Huvittelen toisinaan lueskelemalla LINUX FORMAT lehteä ja kokeilemalla sen mukana tulevia Linux-jakeluita. Minulla on monta vanhaa PC-laatikkoa tätä varten.
Nyt asensin Ubuntun
Unity-työpöydällä. Se pitäisi opiskella huolella, muuten vähän päästä ihmettelee miten asiat siinä saa tehdyksi. Aluksi tosin vilautetaan paneelia, missä on rutkasti näppäinoikoteitä, mutta kuten aikaisemminkin kun olen Unityä käyttää yrittänyt, en ole millään keksinyt, miten paneelin näkyviin saa tai miten sen saisi printattua. Varmasti siihenkin temppu on, mutta kun jaksaisi tiedon etsiä.
Päinvastoin kuin Unitystä minulla on hyviä kokemuksia Kubuntusta. Niinpä kokeilin päätettä:
sudo apt install kubuntu-desktop
Ihan kivasti alkoi päätteessä vilistää sanomia.
Mutta sitten yksi virheilmoitus enkä tietysti ollut tullut ohjanneeksi päätteen tulostusta tiedostoon, joten jonnekin tarkka sanoma katosi. Mikä lie mömmö ollut. Uudelleen käynnistys tuotti lupaavasti sanan
Kubuntu, mutta työpöytä - sama tylsä Unity.
Pitäisi tietenkin poistaa asennetuista ohjelmista Kubuntu-desktop, mutta kiitos Unityn niin en millään onnistu löytämään kivaa sovellusta ohjelmien poistoon. Kai se päätteelläkin onnistuisi ... Sinänsä on outoa, että Kubuntun asentaminen ei onnistunut. Se on aikaisemmin toiminut tässä mikrossa.
Mutta iloinen yllätys oli DVD:llä
BunsenLabs. Sehän on vanhan kunnon CrunchBangin perinnön jatkaja. Kivasti työpöydälle on raaputettu näkyviin tärkeimmät pikanäppäimet. Toinen hyvä on ArchBang, mutta minun kokemukseni mukaan Arch-sukuiset ennemmin tai myöhemmin sekoavat päivityksissä. Tai siis minä sekoan Packmannin kanssa.
Asensin BunsenLabssin toiseen vanhaan lootaan ja hyvin pelaa