalikoima
« Vastaus #7 : 28.04.17 - klo:16.35 »
Hieman tätä aihetta nostan taas. Tätä ongelmaa en sinänsä ole tullut ajatelleeksi ollenkaan viime aikoina, kun lähinnä Synapticia käyttänyt, mutta kokeilin taas Discoveria pitkästä aikaa, ja tämä toimii tällä hetkellä entistä huonommin. Se ei näytä edes asennettuja sovelluksia. Tämähän luonnollisesti hieman aiheuttaa epäuskoa Kubuntu 16.04:ää kohtaan.

Tästä päästäänkin siihen, että olisiko suositeltavampaa käyttää jotain muuta työpöytää ubuntussa jatkossa? Jos Kubuntun kehitystyö on huonoilla kantimilla (viitaten edelliseen kommenttiin), niin mihin työpöytään kannattaisi kääntyä? Gnomesta ilmeisesti muodostuu oletustyöpöytä ainakin nyt Unityn tipahdettua pois. Lähinnä haen vakaata ja sulavaa toimivuutta, jota tietenkin Kubuntu on tarjonnut, vaikkakin nämä päivitysongelmat ja Discoveryn toimimattomuus hieman hiertää.

Oletko varma, että asennetut ohjelmat ovat tähän asti näkyneet? Kuten omassa viestiketjussani (Onko levykuvassa kubuntu-16.04.2-desktop-amd64.iso vikaa?) kerroin ne eivät minulla näkyneet asennuksen jälkeen, kun asensin nykyisestä levykuvasta 16.04.2. Sovellusvalikoima (plasma-discover) ei toiminut kun kokeilin levyä ilman asennusta. Miten olet nykyisen version asentanut? Jos se ei ole päivitys vaan suora asennus, niin kokeile miten asennuslevy (tai tikku) toimii kokeilutilassa.

Uusi asennus (levyltä 16.04.1) on toiminut myös Sovellusvalikoiman osalta välttävästi, vaikka olen järjestelmää päivittänyt netin kautta (varmuuden vuoksi komentoriviltä). Päivitykset pitäisi siis olla uudempia mitä levyltä 16.04.2 löytyy.  Sovellusvalikoiman kautta asennetuista ohjelmista jäi osasta aluksi kuvake Sovelluskäynnistimestä pois. En tiedä johtuiko se siitä, että ne kaikki olivat kde4 ohjelmia (/usr/share/applications/kde4). Lisäsin niistä yhden käsin (Sovelluskäynnistin > Muokkaa sovelluksia) niin ne kaikki ilmestyvät sinne. Lisäämäni ohjelma tuli tuplana suomenkielisellä nimellä. Olin kopioinut tiedot suoraan ohjelman ominaisuuksista. En tiedä mistä viive johtui mutta taidan jatkossa käyttää Sovellusvalikoimaa vain taustatietojen katseluun ja käytän muuta asennukseen (esim. Synaptic).

Latasin KDE neon (neon-useredition-20170420-1126-amd64.iso) levykuvan ja poltin sen levylle. Kokeilin sitä, mutta en ainakaan vielä asentanut sitä. Pitäisi ensin selvittää toimivatko kaikki ohjelma tässä neonissa. Kokeilemallahan se selviää, mutta testaan vielä tätä Kubuntua. Jos tulee lisää ongelmia niin siten pitää kokeilla muuta.
« Viimeksi muokattu: 28.04.17 - klo:16.54 kirjoittanut mpiso »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 päivitysongelma / sovellusvalikoima
« Vastaus #8 : 28.04.17 - klo:20.11 »
Pitäisi ensin selvittää toimivatko kaikki ohjelma tässä neonissa. Kokeilemallahan se selviää, mutta testaan vielä tätä Kubuntua. Jos tulee lisää ongelmia niin siten pitää kokeilla muuta.

Neonissa toimivat kaikki samat ohjelmat kuin Kubuntussakin, molemmat ovat Ubuntuja pinnan alta.

julio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 94
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 päivitysongelma / sovellusvalikoima
« Vastaus #9 : 30.04.17 - klo:20.50 »


Oletko varma, että asennetut ohjelmat ovat tähän asti näkyneet? Kuten omassa viestiketjussani (Onko levykuvassa kubuntu-16.04.2-desktop-amd64.iso vikaa?) kerroin ne eivät minulla näkyneet asennuksen jälkeen, kun asensin nykyisestä levykuvasta 16.04.2. Sovellusvalikoima (plasma-discover) ei toiminut kun kokeilin levyä ilman asennusta. Miten olet nykyisen version asentanut? Jos se ei ole päivitys vaan suora asennus, niin kokeile miten asennuslevy (tai tikku) toimii kokeilutilassa.


Asensin järjestelmän viime syyskuussa, ja muistaakseni tuolloin vielä asennetut sovellukset näkyi, haku ei kyllä toiminut tuolloinkaan. Ratkaisin tämän ongelman juuri hetki sitten niin, että asensin Ubuntun software centerin. Se ainakin näyttää toimivan.
Ubuntu 18.04
Intel Core i5-6600K 3.5GHz
16Gb DDR3
GeForce GTX970